Lite sen lunchprovning bestående av sju bårdåer: Provningen var med mat. Inga anteckningar eller munskänkartystnad infann sig så rätt rätt spartanska noter ur minnet.
6 av vinerna var halvblint och Maucailloun var helblind.
Maucaillou 2009
Klart enklast på både doft och smak trots lite ålder. Kändes blek i sällskapet och kändes mest som en dussinbårdå. Gissade 2007-08 av enklare sort.
Trotanoy 2001
Doftar moget med kompost, löv, torkad frukt, lädersko och välstädad källare. Smakade som det äldsta vinet och var elegant. Några tänkte kork här...
Gissade på Pomerol eller Haut Brion.
Mouton 2021
Klart ungt men enkel stil och rätt intetsägande. Lite choklad i doften. Jag gissade på Belair...
Margå 2021
Wow! Powervin med frukt, ek och alkohol som för tankarna till Rån. Underbart även om superungt, tokmycket potential känns det som även om jag har dålig koll på vad som gör ett rödtjut utvecklingsbart. Gissade Margå.
Belair Monange 2018
Påminner om Mouton men lite mer komplexitet, kanske åldern... Gissade Mouton.
Haut Brion 1985
Klassisk gubbårdå med brett, läder, jord, skit och häst med lång smak som fyller på med undervegetation. Kändes äldst på doften men var vital och i perfekt drickfönster. 85 blir jag aldrig besviken på och det här vinet levererade!
Gissade Haut Brion.
Hosanna 2000
Superelegant och så harmoniskt så det nästan blir trist. Vinet som vann mest på luft och eftertanke. Gissade pomerol.
Min ranking:
- Trotanoy 2001
- Haut Brion 1985
- Margå 2021
- Hosanna 2000
- Belair 2018
- Mouton 2021
- Maucaillou 2009
Tror Haut Brion var gruppens favorit.
Jag tvekade innan till att dricka så unga förstakryer men jag vände på argumentet till min fördel, dvs att det var ett bra tillfälle att testa hur de smakar även som unga.

Slutsatsen är att Pomerol och Margå fortsatt är mina favoritområden och 85 är en superårgång. Margå har jag aldrig blivit besviken på och det är den absoluta favoriten tillsammans med Palmer. Går tydligen att dricka ungt med.
Men nu får det bli bubbel nästa gång...