Jag kör på med mina webinarier från 67 Pall Mall. Det finns så otroligt många intressanta ämnen att välja bland, men tiden räcker inte till för att ge sig på alla. Jag försöker fokusera på dem från Bourgogne och Bordeaux där de sätter ihop flighter med viner som för mig är helt magiska att få access till. Det blir lite som att läsa klassikerna.
Top White Burgundy - Montrachet and friends
Sannerligen en dröm att få prova (några av) världens bästa torra vita viner i samma flight. Jasper Morris guidade oss igenom alla fem Grand Cruer i “The Montrachet Family” vars vingårdar sträcker sig över 32,68 ha i byarna Puligny-Montrachet och Chassagne-Montrachet. Sjukt spännande att prova alla fem tillsammans.
Montrachet GC (7,99 ha) ligger som en rektangel i mitten på sluttningen och delas mellan Puligny och Chassagne. Högre upp på sluttningen ovanför Montrachet GC och enbart på Pulignysidan ligger
Chevalier-Montrachet GC (7,58 ha).
BâtardMontrachet GC (11,86 ha) delas även den av Puligny och Chassagne. Den ligger längre ner på sluttningen under Montrachet GC som en liknande rektangel, med skillnaden att i nedre högra hörnet ligger
Bienvenues-Bâtard-Montrachet GC (3,68 ha) på Pulignysidan. Slutligen ligger lilla
Criots-Bâtard-Montrachet GC (1,57 ha) till vänster om Bâtard Montrachet på Chassagnesidan.
Generellt brukar man säga att kvalitetsordningen mellan Grand Cruerna är i samma fallande ordning som ovan, men som vanligt med Bourgogne så beror det ju även mycket på producenten.
“It is true that the vines can safely get riper here than they can for much of the rest of white Burgundy”.
Vad gäller Montrachets delning mellan Puligny and Chassagne så brukar producenterna oftast skriva enbart “Montrachet” på etiketten även om den lieux-dits som ligger i Chassagne formellt heter “
Le Montrachet”och den som ligger i Puligny heter “Montrachet”. Negocianten Lucien de Moine har dock vid olika tillfällen angett ett “P” respektive ett “C” på etiketten för att specificera från vilken del druvorna kommit.
Årgång 2015
“2015 is better known for its reds but is a lovely vintage for whites. A sunny year with a hot summer. The key to the whites was to keep enough freshness in the vines so the grapes could ripen and then to pick not to late. 2015 can be considered an extremely good vintage at grand cru level for whites”.
Vi provade vinerna i omvänd kvalitetsordning.
Criots-Bâtard-Montrachet
Criots är den enda GC’n som ligger helt på Chassagnesidan. Det är en av de minsta appellationerna i Frankrike - endast La Romanee är mindre. Det är sällan man ser vinet. “Criots” betyder typ kalkig och här finns en mer stenig jordmån och mindre lera än grannen Bâtard, så vinerna kan generellt bli lite elegantare med mindre kraft och muskler.
Fontaine Gagnard är näst största producent med 0,33 ha vingård.
2015 Domaine Fontaine-Gagnard, Criots-Bâtard-Montrachet
Stor komplex doft av gul mogen frukt (grillad citron, stjärnfrukt), lite kryddor och lite nötighet och den här kritfeta kalkiga noten som ligger där inunder som en foundation. Får även lite rökig känsla.
I smaken mjuk och lite fet textur, lite mindre koncentration och lite kortare finish än Chevalier Montrachet (som var glaset bredvid när jag provade halvblint). Mer finlemmat/slankare om man jämför med de andra Batardvinerna. Mindre kraftfullt och mer friskhet. Inte lika “livligt” intryck som Chevalier (som dansade omkring i munnen). Det här ger en mer “konstant” intensivt fokuserad feeling. Fet känsla kvar i finishen. Inte lika mycket tryck i finishen som Chevalier.
Mycket bra start!
Bienvenues-Bâtard-Montrachet
Ligger som en fyrkant i nedre högra hörnet av Bâtard. Liksom Bâtard så är jordmånen djupare eftersom den ligger i den nedre delen av sluttningen och kalkstensjorden innehåller mer lera. Det har funnits diskussioner om Bienvenues kanske borde integreras i Bâtard och att skillnaderna inte är så stora. Men vissa odlare har vinrankor/rader som börjar högre upp i Bâtard och fortsätter ner i Bienvenues med samma plantmaterial. I dessa fall kan man känna att det finns en skillnad mellan vinerna där Bienvenues då sägs vara mjukare och lite mindre strukturerad än Bâtard.
Domaine de la Vougeraie är tredje största ägare i Bienvenues med 0,46 hektar. De har ägor i både Bienvenues och Bâtard och vid provningar brukar de servera Bienvenues innan Bâtard för de tycker den är bättre.
2015 Domaine de la Vougeraie, Bienvenues-Bâtard-Montrachet
Stor doft även här av gul frukt kombinerat med vita blommor, rostade toner och en nötighet. Mer tyngd än Criots. Mineralisk, underbart kalkig, fet, gulfruktig, kryddig och nötig och lite rökiga aromer.
I smaken: Syran är mer omsluten av rikare frukt så den känns tyngre. Finishen maffigare men kanske lite kortare än Criots.
Bâtard-Montrachet
Likadan kalksten som Montrachet men har djupare topsoil med mer lera eftersom den ligger längre ner på sluttningen. Dräneringen blir lite sämre och vinerna blir lite rikare med “weight and power” snarare än “vibrancy and elegance”.
Här skulle vi ha provat Thomas Moreys Bâtard, men av någon anledning blev den utbytt till Boillot från 2014. “2014 is THE great white wine vintage of the last decade”.
Boillot har 0,98 hektar i Chassagnedelen. Gör en lite mer robust vinstil.
2014 Bâtard-Montrachet Jean-Marc Boillot
Lite djupare gul i färgen
Samma typ av doft som de tidigare två, kanske lite mer åt det parfymerade blommiga hållet och med lite honung.
I munnen har den mer densitet, är mer kraftfull och strukturerad. Den är rikare, känns varmare och krämigare. Fantastisk balans och lång finish.
Chevalier-Montrachet
Ligger högst upp av Grand Cruerna på ca 300 m höjd på Pulignysidan. Det är lite kallare häruppe, sluttningen är brantare, jordmånen är mycket mager. Vingården har en annan typ av kalksten än Montrachet - “Montrachet is mostly redbrown soil. Chevalier, particularly higher up the hill, is almost entirely a white soil with stones on top”. Inte lika kraftfull som Montrachet, men beskrivs ofta ha mer finess, elegans och friskhet.
Colin har 0,24 hektar och producerar 4-5 fat per år. Colins vinstil är mer åt det eleganta hållet.
2015 Domaine Philippe Colin, Chevalier-Montrachet
Åh vilket härligt vin.
Fantastisk doft av krossad kalkig krita kombinerat med mogen ljust gul frukt, vita blommor och lite nötighet i bakgrunden.
I smaken fin syra, mer citrusig i smaken, väldigt finlemmad, elegant, sofistikerad och harmonisk samtidigt som den är komplex och ger en lager på lager-känsla. Kalkigheten ger en stram textur men samtidigt är den silkig. Härlig avslut där den lixom tar sats och har en jäkla skjuts i finishen som är lång som ett ösregn och fint strukturerad. “Lip smacking salinity” var det någon som sa. Ett otroligt bra vin som blev mitt nummer 1.
Montrachet
Mer koncentrerad och mer tyngd än övriga GCer
Det finns 16 olika ägare av Montrachets olika vinlotter . Ett fåtal säljer små kvantiteter till negocianter som buteljerar under egen etikett. Familjen Marquis de la Guiche hade ägarandel i Montrachet redan i början av 1700-talet. Idag är de största ägare med sina 2 hektar vingård i Pulignydelen. Laguiche jobbar ihop med Maison Joseph Drouhin som plockar druvorna, vinifierar och marknadsför vinet.
2015 Domaine Joseph Drouhin, Montrachet, Marquis de Laguiche
Väldigt knuten till att börja med men öppnade upp efter en timme. Men kändes ändå som att den inte riktigt kom igång tycker jag.
Lite djupare i färgen. Signifikant mer kraftfullt än de andra vinerna. Lite mer utvecklad ton. Gult äpple, grillad citrus, exotiska toner, toffee, rostade nötter, honung, kryddor, kalkig mineral.
I munnen komplex med stor kropp, tjock, krämig textur, men har kanske inte samma precision som Chevalier känns det som. Härlig finish.
Sammanfattningsvis väldigt intressant att prova hela familjen sida vid sida. Naturligtvis är de väldigt unga, men alla levererade en fantastiskt upplevelse. De har alla samma grundkomponenter. De är alla intensiva, komplexa, har en stor kalkig mineralitet, mogen gul frukt, koncentration, finess, balans och en sjujäkla finish. Man känner dock skillnader när man har dem bredvid varandra - Montrachet och Batard är mer åt det tyngre hållet, Criots och Chevalier mer eleganta med mer friskhet och Bienvenues någonstans mittemellan.