Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Jonas Sand

Medlem
Jag har ännu inte druckit något kaffe idag så därför kan ni alla dra åt helvete (sorry, kunde inte låta bli att driva med gårdagens debacle). Jag ville bara skriva att det var imponerande god ton och goda försök att få tråden på kurs igår kväll. För att inte hamna offside så vill jag meddela att jag drack Delaporte Silex 2017. Mycket fin. Snygg, fräsch frukt med doft av subtila vinbärsblad och en lite rökig mineralitet. Smaken var främst I citrusspannet med inslag av kanske passionsfrukt. Köpt förra året av Caviste. Har en kvar som jag tänker lagra 2-3 år till tror jag.
 

matage

Medlem
630E80EA-037C-4081-9C77-EBDB9C523C9F.jpeg

Rudi Pichler Kirchweg Riesling Smaragd -09 till en asiatiskt inspirerad laxrätt med gochujang och sesam.
En kraftfull och stram riesling på hela 14 välintegrerade procent(!!)
Öppnar ganska tight med gula plommon och pinjenötter men växer med tid och värme. Mer mognad i plommonen, lite dov petroleum, physalis/sura krusbär följs upp med krossad sten och pinjenötterna i den långa eftersmaken. Fantastisk syra men är nog bara i början på att nosa på mognad.
92-ish med uppsida skulle jag kunna dra till med!
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 20701 NV André Clouet Rosé No 3
I Riedel Veritas New World Pinot; trevlig doft av lätta röda bär, tyvärr lite rosékänsla som hänger kvar. I munnen lätt i gommen med viss syra. Dracks till lantchips med romdipp och lite chark. Jag var fokuserad på rödvinssåsen till Bambi och missade att ta vettiga noter intrycket var dock ”ok bubbel, tyvärr hängde rosékänslan kvar lite för länge.”. Får göra återbesök och återutvärdera.

Blir mycket fundersam och intresserad av vad du menar med "tyvärr lite rosékänsla som hänger kvar" i sammanhanget. Är inte det vad som förväntas av en rosé..!?o_O

Blir som att klaga på att barolon smakar barolo vilket jag själv i och för sig gör. Fast jag undviker å andra sidan det genom att inte köpa barolo.:p

Rensade upp bland alla infantila inlägg signerat @Mouton och hoppas att han mår bra idag. Högt i tak är bra, men vi begär att vi håller nivån någorlunda vuxen utan oförskämdheter.

Missat helt vad som skrevs men nu förstår jag bättre resterna som syns i andras inlägg. Trodde först att "We shall overcome" syftade på ett uruselt vin.:D
 

The Wall

Medlem
Blir mycket fundersam och intresserad av vad du menar med "tyvärr lite rosékänsla som hänger kvar" i sammanhanget. Är inte det vad som förväntas av en rosé..!?o_O
Nja, rosévin snarare än mousserande rosévin menade jag. Tycker att mousserande rosé ofta (ffa Roséchampagne) känns som ett annat och bättre vin än stilla rosé.
 

Håkan

Medlem
20200904_183721.jpg

Timo Mayer Bloody Hill 2019 Pinot Noir. Min första Pinot Noir från Timo Mayer men definitivt inte min sista. Det här är riktigt bra, bra struktur, fin frukt, stramt men ändå generöst. Frukten går mer åt lingon och björnbär (åt några i morse från mina buskar och då kom minnet av vinet tillbaks) 12.5% etanol och ändå omisskänligen nya världen, den typ av nya världen Pinot jag älskar. Har tidigare mest hittat det i USA-pinoter men här finns ytterligare ett finfint exempel. Timo Mayer hävdar att hans viner inte vinner på lagring, jag säger inte emot och det här är gott att dricka nu, vet inte vad som händer om nåt år. Detta är dock någon form av andravin, har inte provat hans premiumcuveer men de står nu på radarlistan. Kul! Självklart finns det mer komplexa Pinoter även från Nya världen men detta är bara hedonistiskt gott. 91 p igårkväll.
 

The Wall

Medlem
2018 Domäne Wachau Riesling smaragd Ried Loibenberg

Lite comfort drinking när grillen tändes och efter maten.

I Zalto Vitvinsglas; tydlig petroleum och mineral plus lite citronzest. En aning Päronsplitt dyker också upp. I munnen syrligt och ganska lätt i smaken men ändå ett sting av lite eldighet (13,5%). Viss beska i eftersmaken. Gott och bra redan nu, men blir troligen bättre med några års lagring.

I Zalto Universal; klart bredare doft, på gränsen till utslätad, petroleum och mineral går kanske att hitta om man letar. I munnen känns vinet lenare och lättare än i vitvinsglaset, ger anonymt intryck. Inget positivt? Jo, vinet håller kylan bättre i Universal än i Vitvinsglaset.
905D509D-1836-4E8B-BB8D-974E8926D9C6.jpeg
 

LeChat

Medlem
00454825-3295-4D86-B0BE-1EA793A8E17F.jpeg

1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige


Drack första flaskan i oktober förra året och nu snart ett år senare är det dags för flaska nummer 2.
Doften är stallig och smaken ganska så läderartad. Men trots dessa kanske något grova, rustika drag så upplevs vinet elegant och ljuvligt välsmakande med härlig syror.
Tyckte vid öppnandet av första flaskan att det fanns potential för vidare utveckling. Nu är jag mer skeptisk och tror nog att jag kommer att dricka sista flaskan inom ett år.
 

v_skogh

Medlem
Visa bifogad bild 20764
1995 Château Montus Madiran Cuvée Prestige


Drack första flaskan i oktober förra året och nu snart ett år senare är det dags för flaska nummer 2.
Doften är stallig och smaken ganska så läderartad. Men trots dessa kanske något grova, rustika drag så upplevs vinet elegant och ljuvligt välsmakande med härlig syror.
Tyckte vid öppnandet av första flaskan att det fanns potential för vidare utveckling. Nu är jag mer skeptisk och tror nog att jag kommer att dricka sista flaskan inom ett år.
Hamnade på en Madiran-vertikal för ett tag sedan. Oerhörd stor skillnad på en modern Boucasse och en från tidigt -00tal. Hade varit kul att prova ner till 90-tal också. Äldsta Montus vi hade var 2003 som jag vill minnas va kvällens vin.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vit månad:
Njuter av iskallt Oolongte av mycket hög klass till tonerna av Maria Callas
Det är så underbart att sockarna ramlar av, men det är ju ändå 30 grader varmt idag.
Sprang fö just min första maraton. 6 dagar om inalles 4 nattliga pass tog det.
Ca 140 timmar långsammare än eliten.
Som Pippis pirater är jag dock mör nu.
Funderar på att byta nick till Blodsvälte.
/Våga Vägra IOGT-NTO
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hamnade på en Madiran-vertikal för ett tag sedan. Oerhörd stor skillnad på en modern Boucasse och en från tidigt -00tal. Hade varit kul att prova ner till 90-tal också. Äldsta Montus vi hade var 2003 som jag vill minnas va kvällens vin.
Har en 2003 kvar i källaren. Dricker otroligt bra nu, men kan ju fortsätta sin resa i många långa år till. Tyvärr börjar nästa vid 2011 så där har man ju ett par år kvar innan den blir aktuell. Drack en 2014 i förra veckan och självklart var den god och bitig, men ganska nedslängd efter 3 timmar i karaff.
 

Mats Petri

Österlen
Hamnade på en Madiran-vertikal för ett tag sedan. Oerhörd stor skillnad på en modern Boucasse och en från tidigt -00tal. Hade varit kul att prova ner till 90-tal också. Äldsta Montus vi hade var 2003 som jag vill minnas va kvällens vin.
Lite nyfiken på att höra mer om på vilket sätt vinerna var olika. Tror du att det berodde endast på ålder/lagring eller har man ändrat vinifiering/"husstil" över åren? Vad i de äldre vinerna var det du uppskattade?
 

Swedish

Medlem
Lite nyfiken på att höra mer om på vilket sätt vinerna var olika. Tror du att det berodde endast på ålder/lagring eller har man ändrat vinifiering/"husstil" över åren? Vad i de äldre vinerna var det du uppskattade?
För mig är väl brytpunkten 2001. Innan dess så låg alkoholhalten stadigt på 12,5-13%. 2001 hoppade den upp till 14,5 och har förblivit högre sen dess. Senare skörd/ mognare frukt samt nyare fatkänsla. Mer rustik innan, mer polerad sen.
Egentligen som början/mitten på 2000-talet var i princip över hela vinvärlden.

p.s. Detta är en hemmasnickrad teori och saknar fullkomligen vetenskapliga bevis... :oops:
(Jag har i övrigt samma teori gällande Ornellaia med också en brytpunkt 2001 i och med nya ägare...)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Lite nyfiken på att höra mer om på vilket sätt vinerna var olika. Tror du att det berodde endast på ålder/lagring eller har man ändrat vinifiering/"husstil" över åren? Vad i de äldre vinerna var det du uppskattade?
Tror inte de ändrat så mycket i vinifieringen sen 1985. Varför ändra ett vinnande koncept? Tannat behöver tid. Att dricka en före tio år är "vaste of time and money". Montus XL ska inte drickas före 15 år enligt Brumont själv. Jag har druckit 1995, 1996, 2000 och 2005. Alla riktigt bra. Yngre tannat brukar vara stängda med dubbla hänglås och tanninerna motsvarar stl 16 på slippapper. Med tid mjuknar allt upp och den grovhuggna känslan byts mot exklusivitet.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
För mig är väl brytpunkten 2001. Innan dess så låg alkoholhalten stadigt på 12,5-13%. 2001 hoppade den upp till 14,5 och har förblivit högre sen dess. Senare skörd/ mognare frukt samt nyare fatkänsla. Mer rustik innan, mer polerad sen.
Egentligen som början/mitten på 2000-talet var i princip över hela vinvärlden.

p.s. Detta är en hemmasnickrad teori och saknar fullkomligen vetenskapliga bevis... :oops:
(Jag har i övrigt samma teori gällande Ornellaia med också en brytpunkt 2001 i och med nya ägare...)
Du har rätt i att det skedde någonting i början på 2000-talet. När de fick bättre betalt för sina viner kunde de också minska skördeuttaget och öka kvaliteten något på bekostnad av kvantitet.
 

Mats Petri

Österlen
För mig är väl brytpunkten 2001. Innan dess så låg alkoholhalten stadigt på 12,5-13%. 2001 hoppade den upp till 14,5 och har förblivit högre sen dess. Senare skörd/ mognare frukt samt nyare fatkänsla. Mer rustik innan, mer polerad sen.
Egentligen som början/mitten på 2000-talet var i princip över hela vinvärlden.
Låter rimligt. Generellt har man väl av flera skäl jobbat på att minska tiden "från druva till dricka", framförallt när det gäller viner som traditionellt varit tanninstinna, typ viner på t.ex Aglianico och Nebbiolo.
Även om producenterna ofta inte gillar att tala om traditionell/modern Barolo, så tror jag att konsumenterna upplever det som att drickfönstret kommer tidigare nu än för 25 år sedan och samma gäller för en del nya producenter av viner på Aglianico, enligt min uppfattning.
En sak är säker: vinvärlden är i ständig förändring, på gott eller ont, allt beroende på preferenser. :)
 
Toppen