Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 25587

Ca`Marcanda, Promis, 2015

Animalisk doft med lite hyacint och vitpeppar höjer förväntningarna. I gommen är det jordiga toner, peppar och lite läder. Rätt dämpad frukt som försöker samsas med grova tanniner. Blint hade jag nog gissat Bordeaux med 10-15 år på nacken och en svagare årgång. 86p idag och svårt att se att mer tid kommer att kunna höja poängen.
Behöver minst 10 år till för att växa.
 

The Wall

Medlem
Känns som att den saknar frukt och kropp för fortsatt utveckling, typ Bdx 2013, men den som lever får se.
Jag är alltid smakmässigt skeptisk till merlot från Toscana, men har blivit positivt överraskad de gånger som jag har haft tålamod eller dåligt minne att dra korken och har upptäckt att 15 år i lugn och ro är näst intill ett måste för att det vinet ska vara drickbart (nåja) hos oss.
 

matage

Medlem
Rings Weilberg GG 2015
Sötare än jag förväntat mig med gula plommon, honung och melon med en touch ananas och hyfsad syra. Ganska nedtonade petroleumtoner och kändes aningen enkelt idag men jag tror helt klart att det kan bli bättre med tid

Ventisquero Pinot Noir Tara 2016
Än en gång drar tankarna snarare mot stramare Shiraz och Down Under än Pinot och Atacama-öknen.
Björnbär, slånbär, nysågat eneträ/pinjenöt och med tiden kommer mörk choklad med körsbärs i likör, thailändska kaffekarameller (Kopiko)/kanske chokladmousse med mocca. Efter närmare 2h dyker det upp florala toner av grönpeppar och gammal skinnsoffa. Bra syra genomgående

Ett vansinnigt roligt vin som säkerligen kan utvecklas fint i ytterligare 5-8 år. En flaska kvar och jag ångrar att jag inte köpte fler.

Drack bra i Riedel Veritas OW Syrah till rosastekt ankbröst, portvinskokta björnbär och Risotto Milanese

C13C63A3-CE1C-4A0C-92C8-F595E90226AC.jpeg
 

The Wall

Medlem
Rings Weilberg GG 2015
Sötare än jag förväntat mig med gula plommon, honung och melon med en touch ananas och hyfsad syra. Ganska nedtonade petroleumtoner och kändes aningen enkelt idag men jag tror helt klart att det kan bli bättre med tid

Ventisquero Pinot Noir Tara 2016
Än en gång drar tankarna snarare mot stramare Shiraz och Down Under än Pinot och Atacama-öknen.
Björnbär, slånbär, nysågat eneträ/pinjenöt och med tiden kommer mörk choklad med körsbärs i likör, thailändska kaffekarameller (Kopiko)/kanske chokladmousse med mocca. Efter närmare 2h dyker det upp florala toner av grönpeppar och gammal skinnsoffa. Bra syra genomgående

Ett vansinnigt roligt vin som säkerligen kan utvecklas fint i ytterligare 5-8 år. En flaska kvar och jag ångrar att jag inte köpte fler.

Drack bra i Riedel Veritas OW Syrah till rosastekt ankbröst, portvinskokta björnbär och Risotto Milanese

Visa bifogad bild 25599
Det som jag tyckte var så kul med Tara är att den är ingen typisk pinot och framförallt ingen typisk chilenare.
 

LarsW

Medlem
Baumard Savennières Clos de Saint Yves 2008
Till att börja med diskret doft men efter 30 minuter öppnade det sig. Funky! Oxidativ. Umani - rostade noriblad. Honung och ylle. Vita krusbär. både exotiska frukter och rotfrukter.
I munnen är den torr som fnöske. Citron. Dragon! persika och vanilj (obs denna är ej ekad...) Petroleum, eh what? Fetvadd, mandel och parmesan (mer umani).
Mycket annorlunda men bra och inte minst kul!
91p

Peter Lehman Mentor 1998

I näsan är det mald svartpeppar och blodpudding. Björnbär, krusbär och svarta vinbär. Timjan och tobak.
I munnen är det först mest svart vinbärssaft, mjukt och svårt att definiera. Efter dekantering och tålamod i en timme så börjar det hända saker. Röda bär och blodig biff. Rökt pastrami. Rosmarin och mynta. Ekad vanlilj. Bra syra och tanninerna är fortfarande tydliga.
Muskulöst men fortfarande elegant. Och jättegott!
94p

Grahams Vintage Port 1977

Romrussin och vanilj i näsan. Julkryddor, mjölkchoklad och apelsin. Tydligt alkoholstick i näsan.
I munnen är den mycket söt. Känns yngre. Massa frukt men också lite väl spritig. Korinter, apelsin och mandel.
God men går aldrig igång på riktigt, långt från samma klass som Fonseca och Taylors från 1977.
Gissar man avbryter jäsningen väldigt tidigt mtp hur söt den var.
88p


20220204_155125.jpg


Tio Pepe Fino en Rama (2021)

Inget nytt under solen här.
Lika härligt funky.
Lika provocerande billig.
Fino på steroider.
Köp så fort den dyker upp igen.

Ch Chasse-Spleen 1986
Torrt gräs och hö (samma sak?) Läder och torra löv. Noll brett. kakaobönor och lingon. Lite anonym i näsan först och rädd att den var övergången men detta vann verkligen på karaff och tålamod i två timmar!
Avsevärt mer frukt i munnen än i näsan (särskilt efter tålamodet ovan...) Björnbär och lingon. Ekad vanilj. Mörk choklad och lite timjan. Förvånansvärt pigg syra och tanniner. Medel lång eftersmak.
89p

Ch. Trotanoy 1995

Lite brett är det kvar. Läder, körsbär och lingon. Höstlöv. Ek och hö. Fantastiskt trevlig doft och äntligen ett vin som vaknade direkt efter dekantering!
Medel fyllig smak. Smooooth! Elegant! Lätt syra. Medel tanniner. Mycket frukt kvar, mogna körsbär, björnbär och lingon. Svarta oliver och mörk choklad. Rotfrukter... tror det är selleri. Lång eftersmak.
Mycket god på riktigt även om den saknar något svårdefinierbart i mellanregistret för att komplett ta mig med storm men nu känns det som jag letar efter hår att klyva...
93p

20220204_193303.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Baumard Savennières Clos de Saint Yves 2008
Till att börja med diskret doft men efter 30 minuter öppnade det sig. Funky! Oxidativ. Umani - rostade noriblad. Honung och ylle. Vita krusbär. både exotiska frukter och rotfrukter.
I munnen är den torr som fnöske. Citron. Dragon! persika och vanilj (obs denna är ej ekad...) Petroleum, eh what? Fetvadd, mandel och parmesan (mer umani).
Mycket annorlunda men bra och inte minst kul!
91p

Peter Lehman Mentor 1998

I näsan är det mald svartpeppar och blodpudding. Björnbär, krusbär och svarta vinbär. Timjan och tobak.
I munnen är det först mest svart vinbärssaft, mjukt och svårt att definiera. Efter dekantering och tålamod i en timme så börjar det hända saker. Röda bär och blodig biff. Rökt pastrami. Rosmarin och mynta. Ekad vanlilj. Bra syra och tanninerna är fortfarande tydliga.
Muskulöst men fortfarande elegant. Och jättegott!
94p

Grahams Vintage Port 1977

Romrussin och vanilj i näsan. Julkryddor, mjölkchoklad och apelsin. Tydligt alkoholstick i näsan.
I munnen är den mycket söt. Känns yngre. Massa frukt men också lite väl spritig. Korinter, apelsin och mandel.
God men går aldrig igång på riktigt, långt från samma klass som Fonseca och Taylors från 1977.
Gissar man avbryter jäsningen väldigt tidigt mtp hur söt den var.
88p


Visa bifogad bild 25606

Tio Pepe Fino en Rama (2021)

Inget nytt under solen här.
Lika härligt funky.
Lika provocerande billig.
Fino på steroider.
Köp så fort den dyker upp igen.

Ch Chasse-Spleen 1986
Torrt gräs och hö (samma sak?) Läder och torra löv. Noll brett. kakaobönor och lingon. Lite anonym i näsan först och rädd att den var övergången men detta vann verkligen på karaff och tålamod i två timmar!
Avsevärt mer frukt i munnen än i näsan (särskilt efter tålamodet ovan...) Björnbär och lingon. Ekad vanilj. Mörk choklad och lite timjan. Förvånansvärt pigg syra och tanniner. Medel lång eftersmak.
89p

Ch. Trotanoy 1995

Lite brett är det kvar. Läder, körsbär och lingon. Höstlöv. Ek och hö. Fantastiskt trevlig doft och äntligen ett vin som vaknade direkt efter dekantering!
Medel fyllig smak. Smooooth! Elegant! Lätt syra. Medel tanniner. Mycket frukt kvar, mogna körsbär, björnbär och lingon. Svarta oliver och mörk choklad. Rotfrukter... tror det är selleri. Lång eftersmak.
Mycket god på riktigt även om den saknar något svårdefinierbart i mellanregistret för att komplett ta mig med storm men nu känns det som jag letar efter hår att klyva...
93p

Visa bifogad bild 25607
Vilken fantastisk afton!
1986 var ett riktigt bra år i Bdx.
Trotanoy står högt upp på min bucketlist, samman med ett gäng andra Pomeroler.
Den överdrivna sötman är min käpphäst med Grahams. @chambertin rapporterade dock nyligen att deras 1985:a skall vara ett helt annat djur vad gäller sötman.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drog in riktigt bra nyheter för ett av mina bolag idag och ploppade en flaska .... Champoo!

Yay! Firande! Festligt med bubblor!

NV. E. Michel Collection Privée Brut Réserve, 74p

PXL_20220220_142020614.PORTRAIT.jpg


Ännu ett litet undantag från min vita månad.
Luktar... Champagne och bokna äpplen.
Smakar... Champagne och enorm dos av bokna äpplen. Tämligen låga syror. Saknar helt alla typer av fyllning.
Det här är riktigt dåligt. Ett av de sämsta bubbelviner jag druckit, alla kategorier. Någonsin.
  • Vaskades.
  • Coca Cola Zero är fan så mycket bättre än detta skräp!
Hellre goda affärer än goda Champooflaskor :cigarr:
 
Last edited:

The Wall

Medlem
2020 Dönnhoff Riesling Trocken

Förmodligen för torr för att matcha förrätten (kokta, skivade rödbetor med fetaost och rostade pinje- och solroskärnor samt citrondressing), men tanken är att vinet ska få matcha ugnsstekt rödingfilé med Aspargus och citronsås.


Flaskan hämtas direkt från kylskåpet och vinet hölls rakt ner i Zalto vitvin; oväntat knuten doft men det går att urskilja lite mineraler bakom det kompakta skynket av päronsplitt. I munnen är det däremot syran som tar kommando och skakar om tandhalsarna. Lite kryddighet tittar fram, men intrycket är spontant lite oväntat slankt. Nåja, klart godkänt, men lite varmare och lite tid i karaff behövs nog för ett mer fördelaktigt första intryck.
A25B50A2-8434-43E9-9324-51CE48714543.jpeg

Lite varmare och lite mer luftat hade inte skadat.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Vad handlar det om för poäng med dessa superlativ? Det är ju ändå ett vin med förhållandevis låg prislapp - 270 kr? Hur bra är det? Blir nyfiken :)
I höstas när jag testade denna första gången gav jag den 93 på CT. Då stämde allt med luft, temperatur och sammanhang. Denna kanske klockade in på ca 90? För kall initialt, för lite luft och för lite tålamod. Snö och minusgrader ute är inte heller positivt för ett vin som iaf ser ut som rosé! Klunkvänligt som f-n är det iaf.
 

teamOP

Life is too short to drink mediocre wines
Leverantör
2005 Corton.Charlemange Bonneau du Martray

Har tre flaskor med viss oro att de börjar bli övermogna. NP. Tung nästan gom-bedövande tropisk frukt, smör, fänkål och väldigt pepprigt avslut. Tjock oljig smak typisk vit bourgogne grand cru. Kryddnejlikor i botten. Öppnar sig med luft och förändras under loppet av 3 timmar som flaskan dracks. 95 p. Utmärkt till stekt pannerad torsk med coleslaw på äpple och fänkål. Flyttar lungt fram nästa flaska två år.

corton.jpg
 

chambertin

Medlem
Vilken fantastisk afton!
1986 var ett riktigt bra år i Bdx.
Trotanoy står högt upp på min bucketlist, samman med ett gäng andra Pomeroler.
Den överdrivna sötman är min käpphäst med Grahams. @chambertin rapporterade dock nyligen att deras 1985:a skall vara ett helt annat djur vad gäller sötman.
Jo russinsötman brukar peta ner Graham's strax under toppalstren men -85 var ett annat vin i det avseendet än de andra årgångarna jag stött på..
 

chambertin

Medlem
Baumard Savennières Clos de Saint Yves 2008
Till att börja med diskret doft men efter 30 minuter öppnade det sig. Funky! Oxidativ. Umani - rostade noriblad. Honung och ylle. Vita krusbär. både exotiska frukter och rotfrukter.
I munnen är den torr som fnöske. Citron. Dragon! persika och vanilj (obs denna är ej ekad...) Petroleum, eh what? Fetvadd, mandel och parmesan (mer umani).
Mycket annorlunda men bra och inte minst kul!
91p

Peter Lehman Mentor 1998

I näsan är det mald svartpeppar och blodpudding. Björnbär, krusbär och svarta vinbär. Timjan och tobak.
I munnen är det först mest svart vinbärssaft, mjukt och svårt att definiera. Efter dekantering och tålamod i en timme så börjar det hända saker. Röda bär och blodig biff. Rökt pastrami. Rosmarin och mynta. Ekad vanlilj. Bra syra och tanninerna är fortfarande tydliga.
Muskulöst men fortfarande elegant. Och jättegott!
94p

Grahams Vintage Port 1977

Romrussin och vanilj i näsan. Julkryddor, mjölkchoklad och apelsin. Tydligt alkoholstick i näsan.
I munnen är den mycket söt. Känns yngre. Massa frukt men också lite väl spritig. Korinter, apelsin och mandel.
God men går aldrig igång på riktigt, långt från samma klass som Fonseca och Taylors från 1977.
Gissar man avbryter jäsningen väldigt tidigt mtp hur söt den var.
88p


Visa bifogad bild 25606

Tio Pepe Fino en Rama (2021)

Inget nytt under solen här.
Lika härligt funky.
Lika provocerande billig.
Fino på steroider.
Köp så fort den dyker upp igen.

Ch Chasse-Spleen 1986
Torrt gräs och hö (samma sak?) Läder och torra löv. Noll brett. kakaobönor och lingon. Lite anonym i näsan först och rädd att den var övergången men detta vann verkligen på karaff och tålamod i två timmar!
Avsevärt mer frukt i munnen än i näsan (särskilt efter tålamodet ovan...) Björnbär och lingon. Ekad vanilj. Mörk choklad och lite timjan. Förvånansvärt pigg syra och tanniner. Medel lång eftersmak.
89p

Ch. Trotanoy 1995

Lite brett är det kvar. Läder, körsbär och lingon. Höstlöv. Ek och hö. Fantastiskt trevlig doft och äntligen ett vin som vaknade direkt efter dekantering!
Medel fyllig smak. Smooooth! Elegant! Lätt syra. Medel tanniner. Mycket frukt kvar, mogna körsbär, björnbär och lingon. Svarta oliver och mörk choklad. Rotfrukter... tror det är selleri. Lång eftersmak.
Mycket god på riktigt även om den saknar något svårdefinierbart i mellanregistret för att komplett ta mig med storm men nu känns det som jag letar efter hår att klyva...
93p

Visa bifogad bild 25607
Vilken härlig uppställning och kul att se att Chasse-Spleen har lite liv kvar. Är nog +10 år sedan jag drack min sista flaska men tyckte alltid att det var ett bra vin i de starka årgångarna under 80-talet och för en spottstyver vad jag kommer ihåg (runt 60-70kr om jag inte minns fel).
 

IsKr

Medlem
Ridge estate chardonnay 2016

Vid första sniffen så dyker det upp fruktkompott (äpple, päron, nånting mer). En viss smörighet och vaniljtoner finns också där. Tycker mig hitta lite tropiska element i det hela.
I munnen så upplevs syran ändå pigg, mycket bättre på alla plan om jag jämför med förra flaskan. Vinet är lite småknubbigt, ekigt och tungfruktig. Syran gör att vinet ändå inte blir kvalmigt och passar bra till mat. Är nog bäst tillsammans med mat trots allt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1978 Castello di Monsanto Chianti Classico Riserva Il Poggio
Korken kom upp i "typ" en del. Den föll av korkskruven och behövde således inte skruvas av. Blöt knappt 2/3. Ibland har man tur med korkjävlarna...
PXL_20220221_063754274.jpg

Återkommer med smaknoter efter Trattoria Pecorella.
(Doftar åt Bdx-hållet och är allt annat än ålderstigen.)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Drog in riktigt bra nyheter för ett av mina bolag idag och ploppade en flaska .... Champoo!

Yay! Firande! Festligt med bubblor!

NV. E. Michel Collection Privée Brut Réserve, 74p

Visa bifogad bild 25610

Ännu ett litet undantag från min vita månad.
Luktar... Champagne och bokna äpplen.
Smakar... Champagne och enorm dos av bokna äpplen. Tämligen låga syror. Saknar helt alla typer av fyllning.
Det här är riktigt dåligt. Ett av de sämsta bubbelviner jag druckit, alla kategorier. Någonsin.
  • Vaskades.
  • Coca Cola Zero är fan så mycket bättre än detta skräp!
Hellre goda affärer än goda Champooflaskor :cigarr:
Trodde nog att någon skulle nappa på den "slumpmässigt" arrangerade boken på bilden :bäver:
 
Toppen