Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Där dök det upp ett vin jag har i källaren, 2002 Gruaud Larose och du ger det 89 poäng. Ändå rätt bra givet att de vid den tiden lämnat lite av sin storhetstid bakom sig. Låter som man ska låta det ligga ett tag, eller kanske ska jag ta med det som present om jag kommer till Japan?
Smaken är ju som baken. Jag föredrar med god ålder, men vinet är absolut färdigt att köra. Till tomatbaserad mat torde den fungera alldeles utomordentligt. Till fois gras, knappast. Vitlök: självklart iom att vinet har en bra laddning ek som den fyrar av i svansen.
Eftersom du verkar lida av släng Aspberger, så erbjuder jag mig att guida lite vad gäller presentval :p
 

Mats

Gone todash....
Blev också riktigt imponerad av årgång 2010 av detta vin. Trodde nästan jag hade en hyfsad Chinon i glaset då det var mycket gröna och svala toner. Fattonerna var det som avslöjade annat ursprung. Men en enkel ooh god bordeaux ligger kanske närmare tillhands.

Synd att 2011:an inte verkar leverera :(

Smakade den igen nu i kväll ur flaskan som stått i framme sen igår och den är klart bättre nu. Lite skum smak där den lilla andelen syrah märks mer än huvuddelen cs samtidigt som den hade lite italienska körsbär, smörkola och aningen sydafrikansk bbq. Tog bara ett glas och gjorde ingen djupare analys men absolut inget bordeauxlikt i den. Absolut inget jag köper igen men kommer att spara flaskan jag har kvar kanske 5 år och hoppas syran dämpats och resten sammanfallit till ett spännande och annorlunda vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Smakade den igen nu i kväll ur flaskan som stått i framme sen igår och den är klart bättre nu. Lite skum smak där den lilla andelen syrah märks mer än huvuddelen cs samtidigt som den hade lite italienska körsbär, smörkola och aningen sydafrikansk bbq. Tog bara ett glas och gjorde ingen djupare analys men absolut inget bordeauxlikt i den. Absolut inget jag köper igen men kommer att spara flaskan jag har kvar kanske 5 år och hoppas syran dämpats och resten sammanfallit till ett spännande och annorlunda vin.
Dina noteringar lät dock gott, men långtifrån det jag upplevde i 2010:an :) Otroligt vad olika årgångar kan skilja ibland...
 

Mats

Gone todash....
Just hemkommen efter en eftermiddag på Alsace-vinmässa här i Umeå som var anordnad av Munskänkarna och Confrérie Saint-Etienne. Nu är inte vita torra viner riktigt min grej, kanske ffa för att jag så sällan kommer mig för att dricka vitt, men det fanns gott om smaskiga viner som även föll mig på läppen. Jag provade bara en mindre del av de ca 170 viner som fanns men av dem så av de som finns på bolaget var nog Grand Cru Riesling från Gustave Lorentz bäst, kommer nog att beställa ett par tre stycken. Totalt sett var nog Tokay Pinor Gris Grand cru Landmann Riesling Zinnkoepflé Sélection de Grains Nobles (dvs bara ädelrötade druvor) 1998 bäst med en annan Gustave Lorentz Riesling från 1967 på andra plats. Den senare snart 50 år men har fortfarande ett långt liv framför sig. Bägge fantastiska viner man önskade man hade en låda eller två av. Många goda viner och otroligt mycket folk som kom dit visande på hur stort vinintresset är och hur svältfödda vi är på sådana här tillfällen, i varje fall här i Umeå.
 
Taurasin från Feudi di San Gregerio var inte som jag tänkt mig. Syltigt, spretigt och det hänger en brännande känsla kvar i halsen. Usch. Blev Fayard från Fondreche 2012. Kommer med noteringar snart
 

moos

Medlem
Igår och idag dracks en flarra Gonet grand cru BdB 2002. Jag var tvungen att prova den då årgångschampagne på vinmonopolet för runt 300 hundralappar tillhör ovanligheterna. Igår så var det en mindre bra upplevelse. Typisk BdB smak, citrus, lätt vanilj, en touch av gula äpplen men med en lång grape bitterhet i eftersmaken, inte min kopp te (bitterheten alltså). Idag, efter en natt öppnad i kylen så var grapesmaken borta. Vinet är gott efter luftning men inte nått stort vin, kort eftersmak (lång om man gillar bitter grape i sin champagne). Ett par dl gick i fiskbuljongen som jag kokade idag och den blev riktigt fin.

Sista glaset dracks till denna rustika fiskrätt med: stekt skrei (vandrings torsk), linser kokade i fiskbuljong och vitlökswokad spinat.

IMG_1473.JPG
 
Trådskapare
A
Kvällen började med två flaskor av 1999 Deutz William Deutz Rosé. Den första hade konstig smak, lite fadd och jordkällardoften gav omdömet korkad, flaska nummer två var tydligt korkad. Doften kändes när flaskan öppnades

Men skam den som ger sig, istället öppnades en 1981 Henriot Enchanteleurs. Börjar mogna i doften men som många 81or som lagrats korrekt är det här vinet ungt och fräscht. Färgen börjar bli mörkare gul men det färgen reflekterar mer ett vin som är åtminstone 10 år yngre. Mognadstonerna finns naturligtvis i doften och allt allt mer kaffe och smör (vaniljdrömmar) börjar framträda men det finns fortsatt citron och äpplen kvar. Balanserad bra , lätt syradominerad smak som mynnar ut i en lång eftersmak. Med takten det här vinet utvecklas finns det ingen anledning att ge sig på flaskor i en normal källare utan de kommer kunna njutas många år framåt.

Som uppföljning en 1998 Krug Har haft förmånen att dricka det här vinet många gånger och det fortsätter att imponera på mig. Väldigt ung flaska denna gång. Mer återhållsam men dofterna finns där, smör, brioche, mineraler och exotiska frukter. Även smaken är ganska återhållsam, bra syra, balans i vinet. Naturligtvis vinner det med luft och värme. Eftersom det dricks direkt efter Henriot Enchanteleurs 1981 är det intressant att jämföra de två. Trots skillnad i år så delar de många egenskaper och det får mig osökt att tänka på Krug 1981. Också det ett stort men idag lite bortglömt vin som har haft en liknande utveckling som 1998an. För de av er som har 1998 i källaren, grattis, vinet kommer att utvecklas många år framåt..
 
Last edited:
Trådskapare
A
Igår och idag dracks en flarra Gonet grand cru BdB 2002. Jag var tvungen att prova den då årgångschampagne på vinmonopolet för runt 300 hundralappar tillhör ovanligheterna. Igår så var det en mindre bra upplevelse. Typisk BdB smak, citrus, lätt vanilj, en touch av gula äpplen men med en lång grape bitterhet i eftersmaken, inte min kopp te (bitterheten alltså). Idag, efter en natt öppnad i kylen så var grapesmaken borta. Vinet är gott efter luftning men inte nått stort vin, kort eftersmak (lång om man gillar bitter grape i sin champagne). Ett par dl gick i fiskbuljongen som jag kokade idag och den blev riktigt fin.

Sista glaset dracks till denna rustika fiskrätt med: stekt skrei (vandrings torsk), linser kokade i fiskbuljong och vitlökswokad spinat.

Visa bifogad bild 488

Champagne i maten gör ofta underverk. Slattar brukar jag använda till bland annat risotto. Lärt mig att laga den perfekta risotton av @Andreas på forumet
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tre viner från Elvio Cogno (Barolo) som serverades alldeles nyöppnade och på tok för kallt på Riedel Bar i Yokohama.
 
Kvällen började med två flaskor av 1999 Deutz William Deutz Rosé. Den första hade konstig smak, lite fadd och jordkällardoften gav omdömet korkad, flaska nummer två var tydligt korkad. Doften kändes när flaskan öppnades

Men skam den som ger sig, istället öppnades en 1981 Henriot Enchanteleurs. Börjar mogna i doften men som många 81or som lagrats korrekt är det här vinet ungt och fräscht. Färgen börjar bli mörkare gul men det färgen reflekterar mer ett vin som är åtminstone 10 år yngre. Mognadstonerna finns naturligtvis i doften och allt allt mer kaffe och smör (vaniljdrömmar) börjar framträda men det finns fortsatt citron och äpplen kvar. Balanserad bra , lätt syradominerad smak som mynnar ut i en lång eftersmak. Med takten det här vinet utvecklas finns det ingen anledning att ge sig på flaskor i en normal källare utan de kommer kunna njutas många år framåt.

Som uppföljning en 1998 Krug Har haft förmånen att dricka det här vinet många gånger och det fortsätter att imponera på mig. Väldigt ung flaska denna gång. Mer återhållsam men dofterna finns där, smör, brioche, mineraler och exotiska frukter. Även smaken är ganska återhållsam, bra syra, balans i vinet. Naturligtvis vinner det med luft och värme. Eftersom det dricks direkt efter Henriot Enchanteleurs 1981 är det intressant att jämföra de två. Trots skillnad i år så delar de många egenskaper och det får mig osökt att tänka på Krug 1981. Också det ett stort men idag lite bortglömt vin som har haft en liknande utveckling som 1998an. För de av er som har 1998 i källaren, grattis, vinet kommer att utvecklas många år framåt..
En helt vanlig lördag kväll?
 

MartinE

Medlem
Kvällen började med två flaskor av 1999 Deutz William Deutz Rosé. Den första hade konstig smak, lite fadd och jordkällardoften gav omdömet korkad, flaska nummer två var tydligt korkad. Doften kändes när flaskan öppnades

Men skam den som ger sig, istället öppnades en 1981 Henriot Enchanteleurs. Börjar mogna i doften men som många 81or som lagrats korrekt är det här vinet ungt och fräscht. Färgen börjar bli mörkare gul men det färgen reflekterar mer ett vin som är åtminstone 10 år yngre. Mognadstonerna finns naturligtvis i doften och allt allt mer kaffe och smör (vaniljdrömmar) börjar framträda men det finns fortsatt citron och äpplen kvar. Balanserad bra , lätt syradominerad smak som mynnar ut i en lång eftersmak. Med takten det här vinet utvecklas finns det ingen anledning att ge sig på flaskor i en normal källare utan de kommer kunna njutas många år framåt.

Som uppföljning en 1998 Krug Har haft förmånen att dricka det här vinet många gånger och det fortsätter att imponera på mig. Väldigt ung flaska denna gång. Mer återhållsam men dofterna finns där, smör, brioche, mineraler och exotiska frukter. Även smaken är ganska återhållsam, bra syra, balans i vinet. Naturligtvis vinner det med luft och värme. Eftersom det dricks direkt efter Henriot Enchanteleurs 1981 är det intressant att jämföra de två. Trots skillnad i år så delar de många egenskaper och det får mig osökt att tänka på Krug 1981. Också det ett stort men idag lite bortglömt vin som har haft en liknande utveckling som 1998an. För de av er som har 1998 i källaren, grattis, vinet kommer att utvecklas många år framåt..

Jäklar, vilken tråkig start på kvällen! Alltid lika hemskt när det händer med en flaska, men närmast oändligt trist när det sker med två! Fast det verkar som att kvällen ordnade upp sig ändå! :)
 
Trådskapare
A
Jäklar, vilken tråkig start på kvällen! Alltid lika hemskt när det händer med en flaska, men närmast oändligt trist när det sker med två! Fast det verkar som att kvällen ordnade upp sig ändå! :)

Som tur är har jag druckit den ett antal gånger så det var lättare att förstå att första flaskan var defekt. Smygkork är aldrig kul, bättre med riktigt korkade viner. För övrigt så är Deutzen en av de bättre 99orn. Ett år som inte producerat så mycket bra men det finns några guldkorn även från det året.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vinprovning på kvällen med blandade viner från firma Mercian's utbud.
NV Ballerina Brut (Italia)
2012 Pierre & Rémy Gauthier Cabernet Sauvignon Albert Bichot (Pays d'Oc)
2011 Mondavi Twin Oaks Cabernet Sauvignon (Caifornia)
2007 St Stephan's Crown 3 puttonyos (Tokay)
2011 Mercian Koshu Private Reserve 'Essence de Koshu' (Yamanashi)

Och vi fick lära oss att årskonsumtionen av vin snittar 0,9 liter per japan... Tänk vilken marknad som öppnar sig om man kan skruva upp denna Unga Örnar-liknande konsumtionsnivå till 5 flaskor per japan och år?

Ett vin skrev vi så här om:
96p.
This was a complete surprise. A mind-boggingly great and outstanding wine by the Japanese grape Koshu. Colour is watery and the nose smells like glue. But everything else is World Class Amazing!

It's all there in the mouth. It's sweet but the high acids balance it perfectly. There is a fabulous concentration of fruit and flavor that is still far from developed. But it is all there.
(There is no botrytis and no oak.)
Today, this pure wine is sprawling: Acids swimming on top, richness of the palate hanging in mid-air and the sweetness running around. But, we will hunt down a couple of 1/2-btls for the long term.
Should do World-turningly great in 20+ years.
Wife: GREAT!
Definitely for cellaring. Will buy for the long-term.
At Mercian tasting at La Verdura, lead by Mr Satou.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Som tur är har jag druckit den ett antal gånger så det var lättare att förstå att första flaskan var defekt. Smygkork är aldrig kul, bättre med riktigt korkade viner. För övrigt så är Deutzen en av de bättre 99orn. Ett år som inte producerat så mycket bra men det finns några guldkorn även från det året.
Det är sant. Nej, 1999 blev inte riktigt vad man hoppades på från början. Men jag håller med dig om att Deutz från 99 är bra! Fast jag har inte druckit Cuvée William Deutz Rosé från detta år.
 
Trådskapare
A
Det är sant. Nej, 1999 blev inte riktigt vad man hoppades på från början. Men jag håller med dig om att Deutz från 99 är bra! Fast jag har inte druckit Cuvée William Deutz Rosé från detta år.

99an är riktigt bra, 96an är magiskt bra. Ett av de bästa rosévinerna helt enkelt.
 
Toppen