Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
Hah!
Vilken spännande :stendumt: omskrivning.

Du menar alltså att du satt "fel" poäng på alla de viner du inte satt 100p på? o_O
Eller att ditt ego på något vis är sammankopplat med de viner du dricker?

Kan ju tycka att det är enklare att tacka för en komplimang än att styra om den till något slags gubbigt och sexistiskt...

Kanske denna komplimang landar bättre hos dig:
Dina bilder är fantastiskt bra. Ibland tom bättre än de fantastiska viner du alltid dricker.

Känns den mellanmjölken bättre än:
Dina bilder lär överleva både dina viner och dig själv. Fantastiskt bra!

Oavsett. Jag står för båda. Huvudsaken att du får ett kvitto på att både hustrun och jag uppskattar dina bilder. Tycker du har all rätt att vara stolt över dem. [Komplimang!]

Om du är känslig för vad andra eventuellt kan tycka om det du dricker, hmmm... Det får bli en annan tråd. Själv dricker jag allt och lägger ansvaret på vinets kvaliteter (eller avsaknaden av) på vinmakarna. Inte på mitt omdöme, min källare eller plånbok. Försöker hitta njutningen i allt. Och dina bilder är väldigt enkla för mig att njuta av.

Se där!

Ännu en komplimang ;)

God jul!

Visa bifogad bild 27883
Backade lite i tråden och hittade var missförstånd kan ha uppkommit:

Jag skrev:
Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p. Dina viner är det mindre ofta.

Jag pekade bara på det faktum att jag sällan sett dig kalla viner för 100p eller perfekta. Inte alls min mening att undersöka ömheten i dina tår. Inte minsta försök till att underkänna din smak eller val av viner.

Eller: positivt menat, negativt tolkat.

Eller: kunde ha skrivit tydligare.

Eller: "Älskar dina bilder. De är alltid nära 100 p." kunde kanske ha tolkats med lite mer positiva glasögon.

Lätt hänt med skrivspråk. Skall försöka vara mer tydlig framgent.
God Jul!
Kanske ska hålla där. Jag har nog sagt vad jag ville få sagt och som lärare så undervisar jag inte under jullovet. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Julens viner anno 2022:

Vi börjar med en bild från skamvrån:
Screenshot 2022-12-25 15.49.32.png

Två vita Koshu-viner står i skamvrån mest för att de var tänkta attploppas respektive den 25 och den 26 dec. Men, nu bidde det inte på det viset.
2008 VCC står här för att även efter 4 timmar i decantern var det et översyrligt, tunnt och vresigt skitvin, modell sämre Chianti i bastkorg. Fin etikett, jovisst, men inte ett vin att ta med till Alte Liebe och deras julmeny.
2018 Carlmagnus var så svår att svälja dan före dopparedan att vi försöker igen med söndagens pizza från Pizza-La.


Sedan har vi de viner vi till sist valde att ta med oss till Alte Liebe, länk till maten här:
PXL_20221224_134150377.PORTRAIT.jpg


2011 Paleo, 92 p
Mörkt, mörkt rött vin.
Nosen är enorm, polerad och lite ansiktslös. "Ungt vin med massor frukt".
I munnen är det en Ferarri. Vrroooom! Ett vrålåk med stor kraft och välpolerad pregnans.
Alldeles för tidigt, men ack så gott!
Stort, långt, extraherat vin med djup och bredd. Inte en endaste markör av CF, iaf inte som jag känner igen. Bra syror och fantastiska tanniner!
Passade inte särsklit väl till kvällens sensitiva meny, men gjorde underverk med den inbakade oxfilén med foie gras! Där var vinet på sin rätta plats.

1975 C.V.N.E. Viña Real GR, 98p
Det här vinet behövde sina modiga 5 timmar i karaffen innan tanninerna tittade fram med frukten och det bråkigt envisa inslaget av brett harmoniserade sig med resten.
Ljust transparent röd med inslag av tegel i hela färgpaletten.
Doften är mycket stor och förfinad. Hustrun accepterade den eftersom den helt ut saknade känslan av "gammalt vin". Bra mineralitet i nosen av torr, solvarm jord, bläck, brett, finstämd kryddighet (absolut ingen j***vla dill) och lite körsbär.
I munnen är detta ett magnifikt vin. Elegant, finstämt och med ras samtidigt som det har en gnistrande personlighet. Detta vin hann nästan ta slut innan vi började ge oss på Paleon. Tama tanniner som tillför vinet en underbar närvaro i munnen. M+ syror, lång, komplex, balanserad och förträffligt. Alla komponenter är integrerade i varandra. Även om det har legat länge på mycket ek, framstår det som varsamt ekat.

Det här dricker jag väldigt gärna många fler gånger. Och för dig som har några flaskor finns det ingen anledning att känna dig stressad samtidigt som jag måste tillstå att du sitter på en skattkammare!

Komplementerade nästan alla rätter.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En flaska japanskt vin har sett sitt innehåll försvinna under 4 dygn. Sista glaset var tyvärr lite trött, men under 3 dagar fungerade vinet utmärkt!

PXL_20221225_083656246.PORTRAIT.jpg

2004 Asagiri Villages Barrel Matured, Katsunuma, 89p
Sammansatt av CS, Merlot och Muscat Bailey A.
Röd med lätt tegel i kanten.
Mumsig doft av röda bär, nykokt sylt och en nypa kryddor. Några nypon samsas med de kokta plommonen.
I munnen är detta ett lågsyra, lite plufsigt och fruktdrivet vin utan tanniner som förmodligen bara kommer tyna bort. Märks inget av dess omtalade elevage och bakom bärighet och frukt finns ingenting som jag hittar. Men, för stilen är det kanonbra och riktigt gott. Sällan jag får säga det om japanska rödviner...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fråga till forumet om VCC.

Vi ploppade vår enda 2008 Vieux Château Certain (Pomerol) på julafton, och vinet var verkligen galet för syrligt för att kvalificera in som vår juledryck på en av världens bästa restauranger.

På CT nämns inte översyrlighet vilket gör att man nog kan anta att vår flaska är en anomali. Antingen "måndagsbuteljering" eller fulifanbuteljering av en släkting till Rudy.

Korken mäter in på 50 mm (kort...) och är av den där sämre kvaliteten med rynkor och hål samtidigt som den högra delen av korktrycket är scramblat...

Någon som vill mäta längden?

Denna flaska var fö inköpt på seriös butik i Japan.

PXL_20221225_161045074.jpg
PXL_20221225_161123474.jpg
Hur lång är din?
 

sunqan

Vinös
Fråga till forumet om VCC.

Vi ploppade vår enda 2008 Vieux Château Certain (Pomerol) på julafton, och vinet var verkligen galet för syrligt för att kvalificera in som vår juledryck på en av världens bästa restauranger.

På CT nämns inte översyrlighet vilket gör att man nog kan anta att vår flaska är en anomali. Antingen "måndagsbuteljering" eller fulifanbuteljering av en släkting till Rudy.

Korken mäter in på 50 mm (kort...) och är av den där sämre kvaliteten med rynkor och hål samtidigt som den högra delen av korktrycket är scramblat...

Någon som vill mäta längden?

Denna flaska var fö inköpt på seriös butik i Japan.

Visa bifogad bild 27922Visa bifogad bild 27923Hur lång är din?
Certan eller Certain på etiketten?
 

LeChat

Medlem
93CF3D54-9739-4C5F-B81F-E2B232818901.jpeg

2009 Château Prieuré-Lichine
(65% CS, 30% Merlot, 5% Petit Verdot)


Bättre och bättre dag för dag!
Julmaten är avklarad, biffmiddag & bordeaux idag, och imorgon blir det samkväm med forumiter där det säkerligen kommer att inmundigas goda drycker. Härligt!

Kvällens vin är en supersmarrig 2009 bordeaux med början till lite mognad. Den är något fyllig och bjuder på härliga, maffiga fattoner. (Hade kunnat gissa på högra stranden och St. Emilion om jag fått den blint.) En utmärkt syra gör att vinet ändå känns elegant och balanserat.
Har många år kvar, men här finns redan rikligt med vinst att hämta hem för den otålige.
 

Vingubben

Medlem
Fråga till forumet om VCC.

Vi ploppade vår enda 2008 Vieux Château Certain (Pomerol) på julafton, och vinet var verkligen galet för syrligt för att kvalificera in som vår juledryck på en av världens bästa restauranger.

På CT nämns inte översyrlighet vilket gör att man nog kan anta att vår flaska är en anomali. Antingen "måndagsbuteljering" eller fulifanbuteljering av en släkting till Rudy.

Korken mäter in på 50 mm (kort...) och är av den där sämre kvaliteten med rynkor och hål samtidigt som den högra delen av korktrycket är scramblat...

Någon som vill mäta längden?

Denna flaska var fö inköpt på seriös butik i Japan.

Visa bifogad bild 27922Visa bifogad bild 27923Hur lång är din?
Tycker inte att det är något som sticker ut, varken utseende eler längd och den verkar ha gjort ett korrekt jobb.
 

Vingubben

Medlem
8D6ACC5D-E211-4934-A413-C0E06C7807C8.jpeg


Chateau Giscours 2003

Visst måste man dricka röd Bordeaux när det är jul? Gammalt primörköp från bolaget. Någon som minns vilket som var sista årgången bolaget sålde primörer? Kan det ha varit 2003? Elegant vin med perfekt balans och i en härlig fas. Rätt mycket choklad, inlagda körsbär, skogstoner, lite champinjon, mahogny, piptobak och en hel det annat. 94p
 

Håkan

Medlem
20221225_224826.jpg

Juldagen vankades det Hälleflundra och då föll valet på ett av mina favoritviner av en av mina absoluta favoritproducenter. White Hill är instegsvinet bland den vita Lineupen hos Liquid Farm, och är en helt oekad skapelse med Chablis som förebild. Frågan är om det inte här överträffar förebilden. Väldigt stram och krispig, men mer bussig och generös frukt än du vanligtvis hittar i Chablis. 2014 års variant av detta vin lever utmärkt just nu men jag skall inte spara sista flaskan speciellt länge.
 

Merlot

Medlem
Någon som minns vilket som var sista årgången bolaget sålde primörer? Kan det ha varit 2003?

Blir nostalgisk. Känner mig tvungen att återblicka till ett par primörsläpp på systemet för ett historiskt perspektiv.

1999 helt utan begränsning av antalet flaskor förrutom Petrus, Margaux och Latour men så var det ingen kanonårgång heller:

20221226_113255.jpg



År 2000 steg priserna något vid bolagets primörsläpp. Dels på årtalets siffermagi men även på årgångens kvalitet. Petrus 5999kr, Latour 2686kr, Margaux 2686kr (ovanligt lyckat år för Ch Margaux).
Prieuré-Lichine 349kr, vilket är ungefär vad det vinet kostarsom primör även idag.

År 2001 nedan ett mindre lyckat år. Max 12st Latour o_O tilldelas för 1449kr st.
Cantemerle har däremot nästan stått still i pris hela tiden sedan desd!

20221226_113409.jpg




Slutsats? Investera i yppersta kvalitet eller ännu bättre, lagra kvalitet för att dricka upp senare.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
3DF94CC2-3FFE-44A2-AB53-74609672F5A0.jpeg

2019 Tenuta San Guido Guidalberto
Lillördagen bjuder hembakad pizza & vin.


Med en druvsammansättning av 60% cabernet sauvignon och 40% merlot skulle man ju kunna tro att den ska ge lite mer bordeauxvibbar, men nej, här är det terroir som dominerar.

Smak av bl.a. körsbär, mint, mörk choklad och läder. God Guidalberto med utvecklingspotential.
 

Daniel A

Administratör
20221225_202536.jpg


Julaftonsviner till tjälknöl (älg) och brynt-smör-östa-hasselbackspotatis respektive créme brûlée.

Det är ju inte ett klockrent par, kanske, 18 Ampuis och 18 Relentless, men de kompletterade varandra fint. Ville testa båda för att få hum om framtid, och samtliga runt bordet njuter gärna av unga kvalitetsviner. Inga noter, men från minnet så var Ampuis väldigt generös och välbalanserad; kändes verkligen som att allt utom mognad fanns där. Väldigt njutbart just nu, även om jag kommer vänta länge tills jag öppnar nästa flaska. Relentless var råare men ett riktigt trevligt vin ändå. Roligt nog så blev det lika i omröstningen runt bordet. För min del ligger båda vinerna runt 93p idag, men med framtidsfördel hos Ampuis.

2000 D'Oliveiras Malvazia hade det klart yngsta uttrycket av vinerna på bordet. De röda fick luft i ett halvt dygn, och det brukar ju göra susen. Men den här behöver nog ett halvår på sig. :ängel:
 

Nyllet

Medlem
B91E316A-DC6F-4A5D-8726-C9623265A2C6.jpeg


Julmat är gott men igår hade till och med jag tröttnat. Helstekt kyckling matchat med min första flaska 2019 Foillard Morgon Côte du Py satt som ett smäck!

Jättetrevlig doft med rik bärighet och kryddor. Körsbär, tranbär, tobak och najs funk i smaken. Djup och seriös med fin fräschör tack vare den höga syran. Känns som en riktigt bra årgång och ska bli kul att följa över det närmsta decenniet.

Någon annan som har druckit 2019 i närtid? Det verkar finnas en del Foillard i källare och vinskåp men det dyker inte upp så mycket noter.
 

LeChat

Medlem
84630117-57A8-48F6-8E7F-A66D2C1190CB.jpeg

2017 Domaine du Pégau Châteauneuf-du-Pape Cuvée Réservée

Drack Pegau, och även chateauneuf mer generellt, betydligt oftare förr. Men sen min fru börjat få problem med att tåla just cndp, så har det blivit färre inköp och färre flaskor öppnade. Så när jag nu öppnar en flaska Pegau så är det med en känsla av saknad.
Pegau är för mig chateauneufernas bordeaux, och eftersom bordeaux är vinernas vin så är ju det ett riktigt bra betyg.

Och denna 2017 är redan tillgänglig och har självklart ett komplext djup av olika aromer som brukligt. Kraft eller elegans, varför välja? Här finns båda! Brettkaraktären är något mindre påtaglig, men här finns ändå en angenäm, älskvärd, skitig ton som gör att en känner igen sin Pegau. Det här är gott! Gudars dryck!:cigarr:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En trevlig kväll med AI dagen efter.

PXL_20221230_084956951.jpg


1993 Château Petit Village, 93p
Pomerol så man blir lycklig!
1993 är en årgång jag gillar mer och mer. Detta är en klassisk Bdx med bra allting. Sköna mängder skit (Brett) i både doft och smak. Vackra röda bär och alla komponenter sammansmälta, i harmoni... Och ett litet härligt bett av de små tanniner som fortfarande härbärgerar i detta vin.

Bad OpenAI Chatbot skriva en fejkad vinrecension, men den vägrade. För det är oetiskt att fejka. Så jag bad den istället skriva en smaknot av ett bättre rött Bdx-vin utfört som poesi:

Here is an example of how a tasting note for a high-quality red Bordeaux wine might look if it was written as a poem:

A wine of richness and dep

A bouquet of dark fruit and spice
On the palate, flavors of blackberry and currant
Mixed with hints of chocolate and tobacco

A wine of complexity and balance
A long and lingering finish
A true masterpiece from the Bordeaux region
A wine to be savored and enjoyed


Of course, a real tasting note would typically include more specific details and technical language, but this is just a general example of how a tasting note might be written in a poetic style.


Ploppade igår också en halvbutelj:
2018 Gitton "Les Belles Dames", Sancerre, 86p
Den är sådär...
Saknar stuns och elektricitet.
Funkade dock mycket fint med färsk getost.
Borde ju istället ha smakat som AI:et föreslår:

A wine of bright and crisp flavors
A bouquet of citrus and grass
On the palate, flavors of grapefruit and lime
Mixed with hints of herbs and minerals

A wine of freshness and clarity
A lively and refreshing finish
A true gem from the Sancerre region

A wine to be enjoyed on a sunny day
 

katho27

Medlem
JL Chave Selection Farconnet Hermitage 2017.
Relativt anonym och återhållen doft. I munnen rikt med mörk frukt, mineral, järn samt rätt tuffa tanniner.
Växte och mjuknade successivt under 2 tim men upplevdes ändå lite oförlöst.
 

Attachments

  • IMG_5605.jpg
    IMG_5605.jpg
    53,7 KB · Visningar: 68

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
JL Chave Selection Farconnet Hermitage 2017.
Relativt anonym och återhållen doft. I munnen rikt med mörk frukt, mineral, järn samt rätt tuffa tanniner.
Växte och mjuknade successivt under 2 tim men upplevdes ändå lite oförlöst.
Lite oförlöst?
Hah!
Det lär den upplevas som om också 10 år.
Tålamod, min vän :cool:
…och köp också lite mer mogna viner att avnjuta emellanåt. Är sällan fel.
 
Toppen