Kamakura-magi, lyx-garderober och kork-depression
Det finns kvällar då stjärnorna står rätt i Kamakura, och kvällar då de snubblar på mållinjen. I afton hade vi en sådan där härlig, frustrerande och alldeles underbar blandning av båda delarna.
Vi drog till
Mi Casa – en spansk oas i Kamakura. Tredje besöket och allt var (som vanligt) underbart. Med oss hade vi två röda spanjorer som representerar allt det vi älskar (och ibland stör oss på) med den iberiska halvön.
Visa bifogad bild 36067
Från vaggan till garderoben
Först ut:
2019 Bodegas Vilano Terra Incognita. Jag hade egentligen tänkt glömma bort den här i källaren i tio år till, men när en importör på besök törstar efter referenser är det bara att plocka fram korkskruven. Tre timmar i karaff? Gjorde absolut ingenting. Det här är så primärt och ungdomligt att det nästan biter tillbaka. 89 poäng idag, men potentialen finns där – om man har tålamodet hos en zen-munk. Minst!
Vi dök naturligtvis också ned i lyx-träsket med en flaska
2003 Luis Cañas Hiru 3 Racimos. Allt med detta vin skriker "de luxe": boxen, flaskan, prislappen. Men innehållet? Det är som en ultra-polerad yta utan avsändare. Balanserat och bra, absolut, men var är själen? Var är jordmånen? Det känns som om vinet har låst in sig i en lyxig garderob och vägrar komma ut. Kanske ses vi om 20 år igen? Tills dess gömmer jag min sista flaska djupt inne i hörnet.
Med tanke på deras 2005, är detta underpresterande...
Visa bifogad bild 36066
Sötsaks-inferno (och en personlig tragedi)
Väl hemma var planen enkel: sött, gott och film. Men ödet ville annorlunda.
- 1986 Egon Müller/Le Gallais Wiltinger Braune Kupp Riesling Kabinett: Jag säger det bara rakt ut på klingande franska: Kukigt korkskadat.
- Det finns inget mer deprimerande än att se en Mosel-legend förvandlas till en våt pappkartong indränkt i förtvivlan. Varför envisas folk fortfarande med naturkork på dessa sköra skönheter? Det blev inga hyllningskörer, bara
. Vask. Plask.
- 1997 Moselland Piesporter Michelsberg: Ett vin så totalt ointressant att jag inte ens orkade ge det ett betyg. Det bara... existerade. En axelryckning i flytande form.
- 2010 Château Climens: Här hade jag förväntat mig stordåd. Det är en 1er Cru, en fantastisk årgång, men just nu? Bara en Padawan. Det saknas det där som gör Sauternes till magi. Kanske blir det ett 100-poängsvin år 2060, men vid det laget är jag både glömd och begraven. Godkänt, men långt ifrån den piedestal jag byggt upp i mitt huvud.
- 1972 Château Sigalas Rabaud: Vi avslutade med en kuriositet. En flaska där årgången raderats från etiketten av tidens tand. Hittade 1972 under folien. Syns bara knappt efter dragning. 1972 var ett veritabelt skitår i Bordeaux, det vet vi alla, och korken var så krympt att den knappt höll ihop. Men ett brunt Sauternes-vin från även en usel årgång, lever väldigt länge samt levererar njutning.. Detta var dock onödigt syrligt (kanske på gränsen till omogna druvor?) och utan märkbar komplexitet. Kan dock de det som en ärlig insats från ett svårt år. Jag kommer aldrig köpa det igen, men det var ett värdigt slut på en brokig kväll.
Någonstans FINNS en vits i att nämna en viktig sorts fakta:
Ingen har, hitintills, skrivit en smaknot på 1972 Château d'Yquem på Cellartracker. Säger en hel del om årgången
Vin är sällan perfektion, men det är alltid historia. Även när den stinker möglig kartong.
Vi håller glasen högt och håller tummarna för nästa Egon Müller.
Korken till 1972. Bästa bilden, utan ficklampa...
Visa bifogad bild 36065
Låter korken torka för en förhoppningsvis bättre bild...