Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ozric

Medlem
a8PDZDb.jpg


Lopez de Heredia Viña Bosconia 2010

Doft: Jord, överkokt pasta, körsbär, mynta, målarfärg, russin, aceton. Oxiderad ton.

Smak: Fräsch mjuk entré, lite nötighet, nästan inga tanniner. Komplex frukt i mid-palate. Smakar som svartvinbärssaften som man fick när man var liten hos min farbror på deras gods. Den var hemgjord från svartvinbärsbuskarna som växte i trädgården nedanför stora huset, och förmodligen så hade den stått i skafferiet minst ett år för den hade den här lite gamla oxiderade tonen.
Russin.
Eftersmaken har utöver tidigare nämnda även lite gula äpplen.

92p med barndomsminnesbonus.
 

mackan92

Medlem
Producentprovning för mig en väldigt okänd producent från Barolo - Damilano som befinner sig i Barolo by och äger ca 58(!) hektar vinmark. Provningen gjordes av en mycket duktig person som representerade vinfamiljen - väldigt vältalig och bjöd in publiken till både skratt och diskussion.

De viner som provades var:

Langhe Arneis 2021
N: Päron, fläder, honung
M: Behaglig struktur i vinet, väldigt tillgängligt, domineras av gula äpplen, honungsmelon och mineralitet. Relativt trevlig bekantskap av de Arneis jag provat. 86-88p
Barbera d´Asti 2021
N: Mörka bär, lakrits, grusväg
M: Hög syra, mörka bär viss struktur men väldigt linjär ett bra "everyday wine". 85p.
Langhe Nebbiolo Marghe 2020
N: Körsbär, saltstänk, saltlakrits, rosor
M: Linjär och enkel Nebbiolo, viss taninstruktur. Domineras av körsbär, salt lakrits och granatäpplen. 86-88p
Barolo Lecinquevigne 2018 (blend av 5st olika kommuner i Barolo (Barolo, Verduno, Grinzane Cavour, La Morra och Novello)
N: Mynta, rosor, körsbär och lakrits.
M: Rosor, körsbär, lakrits, grapefrukt. Fin struktur och väldigt tillgängligt och fruktdrivet vilket kännetecknar årgången. 89-91p
Barolo Lecinquevigne 2017
Allt kändes mycket större än 2018 men ikväll så är det lite för mycket syradrivet och extrem taninstruktur - tror verkligen detta kan utvecklas till något bra på 5-10 år. Idag får den 88p med potential på 92p

Barolo Cannubi 2018
N: Blodapelsin, körsbär, rosor, läder och tobak.
M: Smakerna går hand i hand med doften och för att vara en Cannubi så hade jag förväntat mig mer, saknar komplexitet och väldigt linjär. 89-91p
Barolo Cannubi 2017
Som 2018 fast känns mer komplext i smaken men även här som i deras Classico (Lecinquevigne) så är det väldigt hög syra och extrema taniner som gör att det är för ungt att serveras.

Summa sumarum: En väldigt enkel och linjär producent som vad han själv berättar försöker göra tillgängliga viner och inte ska behöva lagras allt för länge för att drickas (undantag 2017). Men det jag tar med mig mest är ffa skillanderna på årågnarna 2017 och 2018 därav 2018 kan drickas idag medan 2017 behöver tid.

1680104019359.jpeg
 

LeChat

Medlem
178228B9-8067-4B45-AADC-9B5ED8D2CA38.jpeg

2019 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge

Smaskiga röda bär, fina mineral och en härligt rå och något animal karaktär, som jag ofta finner i genuina franska viner.
Sammansatt och balanserat. Väldigt snyggt och svårt att inte gilla.
Saknar dock en del komplexitet och djup idag, men det kommer med tiden tror jag.

Så fortfarande är den ju relativt ung men eftersom jag tänker dricka den över ett par kvällar så känns dessa något ungdomliga drag bara rätt.

Är en otåligt nyfiken med klent överjag så är det inget misstag att öppna en flaska, men ni andra kan slappna av och se tiden an.
 

Ozric

Medlem
12-e1678378081548.png


Onsdagsprovning på Slottsholmen i Västervik.




2017 Mark Haisma Coteaux Bourguignons ”A Bogan in Bogandy”, Bourgogne, Frankrike

Doft:
Lätt jordig, kallt smör, gummi.

Smak:
Torr entré, stram, lite oxiderad, kort.


2018 Domaine D’Ardhuy Côte-d’Or ”Les Chagniots” Pinot Noir, Bourgogne, Frankrike

Doft:
Mjuk frukt, jordgubbar, lite parfymig och matig.

Smak:
Balanserad, mjuk, röd frukt, parfymig, lite laktisk i eftersmaken. Elegant.


2016 Ken Wright Willamette Valley Pinot Noir, Oregon

Doft:
Pommes med ketchup(!), sötsyrlig röd frukt.

Smak:
Fin entré med balanserad syra, lätt oxidativ, aningen stjälkig eftersmak. Lätt frukt raktigenom.


2017 Calera Central Coast Pinot Noir, Kalifornien, USA

Doft:
Tistel, plastig frukt (vilket är vad jag kallar det när pinot noir blir lite nästan artificiell i frukten, estrig), jordgubbar.

Smak:
Balanserad entré, lite smör, torr syra, jordgubbar.

-

Utan mat föredrog jag Domaine D’Ardhuy men med lite caesarsallad till så blev den lite överkörd och Caleran var överlägsen. Förutom det första vinet som jag tyckte var ganska kort och tråkigt så var det väldigt bra viner.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 28823
2019 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge

Smaskiga röda bär, fina mineral och en härligt rå och något animal karaktär, som jag ofta finner i genuina franska viner.
Sammansatt och balanserat. Väldigt snyggt och svårt att inte gilla.
Saknar dock en del komplexitet och djup idag, men det kommer med tiden tror jag.

Så fortfarande är den ju relativt ung men eftersom jag tänker dricka den över ett par kvällar så känns dessa något ungdomliga drag bara rätt.

Är en otåligt nyfiken med klent överjag så är det inget misstag att öppna en flaska, men ni andra kan slappna av och se tiden an.
drack precis en 2017 som verkligen var helt fantastisk, ett par - tre år levererar mer djupa jordiga nyanser, jäkla god standard Bourgogne iaf :D
 
Visa bifogad bild 28823
2019 Lucien Le Moine Bourgogne Rouge

Smaskiga röda bär, fina mineral och en härligt rå och något animal karaktär, som jag ofta finner i genuina franska viner.
Sammansatt och balanserat. Väldigt snyggt och svårt att inte gilla.
Saknar dock en del komplexitet och djup idag, men det kommer med tiden tror jag.

Så fortfarande är den ju relativt ung men eftersom jag tänker dricka den över ett par kvällar så känns dessa något ungdomliga drag bara rätt.

Är en otåligt nyfiken med klent överjag så är det inget misstag att öppna en flaska, men ni andra kan slappna av och se tiden an.
Fasiken vad sugen jag blev men ska avhålla mog 😅
 
05075BE1-9D36-4C1F-B634-9AC355E74A4F.jpeg


Större vattenskada upptäckt i/under badrummet så wtf - glöm dagen!

Perfekt att dra fram Bourgognelegendaren Louise Jadots första projekt utanför burgundrike: Résonance i Willamette Valley, Oregon, USA. Årgång 2013 var den första så denna 2015 från vingårdsläget Découverte är en tidig en. Passar extra bra en dag som denna, när vi découverte:ade badrumsläckan.

Doften är ganska koncentrerad med inslag av torkade tobaksblad, ceder och mogna mörka bär. Nästan som en tunn och rinnig Bordeaux, fastän vi snackar 100 % pinot noir här. Läcker, kan man säga.

Fin, ganska djup färg - skulle synas genom en fuktspärr utan problem.

I munnen är den linjär, dvs samma smak rakt igenom utan att nya lager dyker upp. Dock håller den i bra, bättre än många brunntätningar. Mediumkropp, lite mineraler, fina tanniner. Ett stänk röd frukt till vore nog på sin plats, då hade den likt vatten letat sig fram överallt i munhålan.

3,5 /5 💧. Den saknar komplexiteten för högre betyg.

Nr 78469 (BS), 579 pix (eller en hantverkstimme, om man vill).
 
3EEE27EE-1E15-4095-85B5-48DDBBE49287.jpeg


Antikrundan och Klagshamns Lill-Ego – hur svenskt kan det bli?

Multivintage (två årgångar har jag för mig). Fatlagrad solaris. 14,5 %. Nästan bärnstensfärgad. Maffig, lite åt det oxiderade hållet. Tänk toner av pommac och/eller trocadero blandat med ek.

Detta är först och främst ett matvin, även om det går fint solo. Faktum är att det växer ju fler klunkar jag tar. Det finns något intresseveckande som fastnar och är attraktivt. Skulle passa riktigt fint till örtbakad kyckling och grillad potatis.
 
Rusktigt trevlig kväll på Cork i Gamla Stan vid storstadsbesök.
Ägaren plockade fram både det ena och det andra.

Absolut inte min hemmaplan, men här är tre favoriter

2022 Vadio Bruto

Mousserande gjort med solerasystem och som får ligga på flor. Läskande, nötigt och tydliga sherrytoner. riktigt kul. 89p.

1680250340116.png

2021 Niepoort Bairrada Nat'Cool Drink Me

Blaskigt på ett bra sätt och väldigt klunkvänligt rejält kylt. Skulle gärna dricka detta i skuggan på en solig varm dag. Färska röda frukter, lite rökigt och pepprigt. 88p
1680250366434.png

2018 Wine & Soul Porto Vintage Pintas

Kvällens tveklösa kanon. Jag har inte någon vidare erfarenhet av vintage port, men detta var makalöst välskapat. Intensiv läder och bränd doft precis vid öppning som sedan matades av och böjde mot cederträ och vanilj. Längtar redan till nästa gång man får möjlighet att dricka detta. Gärna med 20 år på nacken nästa gång, för det kommer göra susen. 92+ redan nu men med makalös potential.

1680250399716.png
1680250416161.png
 

Thirsty

Smygnykterist
William Fevere
Blint förutom info om producent. Rent allmänt så var det en tydlig producentstil, citrus och sten. Påtaglig skilland när grand cruerna kliver in, extra slanten för att kliva upp i nivå är värt det. Några korta noteringar:

Fourchaume 2015 PC - Trevlig doft av cistrus, lätt ton av vanilj, päron och lite mineral. Lite tunn i munnen som dominerades av cistrus och våt sten med en uns beska.. Känns som en typisk Chablis. Att den var några år äldre märktes inte direkt. Oförkänt dåligt resultat i omröstningen, om det var för att det var för att den var första flaskan kan haft betydelse om än att den var lite enkel.

Montamains 2015, 2018, 2019 och 2020 PC - De kändes rätt lika men med vissa skillnader. Det de var samma men olika årgångar blev en överraskning. 2015 skönt parfymig, lite svulstig och rund. Gillade den, dock svagt resultat i omröstningen. 2018 kändes mer enkelspårig. 2019 ganska stum på näsan. Munnen frisk citrus och mineral, fräsch. Lite väl citrus dominas som torde lugna sig med ålder. Spredigheten medförde min sämsta röst. 2020 fick svag gummi ton, typ Riesling vibbar. Citrus besk, inte helt i balans. Ung.

Bourgos 2019 GC - Stum, svag vanilj ton. Munnen bättre, skön rundhet med fyllig grillad citron. Uns sötma. Bra längd. Kunde varit lite mer koncentrerad. Småtrevlig.

Les Preuses 2019 GC - Härlig näsa, med elegant vanilj, citrus och grus. Munnen rund och fin med citrus, vanilj och stendamm. Bra koncentration och längd. Riktigt god att dricka redan nu. Min bästaröst och kvällens vinnare.

Le Clos 2019 GC - Påtaglig vanilj ton. Påminner om de föregående men saknar lite syra som motpart. Känns ung och inte lika drick vänlig som Les Preuses. Växer med tiden. Kanske går om i framtiden? Gott i vart fall och näst bäst.

William.png


8C781A23-C657-4D39-9F51-A5E073CA0EB3.jpeg

76C3B39C-5CF8-414F-9DFF-DC9550EEE108.jpeg
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Onsdag kväll, biz midsag som fick följa en eftermiddag med intensiva möten:

IMG_20230329_230119~2.jpg


2018 Domaine Daniel Chotard Sancerre Racines, 91p
Ren mineral, massor solsken, ingen värme. Knivskarpa.

2018 Isabelle et Pierre Clément Menetou-Salon Pierre-Alexandre, 90p
Matchades med carameliserad smörsås och eken i vinet levererade en perfekt matchning.

1991 Reichsrat Von Buhl Forster Pechstein Riesling Spätlese halbtrocken, 97p
Mogna tyskar är svårt att värja sig mot. Det här var magiskt!!!

2015 Pieve Santa Restituta (Gaja), 95p Brunello di Montalcino
Ett bra uttryck av intensiv BdM som är förskräckligt ungt, men ändå gott.

2013 Ridge Geyserville, 93p
Det här vinet överlevererade och passade otroligt väl ihop med grisen från Iberico.

1989 Château Troplong Mondot, 96p
Den här flaskan gjorde det svårt att sitta kvar på stolen...

1946 Château Villargeil Rivesaltes, 100p
Lång, bred, djup, komplex, balanserad och underbar. Tobak, torkad frukt, liten rancio och en härlig avslutning på middagen.

Sen gick vi och drack öl...

Alla vinerna var fantastiska. Vanligtvis är det någon sjuk flaska och ett par viner som underlevererar. Men, inte i onsdags!

Jag bar med mig vinerna till Alte Liebe på morgonen och bad sommelieren att förbereda dem väl och sedan matcha dem till maten. Herr Sugaya förstod uppdraget, challenge accepted och fixade leveransen galant :cool:

Han kommer fö joina måndagens Vinferno på temat 'Old Sheit'.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsdag kväll.
Årets första Vinferno i Yokohama på PRIMO:
IMG-20230330-WA0010.jpg

1952 Marchesi di Barolo
Startade trögt, men växte fantastiskt under kvällen. Ett mycket stort vin med fortfarande en del fina tanniner kvar.

1970 Marchesi di Barolo
Detta vin hade en vegetal och lätt parfymerad doft i starten, som sedermera övergick i vacker tjära med uttalade körsbärspastiller. Mindre komplex än '52:an. Båda uppvisade dock storartad vinmakning.

IMG-20230330-WA0011.jpg

1964 Fassio
Wow! Svårt tro detta är äldre än mitten av 90-talet. Elegant och finlemmad med en del floral uttryck som var mycket attraktiva.

1985 Fontanafreddas Vigna Gattinera
Korkskadad. Bläää!

IMG-20230330-WA0013.jpg

1995 Monvigliero
Klassiskt utförande och ett totalt charmtroll till maten.

Nu går vi över till unga Barolos

1999 Poderi Luigi Einaudi, Costa Grimaldi
Hade en skakig början, men tog sig väldigt fint. Lite mer modernt stuk med snygg fathantering. Dricker den väldigt gärna igen om en 15-20 år.

IMG-20230330-WA0015.jpg

2008 La Spinetta Vigna Gallina 'Vürsü' (Barbaresco)
Trots etikett och kvällens största och tyngsta flaska, var det här vinet finstämt med bra intensitet inför framtiden.

2016 Giovanni Rosso
Fruktjuice.

2019 Boffa, Pajé (Barbaresco)
Fruktsaft.

Sen gick vi på vinbar:
IMG-20230331-WA0001.jpg

Ungt men gott.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
8F618FB4-5BA8-4A92-9EAE-03E30B127458.jpeg

1999 Château Bouscassé Madiran Vieilles Vignes

Flaska nr.2:
Stall, damm och jord tillsammans med mogen söt frukt är inte dumt.
Drack första flaskan för ett par veckor sedan men kände att jag ville dricka den igen. Buketten är i full blom så varför inte njuta.:cigarr:

Kalasväder i Gbg inspirerar till mixed grill lite senare på entrecôte, fläskfile och kyckling.

Fullmoget vin och grilltallrik är kanske inte en match gjord i himlen, men jag går ofta på principen att gott + gott = gott.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Liksom förra året blev det ombesiktning på El Hombre Bala:
elhombrebala.jpg

Då:
"90456 El Hombre Bala 2020 218 kr
N: Hallon, bildäck, ingefära, rök och viol.
M: Lingon, viol, ingefära och hallon. Sval, fräsch, koncentrerad frukt, elegant med fin balans. 89-91p"
Stämmer ganska bra, det finns även en ton av körsbärssaft i både doft och smak tillsammans med lite svarta vinbär. Jag skrev "minst 90p" vid ombesiktningen av 2019 och detsamma gäller för 2020.
 

Ozric

Medlem
GsSkldk.jpg


Två Giant Steps.

Giant Steps Applejack Chardonnay 2021

Doft:
Lätt rökig mineral, rostat bröd, ananas, smör, vanilj, stenfrukt, lite gummi.

Smak:
Torr entré, lite exotiska frukter men ganska återhållen. Mineralig och lite träig, med äpple i eftersmaken.

Denna kändes lite generisk, jag saknar det lilla extra.

88p

-

GIant Steps Applejack Pinot Noir 2021

Doft:
Jordgubbar, lite jord, tistel, lingon, choklad.

Smak:
Fräsch men ganska torr entré, lite köttig mid-palate. Syrlig röd frukt, lite smörigt. Fin eftersmak men aningen kort.

Bra överlag men den fina doften lovar mer än vad den leverar i munnen.

90p
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En alldeles för intensiv vecka..

Tisdag kväll med en god vän:

PXL_20230402_055006823.jpg


1996 Château Lynch-Bages, 88p
På pappret ett fantastiskt vin, men i afton levererade den "bara" som en mycket bra Bdx.
Missnöjd.

1947 SIVIR Banyuls Grand Cru, 100p
Det här är så bra att ingen visste riktigt vartåthän att ta vägen. Smaken tar helt enkelt aldrig slut. Djupt och komplext i de mörkare regionerna. Blev ett med ostbrickan.

Hepburn Distillery Sloe Gin, Australia
Exceptionell förfining och rikedom med det elegant medicinalörtiga fundamentet och en precis, vacker och intensiv slånbärssmak ovanpå. Dessa drycker är normalt väldigt söta och med mer eller mindre "BOB Slånbärsdricka" i smaken. I den här tappningen är den åt håller halvsöt. Fantastisk!

Hepburn Distillery Gai-Jin Gin, Australia
Med juzu, shitake, nori, ingefära, alger och fler spännande ingredienser. En underbart komplex dryck att kontemplera. Den vilar på en stabil citrusbas tack vare yuzu. Det här vill jag ha mer av!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Afton vinvänner!

Jag har en bekännelse att göra. Jag har haft väldigt svårt att lista ut kommunerna de senaste åren. Faktiskt så att jag givit upp. Det var bättre och enklare förr. Det är som om vinerna inte längre spelar enligt de gamla reglerna. Eller så har jag bara haft otur.

Men vet ni vad? Jag har inte gett upp Bdx! För när jag väl får in en sniff av den klassiska Bdx-jorden i näsan så slår mitt hjärta ett extra slag. Det finns verkligen inget som klår den där himmelska smaken av ett riktigt bra Bdx-vin.

Ett annat fynd är att det endast i undantagsfall går att blint plocka en av de stora. Hitintills har jag bara deltagit vid en blindprovning där den store blev VOTN. Det är normalt en massa andra viner som är bättre when the rubber hits the blind road.
Som av en händelse drack vi (Chatters, @Mats och @vintomas ) lite Bordeaux igår. Det var ruskigt svårt att pricka av kommunerna blint. Jag prickade en Pauillac och en St Julien. Sen missade jag i resten... Även Chatters, som druckit mer Bdx än de flesta på jorden, fixade inte heller mer än några...
Satte tex alla StEmilioner och Pomeroler på vänstra stranden och några vänstringar i StEmilion...
 

LeChat

Medlem
48BD0E24-1525-47DA-BC75-BF4CA5B62FD4.jpeg

2016 Lisini Brunello di Montalcino

Spagetti bolognese och bottilagrad brunello kan ju inte gå fel. Denna provade jag första gången i april förra året. Kom ihåg den som riktigt god redan då och det intrycket stämmer bra nu med. Känns dock som att ett år har gjort att delarna sitter ihop lite bättre.

I munnen känner jag bl.a. körsbär, fräscha jordgubbar, mjölkchoklad, jordnöt med skal och lite te. I doften finns även lite gammal ekmöbel.

God och klunkvänlig är den, men ska försöka hålla tassarna borta i ca fem år innan nästa. Känns som att lite mognadskomplexitet är vad som saknas.
 

Kaptenen

Medlem
Visa bifogad bild 28872

Två Giant Steps.

Giant Steps Applejack Chardonnay 2021

Doft:
Lätt rökig mineral, rostat bröd, ananas, smör, vanilj, stenfrukt, lite gummi.

Smak: Torr entré, lite exotiska frukter men ganska återhållen. Mineralig och lite träig, med äpple i eftersmaken.

Denna kändes lite generisk, jag saknar det lilla extra.

88p

-

GIant Steps Applejack Pinot Noir 2021

Doft:
Jordgubbar, lite jord, tistel, lingon, choklad.

Smak: Fräsch men ganska torr entré, lite köttig mid-palate. Syrlig röd frukt, lite smörigt. Fin eftersmak men aningen kort.

Bra överlag men den fina doften lovar mer än vad den leverar i munnen.

90p
Jag provade också Giant Steps Pinot Noir i går och tyckte den var en stor besvikelse. Överlag ganska intetsägande med en störande tvålsmak.
 
Toppen