Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LarsW

Medlem
De Toren Fusion V 2014
Jag kommer inte när jag köpte denna. Vet inte om jag köpte fler men hade bara en flaska kvar nu. Jag kommer inte heller ihåg varför jag köpte den. Jag har tittat på den flera gånger genom åren men tänkt, "den blir nog bättre med lite mer tid"... igen oklart varför.
Nu fick jag för mig att poppa den. Dracks över två dagar, ingen större skillnad.

Bordeaux blend i näsan men inte Bordeaux. Svala röda vinbär, ek och tobak. Inget skitigt. Inget stall. Väldigt trevlig på näsan.
Härligt sval frukt i munnen, mest röda vinbär men hittar lite körsbär också. Bitiga tanniner utan att ta över. Nu är det också lite läder tillsammans med tobak och rökt te. Det är smoooooth munkänsla och medel plus lång eftersmak. Ett vin man blir glad av att dricka.
Båda dagarna dracks den till rostbiff av får, funkade utmärkt.
Känns som ett typiskt nya världen vin dominerat av cabernet sauvignon men jäsiken det är välgjort! kan fortfarande inte komma på när/varför jag köpte det men glad jag gjort det.

Beställde genast en flaska 2018 som de har på SB nu. Med lite tur så glömmer jag varför och om ca 5 år får jag en lika trevlig överraskning...

92p

thumbnail_20220619_221813.jpg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1972 W.J. HART Porto Tawny
En årgångs Tawny som visade sig vara i strålande form trots sin ringa ålder. Startade lite fegt men efter ett tag tryckte sig frukten fram. Satt som en smäck till ostbrickan.

Visa bifogad bild 26598
Åh! Såna där ungdomligheter till portar brukar kunna växa på sig ordentligt med lite tid för andning.
Hur länge gav ni den tid att andas ikapp sig?

Vänner av ordning kanske skulle vilja kalla den för en Colheita iom att den inte verkar bestå av en häxbrygdsblandning av årgångar, utan bestå av skörd från endast en årgång? Vän av kaos kan jag lika gärna kalla den för århundradets bästa Beaujolais :cool:
 
IMG_05481.JPG



fyra trevliga viner till litet grillad iberico-gris och bra flanksteak.
Cartology 2015 levererar som alltid fet fin frukt med bra balans. Chateauneuf är för evigt, har inte druckit på ett tag men lika bra som tidigare. Denna Gamla Telegraf 2008 är ganska strukturerad men verkligen inget monster.
Reynvaan 2013 också en hel del struktur men också en massa choklad och björnbär och kirsch. Riktigt maffiga båda två och fantastiska till grisen.
Tissots Sous la Tour Pinor Noir 2016 är som många av Tissots Jura-viner - omisskänneliga naturviner men utan defekter och med genomgående hög kvalitet. Litet mainstream Jura i den bättre klassen helt enkelt. Den växte under kvällen men klarade inte riktigt konkurrensen i grenen "grillat gris och röpang". Bra till lite lagrad manchego.

trevlig midsommar alla!
 
SQN - Labels 2007

första känslan när man häller det i glaset är att man nästan häller blod, i näsan är det mycket frukt, svarta vinbär, blåbär, plommon.
I mun är första känslan, oj vad lent, fylligt, mycket frukt och balanserat fram till slutet när det kommer lite för mycket alkoholhetta tyvärr men på det stora hela ett väldigt gott vin med långt härligt avslut!

till det åt vi Wagyu biff på ben från Australien tror jag det var.
D06E171B-0094-4A12-958B-9BCDFA3FA244.jpeg
117CEC9F-D7B1-4E07-8E95-628D0596B50E.jpeg
 

LeChat

Medlem
12D70DBB-8C32-46F4-A5DF-8B7B70386F84.jpeg

Tio Pepe Fino En Rama

Brukar inte gilla sherry men kan gilla inslag av sherrytoner i champagne om de inte blir alltför framträdande.
Gillar en del av doften som jag associerar till odlarskumpor som t.ex. Bedel. Men här finns också något kemiskt som jag har svårare för.
I munnen finns inte mycket som tilltalar min gom. Inte gott nog för att väcka intresse. Nej, det här är för krävande för min smak men kul att ha testat för en rimligt billig peng.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 26614
Tio Pepe Fino En Rama

Brukar inte gilla sherry men kan gilla inslag av sherrytoner i champagne om de inte blir alltför framträdande.
Gillar en del av doften som jag associerar till odlarskumpor som t.ex. Bedel. Men här finns också något kemiskt som jag har svårare för.
I munnen finns inte mycket som tilltalar min gom. Inte gott nog för att väcka intresse. Nej, det här är för krävande för min smak men kul att ha testat för en rimligt billig peng.
Skicka gärna överblivna slattar till Japan!
 

Vingubben

Medlem
Hermitage.jpg


Delas Hermitage Les Bessards, 2015


Drack Delas Crozes Hermitage Grands Chemins 2019 vid två olika tillfällen förra veckan och blev upprymd bägge gångerna. Måste vara årets bästa röda under trehundringen. Inga noter togs men det var väldigt mycket norra Rhone med chark, peppar, björnbär mm och en bra bit över 90 pinnar. Om Delas gör så bra vin nere på platten, hur bra blir det inte då på kullen? Direkt ur flaskan är det väldigt stängt, men efter några timmar i karaffen kvicknar det till. Doften är rätt dov, men hur komplex som helst. Nysågad mahogny, trälim, viol, vanilj, spearmint och en skvätt björnbärssylt. Ordentlig attack i munnen med en vass syra men beskedliga tanniner. Smakpaletten är bred och relativ komplex, med björnbär, körsbärskärnor, örter och lite peppar, men vinet är i en ordentlig tunnel. Just nu 92p om jag är snäll. Öppnar nästa flaska tidigast om fem år och dricker Grands Chemins under tiden.
 

matage

Medlem
Midsommardrycken - Lanterna Flame Tokay 2019

Härlig orange-röd färg med hög viskositet som gör att vinet nästan rör sig som ett sött vin i glaset.
Mycket komplex doft av blodapelsin, rabarber, pomerans, terpentin/oljefärg men ett uns örteroch flinta/stenkross.
Svårdefinierbart i munnen men hittar röda bär, pomerans, rabarber, läder. Hög syra, bedrägligt torrt med en trevligt "tanninbett/beska".

Definitivt en vattendelare och kanske inget jag skulle dricka som kontemplationsvin men funkade vansinnigt bra till maten:
BBQ-rökta Rib Fingers med en vinägerstinn Franklins Espresso BBQ Sauce och Caesarsallad

Vinet stod upp fint mot de rökiga feta ribsen och syran/sötman i såsen så helheten blev mer än summan av delarna.
90-91-ish i den kontexten och jag är glad att jag har fler flaskor. Briljant vin till grillat när det är för varmt för att dricka rött!

Glas: Riedel Vinum Riesling
 

LeChat

Medlem
354F6743-1AFC-475C-B815-27E4228BFB37.jpeg

2015 Domaine Gourt de Mautens

Så. Jävla. Gott!! Poängmässigt skulle jag nog säga 96-97p. Minst!
Frukt, struktur, balans, komplexitet, finish, intensitet, längd, ja kort sagt, ALLT känns rätt. Nu är jag grymt sugen på just denna vintyp för kvällen vilket lätt gör att superlativen haglar mer än vanligt, men eftersom jag druckit en 4-5 flaskor tidigare av denna så vet jag att kvaliteten är hög. Fast denna flaska hade nog ytterligare en växel, eller nått.
Fyra flaskor kvar i källaren. Gött!
 
Visa bifogad bild 26617
2015 Domaine Gourt de Mautens

Så. Jävla. Gott!! Poängmässigt skulle jag nog säga 96-97p. Minst!
Frukt, struktur, balans, komplexitet, finish, intensitet, längd, ja kort sagt, ALLT känns rätt. Nu är jag grymt sugen på just denna vintyp för kvällen vilket lätt gör att superlativen haglar mer än vanligt, men eftersom jag druckit en 4-5 flaskor tidigare av denna så vet jag att kvaliteten är hög. Fast denna flaska hade nog ytterligare en växel, eller nått.
Fyra flaskor kvar i källaren. Gött!
O jag som precis undrade vad jag skulle dricka ikväll.
Tack för tipset
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Dagen avslutades, så som söndagar bör avslutas, på en lite bättre restaurang med lite gott vin i underbart sällskap. I afton Komakine och en flaska medhavd spanskt rött som underhöll sällskapet på ett bra sätt:
Visa bifogad bild 21540
Dr Fresh reḱommenderas för utvärtes bruk! OBS! Ej affilierad!


Särskilt väl passade detta underbara till oliver, vitlök och grillat. Det glimmade då som en mycket klar stjärna från himlen! Ännu ung, vrång och i högsta grad intresserad av att göra allt annat än att behaga. Napa-svullig. Men, det är sånt man får ta då man klunkar ungdomliga droppar. Hoppas ramla över nästa flaska om ca 15 år. Borde vara ett avsevärt bättre vin då. Spanskan översattes av hustrun till "Rude-Less" ;-)

Från CT:
2005 Rudeles Ribera del Duero Selección, 94p
Ribera del Duero
This is intense, like a punch in the mouth. The Tempranillo Beast fully unleashed. Sunkissed, rich and profoundly tannic. I love this herbaceously fruit-packed slam dunk. Coarse and barbaric in a lovely heads-on-a-pole way.
Absolutely stunning today, better in 2035.
...efter fyra flaskor är det alltså ekandes tomt i förrådet. Men, vilken underbar bekantskap!

2005 Rudeles Ribera del Duero Selección, 95p
Ribera del Duero
Fasen också! Vilket jädra bra vin!
Stora, varm-soliga vingar fullt utbredda med allt bra som Tempranillio kan leverera med liten ålder i from av komplexitet i lager på lager och en balans mellan syror-frukt-tanniner som är som skapt i Muspelheim! Galet underbart!
Min sista dag i hem-karantän (för denna gången).
Jag är inte skapt för att sitta i ett litet rum!

Eftersom detta vin fortfarande är okänt betyder det helt enkelt bara att vinrecensenterna inte gör sitt jobb. Som vanligt. Lata jävla mutkolvar!

Ser du Rude-Less någonstans, bah köp!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ploppades en hel del saker under karantänen, det mesta sådant som ingen orkar minnas.:

1975 Château Boyd-Cantenac
Margaux Red Bordeaux Blend

2022-07-01 - I DON'T LIKE THIS WINE: NR
3rd day under cork, half the btl.

Resorted to under-ripe CF and the slight imbalance is now a major problem. Difficult to drink and not really something to promote to anyone.

Not scoring this, but performed around 75-77 tonight.

Poured out the rest.
2005 Rudeles Ribera del Duero Selección
Tempranillo Blend, Tempranillo

2022-07-01 - I LIKE THIS WINE: 95 points
My fourth and (currently) last bottle.
This is a mind-bending wine of proportions. Rich, and lively, like a first kiss. Enticing.

Can't believe that this is also basically an unknown wine. The Wine Critics are obviously not doing their jobs... Shame on them, but kudos and bonus stars to the wine makers!

----------------------------------------------------------------

Fasen också! Vilket jädra bra vin!
Stora, varm-soliga vingar fullt utbredda med allt bra som Tempranillio kan leverera med liten ålder i from av komplexitet i lager på lager och en balans mellan syror-frukt-tanniner som är som skapt i Midgård! Galet underbart!
Min sista dag i hem-karantän (för denna gången).
Jag är inte skapt för att sitta i ett litet rum!

Eftersom detta vin fortfarande är okänt betyder det helt enkelt bara att vinrecensenterna inte gör sitt jobb. Som vanligt. Lata jävla mutkolvar!

Ser du Rude-Less någonstans, bah köp!

Ribera del Duero FTW!
1996 Château Camensac
Haut-Médoc Red Bordeaux Blend

2022-06-30 - I LIKE THIS WINE: 88 points
A bit clumsy and walking the final stretches of the pre-oxidization walk.

Not my thing: lacking precision, tannic backbone (already gone in this great vintage?) Mainly a warm no-name Bdx with small-hands pedigree and maturity.

Had with pizza, would have been better with mild snacks.
2016 Pierre Prieur et Fils Sancerre
Sauvignon Blanc

2022-06-28 - I WROTE: 91 points
A nervy zizzzzzling Sancerre that is both a bargain and a perfect companion for a summer's day.

Medium full yellow
Nose is intense in the B-league with pronounced petroleum, some citrus, grassy aromas and all the non-cat-pee-Sb-aromas.
Palate is happy but wanting. All aspects are medium or short. But, this is still a quiet, acidic love-queen.
(If you like guys, think of this as diet Hugh Jackman.)

Everything in place, but all aspects a bit under par.

The petroleum on the nose is a cheeky (funny) thing to unleash in any blind tasting :)

Would happily drink this again!
2015 Alvaro Palacios Priorat Les Terrasses Laderas de Pizarra
Grenache Blend, Grenache

2022-06-28 - I LIKE THIS WINE: 88 points
Too young for my taste, needing to coax things out of this gnarly fella.

Quite delicious, but has some bitter acidity that either is a flaw, warrants a longer rest or just calls out for food.

There are beauty-parts here, like unsmoked pipe tobacco and a plethora of beautiful berries. However, they remain hidden.

Low on tannins, but will live long, however may not reach 90 in my World. A little weak on tannins and intensity.
1975 Château Boyd-Cantenac
Margaux Red Bordeaux Blend

2022-06-28 - I LIKE THIS WINE: 87 points
Perfect fill, cork fully soaked with mouldy top (came out in 2 pcs). Foil: that kind of thin aluminum that you cut your fingers on. Fake? But who in their right mind would fake a cheapo btl like this?

Mature Bdx colours.
Nose: Black currants galore, a bit of Bdx earth-funk and a wee dollop of oxidization.
Mouth: Fine structure with still both fruit and tertiary aromas. Mild tannins, sprightly acidity, long and with a bit of unbalance. After one-and-a-half glasses, started to get difficult to drink.

Went well with pizza.

Score is for us old Bdx lovers.
For most ppl, I think this is more towards 78 points.
Wife gasped and asked me to not even consider bringing similar things into the same room as where she's at...

Still quite a live.
Probably never was a very good wine.
(Unless this one was a fake, which would render my TN obsolete.)
2017 Lucien Crochet Sancerre Le Chêne Marchand
Sauvignon Blanc

2022-06-26 - I LIKE THIS WINE: 96 points
Long cork.
Beautiful light golden colour with a small formation of CO2-bubbles.
Intense loiresque Sb aromatics on the nose.
In the mouth this is electric! Kaptzzzzt!!! Dzzzt!
Absolutely fantastic!
The most elegant ballerina with strength, purpose and grace.
Need to get more bottles of this amazing juice!
AAAAAMAZING!

Ktzzzt!
2019 Château Favray Pouilly-Fumé
Sauvignon Blanc

2022-06-25 - I LIKE THIS WINE: 94 points
Vibrant, electric, sizzling!
Transparent, minerally, intense!
Loads of sunshine and no heat.
This is what all PF should be all about.

Gives me goosebumps!
- that's how good this bottle was :)
1978 Château Climens
Barsac Sémillon

2022-06-24 - I LIKE THIS WINE: 91 points
Maintaining the score for the final glass of the bottle opened a little over 1 month ago and kept under cork.
Rich nose of everything Sauternes.
On the palate, the sweetness is almost cloying and the flowery endgame is gone. Now dominated by layers of variations of crème caramel. Superbly integrated aromas and all-in-all an ultra-delicious wine.

Might be this btl (colour is is really dark amber) but the level of complexity is a bit under what could have been expected for this château in 1978.

Will try to source another, more lighter in colour.
2015 Pazos Del Rey Mencía Monterrei Pazo de Monterrey
2022-06-23 - I DON'T LIKE THIS WINE: 68 points
Cork in pristine condition.
Barely drinkable and foul.
No balance, no tannins (!) and a taste of slightly foul dried figs in vodka.
Actually: terrible.

May have been better 5 years ago, but cannot possibly have ever been good.

Could, of course, be my bottle…
 
2019 Susucaru Rosso
Passar perfekt för lata, varma sommardagar i orangeriet. Friskt, fjäderlätt, elegant och svalt. Ingen superkomplexitet men en härlig, stram rödfruktighet. Ingen funkighet alls.
Visa bifogad bild 26618

Tack. Öppnade en 2018 igår. Samma känsla. Men den blev avsevärt bättre efter några timmars luftning och över natten i kylen. Det strama och torra fick litet mer pregnans. Det fruktiga klev fram ännu tydligare. Oerhört bra matvin.
 

LeChat

Medlem
78DBDCA4-CBE9-4939-B2E6-069743B5C0EF.jpeg

2016 Alain Hudelot-Noëllat Bourgogne

Doften är klassisk på direkten med bl.a körsbär, jordgubbar och undervegetation, men den behöver luftas ett tag innan den öppnar upp smakmässigt.

2016 i Bourgogne har en hög syra precis som många andra viner från både Frankrike och Italien i denna årgång. Kan nog behövas lite rejäl husmanskost för att riktigt komma till sin rätt tror jag. Köttbullar med gräddsås, potatis och brynt kål blir nog riktigt smaskens till.
(Edit: Jajamän, det blev fantastiskt gott!)

3120C524-5CC3-41FD-93E1-539CE7E85F3E.jpeg

Röda viner i källaren med en alkoholhalt 12% är lätträknade.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
40B7A289-541B-491A-861D-8728FFAECA16.jpeg

Sommaren är här så det blev lite vitt vin, både solo och till lite räkor. Domaine Delaporte Chavignol 2017 fick första chansen att ackompanjera skaldjuren och det funkade bra med högt tryck i syran och lite limetoner. Ett enkelt men charmigt vin med lätt grön beska, syrlig lime- och citronkaramel, stensälta och en lätt kolaton. 87p. Nästa vin blev Künstler Kostheim Weiß Erd GG 2015. Torr, blommmig pch lätta rökiga gummitoner. Min stil på riesling och kvällens bästa vin. 92p. Sist ut en Bouchard Meursault Les Clous 2015. Smörig som den skall vara, lite lätt vanilj och lite gröna äpplen. Har det mesta på plats men saknar intensiteten för att nå dom förväntade höjderna. 90p
 
Toppen