Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

matage

Medlem
Kan meddela att jag tog med detta vin (samma årgång) till en BYO-provning igår och vinet kom på 2:a plats av 6 blint. De flesta prickade Cabernet Franc blint, även om nån gissade på Chateau Le Puy (Bordeaux). Skrev en kort not "Slender and fresh with stony minerality, blackberries/wild raspberries and a green hint of wild blueberry bushes and compost." Tror din flaska var en off flaska, helt klart. Det var en CF i kategorin "inga jättetydliga pyraziner såsom paprika" men CF måste ju inte smaka exakt så och eftersom de flesta förstod vad det var blint,skulle jag kalla det druvtypiskt.
Hoppet återvänder för nästa flaska - tackar tackar!

Får nog korka upp den i närtid. Jag har ju fortfarande semester och klockan börjar närma sig 15... hmmm... ;)
 

Håkan

Medlem
Chateau Montelena-2005

Doft: Dämpad doft av paprika och kanske även torkad frukt.
Attack: Cabbigt med lite vresiga old world toner faktiskt. Paprika och grönsaker och lite halvmogna toner.
Mellansmak: Rätt fyllig och ok syra. Kartigt och trevligt med mycket grönsakstoner och kanske lite kafferelaterade toner som indikerar att vinet är rätt utvecklat. Faten är diskreta.
Eftersmak: Typiskt cabbig och rätt sträv och paprikadominerad. Syran kunde varit högre. Rätt lång är den dock.

Jag hade sagt Toscana och prisklass knappt 500 spänn. Vinet behöver 2 år till men inte mer än så. 91- kan jag kanske ge det men prislappen är på tok för hög. Vinet är för kartigt och har inte den komplexiteten och intensiteten jag önskar. Inte syran heller.

Någon som provat?
Japp, något mer positiv än du men kanske 92-93 p. Montelena kan ha lite gröna toner och det är inte alla som är helt överens om vinets storhet. Det gäller för övrigt nästan de flesta av det gamla gardet (Georges de Latour, Mayacamas, Togni, Stags Leap, Opus one, Dominus mfl, framförallt vid den tiden). Det känns lite som om Montelena famlar och inte riktigt har hittat (tillbaks till) sin stil, men i min bok har jag noterat 100 p på 1984 och 98 p på 87an, helt fantastiska viner. Du skall inte tänka JänkarCab när du tänker Montelena utan mer Bordeaux, även Toscana kan vara lite fel ute.
 

LeChat

Medlem
247E1EB4-EB6A-49DC-9237-68B0144BB206.jpeg

2000 Château Monbousquet


Hm... det har förekommit läckage vid något tillfälle, ser jag när jag ska dra korken ur flaskan. Säkrast att ta bladöppnaren. Hoppas bara att flaskan är ok.

Ganska fyllig, bred smak och fullständigt i balans. Lagom stallig och ganska elegant. Har peakat eller peakar nu. Riktigt, riktigt gott. Dricker oftast bordeaux från Medoc-halvön men St. Emilion är verkligen inte dumt det heller. Två flaskor kvar som nog bör drickas inom 1-2 år.
 
IMG_4636.JPG

Braai i argentinsk tappning ackompanjerad av viner från Sydafrika och en rosévinstrio.

Kanonkop Paul Sauer 2015

Mäktigt, hade kunnat vara en riktigt dyr Napa Cab. Perfekt balans och ändå extra everything. 94.

David&Nadia Elpidios 2015

Carignan, Syrah, Cinsault, Grenache och Pinotage i blenden. Fantastiskt fin aromatik. Sniffer wine. Elegant. 93.

Savage Red 2015

66% syrah , 15% grenache, 11% touriga nacional och 8% cinsault. de som importerar detta är också samma gäng som tar in Rall och Kershaw. Well done. I början är det even Steven med Rall och i bakvattnet av Elpidios och Kanonkop. Med någon timmes luftning utvecklas det till ett helt fantastiskt komplext och härligt vin med grym komplexitet och klunkbarhet och balans. 95. [Duncan S. gör inte längre denna blend, sedan 2017 är det en ren Syrah. Av denna snart historiska blend finns det i Sverige i skrivande stund 3 flaskor på Hansa, 2 på Linné och 1 på Gårda. Go get it tigers.]

Rall Cinsault 2017

I många andra sällskap hade detta varit det bästa vinet. Ren, fin cinsault av högsta klass - med den där rödfruktiga och samtidigt kryddiga elegans som jag tycker kännetecknar riktigt bra cinsault som inte dränkts i ny ek. 92 - och med passningen att detta har nog en uppsida givet att det var 2017 och rätt knuten - och trots det härlig.

Vad är då priset för en sådan här lyxig kvartett med riktigt finfint rödtjut? Genomsnittet något tjuga över 300 kr vill jag minnas.

IMG_4637.JPG


Ingen sommarmiddag i sådan värme som förra veckan utan litet sommardricka! Jag har haft en (sund?) skepsis mot rosevin i allmänhet men denna sommar har jag gått all in och försökt att testa det bästa. Nu en duo som vaskats fram under flera angenäma utslagscuper under den gångna sommarsemestern + en utmanare från Spanien.

SPOILER ALERT - redan från början kan jag avslöja att Can Sumoi La Rosa 2018 var lättdrucket och riktigt bra för att vara rosé - men inte i samma liga som Domaine Tempier 2017 och Susucaru 2018. Det blev litet av en duell mellan klassisk Bandol rosé och naturvinsrosé Champion. Riktigt bra båda två, vad ska man säga. Men hade jag bytt dem mot någon av rödvinerna om jag tvingats välja bort en flaska? nej är det raka svaret. Hindrar inte att det var en härlig och läskande fördrinkstrio.
 
Last edited:
@Swedish mkt riktigt: vin-,förlåt,bokklubben läste - och diskuterade, mellan litet choripan och asado de tiras - Billion Dollar Whale. Inget för forumets champagneentusiaster dock, finns någon riktigt sorglig scen där de vaskar cristal mm för 20 miljoner kronor under en kväll på Caves du Roy...
 

M.Grape

Medlem
Japp, något mer positiv än du men kanske 92-93 p. Montelena kan ha lite gröna toner och det är inte alla som är helt överens om vinets storhet. Det gäller för övrigt nästan de flesta av det gamla gardet (Georges de Latour, Mayacamas, Togni, Stags Leap, Opus one, Dominus mfl, framförallt vid den tiden). Det känns lite som om Montelena famlar och inte riktigt har hittat (tillbaks till) sin stil, men i min bok har jag noterat 100 p på 1984 och 98 p på 87an, helt fantastiska viner. Du skall inte tänka JänkarCab när du tänker Montelena utan mer Bordeaux, även Toscana kan vara lite fel ute.

Drack 2016 av Montelena för några månader sedan och håller med om att den har mycket Bordeaux i sig. Hittade däremot inga tydliga toner av grön paprika (el. Motsv), brukar ändå vara ganska känslig för just den smaken.
 

Håkan

Medlem
Drack 2016 av Montelena för några månader sedan och håller med om att den har mycket Bordeaux i sig. Hittade däremot inga tydliga toner av grön paprika (el. Motsv), brukar ändå vara ganska känslig för just den smaken.
Kan inte svara för nyare årgångar och när jag tänker så fanns det inte i 2009an (Estate) heller. Känns som Montelena hade svacka slutet 90-tal / början 2000-tal.
 

Magikern

Medlem
Drack 2016 av Montelena för några månader sedan och håller med om att den har mycket Bordeaux i sig. Hittade däremot inga tydliga toner av grön paprika (el. Motsv), brukar ändå vara ganska känslig för just den smaken.

2005 var en lite annorlunda årgång i Napa. Man får ge credit för att vinmakarna inte velat mixtra för mycket. Faten är diskreta och balansen är klockren. De kunde dock blandat i lite Merlot och brettat till vinet lite. Tror de hade blivit betydligt godare då. Jänkarna gillar ju brett i öl så varför inte bretta till vinerna med. :p
 

LeChat

Medlem
CBF8D70B-71EF-419F-89AB-603186142C29.jpeg

2000 Les Tourelles de Longueville


Detta är andravinet hos Pichon Longueville Baron. Redan när man häller upp det i glaset ser det riktigt elegant ut. Lite gympadojor i doften till en början men övergår ganska snart till mer klassiska drag. I munnen känns det läskande och åt det lite lättare hållet, men utan att bli blaskigt. Och mer luft gör att den växer till sig i glaset, och då uppenbarar sig även älskvärd viol som jag uppskattar ohyggligt mycket i ett seriöst vin.
Andravin visst, men detta är ju 1 klass!
 

john b

Medlem
Dricker Faustino 1 GR-95 och är tagen. Så jävla bra. Sublimt. Diskret frukt och höst. Som att dricka sammet. Herregud vad jag vill ha fler. 93 starka höstlöv.

Kul!
Min första flaska av den var precis så bra. Den andra korkad. Nu är jag nervös för att öppna nummer tre och sista. Än så länge är den ju både korkad och okorkad samtidigt så att säga...
 

Jele

Medlem
Dricker Faustino 1 GR-95 och är tagen. Så jävla bra. Sublimt. Diskret frukt och höst. Som att dricka sammet. Herregud vad jag vill ha fler. 93 starka höstlöv.

Håller med! Din kortfattade beskrivning är precis exakt vad jag upplevde. Jag tyckte att den var fantastisk bra men köpte dessvärre bara en flaska för att prova och drack den efter att de var slut. :( Livet med småpartier...
 

LarsW

Medlem
Spontan BYOB med @kimnyblom, @Appel och @karl.1480 i lördags.

Temat var "Det här vill jag dricka med riktiga vinnördar..." och "Vi kör anarki." samt blint utom det egna så upplagt för vad som helst.

Tyvärr glömde jag noter när jag gick hemåt så får bli ur minnet som särskilt mot slutet blev lite suddigt. Hoppar också poäng å sånt denna gång.

Skumpaflight!
20190831_152244.jpg

Larmandier-Bernier vieille vigne du levant 2009
Mycket knuten spec i doften till att börja med men behövde inte lång tid på sig att öppna sig
Fin frukt och rostat bröd. Skalbeska och saltvatten. God!

Damien Hugot VV (2009).
Ren 2009 även om det inte är en officiell vintage.
Den mest öppna och till att börja med tillgängliga, vi var alla överens om att denna säkert hade största dosagen och kanske lite väl tilltagen... var det här vi hittade Ahlgrens bilar (vita) i doften? God skumpa men kom nog på tredje plats i flighten.

Bonnaire Champagne Cuvée Prestige (NV)
Också knuten i början men en halvtimme in eller så så händer det saker. Mycket saker. Blommor, citrus och en fin syra. Både stramast och mest elegant. Korken var halvrak så gissar den deggats för drygt 5 år sen. Denna ligger på jästen minst 5 år så gissar bas runt 2006-2009.
Vinnare i första flighten.

Rödvinsflight delades upp i många delar av en anledning jag glömt men här är hela gänget.
20190831_155834.jpg

Första två öppnade jag dagen innan. Var inte impad och funderade på att vaska dem men tänkte jag kunde ta med dem på kul till provningen.... vilket var en j***a tur då båda och särskilt Brolion hade blivit avsevärt bättre.

Ricasoli Chianti 1967
Drack samma för några månader sen. En besvärande kemikalisk ton dröjer sig kvar men dominerar inte dag två.
Torrt hö. Läder. Körsbärslikör. Ek fanns kvar. Lite kort eftersmak och helt klart övergången men kul och njutbar fortfarande.
Många gissningar men det dröjde inte så länge innan de andra hittade till Italien.

Ricasolo Castello di Brolio Chianti Classico 1966
Klart bättre än 67an. Här var det ju både djup och en viss elegans kvar. Gissningar inkluderade Bordeaux från 80-talet, lagrad CndP och Barbaresco från 64 vilket inte var illa gissat! Brett. Läder. Stall. Hö. Ceder. Torkad frukt.

Ch Montrose 2002.
Klockren Bordeuax. Från ett ganska kasst år men mumsig ändå!
Det är blå frukt. Stall. Fina tanniner och bra eftersmak. Kom på delad andraplats för mig på provningen.

Mormoreto 2013.
Jäsiken denna är god! Kände först paprika och började tänka Cab Franc dominerade viner. Visade sig sen att den innehöll hela 4% men tror de flesta var eniga om att det var 4% som märktes. Rumlade runt i Bordeaux igen innan jag tror att jag sa nåt om att det kanske kunde vara en välgjord Super-Tosca. Men trodde absolut den var i alla fall minst 10 år gammal....
Delad andra plats denna också.

Alion 1999.
Mitt huvudbidrag för kvällen. Drack den nyligen i annat sammanhang här och den är nästan lika bra i kväll... för att lyfta den hela vägen behöver den nog en kraftig kötträtt då...
Sammantaget är den helt prefekt just nu. Allt är i harmoni och samarbetar, frukten, tanninerna, syran och eken.
Tror nog alla var eniga om att denna var WOTN. :cigarr:

Vitviner torra....
Alltså... glömde ju mina noter och tog visst ingen bild på den enda flaskan som dök upp här. Var @karl.1480 bidrag vill jag mena.
Och nu sviker minnet men min repertoar och erfarenhet av torra botrytisangripna vulkanviner från ungern är ganska begränsad så har helt glömt både namn och årgång... :oops: Så ngn annan får fylla i för denna.
Kul och gott vin och kanske det mest speciella vi drack under kvällen.

Sötviner
20190831_162642.jpg


Weingut G. Schwaab Riebel Erdener Trepchen Auslese 1998

Crap! Denna borde jag tagit. Smaken hintade definitivt mot mosel men jag övertygade mig om att jag inte hittade ngn petroleum i doften och låste mig på det. :vägg: Blommor, citrus, honungssötma och tropisk frukt. Detta är ju bara så gott!

Château Rieussec 1995
Först var det safran! Sen mer safran. Efter att de första två safran-attackerna mildrats bredden en ton av safran ut sig...
Jopp, safran var nästan det enda jag hittade första halvtimmen men sen dök det upp persika, honung, botrytis i kvadrat med en halv evighetslång eftersmak. Mycket god men personligen hade jag velat ha en lite tydligare syra att balansera alla sötsaker men det är lite hårklyverier. :)

Bonusvin... såklart.
20190831_174457.jpg


Château Pape Clément 1982

Inget tvivel om att vi var tillbaka i Bordeaux men sen var det stopp, är dålig på vilken sida om floden ting kommer från.
Stall, läder, peppar, hö, cigarrer, jord och svamp. Frukten är lite tunn och torkad.
Vi var dock nog eniga om att detta vin sett bättre dagar. En god upplevelse men den hade ingen chans mot Alion/Montrose/Mormoreto.

Allt i allt en jäkla kul kväll i gott sällskap.

Tack till alla inblandade! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Spontan BYOB med @kimnyblom, @Appel och @karl.1480 i lördags.

Temat var "Det här vill jag dricka med riktiga vinnördar..." och "Vi kör anarki." samt blint utom det egna så upplagt för vad som helst.

Tyvärr glömde jag noter när jag gick hemåt så får bli ur minnet som särskilt mot slutet blev lite suddigt. Hoppar också poäng å sånt denna gång.

Skumpaflight!
Visa bifogad bild 17935
Larmandier-Bernier vieille vigne du levant 2009
Mycket knuten spec i doften till att börja med men behövde inte lång tid på sig att öppna sig
Fin frukt och rostat bröd. Skalbeska och saltvatten. God!

Damien Hugot VV (2009).
Ren 2009 även om det inte är en officiell vintage.
Den mest öppna och till att börja med tillgängliga, vi var alla överens om att denna säkert hade största dosagen och kanske lite väl tilltagen... var det här vi hittade Ahlgrens bilar (vita) i doften? God skumpa men kom nog på tredje plats i flighten.

Bonnaire Champagne Cuvée Prestige (NV)
Också knuten i början men en halvtimme in eller så så händer det saker. Mycket saker. Blommor, citrus och en fin syra. Både stramast och mest elegant. Korken var halvrak så gissar den deggats för drygt 5 år sen. Denna ligger på jästen minst 5 år så gissar bas runt 2006-2009.
Vinnare i första flighten.

Rödvinsflight delades upp i många delar av en anledning jag glömt men här är hela gänget.
Visa bifogad bild 17936
Första två öppnade jag dagen innan. Var inte impad och funderade på att vaska dem men tänkte jag kunde ta med dem på kul till provningen.... vilket var en j***a tur då båda och särskilt Brolion hade blivit avsevärt bättre.

Ricasoli Chianti 1967
Drack samma för några månader sen. En besvärande kemikalisk ton dröjer sig kvar men dominerar inte dag två.
Torrt hö. Läder. Körsbärslikör. Ek fanns kvar. Lite kort eftersmak och helt klart övergången men kul och njutbar fortfarande.
Många gissningar men det dröjde inte så länge innan de andra hittade till Italien.

Ricasolo Castello di Brolio Chianti Classico 1966
Klart bättre än 67an. Här var det ju både djup och en viss elegans kvar. Gissningar inkluderade Bordeaux från 80-talet, lagrad CndP och Barbaresco från 64 vilket inte var illa gissat! Brett. Läder. Stall. Hö. Ceder. Torkad frukt.

Ch Montrose 2002.
Klockren Bordeuax. Från ett ganska kasst år men mumsig ändå!
Det är blå frukt. Stall. Fina tanniner och bra eftersmak. Kom på delad andraplats för mig på provningen.

Mormoreto 2013.
Jäsiken denna är god! Kände först paprika och började tänka Cab Franc dominerade viner. Visade sig sen att den innehöll hela 4% men tror de flesta var eniga om att det var 4% som märktes. Rumlade runt i Bordeaux igen innan jag tror att jag sa nåt om att det kanske kunde vara en välgjord Super-Tosca. Men trodde absolut den var i alla fall minst 10 år gammal....
Delad andra plats denna också.

Alion 1999.
Mitt huvudbidrag för kvällen. Drack den nyligen i annat sammanhang här och den är nästan lika bra i kväll... för att lyfta den hela vägen behöver den nog en kraftig kötträtt då...
Sammantaget är den helt prefekt just nu. Allt är i harmoni och samarbetar, frukten, tanninerna, syran och eken.
Tror nog alla var eniga om att denna var WOTN. :cigarr:

Vitviner torra....
Alltså... glömde ju mina noter och tog visst ingen bild på den enda flaskan som dök upp här. Var @karl.1480 bidrag vill jag mena.
Och nu sviker minnet men min repertoar och erfarenhet av torra botrytisangripna vulkanviner från ungern är ganska begränsad så har helt glömt både namn och årgång... :oops: Så ngn annan får fylla i för denna.
Kul och gott vin och kanske det mest speciella vi drack under kvällen.

Sötviner
Visa bifogad bild 17938

Weingut G. Schwaab Riebel Erdener Trepchen Auslese 1998

Crap! Denna borde jag tagit. Smaken hintade definitivt mot mosel men jag övertygade mig om att jag inte hittade ngn petroleum i doften och låste mig på det. :vägg: Blommor, citrus, honungssötma och tropisk frukt. Detta är ju bara så gott!

Château Rieussec 1995
Först var det safran! Sen mer safran. Efter att de första två safran-attackerna mildrats bredden en ton av safran ut sig...
Jopp, safran var nästan det enda jag hittade första halvtimmen men sen dök det upp persika, honung, botrytis i kvadrat med en halv evighetslång eftersmak. Mycket god men personligen hade jag velat ha en lite tydligare syra att balansera alla sötsaker men det är lite hårklyverier. :)

Bonusvin... såklart.
Visa bifogad bild 17939

Château Pape Clément 1982

Inget tvivel om att vi var tillbaka i Bordeaux men sen var det stopp, är dålig på vilken sida om floden ting kommer från.
Stall, läder, peppar, hö, cigarrer, jord och svamp. Frukten är lite tunn och torkad.
Vi var dock nog eniga om att detta vin sett bättre dagar. En god upplevelse men den hade ingen chans mot Alion/Montrose/Mormoreto.

Allt i allt en jäkla kul kväll i gott sällskap.

Tack till alla inblandade! :)
Oj, missade mycket kul ser jag! :(
 

Zingo

Medlem
Domaine Langlois-Chateau Saumur Blanc 2016 (Chenin Blanc), SB SP 209:-
Bryter av med ett lite enklare vin ;).
Gyllene färg, bra dofintensitet av honung, gula frukter och ek/fat. Fyllig smööörig kropp med smak av gula- och lite mer subtila tropiska frukter, citrus. Hög syra och lång välbalanserad finish. Läskande.
Ett vin i min smak.
4-4.5/5
 

karl.1480

Medlem
Vitviner torra....
Alltså... glömde ju mina noter och tog visst ingen bild på den enda flaskan som dök upp här. Var @karl.1480 bidrag vill jag mena.
Och nu sviker minnet men min repertoar och erfarenhet av torra botrytisangripna vulkanviner från ungern är ganska begränsad så har helt glömt både namn och årgång... :oops: Så ngn annan får fylla i för denna.
Kul och gott vin och kanske det mest speciella vi drack under kvällen.

Det var 2008 Spiegelberg István Nagy-Somló Naszejszakak Bora vi drack! :)
 
Toppen