Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad kul att du också är sugen på att testa Le Cupole! Gick just in för att kolla beställningsstatus, för av någon anledning köpte jag bara en flaska. Men då visade det sig att den inte längre går att beställa och inte finns den i någon butik i Stockholm heller. Så för min del ser det lite mörkt ut (via Systembolaget i alla fall), hoppas att du har mer tur ha ditt lokala systembolag!

Du har rätt att få produkten flyttad från en Sydtembolaget butik som har varan i lager, till ”din Systembolagetbutik”.
Ser att det finns 11st i Uppsala.
Så om du vill kan du bara gå in och prata med personalen och göra en överföring, ingen extra kostnad såklart.
 

nohnohyeh

Medlem
Köpte en Champagneprovarlåda 19 och Leclerc Briant-pavan var tokoxiderad. Är det någon som har erfarenhet av Systembolagets praxis gällande retur av flaskor i blandlådor? Eller gäller återköp enbart flaskor i deras egna sortiment?
 

Adamanko

Medlem
Köpte en Champagneprovarlåda 19 och Leclerc Briant-pavan var tokoxiderad. Är det någon som har erfarenhet av Systembolagets praxis gällande retur av flaskor i blandlådor? Eller gäller återköp enbart flaskor i deras egna sortiment?
Det borde inte vara något problem att lämna tillbaka. Säger jag utan att själv ha testat. 1/3 ska vara kvar av innehållet.
 
V

Vincent H

Köpte en Champagneprovarlåda 19 och Leclerc Briant-pavan var tokoxiderad. Är det någon som har erfarenhet av Systembolagets praxis gällande retur av flaskor i blandlådor? Eller gäller återköp enbart flaskor i deras egna sortiment?
Det gäller inte bara fasta sortimentet reklamationsrätten gäller för BS också! :) Det ska nog inte vara ett problem att returnera!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Köpte en Champagneprovarlåda 19 och Leclerc Briant-pavan var tokoxiderad. Är det någon som har erfarenhet av Systembolagets praxis gällande retur av flaskor i blandlådor? Eller gäller återköp enbart flaskor i deras egna sortiment?
Reklamation vid defekta varor gäller alla köp på systembolaget inklusive beställningssortimentet och privatimport (ångerrätt gäller dock inte vid privatimport)
 
Ett uppsamlingsheat från senaste veckorna:

upload_2018-6-29_19-14-41.jpeg

Veckans vintips:
David&Nadia Aristargos 2015
En härlig blandning av Chenin blanc 35 % (50%), Roussanne 23%(12%), Viognier 19% (20%), Clairette blanche 15 % (8%), Sémillon 8% (10%). I parentes andelen för 2016 års version. Mycket spännande. Tyckte kanske inte att deras tidigt plockade, höghöjds-naturvins-pinotage var mer än bra och en kul grej, men detta var riktigt bra! Absolut finns där frukt och parfym och kropp, men också bra syra och balans. Beställde genast några flaskor till. Och en flaska av pinotagen för att ge den en andra chans. Tipset kom från en oerhört kunnig och entusiastisk ung man på systembolaget på drottninggatan. Glad att jag spontanköpte detta på hans inrådan!


upload_2018-6-29_19-14-41.jpeg

Ställde upp två helt olika riesling mot varandra en kväll och en annan kväll två chardonnayer i ett heat.

Ibland kan man bli överraskad. I detta fall måste jag säga att Wittman Riesling Trocken 2017 höll riktigt bra klass. Däremot så tror jag att Hugel Riesling "Grossi Laue" 2011 vinner i längden och är mer komplex. Men nu var det Wittman som samlade rösterna på sin sida.

Vasse Felix var också riktigt bra. Philippe Chavys Bourgogne Blanc 2016 var lite för enkel för att mäta sig med Vasse Felix Margaret River Chardonnay 2016. Däremot var den inte på något sätt dålig. Står sig väl jämfört med chablis village i samma prisklass på bolaget. Har dock större förhoppningar för de premier cru:er från samma producent som jag köpt nyligen. Härlig kvartett!

upload_2018-6-29_19-14-41.jpeg

Två höjdare: efter @Adamanko som VM-drack Guigal Saint-Joseph Vignes de l'Hospice 2014 vill jag inte vara sämre. Besök från overseas dessutom. Och Sverige-Mexico på TV. Grillade på några väl marinerade hela majskycklingar på indirekt värme på klotgrillen och med diverse tillbehör blev det smaskens. Första timmen en massa lyxig ek, frukt, parfym som riktigt studsade ut ur glaset. Efter en dubbeldekantering och sex timmar var det mest balanserad, ren frukt, med struktur och en intensitet som gör att jag tror att detta borde kunna lagras i tio år utan problem.
Medan vi väntade på den långsamma grillningen sippade vid på den fina Littorai B.A. Thieriot Vineyard 2014, en chardonnay med adress i Sonoma County. Skarp, elegant, på gränsen till örtig (några i sällskapet trodde att det var en sauvignon blanc de drack) och riktigt fin.
 
Last edited:

Adamanko

Medlem
Visa bifogad bild 13546
Två höjdare: efter @Adamanko som VM-drack Guigal Saint-Joseph Vignes de l'Hospice 2014 vill jag inte vara sämre. Besök från overseas dessutom. Och Sverige-Mexico på TV. Grillade på några väl marinerade hela majskycklingar på indirekt värme på klotgrillen och med diverse tillbehör blev det smaskens. Första timmen en massa lyxig ek, frukt, parfym som riktigt studsade ut ur glaset. Efter en dubbeldekantering och sex timmar var det mest balanserad, ren frukt, med struktur och en intensitet som gör att jag tror att detta borde kunna lagras i tio år utan problem.
Medan vi väntade på den långsamma grillningen sippade vid på den fina Littorai B.A. Thieriot Vineyard 2014, en chardonnay med adress i Sonoma County. Skarp, elegant, på gränsen till örtig (några i sällskapet trodde att det var en sauvignon blanc de drack) och riktigt fin.
Alltid trevligt att vara inspiratör! :D
 

jrick

Medlem
Köpte en Champagneprovarlåda 19 och Leclerc Briant-pavan var tokoxiderad. Är det någon som har erfarenhet av Systembolagets praxis gällande retur av flaskor i blandlådor? Eller gäller återköp enbart flaskor i deras egna sortiment?
Jag kan säga att jag stötte på problem när jag skulle lämna tillbka en korkad flaska från en blandlåda. Butikspersonalen kunde inte sätta ett pris på lådan och jag kunde inte returnera. Jag fick en flaska konserverande gas som kompensation...
 

Swedish

Medlem
Jag kan säga att jag stötte på problem när jag skulle lämna tillbka en korkad flaska från en blandlåda. Butikspersonalen kunde inte sätta ett pris på lådan och jag kunde inte returnera. Jag fick en flaska konserverande gas som kompensation...
Butikspersonalen ska återkoppla med leverantören. Denna återkommer med ett styckpris för den enskilda flaskan från blandlådan. Bökigare process än vanligt men det går absolut att reklamera en flaska ifrån en blandlåda.
 
Butikspersonalen ska återkoppla med leverantören. Denna återkommer med ett styckpris för den enskilda flaskan från blandlådan. Bökigare process än vanligt men det går absolut att reklamera en flaska ifrån en blandlåda.
Precis så gick det till för ett år sedan, då jag hade en korkad flaska ur en blandlåda. Jag fick ett samtal ngn dag efter reklamationen att det fanns pengar att hämta.
 

LarsW

Medlem
Domaine du Cayron Gigondas 2015
Mogen doft med körsbär, metall, peppar och björkved.
Smaken är mer knuten, frukten är mycket svalare än vad doften antyder. Rött kött och lite rosmarin. Tydliga tanniner och bra struktur. Lite pepprig eftersmak blandat med alkoholsötma.
Trevligt nu och bäst dag 3 men blir nog bättre om ngr år, väntar med nästa flaska. :)
87-88p
Gigondas.jpg
 

Trydebull

Medlem
Idag dricker vi, 2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues.

Fast lite senare än jag tänkt. Generalfel. Nere om vid två-snåret och hämtade upp en flaska för fotboll och kvällsgrillning. Snabbt upp i karaff. Stoppade jag ner näsan? Nope.
Behöver jag gå ner och repetera nu pga TCA all over the place. Japp...
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Idag dricker vi, 2007 Domaine Santa Duc Gigondas Prestige des Hautes Garrigues.

Fast lite senare än jag tänkt. Generalfel. Nere om vid två-snåret och hämtade upp en flaska för fotboll och kvällsgrillning. Snabbt upp i karaff. Stoppade jag ner näsan? Nope.
Behöver jag gå ner och repetera nu pga TCA all over the place. Japp...
Neej! Vad synd!:neej: Den där 2007:an är fortfarande på min top 5 av bästa viner.
 

LarsW

Medlem
Dags att smaka kvällens andra vin.
Trimbach Cuvee Fredric Emilie 2008. Öppnad igår och jäsiken vad det har växt under natten! :eek:
Gott som tusan igår men kändes ganska knutet och syrligt, bra till en maträtt med gräddsås men inte lika mycket på egen hand.
Idag är det perfekt!
I näsan är det citron, splittrat skiffer, smörstekta champinjoner och en sötma som hade kunna lura mig att detta var ett vin med viss sötma om jag inte druckit Trimbach tidigare.
I munnen är det både citronsaft och skal. Gnistrande torrt! En mineralton som går utanpå det mesta. Syran dag två är mycket mer integrerad, den har fortfarande befälet men låter resten av smakerna komma till tals också! En smörig blommighet. Något exotiskt... inte helt ingefära men nästan. Och det är mycket smak, mängder! Eftersmaken håller sig kvar i 5+ minuter.

Har nog sagt tidigare att jag gillar Trimbach, det är lite av en underdrift då det är min favvo-producent i Alsace... tätt förld av Zind-Humbrecht.
Deras riesling är så torra men samtidigt tillgängliga om man låter dem få lite ålder.
Och deras kompletta aversion till ek... jag har hört att de ha låtit såga ner alla ekar inom 12 kilometer från sina vingårdar för att inte riskera att de ska kunna ge nån smak till deras viner (okej... det där hittade jag just på men skulle inte förvåna mig om Hubert har sagt ngt liknande, de som har träffat honom förstår...:D )

Cuvee Fredric Emilie är lite av mitt referensvin för riesling från Alsace och det gör mig sällan besviken. Och efter min upplevelse dag två med 2008 blir det nog några flaskor till till källaren.

91-92p

Trimbach.jpg
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Dags att smak kvällens andra vin.
Trimbach Cuvee Fredric Emilie 2008. Öppnad igår och jäsiken vad det har växt under natten! :eek:
Gott som tusan igår men kändes ganska knutet och syrligt, bra till en maträtt med gräddsås men inte lika mycket på egen hand.
Idag är det perfekt!
I näsan är det citron, splittrat skiffer, smörstekta champinjoner och en sötma som hade kunna lura mig att detta var ett vin med viss sötma om jag inte druckit Trimbach tidigare.
I munnen är det både citronsaft och skal. En mineralton som går utanpå det mesta. Syran dag två är mycket mer integrerad, den har fortfarande befälet men låter resten av smakerna komma till tals också! En smörig blommighet. Något exotiskt... inte helt ingefära men nästan. Och det är mycket smak, mängder! Eftersmaken håller sig kvar i 5+ minuter.

Har nog sagt tidigare att jag gillar Trimbach, det är lite av en underdrift då det är min favvo-producent i Alsace... tätt förld av Zind-Humbrecht.
Deras riesling är så torra men samtidigt tillgängliga om man låter dem få lite ålder.
Och deras kompletta aversion till ek... jag har hört att de ha låtit såga ner alla ekar inom 12 kilometer från sina vingårdar för att inte riskera att de ska kunna ge nån smak till deras viner (okej... det där hittade jag just på men skulle inte förvåna mig om Hubert har sagt ngt liknande, de som har träffat honom förstår...:D )

Cuvee Fredric Emilie är lite av mitt referensvin för riesling från Alsace och det gör mig sällan besviken. Och efter min upplevelse dag två med 2008 blir det nog några flaskor till till källaren.

91-92p

Visa bifogad bild 13565
Tack för påminnelsen;) Hade helt glömt bort denna! Beställt:)
 

Trydebull

Medlem
Neej! Vad synd!:neej: Den där 2007:an är fortfarande på min top 5 av bästa viner.
Ja, den är bra. Jag hade en liten låda 2007 men har nu druckit upp alla utom en. Ja, och en fick jag ju vaska... Jag har två 2005 och en liten låda 2010 också men sen kan jag inte se att jag köpt fler. Bör det inte snart vara 2015? Trodde att jag hade köpt några flaskor 2013 också men kan inte se dem på CT så antingen är jag fel på det eller så tillhör de bonusflaskorna man hittar när man roddar runt i källaren nästa gång....
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Ja, den är bra. Jag hade en liten låda 2007 men har nu druckit upp alla utom en. Ja, och en fick jag ju vaska... Jag har två 2005 och en liten låda 2010 också men sen kan jag inte se att jag köpt fler. Bör det inte snart vara 2015? Trodde att jag hade köpt några flaskor 2013 också men kan inte se dem på CT så antingen är jag fel på det eller så tillhör de bonusflaskorna man hittar när man roddar runt i källaren nästa gång....
Hoppas också på att 2015 kommer snart. Ett mer köpvärt vin får man nog leta efter? Jag har slut på mina 2007 och bara tre kvar av 2010. De är fortfarande lite barnarov men det beror ju på årgången. Hade en med mig på Sthlm BYOB för ca ett år sedan men den var tyvärr alldeles för ung för att stå sig mot Andremily och SQN:rolleyes:
 
Toppen