Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

IMG_8573.jpeg

Cos d’Estournel 2019

Ung bordeuax, mogen bordeaux. Äpplen och päron. Uppskattar båda lika mycket, de är bara olika. Idag fick vi feeling för en yngre flarra. Också bra uppvärmning inför morgondagens stor-BYOB. 😅

Ganska elegant och silkig, med en lyxig känsla. Inte något kraftpaket. Inte förrän entrecôten serveras, då händer det grejer med vinet. Kropp och energi, den bröstar upp sig. Men ändå med snygga tanniner. Lång eftersmak.

Så är middagen uppäten och vinet blir åter elegant och silkigt, med en lyxig känsla. Sällan upplevt en så kraftig svängning med och utan mat. Det är kvalitet ut i fingerspetsarna, materialet finns där för ett långt liv. Nästa flarra om ett gäng år. 94p.

Last edited:

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
PXL_20251108_153511122.jpg

2020 Joël Robuchon Madiran (Brumont), xxx poöng
Just som vi gav oss i kast med nästa vivisection ploppade någon detta vin.

Dolde en del av skriken, och var helt ok, men vi föredrog att återgå till fynden.

Typ 89p med en lovande framtid till k-a-n-s-k-e 90p. Kommer aldrig nå högre. . .

Nu måste vi fortsätta!

LeChat

Medlem
IMG_7576.jpeg

2010 Château Malescot St. Exupéry

Doften påminner en del om Montus. Tanniner och fat. Bordeaux 2010 är en tuff och bångstyrig årgång tycker jag. Kommer allt att falla på plats en dag eller kommer denna ”starka” årgång visa sig vara rejält överskattad?
Nu låter jag negativ. Det är ganska gott ändå och till kvällens biff kommer den förmodligen att visa sitt bättre jag.
Men som bordeaux lover tar det lite emot att behöva erkänna att gårdagens CS från Kapcsándy är överlägset bättre på alla sätt. Även överlägset dyrast men det var det värt.

Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve (Deg. juni. 2024)

Vill man safea dricker man hus men med risk för att bli uttråkad. Odlarchampagne kan å andra sidan ge nära döden upplevelser (överdriver kanske något) samtidigt som andra kan ge stora champagneupplevelser.

Trots att den är relativt nydeggad så är den redan njutbar. Men framförallt kan man känna att den har kvalitet som kommer vinna på att få utvecklas. Dock känns syran en aning låg vilket kan vara en riskfaktor.
Inte helt olik Jacquart Vertus men Bérêche känns mer sofistikerad och komplex. Gott!

Last edited:
Cannonau di Sardegna. En släkting till grenache från Sardinien som jag inte har mycket erfarenhet av. Tidigare fanns ett vin i standardsortimentet som jag köpte ibland, men det verkar vara borttaget. Det vinet var rätt mörkt och spetsigt och kunde skära igenom vilken bea som helst. Bra kvalitet till ett måttligt pris.

Kvällens producent visar sej vara i ett helt annan del av spektrumet. Teularjo har inte funnits mer än några år. De första vinstockarna planterades 2017 enligt Wikipedia. Branta granitsluttningar, ekologisk odling och mycket försiktig vinmakning. Prismässigt kör de så det ryker från start. Vingårdsvinet kostar runt 500 kr, entry-level vinet som nyss släpps kostar mer behagliga 199 kr.

Vi slår bea och förväntar en alkoholosande afton med grenache i solplågat landskap. Vi kunde inte haft mer fel. Här är det helt andra kvaliteter som gäller. 13% alkohol i bägge flaskorna, mycket lätt färg och viskningar istället för rop. Otrolig renhet, daggfriska jordgubbar, hallon och björnbär. Efter alla bären kommer syran och svalkar. Vingårdsvinet är betydligt ljusare i färgen än basvinet och har ännu mer intensitet och lätthet. Som matvin till biff med bea är båda vinerna urusla, de slås ihjäl av vinägern i såsen. En halstrad tonfisk hade nog funkat bättre.

Summa: Lite kluven. Jag gillar verkligen idén bakom vinerna. Som meditationsvin är det strålande. Svårt att se någon större idé att lagra dessa? Lätt att snegla på den där andra italienska ön i Medelhavet. På 500 kronorsnivån tror jag nog att Terre Nere ger bättre utdelning i form av stadga och komplexitet, men det är också en helt annan druva. Väl godkänt är väl trots allt betyget.

Sardinien.jpg

Last edited:

pinoten

Medlem
1762639237903.jpeg

Wynns Black Label Cabernet Sauvignon 2020
Hmm...tidigare år har varit bättre. Denna hade alldeles för mycket "greeness", kanske för att 2020 var en relativt kall vintage. Annars en "klassisk" Coonawarra med fokus på balans och elegans. I frukten dominerar svarta vinbär men den avslutas dock tyvärr med grön paprika.

StefanAkiko

Visa bifogad bild 35294
Wynns Black Label Cabernet Sauvignon 2020
Hmm...tidigare år har varit bättre. Denna hade alldeles för mycket "greeness", kanske för att 2020 var en relativt kall vintage. Annars en "klassisk" Coonawarra med fokus på balans och elegans. I frukten dominerar svarta vinbär men den avslutas dock tyvärr med grön paprika.
Vad siar du om 10, 15, 20 år?

StefanAkiko

Cannonau di Sardegna. En släkting till grenache från Sardinien som jag inte har mycket erfarenhet av. Tidigare fanns ett vin i standardsortimentet som jag köpte ibland, men det verkar vara borttaget. Det vinet var rätt mörkt och spetsigt och kunde skära igenom vilken bea som helst. Bra kvalitet till ett måttligt pris.

Kvällens producent visar sej vara i ett helt annan del av spektrumet. Teularjo har inte funnits mer än några år. De första vinstockarna planterades 2017 enligt Wikipedia. Branta granitsluttningar, ekologisk odling och mycket försiktig vinmakning. Prismässigt kör de så det ryker från start. Vingårdsvinet kostar runt 500 kr, entry-level vinet som nyss släpps kostar mer behagliga 199 kr.

Vi slår bea och förväntar en alkoholosande afton med grenache i solplågat landskap. Vi kunde inte haft mer fel. Här är det helt andra kvaliteter som gäller. 13% alkohol i bägge flaskorna, mycket lätt färg och viskningar istället för rop. Otrolig renhet, daggfriska jordgubbar, hallon och björnbär. Efter alla bären kommer syran och svalkar. Vingårdsvinet är betydligt ljusare i färgen än basvinet och har ännu mer intensitet och lätthet. Som matvin till biff med bea är båda vinerna urusla, de slås ihjäl av vinägern i såsen. En halstrad tonfisk hade nog funkat bättre.

Summa: Lite kluven. Jag gillar verkligen idén bakom vinerna. Som meditationsvin är det strålande. Svårt att se någon större idé att lagra dessa? Lätt att snegla på den där andra italienska ön i Medelhavet. På 500 kronorsnivån tror jag nog att Terre Nere ger bättre utdelning i form av stadga och komplexitet, men det är också en helt annan druva. Väl godkänt är väl trots allt betyget.

Visa bifogad bild 35293
Vinäger har en tendens att slå ihjäl alla torra/osöta viner, ssk dem med liten mognad...
Ofta bättre med sakke då vinäger är en integrerad del av matlagningen.
Eller lager = brunvin.

Höstsalonen – västra Göteborg edition
Större BYOB-kväll hos undertecknad tillsammans med @Crist(al)ian 77 @Vingubben @feskhandlarn @Appel @Gladekocken @JonasBo @Ekdahl. Flight 1 och 2 (skumpa) hittas här!

Blint (Min plac / tot plac / poäng, lägre = bättre)

tempImage6gc1cz.jpg

Flight 3 – Vit Bourgogne vs vit Bordeaux, ink. en outsider.

Ch. La Louviére 2011 (6/5/36p)
Typisk Bdx-doft. Citron, lite persika och kanske päron och gräs. Tunn.

Y de Yquem 2019 (3/2/21p)
Ganska anonym honungsdoft, men väldigt välbyggt smakmäsisigt. Grönt, vita frukter och lite grape. Mkt fräsch. Helt klart en mkt bra Bdx. Min flarra, vilket jag gissade på.

Ch. Carbonnieux 2019 (4/4/26p)
Lätt rökig doft med äpple i botten. Gräs. Ganska fyllig. Definitivt en Bdx.

Kistler Les Noisetiers 2022 (1/1/13p)
Tropiska frukter, en del smör och bra med kraft. Detta måste vara en Meursault av bättre snitt. Bästa i flighten. En luring dock, vi hade tydligen en extra outsider med… Runner up, kvällens vin.

Drouhin Chassagne-Montrachet 2014 (2/2/21p)
Också tropiska frukter och lite smör. Något rakare struktur. Kanske en Puligny eller Chassagne?

Sadie Family Kokerboom 2022 (5/6/37p)
Sticker ut lite med sin feta, kaxiga doft. Fin frukt med vita blommor. Annorlunda jmf med övriga, måste vara min outsider.

tempImage5VhfoK.jpg

Flight 4 – Högra vs vänstra stranden, ink. en outsider

Ch. Larrivet Haut-Brion 2015 (4/3/21p)
Ung i stilen, blåfruktig och rätt smarrig. Gissade högra stranden. Pessac kanske inte är vänstra stranden, men ännu mindre högra.

Ch Haut-Batailley 2009 (2/2/19p)
Ceder och tobak. Lite sval i stilen men komplex med flera lager av smaker. Klassisk vänstra stranden, rätt.

Sena 2021 (5/539p)
Rödfruktig med lakrits och viss mineralitet. Bra syra. Måste vara nya världen, typ sydamerika (Chile it is). Definitivt en outsider.

Ch. Canon 1982 (1/1/14p)
Rökig doft. Moget men ack så fint sammansatt. Så himla god. Mtp ceder och blyerts så gissade jag vänstra stranden, men visade sig vara fel. Kvällens vin.

Ch. Laroque 2019 (3/4/24p)
Lite anonym doft. Ganska blåfruktig i smaken, men ändå rätt elegant och viss mineral. Bra struktur. Gissade på högra, rätt.

Akimchik

Medlem
IMG_8518.jpeg
IMG_8594.jpeg

Helgens bravader.

Dag 1 DRC La Tâche 2015
Bland de bästa jag någonsin druckit, näsan är perfektion, detta är en bukett fylld av florala noter, rosor, lakrits, peppar och svart te. Munnen är en perfekt balans mellan peppar och te, underbara tanniner som ger en silkeslen munkänsla. Den mest feminina tachen jag haft, i positiv bemärkelse. 98 poäng.

Dag 2 DRC Montrachet 2022
Ung som djävulen men wow. Näsa: smörkola, krut, persika.
Mun: till en början smörkola, aprikos, apelsin, sten, krut, mineralitet sen går de över till den finaste honungen och perfekt vitpeppar. Längden är otrolig och även här bland de bästa vita jag haft. Ja jag vet barnarov, men när det finns Montrachet slår man till. 97 poäng

StefanAkiko

För att travestera föregående not:
En av de mest tragiska Montus jag någonsin haft. Prem-oxed trots perfekt kork med under 2 mm kryp.

Tanniskt, balanserat osv, men fortfarande oxad.

Själva krävan (sedimentet) påminner mycket om crust (från välvilat Port wine). För mycket, och med obehagligt stora bitar...

PXL_20251111_164657393.PORTRAIT.jpg

2002 Château Montus Cuvee Prestige, 82p

Inte någonting jag kommer vilja ploppa igen. Glad jag inte vann en låda! En flaska räcker mer än väl...

LeChat

Medlem
IMG_7580.jpeg

2016 Louis Jadot Beaune 1er Cru Boucherottes

Upplever både ungdom och mognad här. Bra syra och tanninstruktur och med ganska utvecklade aromer.

Det här är gott! Först tyckte jag att frukten kunde haft kvar lite mer fräschör och att de jordiga dragen kunde dämpats något. Men jag tycker att detta mer eller mindre rättar till sig själv efter tid och kontakt med luft.

Bra Jadot utan dominanta fat och som såldes med anständig prislapp hos SB för något halvår sedan.

Last edited:

Callxx

Medlem
20251113_183654.jpg

Roagna Barbera D'Alba - 2018

Frun i huset fick fria händer och ville testa denna, har själv inte testat deras Barbera eller Dolcetto tidigare så det blev en trevlig öppning!
Direkt ur flaskan var det förvånansvärt tydlig alkohol, när det väl hade lagt sig så kom en mycket tydlig doft av körsbär, plommon, ceder som avslutades med en not av läder.

Dofterna upprepade sig själva i smaken också, primärt körsbären! Skönt medelfyllig och med bra syra som knöt ihop den lilla silkeslena säcken fint!

Absolut en av de bästa Barbera jag provat. I dagsläget så får den höga 91p!

StefanAkiko

Vi förbereder oss för sista aftonen någonsin på Restaurang La Rochelle i Aoyama (Tokyo). De stänger då året tar slut. De är fullbokade med en kilometerlång kölista.

Kocken serverar det bästa han kan åstadkomma med dagens tillgängliga bästa råvaror och det utlovas en extrem festmeny.

För att inte hustrun skall behöva sköjes över välsignat välmognade viner, plockade jag fram två dunungar. Skall precis till att ploppa och dekantera.

Med hopp om livet!

PXL_20251114_060654184.PORTRAIT~2.jpg

2002 Ridge Monte Bello
2008 Château Canon

*plopp*

Monte Bello kommer ut med en formligen exploderande smulkork. Oväntat för ett så pass ungt vin. Mycket mörkt röd. Dofterna är magiska. Ung, extrem, nyavärlden-CS med extra allt. Skräms lite, för jag villhöver inga karikatyrer idag. I munnen har den, tack och lov, ingen störande restsötma eller syltighet. Bra struktur. Behöver några timmar i decantern.

Canon har en mycket möglig kork som doftar svampskog utan TCA. Normal röd färg för en yngre Bdx. Också här möter näsan massor av swulliga bär, men med stramare tyglar och Bdx-karaktär redan från startskottet. I munnen framstår det som smidigt och kort, med någon form av svårt orenhet. Små TCA-flaggor kommer också upp.

Vi får se vad som händer med Canon. Evt stannar den hemma. I värsta fall får den bo i slasken.

Livet är spännande 😎

The Wall

Medlem
Visa bifogad bild 35312
Roagna Barbera D'Alba - 2018

Frun i huset fick fria händer och ville testa denna, har själv inte testat deras Barbera eller Dolcetto tidigare så det blev en trevlig öppning!
Direkt ur flaskan var det förvånansvärt tydlig alkohol, när det väl hade lagt sig så kom en mycket tydlig doft av körsbär, plommon, ceder som avslutades med en not av läder.

Dofterna upprepade sig själva i smaken också, primärt körsbären! Skönt medelfyllig och med bra syra som knöt ihop den lilla silkeslena säcken fint!

Absolut en av de bästa Barbera jag provat. I dagsläget så får den höga 91p!
Roagnas dolcetto brukar vara klart godkänd. Inte i nivå med San Fereolo, men ändå.

StefanAkiko

Fantastisk afton.
Inte ens nära kockens normala menyer, dock sublimt.
Vinerna... Ähum...

PXL_20251114_114905718.jpg

Kanske inte vad vinerna borde vara, med prislappar, kändisskap och förväntansillusioner...

2002 Monte Bello, 87p
2008 Ch. Canon, 75p, evt TCA och "F"

Båda vinerna underpresterade åt den pinsamma änden av skalan.
Hujedamej...

Monte Bello är i det närmaste omöjligt pricka som någonting annat än CS, men allt spännande är sjukt svagt.

Ch. Canon är i det närmaste omöjligt att spika som Bdx och StEmilion... Till dess (!?) försvar (meh!!!) var detta missfoster kanske obra, korkskadat eller sjukt uselt...

Maten var iaf "ok". Inte i klass med deras mellan-meny som vi avnjutit under över 120 gånger, nu till dubbla priset av deras tidigare dyraste meny...

Missnöjd?
Som Zlatan!!!

Men, väldigt glad åt en "Closing" med många års njutning och smaklöksutveckling.

Livet levs framåt!

Några av de sub-par serveringarna i afton...

PXL_20251114_112356964.jpgPXL_20251114_110304724.jpgPXL_20251114_103306339.jpgPXL_20251114_100415663.jpgPXL_20251114_100410735.jpgPXL_20251114_100358178.jpgPXL_20251114_094534979.jpgPXL_20251114_114932561.jpgPXL_20251114_122555341.jpg

Finns bättre mat till bättre pris, men med denna, våran delade grymt grymma historia är det svårt att klå...

Last edited:

Jesper L

Medlem
Le Mistral Cabernet Sauvignon Paso Robles AVA 2021

Kvällens kompis vid matlagningen. För att vara 14,5% känns det ganska lätt men har såklart en del mörka frukter men alkoholhettan uteblir. Framträdande är kakaon och rundheten i hela upplevelsen. Tycker Folktale gör prisvärda viner så passar på att köpa några lådor när tillfälle ges.

1763140955779.jpeg

Toppen