Höstsalonen – västra Göteborg edition
Större BYOB-kväll hos undertecknad tillsammans med
@Crist(al)ian 77 @Vingubben @feskhandlarn @Appel @Gladekocken @JonasBo @Ekdahl. Flight 1 och 2 (skumpa) hittas
här!
Blint (Min plac / tot plac / poäng, lägre = bättre)
Flight 3 – Vit Bourgogne vs vit Bordeaux, ink. en outsider.
Ch. La Louviére 2011 (6/5/36p)
Typisk Bdx-doft. Citron, lite persika och kanske päron och gräs. Tunn.
Y de Yquem 2019 (3/2/21p)
Ganska anonym honungsdoft, men väldigt välbyggt smakmäsisigt. Grönt, vita frukter och lite grape. Mkt fräsch. Helt klart en mkt bra Bdx. Min flarra, vilket jag gissade på.
Ch. Carbonnieux 2019 (4/4/26p)
Lätt rökig doft med äpple i botten. Gräs. Ganska fyllig. Definitivt en Bdx.
Kistler Les Noisetiers 2022 (1/1/13p)
Tropiska frukter, en del smör och bra med kraft. Detta måste vara en Meursault av bättre snitt. Bästa i flighten. En luring dock, vi hade tydligen en extra outsider med… Runner up, kvällens vin.
Drouhin Chassagne-Montrachet 2014 (2/2/21p)
Också tropiska frukter och lite smör. Något rakare struktur. Kanske en Puligny eller Chassagne?
Sadie Family Kokerboom 2022 (5/6/37p)
Sticker ut lite med sin feta, kaxiga doft. Fin frukt med vita blommor. Annorlunda jmf med övriga, måste vara min outsider.
Flight 4 – Högra vs vänstra stranden, ink. en outsider
Ch. Larrivet Haut-Brion 2015 (4/3/21p)
Ung i stilen, blåfruktig och rätt smarrig. Gissade högra stranden. Pessac kanske inte är vänstra stranden, men ännu mindre högra.
Ch Haut-Batailley 2009 (2/2/19p)
Ceder och tobak. Lite sval i stilen men komplex med flera lager av smaker. Klassisk vänstra stranden, rätt.
Sena 2021 (5/539p)
Rödfruktig med lakrits och viss mineralitet. Bra syra. Måste vara nya världen, typ sydamerika (Chile it is). Definitivt en outsider.
Ch. Canon 1982 (1/1/14p)
Rökig doft. Moget men ack så fint sammansatt. Så himla god. Mtp ceder och blyerts så gissade jag vänstra stranden, men visade sig vara fel. Kvällens vin.
Ch. Laroque 2019 (3/4/24p)
Lite anonym doft. Ganska blåfruktig i smaken, men ändå rätt elegant och viss mineral. Bra struktur. Gissade på högra, rätt.