Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
40653B77-FAB5-4C02-8FD5-FB8AD3CB6F8F.jpeg

2000 Château Monbousquet


Korken blöt helt igenom men i bra skick. Har druckit denna ganska många gånger det senaste året och den har hittills varit ett säkert kort när man vill ha en perfekt mogen bordeaux som presterar på toppen av sin förmåga. Kvällens flaska är egentligen inte annorlunda. Men den är faktiskt t.o.m något bättre än tidigare. Perfekt balans, och den känns väldigt lyxig i både doft och smak med bl.a. flörtiga violtoner. Enormt god! Glad att jag har två flaskor kvar.
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 20194
2000 Château Monbousquet


Korken blöt helt igenom men i bra skick. Har druckit denna ganska många gånger det senaste året och den har hittills varit ett säkert kort när man vill ha en perfekt mogen bordeaux som presterar på toppen av sin förmåga. Kvällens flaska är egentligen inte annorlunda. Men den är faktiskt t.o.m något bättre än tidigare. Perfekt balans, och den känns väldigt lyxig i både doft och smak med bl.a. flörtiga violtoner. Enormt god! Glad att jag har två flaskor kvar.
Aaah ! En av mina Bdx-älsklingar.
Låter som att vi måste stråla samman och dricka några Monbousquet ihop Q
 

Mina Vinare

Medlem
En av mina tidigare arbetskamrater brukade alltid skämta och säga att ”den som spar han har… inte roligt”. Det håller jag generellt med om men när det gäller vin kan det möjligen ifrågasättas. Ibland är det ju just det som gör att vin är så kul – att spara och följa utvecklingen.

Kvällen började som en känsla av katastrof med övermogen sötsyrlig frukt men utvecklades till något helt annat.

Solitary.jpg


2005 Australian Domaine Wines, Barossa Valley - Grenache Solitary Block har en ganska ljus och utvecklad färg med rödbruna toner. Doften är först fullständigt övermogen med örtiga och skogiga toner av våta höstlöv samt jordigt inslag. Inte så kul. Men så händer det. Den söta frukten blommar plötsligt ut med massor av mogna jordgubbar och orientaliska kryddor. Kanel, kardemumma men också vanilj och kokos. Choklad, smörkola och gräddighet.

Smaken är först helt fel och trött med volatila inslag samt övermogenhet. Men precis som i doften lossnar allt efter några timmar och vinet ändrar helt karaktär. Garrigue, rejält mogna jordgubbar och hallon med gräddigt inslag av kola med vanilj. Lakrits, tobak, köttbuljong och varm kryddighet på slutet. Först 87p men helt oväntat blir det en fullständig helomvändning till 93p. Galet.

2005 Australian Domaine Wines, Barossa Valley - Shiraz Solitary Block har en mörk men utvecklad rödbrun färg. Doften är först väldigt stor och typisk Syrah. Läder, oliver, tapenade och chark. Mer Rhone än nya världen. Rökt korv och tjära med lite söta körsbärstoner i bakgrunden. Väldigt läcker och förförisk doft. Medicinaltoner och tobak efterhand. Felfri.

Smaken är mörkare med körsbär, torkad frukt, sötlakrits och tobak. Drottningsylt, björnbär och klart sötfruktig karaktär men aldrig kladdig. Marsipan, violpastill, eukalyptus och Danska bröstkarameller. Möjligen saknas det lite pigg syra för att balansera det hela (94p).

Kul och en helt oväntad utveckling. Den som vill läsa mer om historien bakom vinerna får gärna besöka min gamla vinblogg och ett av de första inläggen där. Så här 12 år senare känns inlägget lite väl pretentiöst och lämnar i alla fall inte mig med en helt bekväm känsla – men kul ändå.
 

Mmm

Medlem
Jag skulle kunna skriva en lång post om mitt närmast absurda intresse för vin under många år och den månadsbudgeten jag hade för vin. Nu är det mest 100 kr chardonnayer och enstaka upptag från källaren vid de få vinträffar som sker. Och det skedde i helgen!

Risken när man inte har ett bra utflöde från källaren är att flaskorna dör. Man köper dem dyrt och sen ligger de och avlider.
Som tur är hände det inte denna helgen:

Clos des Papes 1998: magiskt bra, så komplex och frisk.
Clos Fourtet 2000: något stum, men frisk. Behöver fler år men det blir nog aldrig ett 90+ vin
Las Cases 1992: jag kommer inte ens ihåg var jag köpt denna. Kan man ge 95 poäng till en Bordeaux från 1992? Sjukt bra!
 
Ytterligare tips på intressanta pinot noir-producenter från Oregon som finns på bolaget:

Eyrie:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/pinot-noir-9287201
https://illdrinktothatpod.com episod 478 är en intervju med Jason Lett, son till David Lett som var en av de absolut första pionjärerna att odla Pinot Noir i Oregon. Alltid mer renfruktiga och eleganta. Gillar mycket. Dundee Hills.

Ibland måste man resa sig från fåtöljens bekväma perspektiv och ge sig ut i verkligheten för att testa sina egna råd. Sagt och gjort öppnades i helgen en flaska Eyrie 2015 Willamette Valley Pinot Noir. för femton år sedan var detta nog verkligen hur jag ville ha mina Pinoter - uttrycksfull redan tidigt och med litet söta bär, utan att vara stora eller alltför ekade. Inställsam kanske någon skulle säga nu, men jag tycker fortfarande att det håller bra, även om det är långt ifrån de röda Jura-vinerna som min dietist oftast rekommenderat de senaste åren. Perfekt instegsvin och introduktion till Oregon PN. Nedan följer mina anteckningar från CT (ursäkta engelskan):

An excellent rendering of Oregon Pinot. Translucent red color, but expressive nose of spice box, smoke, vanilla, sweet raspberries and strawberries.

Silky mouthfeel that is really well done, a little heat on the finish but in a pleasant and warming way, this is a wine very much held together with very good if not excellent balance. Easy to drink and easy to love.

Is it a little soft on the mid-palate? Too sweet? Yes, if you're grown up on the dry, acidic Jura or Burgundy reds, perhaps, but for a warm vintage in Oregon this is really elegant and in a way, compared to many of its peers, understated. But I would not perhaps save this for another ten years, as it is so expressive at this stage and drinking so well.

This is made from, I believe, grapes from their estate but also other vineyards, mostly in the Dundee Hills. It surely feels like a true expression of Dundee Hills to me. As their entry level Pinot Noir, It is priced at half the price of the Eyrie original vines PN, 20 % of the South Block reserve from the Eyrie vineyard, and at 2/3 of the other Dundee single vineyards they release.

In Sweden, where I live, it's priced at SEK 398, which is on par with for example Faiveley's Gevrey-Chambertin village (v.v.) and Jean Fournier's Marsannay Clos du Roy and a little higher than Domaine de la Vougeraie's Les Pierre Blanches Côte de Beaune, but below the Felton Road Pinot Noirs from New Zeeland.

Pairing suggestions for me would range from sushi to grilled chicken. But go easy on the soy sauce and spices.
 

Oscaro

Medlem
Anordnade en provning med @JakobZ och några vänner i fredags med temat mogna viner. De första chablis var oblint, sedan var allt blint och även om jag visste några av flaskorna som skulle vara med så bestämdes ordningen av Grappe. Ber om ursäkt för bristfälliga noter men var lite svårt att ta in allt. Sammantaget var det fantastiska viner som alla levererade stort bortsett från Conternon. Svårt att sätta en topplista på dessa, men Margaux, Grand-Puy-Lacoste och 55 Barbaresco var nog mina favoriter.

Vi började först i solen med ett par flaskor chablis
Le Domaine d’Henri Chablis 1er Cru Fourchaume Heritage 14
D848CC3E-62A9-4886-AE9A-F1965E950377.jpeg

Fantastisk smak av melon, persika, päron, rund och tjock i munnen men strållik syra. I munnen som inte känns som klassisk chablis utan mer som mersault fast inte lika smörig. Lång eftersmak och ett fantastiskt vin.



Le Domaine d’Henri Chablis 1er Cru Fourchaume 2012
DA31EF9B-DE8B-44DA-BF6C-C18F1858F6E1.jpeg

Mer typiskt chablis än 14, mer citrus och skarpare syra. Även här är det melon och persikokärna. Kortare eftersmak än 14 och lättare i munnen. Gott det här med men kan inte mäta sig med 14 Heritage



Champagne Des Sousa Cuvée des Caudalies (deg 2018)

Doftar oxidativt, kalk, citron, honung och mandel.
Otroligt härlig syra. Oxiderat och härligt gott! Gissas Selosse vid bordet och budget Selosse. @JakobZ noterar att det inte är så tydlig ek och tror därför inte det är selosse.
Gillar den här starkt och måste köpa ett gäng flaskor för att lägga undan för jag tror de kan bli mycket större med tid.



Chateau Margaux 71
0D2E1C45-9FE6-4855-8833-F15C9B13246F.jpeg

Mogna Mörka röda bär, syra och alkohol, svarta vinbär, björnbär, doften tar mig direkt till Bordeaux.
Samma bär som i doften, mjuka tanniner och mild syra, fantastiskt gott! Stärker min tanke om Bdx. Lite läder, svag rökighet men känns ändå inte så gammalt. ligger kvar på tungan väldigt länge. Fantastisk start på rödvinerna!



Domaine Cottin Chambolle-Musigny 90
F9387F51-7E79-46F9-B5EF-AF6B0EAC0DE3.jpeg

Doftar ung frukt med lite alkoholstick, röda frukter som är svala och ljusa.
Rund och mjuk i munnen, elegant och parfymtät. Friska vårblommor slåss om att få komma fram.
Tänker här att det måste vara bgn. Jättefin struktur som håller länge. Förvånande att det är chambolle, kändes kraftigare som att det skulle vara Gevrey eller något liknande.



Marchesi du Barolo Barbaresco 55
1E871B2F-A163-4F40-8AE3-E51E299E7B44.jpeg

Lite eldigt, mogen mörk frukt och lite skit, Läder. Rund och mjuk i munnen. Ganska mjuka tanniner men ändå en del syra kvar. Efter lite tid i glaset kommer mer svamp, rosor, viol och parfym växer fram samt tryffel.
Gissar att vi är i Barolo men de flesta runt bordet är överens om att vi är på 80-talet med någon gissning på 00. Helt omöjligt att förstå att den här är 65 år gammal, Så mycket frukt och struktur kvar. Helt klart kvällens överraskning och fantastiskt kul att pröva.



Grand-Puy-Lacoste 88 (barrel sample)
848D9927-5691-456A-AFDD-7C495A9AB81A.jpeg

Mycket äldre på doften än Barbarescon, mogna bär, läder och tobak. Skogsgolv, gröna toner.
Kraftexplosion i munnen, wow! Mörka frukter fullkomligt exploderar! Min syra och runt och fyller munnen. Viol, och kryddigt. Otroligt gott vin i perfekt drickfönster. Jag blev lite lurad av den här och trodde inte det var bdx, även när flaskan kom fram tyckte jag ändå den kändes otypisk.



Boasso Giuseppe & Figlio Barolo 82
6EE0BEEE-D88D-484E-BCA4-5E29586A6E20.jpeg

Kraftig doft av lakrits, mörka frukter, lite alkohol, svartpeppar och kryddor oklart vilka
Otroligt kraftig men kort i längden tyvärr. Stora tanniner fortfarande men bra sälta, syra och kraft. Har druckit några flaskor av den här tidigare och det här var inte den bästa.



Giacomo Conterno 58
5A2D59EE-26B1-4A27-97D5-8A440BEF2589.jpeg

Oxiderad men inte helt borta, tomat, basilika men en del frukt kvar. Blev bättre med lite tid i glaset och kom en del cherry-toner och någon sötma.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Calera vingårdsviner ligger i intervallet 600-1000 kr. På systembolagets hemsida hittar man i detta spann (eller billigare) bland annat dessa - som jag alla tycker känns litet roligare än Calera. Obs! har inte provat aktuell årgång av samtliga viner nedan men gillar producenterna. En del litet mer full on (typ Cameron, Kutch, Lucien le Moine, Becker, ) och några litet mer syradrivna/eleganta (Farr, Kershaw, de Montille, Rhys). Litet i mitten finns härliga Radio-Coteau, Littorai, Oakridge, Seven Springs, Domaine de la Vougeraie.

USA:
https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/rhys-bearwallow-vineyard-7942901
Testar ett, av de i mitt tycke, mest intressanta vinerna från listan från @Omar Khayyam:
lilian rhys.jpg

2010 Château Lilian Ladouys: bläck, svarta vinbär, plommon, polerad ek, rejäl syra, fin frukt, balanserade tanniner, fin balans, mycket matvänligt. Skitbra vin om det inte hade haft konkurrens...
2014 Rhys Pinot Noir Bearwallow Vineyard: Hallon, smultron, mynta, läder, mörk choklad och halm. Vass syra, mycket fin frukt, insmickrande, moget och balanserat. Tyngre och mer koncentrerat än jag hade förväntat mig utifrån beskrivningen från @Omar Khayyam, men ack så elegant... Jag tycker att det här är i en perfekt fas just nu. Trippla priset jämfört med Lilian, men kanske tre gånger så bra också?
 
Testar ett, av de i mitt tycke, mest intressanta vinerna från listan från @Omar Khayyam:
Visa bifogad bild 20204
2010 Château Lilian Ladouys: bläck, svarta vinbär, plommon, polerad ek, rejäl syra, fin frukt, balanserade tanniner, fin balans, mycket matvänligt. Skitbra vin om det inte hade haft konkurrens...
2014 Rhys Pinot Noir Bearwallow Vineyard: Hallon, smultron, mynta, läder, mörk choklad och halm. Vass syra, mycket fin frukt, insmickrande, moget och balanserat. Tyngre och mer koncentrerat än jag hade förväntat mig utifrån beskrivningen från @Omar Khayyam, men ack så elegant... Jag tycker att det här är i en perfekt fas just nu. Trippla priset jämfört med Lilian, men kanske tre gånger så bra också?

Vad kul! :) Jag tyckte Bearwallow var mycket bättre nu än Alpine (som dessutom är betydligt dyrare), även om Alpine kändes som potentiellt en nivå till vad gäller elegans, så la faktiskt en sån i källaren.

Om du gillar Rhys så prova också deras Alesia-viner som är ca hundralappen billigare och kanske mer gjorda för tidig konsumtion men också riktigt njutbara (borde tagit med dem på listan också! :oops: ).

ps de årgångar som jag hittade på bolaget nu ikväll av Lilian Ladouys och Bearwallow kostade 299 kr versus 529 kr...just sayin':D
 

The Wall

Medlem
2016 Val delle Corti Chianti Classico
95% sangiovese, 5% canaiolo
i Gabriel StandArt; typisk italiensk doft av Chianti Classico, inget markant avvikande, samma gäller när vinet hamnar i munnen. Trevligt vin som är välgjort, men inget som omedelbart kör ifrån andra producenter. Köprekommendation? Tja, 239 kr är väl kanske i lite högsta laget men inget som man skriker rakt ut över.

2013 Simposio Vino Nobile di Montepulciano (Tenimenti Angelini)
i Gabriel StandArt; även här typisk italiensk doft dock något diskretare än "vanligt", men en tydlig doft av lite äldre tallbarr. I munnen hänger tallbarren kvar i eftersmaken, ganska slankt vin med viss beska. Godkänt vin, men inte riktigt så mycket mer, men så har jag ju helt fastnat i Poliziano-floden. Köprekommendation? Tja, 194 kr är väl godkänt, men det finns som sagt andra producenter som jag tycker presterar bättre.

2011 San Fereolo Dogliani ("den blågula")
Vinet har avhandlats tidigare, men ännu en flaska korkades upp och hamnade i Gabriel StandArt; ingen flaskvariation, hög klunkabilitet och nöjda grannar som följd. F

2011 San Fereolo Austri Langhe ("den rödgula")
Har väl också avhandlats tidigare och det här var ett återbesök av en tidigare öppnad flaska. Hamnade också i Gabriel StandArt, klart klenare idag jämfört med några dagar tidigare när flaskan öppnades och det kändes nästan som om vinet snabbåldrats på några dagar i kylskåpet. Drick direkt och njut efter att korken dragits, inte värt att spara flera dagar.
4_italien.JPG
 

The Wall

Medlem
2017 I Fabbri Grasso Susanna Chianti Classico
Recenserad tidigare men en kortversion kommer ändå; direkt från källaren ner i Gabriel StandArt; sniffar och känner att det doftar bekant...stencileringsapparat! Otippat. I munnen oroväckande hög klunkabilitet, vilket inte är så konstigt eftersom vinet bara ser ek på vykort. Väl i munnen påminner vinet om en Alfa Romeo; det säger hela tiden ”meeeera......”. Och vem är jag att neka vin som talar till mig?
5F691F90-DFA5-4357-B5B2-D3F3CB77B9F6.jpeg
 
Som den connoisseur jag är erbjuder studentlivet en utmaning när det kommer till det goda livet. Glädjande nog är Österrike alltid en källa för kvalité, även i de lägre prissegmentet.

Steinschaden Grüner Veltliner 2018 - 84:-kr (4320) har de senaste året, och kommande, agerat som ett husvin på den vita sidan och har aldrig gjort mig besviken. Den senaste årgång (2018) är alldeles strålande. Initialt var den ung, med skarp syra och lite lätt frukt som färska päron och den urtypiska pepprigheten från Grüner Veltliner. Alkoholen på 12.5% är välbalanserat och vinet är av god kvalité. Efter några dagar i kylen kommer en lite mer oljig och fylligare karaktär fram vilket ger vinet ett mycket mer harmoniskt intryck.

Ett väldigt bra vin för pengarna som få blir missnöjda att sippa på, oavsett person.

Kan även rekommendera Waldschütz Grüner Veltliner Reserve Arturo 2011 (79219) 98:- kr som - efter en timmes lufting - är ett intressant vin för den lilla pengen.
 

LeChat

Medlem
208153A2-0CD5-4A92-B883-9C251D424A93.jpeg

2016 Domaine Léon Barral Faugères


Leon Barrals viner har få likar. Väldigt säregna och intressanta. Har mest druckit Jadis i olika årgångar och oftast gillat den råa stilen. Kvällens vin har samma karaktär med rikliga doser av bl.a järn, stall, kött och björnbär. Även om den känns ung med ett bra grepp i munnen så tycker jag inte att den är brutal på något vis.
Jag får associationer till ett annat vin som jag tycker har likheter med det som Didier Barral åstadkommer. Nämligen Escombro. Har iofs bara druckit årgång 2013 men tycker att syror, mineral och smak tillsammans ger något som drar åt samma håll även om Escombron var kraftfullare.

Leon Barral bjuder motstånd och kräver en del av dig som vindrickare. Men mötet kan bli väldigt givande.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visst har du rätt i att den är ung. Så på minussidan kan jag tillägga att alkoholen slår igenom en aning och ett uns vanilj ligger utanpå. Men plussidan är så mycket starkare och det var egentligen det jag ville berätta.:)
Jo, nog blev man allt lite sugen :)
 

LeChat

Medlem
5E956008-F716-4917-83E2-3E84ABE56DE9.jpeg

2012 Caprili Brunello di Montalcino


Så fort jag läser 15% på etiketten så hajar jag till. Än värre blir det med 15,5% och 16% köper jag i princip aldrig, även om det ändå händer emellanåt. Generellt tror jag att min reflexmässiga reaktion är sund och oftast är ett bra sätt att utifrån mina preferenser kunna göra en första gallring. Men sen dricker jag ju viner från en del område som ofta når höga alkoholhalter särskilt i varma årgångar. Så jag vet ju att hög alkohol absolut kan funka. Ett tydligt sådant kap nyligen är ju 2015 Gourt de Mautens som ligger på 15% men inget man ens funderar över när allt annat bara är i fullständig balans.

2012 Caprili innehåller också 15% och här får man ett fylligt, tätt vin med bra koncentration och maffig frukt, men utan russintoner. Hade inte syrorna funnits där så hade det fallit platt men nu blir det riktigt gott. På sätt och vis känns den något ung men samtidigt hur färdig som helst. Tidigare flaskor har inte varit riktigt lika bra som denna. Mer drickfärdig nu förmodligen. Stor drickglädje är det i alla fall.
 
Domaine Herezstyn - Gevrey Chambertin, les Champonnets 1er Cru 2010

Det goda livet fick träda fram igår då jag blev sugen på lite kvalitetsbourgogne. Domaine Heresztyn, en bit oxfile med jordärtskockapuré, jordärtsckockachips och en nedreducerad oxsvansfond som toppades med lite portvin vilket fick bli såsen (egengjord oxsvansfond och skladsjursfond är ett måste i frysen), stod på menyn hemma vilket inte gjorde mig besviken.

Det här vinet var den första röda bourgognen av kvalité jag fick tycke av när jag för 6 år sedan började intressera mig i vin vilket resulterade i att jag privatimporterade en låda av Prästgården för det fashionabla priset 524:- fl vilket jag tackar för idag med tanke på inflationen och den fantastiska årgång 2010 har visat sig att bli. Utan tvivel min favorit av alla årgångar denna sidan av millenniet.

Vinet serverades vid korrekt temperatur, alltså 15 C, och fick en stund i glaset före jag provade det. Har sedan jag köpte det här vinet druckit det vartannat år på sommaren vilket gjorde det lite spännande att prova det igen efter 2 år.
Första doften var att vinet är förbi den första ungdomliga stadiet nu, äntligen. Det var mogna jordgubbar, multna löv, tryffel, färska aprikoser. Färgen var fortfarande ungdomlig med inga tecken på ålder.
Smaken var lång, med fina sandiga tanniner från eken som nu har börjat bli fint integrerad, syran var påtaglig. Finner mogna jordgubbar, moreller, pepprighet från eken.
Ett högkvalitetsvin från en strålande årgång och lite av en bortglömd producent som bytte inriktning 2013 som jag inte provat efter det ordentligt.

Mycket väl värd pengarna och jag ser fram emot sista flaska om några år
 
Last edited:

Magikern

Medlem
La Pousse D´or Pommard Cru Les Jarollieres-2010

Doft: Våt papp och dämpade kryddor. Ungt och oförlöst gissar jag.
Attack: Dämpad smak av jordgubbar och jord. Rätt fylligt.
Mellansmak: Här kommer tanninerna och lite besk frukt. Syran och kroppen finns där. Det är rätt burgundiskt med lite underliggande vresighet och jordighet.
Eftersmak: Tanniner och lite asiatiska kryddor. Rätt lång.

De här vinet behöver mer tid men det är lovande utan tvekan. 91- i dagsläget.

Någon som provat?
 

Jesper L

Medlem
Clos Cibonne Cuvée Caroline 2017

Denna har redan avhandlats tidigare på forumet men var tvungen att korka upp en från föregående års släpp. Ett till år på rygg har gjort det gott. Vinet har fått en lite kraftigare ryggrad och klunkabiliteten är fortfarande skyhög.
Det finns få roséviner som erbjuder en identitet samtidigt som det är så lättdrucket. På näsan är det ganska anspråkslöst (skyller på vinerna innan:D) men den är fyllig och relativt kraftig i munnen. Härlig syra med inslag av lite orangea toner, svenska jordgubbar och en örtighet(?) som jag inte kan placera.

Resterande flaskor kommer ryka denna sommar :oops::confused:

upload_2020-6-19_18-20-26.jpeg
 
Toppen