Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

katho27

Medlem
Härligt men såna där upplevelser när ängslighet får blomma ut i ren vinglädje! Jag är i lite samma läge själv. Drack Valette på en blöt provning för ett par år sedan och minns det som väldigt gott men det är tyvärr dimmigt. Köpte några flaskor Macon-Chaintre 18/22/23 (ser ut att vara den på bilden?) för några månader sedan och har funderat på när det kan vara läge att testa. Låter som att den får hoppa långt fram i kön. Stort tack för rapport!
Kul!
Dom Valette jag beställde då 2022 var ”rena årgångar” -18 på P-F Tradition, -19 på Chaintre och Et Pourtaint. Fått intrycket av att de gärna bör få lite tid på rygg.

Får väl erkänna:
1. Beställde några 18/22/23 Chaintre direkt
2. Ångrar de två ggr på krogen jag varit suktig efter en M Noly (årg -10 resp -12 om jag minns rätt) men fegat ur och tagit nåt mer safe 🫣🤯 (slutsåld på Vin & Natur nu).

Jos

Medlem
Kul!
Dom Valette jag beställde då 2022 var ”rena årgångar” -18 på P-F Tradition, -19 på Chaintre och Et Pourtaint. Fått intrycket av att de gärna bör få lite tid på rygg.

Får väl erkänna:
1. Beställde några 18/22/23 Chaintre direkt
2. Ångrar de två ggr på krogen jag varit suktig efter en M Noly (årg -10 resp -12 om jag minns rätt) men fegat ur och tagit nåt mer safe 🫣🤯 (slutsåld på Vin & Natur nu).
Tror inte de årgångarna finns. Senaste jag druckit var 2008 och har aldrig sett någon senare årgång. Senaste jag sett är multi 2011 - 2018

Wintermute

Medlem
Cigalus 2019, Gérard Bertrand
Helt torrt, galna tanniner, men bakom det döljer sig lingon, svarta vinbär, grön paprika, svartpeppar, fat/vanilj. Bra längd och med reservation för tanninerna bra balans. Kommer nog att bli superbra om några år.

Visa bifogad bild 33624
Knappt ett och ett halvt år senare. Flaskan öppnad och provsmakad i förrgår. Bättra balans nu. Intensiva men inte fjäskiga bär och frukter. Relativt långt. Supersmarrigt nu, men håller förmodligen i något årtionde till.

Attachments

• 20260530_183726.jpg
    20260530_183726.jpg
    50 KB · Visningar: 40

katho27

Medlem
Tror inte de årgångarna finns. Senaste jag druckit var 2008 och har aldrig sett någon senare årgång. Senaste jag sett är multi 2011 - 2018
Intressant!
Innan min senaste, och första, Valette på Ruths var jag inte medveten om att de körde nån slags MV..
Hur länge har dom gjort det? Dom jag beställde 2022 har bara en årgång angiven på etiketten, i detta fall 2019,
men det är kanske oxå MV fast de inte skriver ut det?

DV MC 19.jpg

M Noly har jag som sagt bara sett på vinlista, och jag har generellt svajigt minne och kan säkert minnas fel att jag trott mig sett en årgång..
Hur som helst en imponerande och riktigt njutbart vinmakare (baserat på en flaska..)
.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Beau sehour becot flaska.jpg

Potentiellt barnarov, men med 12 flaskor i källaren var det värt att öppna en för att bedöma lagringshorisonten.
2023 Château Beau-Séjour Bécot: Svarta vinbär, mintpastiller, blåbär, tobak, tistel och kaffe. I avslutet kommer det en smultronton som gör att de blå bären ersätts av röda bär. Elegant med bra syra, intensiv frukt, relativt återhållsamma fat och förvånansvärt balanserade tanniner. Absolut inget problem att dricka nu, det kanske blir bättre, men det är redan tillräckligt bra. Risken finns kanske att det tunnlar? En av mina favoriter vid fatprovningen på Skansen för två år sedan och den har bara blivit bättre! 96p

Soignerad

Medlem
Bistrogastronomisk solohelg, matbilder kommer så småningom i annan tråd... 🍷🍺🤭men överst på agendan: Lära mig mer om sherry!

IMG_7627.jpg

Manzanilla Pasada en Rama Pastora
Färg: Ljusgul, helt transparant.
Doft: Pomerans, havsluft från Atlant-kusten, kamomill, mandel, citrus
Smak: Stram smak som drar mer mot citrus och salt än mandel och marsipan. Pomerans, äpple, citron hög syra och lång salt eftersmak.
Min poäng: 85

Amontillado Los Arcos
Färg: Bärnsten med orange stick
Doft: Diskret doft av torkad tropisk frukt och fikon, nötter och hav
Smak: Komplex och mycket frisk smak av apelsin, confiterad citron, nötter, kryddor och fikon
Min poäng: 86

Cortado 12 yrs
Doft: Oj! Häftigt! Torkad aprikos, tysk julkaka "stollen"
Smak: Elegant! Torkad aprikos, nötter, knäck, light tobak, lång eftersmak där en angenäm pepprig syra kommer som en lång svans
Min poäng: 90

Oloroso
Doft: Rött karamelliserat äpple, båtfernissa
Smak: Äpple, torkad citrus, valnötter. Påtagligt lägre syra än cortadon och kortare eftersmak men djupare smaker och utan sälta
Min poäng: 89

PX
Färg: Ogenomskinligt svartbrunt
Doft: Fikon, katrinplommon och mörk brödsirap
Smak: Simmig textur av flytande sirap med lite kaffe i eftersmaken som saknar finess. Bara sött, inte fräscht.
Min poäng: 80
Kommentar: Inte min typ av vin, för sött och noll komplexitet. Ska det här bli intressant krävs en extremt salt dessert; salt karamell, Roquefort som jag hade hemma... men finns inget skäl att välja PX istället för andra bättre söta viner.

Learnings: Ju längre kvällen lider desto mer oscillerar jag mellan Cortadon och Oloroson. Lärorikt prova sida vid sida mot varandra. Cortadon är i min smak det mest meditativa och Oloroson det mest gastronomiskt användbara. Manzanilla och Amontillado det mest underskattade matvinet. PX är inget för mig. Next step: leta Cortado av högre kvalitet, prova Oloroso till mat med svamp, grädde, kyckling, nötter, brynt smör... Kanske någon har tips om riktigt bra flaskor jag borde försöka sourca? 🤗

IMG_7630.jpg

Jos

Medlem
Intressant!
Innan min senaste, och första, Valette på Ruths var jag inte medveten om att de körde nån slags MV..
Hur länge har dom gjort det? Dom jag beställde 2022 har bara en årgång angiven på etiketten, i detta fall 2019,
men det är kanske oxå MV fast de inte skriver ut det?

Visa bifogad bild 36847

M Noly har jag som sagt bara sett på vinlista, och jag har generellt svajigt minne och kan säkert minnas fel att jag trott mig sett en årgång..
Hur som helst en imponerande och riktigt njutbart vinmakare (baserat på en flaska..)
.
Nej jag menade bara Noly, har inte koll på övrigt. Just Noly är senaste jag sett årgång 2008. Vet ej varför de körde en MV sen men gissar att det kanske inte var så kul att vänta i 12 år medan den ligger till sig på fat ;)

Håkan

Medlem
Visa bifogad bild 36850
Potentiellt barnarov, men med 12 flaskor i källaren var det värt att öppna en för att bedöma lagringshorisonten.
2023 Château Beau-Séjour Bécot: Svarta vinbär, mintpastiller, blåbär, tobak, tistel och kaffe. I avslutet kommer det en smultronton som gör att de blå bären ersätts av röda bär. Elegant med bra syra, intensiv frukt, relativt återhållsamma fat och förvånansvärt balanserade tanniner. Absolut inget problem att dricka nu, det kanske blir bättre, men det är redan tillräckligt bra. Risken finns kanske att det tunnlar? En av mina favoriter vid fatprovningen på Skansen för två år sedan och den har bara blivit bättre! 96p
Håller helt med BBC är ett slott att ha på radarn. Fantastiskt vin!

buteljen

Medlem
Kanske någon har tips om riktigt bra flaskor jag borde försöka sourca? 🤗
Det mesta från Equipo Navazos är bra.
Här är ett äldre inlägg jag gjorde under pandemin :)

Callxx

Medlem
Mors dag firades på semi-lokala "Gården"!

Georg Breuer "Berg Schlossberg" -18

N: Intensiva och mogna persikor, aprikos, en angenäm flinta/rök trots ett varmt år. Örtigt och en trevlig påbörjad flaskmognad med lite noter av honung.
M: Fylligt och kraftfullt med mogna stenfrukter som går igen i smaken. Lång och härlig längd med härlig sälta.
20260531_133152.jpg

LeChat

Medlem
IMG_0254.jpeg

2008 Château Cos d'Estournel

Vacker bordeaux som nu har utvecklat en del tertiära aromer men med frukten i behåll. Här finns mörka bär, kryddor, tobak, jord, choklad och lätta stalltoner.
Bra drickfas nu som bjuder på både mognad och bra energi. Tror inte på vidare långlagring av dessa.

På tallriken blir det ryggbiff, rödvinssås, sparris och klyftpotatis.

LarsW

Medlem
Bistrogastronomisk solohelg, matbilder kommer så småningom i annan tråd... 🍷🍺🤭men överst på agendan: Lära mig mer om sherry!

Visa bifogad bild 36851

Manzanilla Pasada en Rama Pastora
Färg: Ljusgul, helt transparant.
Doft: Pomerans, havsluft från Atlant-kusten, kamomill, mandel, citrus
Smak: Stram smak som drar mer mot citrus och salt än mandel och marsipan. Pomerans, äpple, citron hög syra och lång salt eftersmak.
Min poäng: 85

Amontillado Los Arcos
Doft: Diskret doft av torkad tropisk frukt och fikon, nötter och hav
Smak: Komplex och mycket frisk smak av apelsin, confiterad citron, nötter, kryddor och fikon
Min poäng: 86

Cortado 12 yrs
Doft: Oj! Häftigt! Torkad aprikos, tysk julkaka "stollen"
Smak: Elegant! Torkad aprikos, nötter, knäck, light tobak, lång eftersmak där en angenäm pepprig syra kommer som en lång svans
Min poäng: 90

Oloroso
Doft: Rött karamelliserat äpple, båtfernissa
Smak: Äpple, torkad citrus, valnötter. Påtagligt lägre syra än cortadon och kortare eftersmak men djupare smaker och utan sälta
Min poäng: 89

PX
Färg: Ogenomskinligt svartbrunt
Doft: Fikon, katrinplommon och mörk brödsirap
Smak: Simmig textur av flytande sirap med lite kaffe i eftersmaken som saknar finess. Bara sött, inte fräscht.
Min poäng: 80
Kommentar: Inte min typ av vin, för sött och noll komplexitet. Ska det här bli intressant krävs en extremt salt dessert; salt karamell, Roquefort som jag hade hemma... men finns inget skäl att välja PX istället för andra bättre söta viner.

Learnings: Ju längre kvällen lider desto mer oscillerar jag mellan Cortadon och Oloroson. Lärorikt prova sida vid sida mot varandra. Cortadon är i min smak det mest meditativa och Oloroson det mest gastronomiskt användbara. Manzanilla och Amontillado det mest underskattade matvinet. PX är inget för mig. Next step: leta Cortado av högre kvalitet, prova Oloroso till mat med svamp, grädde, kyckling, nötter, brynt smör... Kanske någon har tips om riktigt bra flaskor jag borde försöka sourca? 🤗

Visa bifogad bild 36852
Kul med mer sherry på forumet!
Jag är ganska enig med dig angående söt sherry - ger mig inte så mycket och ska jag dricka sött starkvin blir det port alla dagar i veckan.

En sida jag använder mycket med massa bra info är Sherry Notes.

Lustau's Palo tycker jag är god.
Du får inte missa fourmsfavoriten Fino en Rama som kommer nu på fredag

Decantalo, Gourmet Hunters och Tanino har jag köpt sherry från. Tips som vanligt att jämföra priser, kan diffa en del.

Soignerad

Medlem
Jag är ganska enig med dig angående söt sherry - ger mig inte så mycket och ska jag dricka sött starkvin blir det port alla dagar i veckan.

Pallade knappt ett glas PX och funderar på vad jag ska göra med resten av flaskan? Borde gå att möta sirapssörjan med beska så kanske nån typ av kaffecréme kan vara en idé. Håller totalt med om port eller för all del madeira alla dar i veckan.

LarsW

Medlem
Pallade knappt ett glas PX och funderar på vad jag ska göra med resten av flaskan? Borde gå att möta sirapssörjan med beska så kanske nån typ av kaffecréme kan vara en idé. Håller totalt med om port eller för all del madeira alla dar i veckan.
Ställ in den i kylen och prova igen om en månad eller tre.
Den aggressiva sötman brukar få en behagligare mjölkchoklad ton med tiden.
Jag sparade en öppnad flaska i långt över ett år på det sättet. Blev riktigt rolig med tiden.
Sötman, alkoholen och tillverkningsmetoden gör dem i praktiken oförstörbara även i öppnat tillstånd.

Last edited:

Kostjan

Mot bättre vetande
Hade en Don PX Convento Selección Toro Albalá 1931 som serverades till sachertårta (enda kombon jag kan tänka funkar ok) och blev efter detta placerad i garderob i över ett år med halva flaskan kvar.
Exakt noll hade hänt med vinet när den plockades fram nästa gång, evigt liv på dom grejerna!

Toppen