Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
IMG_0069.jpeg

Idag blev det minivertikal av Poujeaux.

2016 Château Poujeaux

Köpte en låda 2016 Poujeaux i april 2019. Dags att glänta på locket.

Poujeaux har länge varit en trotjänare här hemma och har druckit årgångar från 90-talet och framåt. Sällan jag blivit besviken, tvärtom tycker jag att den ofta presterar bättre än vad man borde kunna förvänta sig av en bordeaux med så pass enkelt ursprung och liten prislapp.

Färgen är härligt röd utan blåtoner.
Doften är läcker från start. Smaken är till en början lite blygsam men blir bättre och bättre. Känns drickfärdig med bra balans och snälla tanniner.
Åter igen en bra årgång för Poujeaux.

2015 Château Poujeaux

Färgen är röd med inslag av orangebrunt. Redan i doften känns den betydligt fylligare än -16. Alkoholen är en halv procentenhet högre än -16 men maskeras snyggt i frukten.

Jämförelsevis känns 2016 mer old school och vänstra stranden medan 2015 snarare flirtar lite med både högra stranden och Napa Valley.

Ja, vad är godast, äpple eller päron?
De är lite för olika för att jämföras. Gillar båda och tycker att båda är prov på bra Poujeaux. För egen del handlar det nog mest om smaken för dagen. Idag är 2015 bäst!

pinoten

Medlem
Igår blev det Meursault till torskrygg med sandefjord/beurre blanc-hybridsås.

1774714621605.jpeg

Vincent Bouzereau Meursault 2020
En riktigt bra village-Meursault. I paletten finns det citrus, gult äpple, hasselnötter, smör, vanilj och lite grape. Herr Bouzereau gör generellt en lite friskare stil så bra syra och inte för mycket ek/smör. Bra mineralitet och längd.

KimHartman

Medlem
IMG_4145.jpeg

2010 Cappellano Barolo Piè Rupestris
Decanted 1 h prior to tasting. Dark cherries, oranges, earth, leather, prosciutto, salty licorice, bitter chocolate, Fazer Viol pastilles (Scandinavian candy with violet taste). Firm, savory-leaning Barolo with a trace of % at the end. Tannins are assertive but also surprisingly silky. Very good, and completely different to my last bottle two years ago which was much more closed up and unexpressive. I wonder whether there is more fruit to emerge with additional time. I personally don’t mind the tannins, so for me ready to go.
93 p

StefanAkiko

Muscadet suddenly became important to me.
Ett glas från i förrgår plus två flaskor för i afton med pizza efter två timmars stenhård kendo med bara frukost i kroppen. Tack och gud ske pris, hade jag hjälp att avsluta allt detta goda.

PXL_20260328_145135507.PORTRAIT~2.jpg

2008 Piantonaia, Alta Valle Della Greve (Chianti), 82p
Detta var 93p i torsdags, på Alte Liebe. Men, nu sjukt trött, oxidation påbörjad, nedräkningen över halvvägs och verkligen ingenting att investera i.

2021 Purcari Negru de Purcari, 94p
På FOODEX för några veckor sedan hade Purcari från Moldavien stånd. Jag visade dem det mest fantastiska vin jag hade avnjutit från dem...

2019 Purcari Fetească Neagră Academia, 98p

...och vid loppisbordet var de rent av chockade: extremt låg produktion och absolut ingen distribution i Japan. På auktion i Japan betalade jag ca 350 pix. I Australien kostar detta vin AU$1,000. Och... Ibland har man tur 🤗

Dialogen var mycket positiv vid deras stånd. Och de skickade mig två (FOODEX-överblivna) flaskor av detta vidunderligt underbara vin. Andra flaskan skickar jag in i en tidskapsel för 2035.

Rejält bra! Bästa beskrivningen jag kan ge är som en Barbera som inte bara doftar grov, men som också levererar. Ett magnifikt vin med elegans, komplexitet och rondör. Även om där är ett grumligt filter med lera... Önskar jag hade två lådor!

Hustrun också+++ 🔥

2023 Bodega Garzón Tannat Reserva, 92 p
Här är ett vin baserat på Tannat (Uruguay) som är lika bra som då jag drack det tidigare i mars. Och avsevärt bättre än Bouscassé och MontusTyvärr min sista flaska. Trodde det var min första. Slarvig källarhantering, mitt fel. Önskar jag kunde ploppa detta ca 2032-ish...

Men, mer relevant är att gköpa in minst 6 puteller. För att gömma undan dem i olika tidskapslar.

Uruguays Tannat-viner är skitbra!
Bättre än Brumont's viner...

Får vibbar av att sätta ihop en Madiran - Uruguay Clash of Titans blind tasting där varje flight lever på liknande prisplatå. För La Tyre gäller nog snarare liknande aspiration än prislapp.

@Patrik Sellin kan det vara ett gångbart tema för en afton i september?

Ger alla tid att gräva fram bra puteller!!!

StefanAkiko

Visa bifogad bild 36340

2010 Cappellano Barolo Piè Rupestris
I personally don’t mind the tannins, so for me ready to go.
93 p
Då jag var ung (pre-Jesus) var Barolo under 20 år formidabel taggtråd, precis som allt av Tannat. Men, då drickarna gnällt över snabbare tillgänglighet (hellre än en kvalla) mer tillgänglig vinmakning (hellre än maximal kvalitet) och prislappar som premierarar känslan av FUCK YOU mer än hur underbart det är att dricka vinet...

Yamen! Grattis!

Tur nog finns det ju så väldigt mycket annat högkvalitativt att dricka från ROW.

Konkurrensen hårdnar då vinkonsumtionen sjunker och branschen generellt går på knäna. Förfärligt 😰

Callxx

Medlem
Efter en lång och härlig dag utan barn i Göteborg så var det gôtt att landa hemma och öppna något med lite tryck i. Verkar vara lyckligt lottad att jag inte är drabbad av skiten på La Cuvée. Byggnationen av vinkällare hemma hamnar genast högt upp på prio listan.

Sasseti Livio Pertimali, Brunello di Montalcino -15
N: Mörka mogna körsbär, läder och frikostigt med örter.
M: Förvånansvärt lätt trots storslagen fyllighet och väldigt fina och väl integrerade tanniner. Syrliga körsbär och björnbär, lite begynnande mognadstoner. Dricker väldigt lite Brunello men denna är i ett väldigt fint fönster nu och har kvar all primärfrukt och en härligt syrlig tråd genom rubbet.
20260328_190147.jpg

Bastardo

Medlem
Ett glas från i förrgår plus två flaskor för i afton med pizza efter två timmars stenhård kendo med bara frukost i kroppen. Tack och gud ske pris, hade jag hjälp att avsluta allt detta goda.

Visa bifogad bild 36339

2008 Piantonaia, Alta Valle Della Greve (Chianti), 82p
Detta var 93p i torsdags, på Alte Liebe. Men, nu sjukt trött, oxidation påbörjad, nedräkningen över halvvägs och verkligen ingenting att investera i.

2021 Purcari Negru de Purcari, 94p
På FOODEX för några veckor sedan hade Purcari från Moldavien stånd. Jag visade dem det mest fantastiska vin jag hade avnjutit från dem...

2019 Purcari Fetească Neagră Academia, 98p

...och vid loppisbordet var de rent av chockade: extremt låg produktion och absolut ingen distribution i Japan. På auktion i Japan betalade jag ca 350 pix. I Australien kostar detta vin AU$1,000. Och... Ibland har man tur 🤗

Dialogen var mycket positiv vid deras stånd. Och de skickade mig två (FOODEX-överblivna) flaskor av detta vidunderligt underbara vin. Andra flaskan skickar jag in i en tidskapsel för 2035.

Rejält bra! Bästa beskrivningen jag kan ge är som en Barbera som inte bara doftar grov, men som också levererar. Ett magnifikt vin med elegans, komplexitet och rondör. Även om där är ett grumligt filter med lera... Önskar jag hade två lådor!

Hustrun också+++ 🔥

Här är ett vin baserat på Tannat (Uruguay) som är lika bra som då jag drack det tidigare i mars. Och avsevärt bättre än Bouscassé och MontusTyvärr min sista flaska. Trodde det var min första. Slarvig källarhantering, mitt fel. Önskar jag kunde ploppa detta ca 2032-ish...

Men, mer relevant är att gköpa in minst 6 puteller. För att gömma undan dem i olika tidskapslar.

Får vibbar av att sätta ihop en Madiran - Uruguay Clash of Titans blind tasting där varje flight lever på liknande prisplatå. För La Tyre gäller nog snarare liknande aspiration än prislapp.

@Patrik Sellin kan det vara ett gångbart tema för en afton i september?

Ger alla tid att gräva fram bra puteller!!!
Ch. Purcari Freedom Blend borde jag köpa bara därför att den innehåller en del av druvan Bastardo;) Men kruxet på bolaget är att man måste köpa sex flaskor på en gång, och det vill jag inte göra. (Jag ska fråga min vinvän, om han vill vara med på köpet.)
”It’s a delicious blend of 65% Saperavi (a teinturier grape), 20% Rara Neagra and 15% Bastardo.”
Källa: https://caspernick.com/2025/10/20/purcari-freedom-blend-2022-igp-stefan-voda-moldova/
P.S. Ni skulle bara veta hur mycket bull shit det finns om nästan alla viner på nätet … Om man inte har lite koll, vet man aldrig vilka uppgifter är korrekta. Jag brukar räkna med att i alla fall Jancis Robinson och Vinlegender vet vad de skriver om. Och hör och häpna, ibland kan det hända att även producentens uppgifter är inte samstämmiga med verkligheten, och det är lite märkligt.

Last edited:

pinoten

Medlem
1774783286883.jpeg

Domaine Bosquet des Papes Chateauneuf-du-Pape Cuvee Tradition 2016
Kockglaset var lite tillbakadraget vad gäller frukt och fyllighet, lite röd frukt och en torr känsla. Till maten så öppnar det inte upp sig förrän halvvägs in så jag borde troligen ha haft den 30-60 minuter i karaff innan. När det tar fart så är kroppen medelfyllig. Körsbär, hallon, tobak/rök, choklad och en antydan av läder och vanilj. Medellångt och bra integrerade tanniner. Normalt sett ca 75% Grenache och sen lika delar S&M 😁, har in lyckats hitta specifikt 2016. Dracks till en sydfransk högrevsgryta med potatispuré och haricot verts.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Visa bifogad bild 36339

Garzonen har ju funnits länge i Sverige, har själv bara provat den några gånger och då tyckt att den varit klart bra för priset, men kanske inte fenomenal. För ganska många år sedan minns jag en kompis som var tannatfantast som i flera år var lyrisk över detta vin. Sedan kom det tydligen flera mindre imponerande årgångar. Så kanske är de tillbaka i form, men är de numera mer jämna mellan årgångarna? (För övrigt var den "vanliga" Bouscassé 2019 riktigt bra när jag hade med den på en kursprovning för några månader sedan.)

KimHartman

Medlem
Då jag var ung (pre-Jesus) var Barolo under 20 år formidabel taggtråd, precis som allt av Tannat. Men, då drickarna gnällt över snabbare tillgänglighet (hellre än en kvalla) mer tillgänglig vinmakning (hellre än maximal kvalitet) och prislappar som premierarar känslan av FUCK YOU mer än hur underbart det är att dricka vinet...

Yamen! Grattis!

Tur nog finns det ju så väldigt mycket annat högkvalitativt att dricka från ROW.

Konkurrensen hårdnar då vinkonsumtionen sjunker och branschen generellt går på knäna. Förfärligt 😰

Va?? 🤔

The Wall

Medlem
2009 Ridge Estate Cabernet Sauvignon
Firar ett en veckolång och synnerligen envis förkylning äntligen verkar ha lämnat både Elvis och byggnaden. Vinet får ackompanjera grillad entrecôte från Gårdssällskapet. Direkt efter plopp och ner i Sommeliers Bx GC, Veritas Bx och Zalto Bx; fin och tanninstinn svartvinbärsdricka i Sommeliers, mera svarta vinbär och mer tanniner i Veritas samt lite mer jordkällare och potatisskal och beska i Zalto. Torde vara i närheten av topp, även om vinet säkerligen tål många år till i källaren. Lite väl snabba och korta noter i väntan på grillen. Men dra mig i valfri riktning på en liten obromsad släpvagn vad gott vinet är.
IMG_4388.jpeg

tempImageAGciT2.jpg

Höll en provning på temat Grenach vs. Syrah i helgen. Två druvor, tre länder (Sydafrika, Australien och Frankrike). Alla vinerna tämligen unga, t.o.m. direkt från Bolis, så de fick ett antal timmars luftning.

Min topplista:

Lukas van Loggerenberg Graft 2024 (Syrah)– Så himla snyggt vin och en bra representant för Syrah-druvan med både intensitet och elegans. Mycket välgjort. Kommer köpa igen.

Bernard Gripa Saint-Joseph 2022 (Syrah)– En bra norra Rhône-representant med alla de klassiska smakerna (förutom möjligen chark) och gruppens vinnare. Välbalanserat.

Bosquet des Papes Châteauneuf-du-Pape Les 7 de Pignan 2020 (Grenache) – Inte Rayas, men detta var intressant. Mer klassisk C9DP-kraft, men också på ett elegant sätt med sin rena frukt. Gruppens tvåa.

Thistledown Sands of Time 2024 (Grenache) – Velade ett tag om detta var min trea även om det stilistiskt är ett helt annat vin än C9DP:en. Välbalanserat, med bra energi. Definitivt mer tryck här än i Soldaat, som det annars har vissa likheter med.

Penfolds Bin 28 2022 (Shiraz) – Lite för syltigt och vaniljgt för min smak.

Sadie Family Soldaat 2021 (Grenache) – Väl tunt, med en del gröna toner och mineralitet.

Två snabba omdömen:

Camille Giroud Bourgogne Blanc 2022:
Finns i BS för runt 240 kr. Det känns ju nästan billigt när de större producenternas Bourgogne Blanc har passerat norr om 500 kr. Vi är mycket tillfreds med denna flaska, en perfekt mix av stenhård mineralitet, fruktmognad och minimal ekkyss. Jag tänker iaf köpa mer! (90 p)

Nästa flaska hade jag kanske lite för stora förväntningar på. Domaine des Roches Neuves Les Memoirs 2020. Jag älskar bra cabernet franc från Loire och detta vinet har fått extremt bra omdömen. Men vi öppnade flaskan igår och då var den knappt drickbar. Stickig mjölksyra a la yoghurt, mumliga ekfat. Ikväll är den mycket bättre och man kan ana någon form av definition och ursprung. Kanske en kass flaska eller i fel tidpunkt? Ett bra vin skall man kunna öppna när som helst är min erfarenhet. En grym besvikelse (80 p)
IMG_6075.jpeg

Last edited:
Två snabba omdömen:

Camille Giroud Bourgogne Blanc 2022:
Finns i BS för runt 240 kr. Det känns ju nästan billigt när de större producenternas Bourgogne Blanc har passerat norr om 500 kr. Vi är mycket tillfreds med denna flaska, en perfekt mix av stenhård mineralitet, fruktmognad och minimal ekkyss. Jag tänker iaf köpa mer! (90 p)

Nästa flaska hade jag kanske lite för stora förväntningar på. Domaine des Roches Neuves Les Memoirs 2020. Jag älskar bra cabernet franc från Loire och detta vinet har fått extremt bra omdömen. Men vi öppnade flaskan igår och då var den knappt drickbar. Stickig mjölksyra a la yoghurt, mumliga ekfat. Ikväll är den mycket bättre och man kan ana någon form av definition och ursprung. Kanske en kass flaska eller i fel tidpunkt? Ett bra vin skall man kunna öppna när som helst är min erfarenhet. En grym besvikelse (80 p) Visa bifogad bild 36356
Måste varit nått med flarran, har druckit det ett par gånger och inte upplevt det du beskriver. Superfint vin, i mitt tycke.

JonasBo

Medlem
Visa bifogad bild 36327
2024 Vivere L'Uomo Dolcetto Diano d'Alba
En fin Dolcetto. En lätt rökighet och tjära i både doft och smak. Det är blåbär och lakrits. Tanninerna är ganska riviga och syran alldeles lagom. Känns som ett par år på rygg kan hjälpa till att balansera upp intrycken lite mer.
Kanske lite klen gomkänsla i frukten men tycker det är en väldigt trevlig bekantskap jag absolut kommer lägga i korgen vid framtida köp från fyrklövern. @JonasBo får en tumme upp 👍🏻
Uppskattar verkligen att du köpte den och att du lagt tid på att recensera.
Finns nog ett gäng flaskor kvar hos 🍀 men sedan är den årgången slut.
Årgång 2025 ligger och lagrar till sig i sitt fat och gissar /hoppas på en riktigt fin årgång i nivå med 2023 som jag gillar skarpt (som för flera viner från Piemonte).

Last edited:

StefanAkiko

Garzonen har ju funnits länge i Sverige, har själv bara provat den några gånger och då tyckt att den varit klart bra för priset, men kanske inte fenomenal. För ganska många år sedan minns jag en kompis som var tannatfantast som i flera år var lyrisk över detta vin. Sedan kom det tydligen flera mindre imponerande årgångar. Så kanske är de tillbaka i form, men är de numera mer jämna mellan årgångarna? (För övrigt var den "vanliga" Bouscassé 2019 riktigt bra när jag hade med den på en kursprovning för några månader sedan.)
Jag har ingen aning annan än att de få möten jag haft med Garzon's viner överväldigar mina väldigt många kärleksfulla möten m Brumont's insteg (Montus, Bouscassé). Men, då jag för första gången inhandlat motsvarigheterna till XL osv, men kanske inte Turé, så blir det spännande att testa.

Har ännu inte klivit upp hela vägen vad gäller plopp. De purunga flaskorna är här, men... Kräver lite mer tid innan jag känner mig redo för. Lite amerikanskt... Typ.

Men, Garzon's Viognier är helt ok samtidigt som deras Albarinho är fullständigt +++ QC från här. Kommer köpa och avnjuta många av dessa Albarinhos!

StefanAkiko

För någon månad recenserade jag Branaire Ducru 2021 som en lättviktare som fått lite för höga betyg av Vinadvokaten. Och det är nog fortfarande så att 94 poäng är lite i överkant. Men nu är mitt sexpack nästan slut.

Min flickvän/särbo/partner sedan 10 år uppskattar egentligen bara tysk pinot noir. Men en kväll så briljerade jag för en gångs skull med min bea, och med detta vinet så förstod hon plötsligt hela idén med Bordeaux. Och som biff och bea-vin är det verkligen riktigt bra!! Och det är helt redo att drickas NU!

Då infaller den filosofiska frågan om vår bästa tid är nu eller om det finns fler växlar att inhämta om 10 år? Vinet är inte speciellt dyrt så det måste undersökas
Du behöver förmodligen köpa in minst fem lådor av detta och se till att du odlar dragon i helt rätt jord!!!

Sen kan jag ju tycka att supporta alla negativa aspekter av dyra viner motsvarar en hållbar framtid.

Men vi är alla olika 🤗

Toppen