Bistrogastronomisk solohelg, matbilder kommer så småningom i annan tråd...

men överst på agendan:
Lära mig mer om sherry!
Visa bifogad bild 36851
Manzanilla Pasada en Rama Pastora
Färg: Ljusgul, helt transparant.
Doft: Pomerans, havsluft från Atlant-kusten, kamomill, mandel, citrus
Smak: Stram smak som drar mer mot citrus och salt än mandel och marsipan. Pomerans, äpple, citron hög syra och lång salt eftersmak.
Min poäng: 85
Amontillado Los Arcos
Färg: Bärnsten med orange stick
Doft: Diskret doft av torkad tropisk frukt och fikon, nötter och hav
Smak: Komplex och mycket frisk smak av apelsin, confiterad citron, nötter, kryddor och fikon
Min poäng: 86
Cortado 12 yrs
Doft: Oj! Häftigt! Torkad aprikos, tysk julkaka "stollen"
Smak: Elegant! Torkad aprikos, nötter, knäck, light tobak, lång eftersmak där en angenäm pepprig syra kommer som en lång svans
Min poäng: 90
Oloroso
Doft: Rött karamelliserat äpple, båtfernissa
Smak: Äpple, torkad citrus, valnötter. Påtagligt lägre syra än cortadon och kortare eftersmak men djupare smaker och utan sälta
Min poäng: 89
PX
Färg: Ogenomskinligt svartbrunt
Doft: Fikon, katrinplommon och mörk brödsirap
Smak: Simmig textur av flytande sirap med lite kaffe i eftersmaken som saknar finess. Bara sött, inte fräscht.
Min poäng: 80
Kommentar: Inte min typ av vin, för sött och noll komplexitet. Ska det här bli intressant krävs en extremt salt dessert; salt karamell, Roquefort som jag hade hemma... men finns inget skäl att välja PX istället för andra bättre söta viner.
Learnings: Ju längre kvällen lider desto mer oscillerar jag mellan Cortadon och Oloroson. Lärorikt prova sida vid sida mot varandra. Cortadon är i min smak det mest meditativa och Oloroson det mest gastronomiskt användbara. Manzanilla och Amontillado det mest underskattade matvinet. PX är inget för mig. Next step: leta Cortado av högre kvalitet, prova Oloroso till mat med svamp, grädde, kyckling, nötter, brynt smör...
Kanske någon har tips om riktigt bra flaskor jag borde försöka sourca?
Visa bifogad bild 36852