Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

När jag började samla vin fanns Eglise-Clinet i beställningssortimentet för någonstans runt 600-700 kr flaskan. Jag beställde hem tre flaskor och fick en 2003 och två 2004. En 2004 finns fortfarande kvar i källaren.

De två druckna flaskorna var båda defekta, helt jäkla osannolikt. Men det var runt 10 år efter inköp så det föll mej inte in att reklamera. Vågar knappt titta på den ensamma flaskan som är kvar…

Kul att 2002 var så bra! Finns bara bra och dåliga flaskor!

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
newton johnson.jpg

2023 Newton Johnson Family Vineyards Chardonnay: på näsan är det rejält med ek, men också banan, smör och torkad fisk. I smaken är eken inte alls lika påträngande och här finns också citron, apelsin, mango, persika och banan. Svalt med skyhög syra och snygg balans. 91p

Off-vintage kväll med Travkungen och alla fyra flaskor levererar magi. Normalt utfall hade varit att en av fyra var OK. Här var alla flaskor en bit norr om 90 poäng. Tackar gudarna för Idealwine!

La Mission Haut-Brion 1965
Corton (något svårtydbart kooperativ) 1964
Laville Haut Brion 1983
Leoville Las Cases 1991

IMG_5016.jpeg

LarsW

Medlem
Hirtzberger Grüner Veltliner Smaragd Axpoint 2016

Melon, honung och skummbanan i näsan. Vitpeppar och sesam. En animalsk doft jag inte helt kan placera och en intressant oljighet i doften som går igenom till smaken

I munnen är det mycket frukt, typ de flesta tropiska utom citrusen... saknar lite mer syra för att friska upp det hela men blir inte klumpigt nånstans. Är nog bara jag som inte helt kommit överens med Grüner Veltliner men kul att dricka ibland och kvaliteten är inget att klaga på. Fylligt med fin struktur, gott om nyanser och medel plus lång eftersmak.

Smak och tycke 88-89p.
Kvalitet typ 91-92p

Gott är det!

thumbnail_20250615_114945.jpg

Gamla viner generellt och viner från min låda gamla Magauxer, köpt i Danmark, i synnerhet har varit en sorgesam historia på sistone. Gamla skelett eller bara att hälla i vasken. Men denna veckan har varit helt magisk. Först kvällen med Travkungen i torsdags och igår öppnade jag en flaska från ”the doomed case from Denmark” med farsan. Denna vecka blev 100% succé för gamla chansningar.

Vi är inga grillproffs, men jag hade i brist på andra idéer köpt med en röklåda till hans gasolgrill. Gammal Bordeaux till grillat är inte direkt rekommenderat men det gick utmärkt.

För denna flaskan Cantenac Brown 1982 var synnerligen bra. Lätt i färgen som en åldrad Beaune, inget sediment i flaskan, men doften stod som en kvast ur glaset. Lite rökta sillar, ljusröda frukter och någon asiatisk sås. 100% fräscht och på hugget. Underbart kontemplativt och ett vin vi sippade på länge i solnedgången över Gislövshammar. Och sista glaset var det bästa. Parker gav det 77 poäng och dömde ut det som dött redan 1995..

IMG_5025.jpeg
IMG_5024.png

90EC17FE-DC09-48EE-BD6E-D1E56075B192.jpeg

Lätthalstrad torskrygg, grillad spetskål med misosmör och vitvinssås på kräfta. Till det Lucien Le Moine Bourgogne Blanc 2018 i en jämförelse av den nybakade studentens två glaspresenter: Zalto Denk’art Universal och Burgundy.

Grillad citron, tropisk frukt, en nypa vanilj och lite gult äpple. Viss mineralitet. Fint hanterad ek och en syra som börjat sätta sig. Kanske kan man till och med ana början av en mognadston? Upplever att frukten generellt är något tunnare än väntat när det gäller Le Moine. Dags att att börja öppna dessa, om du har flera flaskor. Gillar verkligen Le Moines stil på vita viner. 90 p.

Och glasens inverkan, då? Doften blir något mer fruktig (koncentrerad) i Universal och alkoholen (13,5 %) träder fram mer i Burgundy, medan smaken är mer stram i Universal och något fruktigare i Burgundy. Close call, men föredrar nog Burgundy. Frun tycker tvärt om. Kanske mest placebo, hela grejen? Riktigt trevliga glas, oavsett!

IMG_7205.jpeg

Bakad rabarber med vaniljkräm efter. Överlever denna söndag också.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Två roséviner och lite annat gott.

PXL_20250615_102609016.jpg

2013 Vicomte Bernard de Romanet Rosé d'Anjou Saint Jean d'Ardieres, 80p
Lika fantastiskt gott som total avsaknad av komplexitet. 12 år i flaska verkar ha lämnat vinet orört. Förmodligen tack vare den lätta sötman?

2020 Domaine Anne Gros & Jean-Paul Tollot Côtes du Brian Les Combettes, 89p
En rätt mörk och dov kreation som är mitt första plopp av 100% Marselan. Något låg syra bidrar till en lätt osund känsla av Parkersylt. Dolt i syltträsket döljer sig dock vackra tanniner som kommer göra vinet större rättvisa om några år.

Inköpt i butik och tyvärr sista flaskan. Vore skoj ploppa en om fem respektive tio år.

PXL_20250609_112403312.jpg

2005 Ferdinand Pieroth Weisenheimer Am Berg Mandelgarten Spätburgunder Eiswein rosé, 94p
Färg: uttalat brunmuskig.
Doft: vacker, rieslingsk, caramel med mognadstoner. Färgen gör huvudet konfyst iom att doft och smak inte alls är särskilt avancerade.

I munnen är det rättframt med drivande syror och en avsevärt lättare sötma än väntat.

Den vita Koshun var spektakulär! Liksom CdP:n - efter att den kom igång och var den enda flaskan som tömdes. På Koshu gissade jag fö Rhône. Snyggt vin med rikedom, balans och låga syror.

1973 Château Andron Blanquet, St Estèphe 92p var kvällens stora överraskning. Usel årgång och okänt slott - men ett mycket vackert vin. Min blindgissning var på en finare BdM från början-mitten '80-talet. Hustrun fick alls inga gammel Bdx-vibbar.
Fick mig att vila på det gamla minnet av '73 Cheval Blanc som också var förvånansvärt bra...

2003 Clos du Mont-Olivet Châteauneuf-du-Pape, 94p
En klassisk CdP som Parker inte varit på. Enda flaskan att tömmas helt denna afton...

1971 Luigi Calissano Barolo Riserva Speciale, 90p
Sjunger på sista verserna. Bättre än förra flaskan (som var uttalat oxiderad) men ingenting jag längtar efter. Klassisk men saknar DET.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1995 Torres Coronas, Penedes, 90 p.
Torres bättre röda viner tillhör skolan som åldras med stort behag. Dessutom är de ju plånboksvänliga. Du vet: det där som inte märks vid blindprovning, men som syns på bankkontot 🤑

Blandning av Tempranillo och CS. Förfinad med elegans och stund. Perfekt balanserad. Långt från nedgången.

PXL_20250617_153444940.jpg

Kan vara värt att jaga hem denna, Gran Coronas, Gran Sangre de Toro och Torres helt galet bra Priorat. Borde vara extremt överkomliga.

Plasttjuren Ferdinand är en mycket fin bonus.

Om man vill spendera 379 kr helt i onödan kan jag rekommendera Robert Chevillon Passetoutgrains 2020.

Återigen får jag vatten på min kvarn angående instegsviner hos kända odlare. Lite som Arnaud Entes Aligoté. Mycket pengar för nästan ingenting.

Här är det brutalt kantigt med en enorm syra. Absolut noll charm någonstans. Finns säkert 50 producenter av Beaujolais som gör bättre vin än detta för halva priset. Och då älskar jag Chevillons Nuits-St-Georges.

Attachments

• IMG_5042.jpeg
    IMG_5042.jpeg
    40,5 KB · Visningar: 43

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite sen lunchprovning bestående av sju bårdåer: Provningen var med mat. Inga anteckningar eller munskänkartystnad infann sig så rätt rätt spartanska noter ur minnet.

6 av vinerna var halvblint och Maucailloun var helblind.

IMG_20250618_173751_hdr.jpg

Maucaillou 2009
Klart enklast på både doft och smak trots lite ålder. Kändes blek i sällskapet och kändes mest som en dussinbårdå. Gissade 2007-08 av enklare sort.

Trotanoy 2001
Doftar moget med kompost, löv, torkad frukt, lädersko och välstädad källare. Smakade som det äldsta vinet och var elegant. Några tänkte kork här...

Gissade på Pomerol eller Haut Brion.

Mouton 2021
Klart ungt men enkel stil och rätt intetsägande. Lite choklad i doften. Jag gissade på Belair...

Margå 2021
Wow! Powervin med frukt, ek och alkohol som för tankarna till Rån. Underbart även om superungt, tokmycket potential känns det som även om jag har dålig koll på vad som gör ett rödtjut utvecklingsbart. Gissade Margå.

Belair Monange 2018
Påminner om Mouton men lite mer komplexitet, kanske åldern... Gissade Mouton.

Haut Brion 1985
Klassisk gubbårdå med brett, läder, jord, skit och häst med lång smak som fyller på med undervegetation. Kändes äldst på doften men var vital och i perfekt drickfönster. 85 blir jag aldrig besviken på och det här vinet levererade!

Gissade Haut Brion.

Hosanna 2000
Superelegant och så harmoniskt så det nästan blir trist. Vinet som vann mest på luft och eftertanke. Gissade pomerol.

Min ranking:
  1. Trotanoy 2001
  2. Haut Brion 1985
  3. Margå 2021
  4. Hosanna 2000
  5. Belair 2018
  6. Mouton 2021
  7. Maucaillou 2009
Tror Haut Brion var gruppens favorit.

Jag tvekade innan till att dricka så unga förstakryer men jag vände på argumentet till min fördel, dvs att det var ett bra tillfälle att testa hur de smakar även som unga.:ängel:Slutsatsen är att Pomerol och Margå fortsatt är mina favoritområden och 85 är en superårgång. Margå har jag aldrig blivit besviken på och det är den absoluta favoriten tillsammans med Palmer. Går tydligen att dricka ungt med.:cool:

Men nu får det bli bubbel nästa gång...:p

Last edited:
Passetoutgrains är en blandning av Gamay och Pinot Noir druvor och jag är tveksam om de bästa druvorna används till detta vin.
Min amatörmässiga spaning är att det är många odlare i Bourgogne som gör enklare vin för snabb konsumtion. Många av dem släpps nog inte till marknaden utan dricks i vingården. T.o.m Domaine Leroy gör en Aligoté även om det verkar som hål i huvudet när man kunde fått det tiodubbla priset om man planterat Chardonnay istället. Men det handlar nog om tradition och att man inte vill sitta och dricka Montrachet på varje lättlunch i bersån.

På det viset är det faktiskt charmigt och jag vill inte sänka Chevillon för detta vin. Problemet är när vinet släpps och senare prissätts av marknaden som ett "finewine". För det var aldrig tanken och vinet har inte den kvaliteten. För nästan 400 kr tror jag man kan ta nästan vilket annat vin på bolaget som helst och få en större upplevelse.

pinoten

Medlem
1750370230604.jpeg

Tinto Pesquera Millenium Gran Reserva 2009
Andra flaskan, drack förra för 4 år sedan. Har inte hänt så mycket utifrån vad jag kan minnas, möjligen lite mindre frukt. Hur som helst mycket gott med tobak som extra tydlig komponent i både smak och doft. I övrigt hittar man vanilj, choklad, mörka bär, läder och korinter. En flaska kvar, väntar nog 2-3 år men inte längre. Ett "efterrättsvin" enligt min fru, dvs mycket gott och mycket smak, perfekt i lagom dos men lite överväldigande om man dricker för mycket (utan mat).
Den riktiga efterrätten blev en Samuel Billaud Chablis 1er Cru Mont de Milieu 2019 i kvällssolen. Här hittar jag typiska Chablis-toner som grönt äpple, citrus, stenfrukt och tydlig mineralitet. En Chablis i min smak utan för mycket malo eller ektoner.

LarsW

Medlem
Mitt vinlöfte för 2025 var att köpa och dricka mer port och sherry så här kommer del 1 av vardags-sherry - Amontillado.
Har planer om liknade för andra typer av sherry lite senare under året.
Dessa halvflaskor kostar 124-129 kr och finns alla på SB.
Dracks över 3 dagar - bäst från dag 2 men inga problem dag 1 heller. Tänker en dekantering hade gjort susen om man vill ploppa och dricka på en gång.

Gonzalez Byass Amontillado Seco Palomino
Ljusast i färgen och lättast i kroppen - men inte på något sätt mesig.
Jäst, dammiga kläder, noriblad och konserverad citron.
Nötig, fyllig citrus och lång eftersmak.
Första dagen svagaste i uppställningen men kom sig ordentligt med lite tid och dag 3 var det näst intill omöjligt att välja.

Lustau Solera Familiar Amontillado Los Arcos
Dovare i färgen och mustigare i både näsa och mun. Klart mer ekad än Gonzalez men i övrigt många liknade toner.
I smaken hittar man också karamelliserat socker som inte är sött. Tanniner som kanske är från mer ek?
Ännu lite längre eftersmak än de andra.
Denna var nog mest konsekvent och dag 3 sannolikt vinnaren

José Estevez Real Tesoro del Principe Amontillado
Kraftigast av de tre och mörkast i färgen.
Favoriten dag 1 men dag 2 och 3 hade den en lite bitter bismak som gjorde att jag föredrog de andra 2 flaskorna. Med det sagt fortfarande en rackans god sherry.

Poäng varierade över dagarna men sån 91-93 FW-poäng överlag

Köper gärna alla igen om lusten på en Amontillado gör sig påmind.

thumbnail_20250621_124537.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_6376.jpeg

Perrot-Minot, Vosne-Romanée, Les Beaux Monts 2015

Startar upp piggt men hög syra och läskande frukt som domineras av bigarråer och lingon. Bra tanniner som ger skön längd och på det hela taget är det ett vackert vin, som gör sig bäst på egen hand, men jag har svårt att hitta något som kittlar lite extra. Hamnar strax under strecket för 90p så förmodligen årets sämstq QPR.

Toppen