Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

mnor

Medlem
Blev följande i helgen:

Jacquesson 736
Paul Dethune Blanc de Noir (deg jan 2013)
2002 Orpale
2001 Allegrini Amarone
2009 Villa Rizzardi

Tänkte inte analysera allt för mycket, men 2002 Orpale är väligt trevlig med Honung, gula äpplen, krut och söta citrustoner. Det var helgens bästa vin, det enda som man kan fråga sig är om det blir så mycket bättre, då syranivån inte är allt för hög. Mycket trevligt att dricka nu.
Paul Dethune drack jag i somras och tyckte att den då att den inte var något speciellt, men det var stor skillnad på denna flaska och den har helt klart utvecklats och det var rikigt gott till marulken. 2001 Allegrini är en riktigt bra amarone med både kraft och finess, däremot 2009 Villa Rizzardi var inte den bästa amaronen som jag druckit. Jacquesson 736 var bra som alltid, jag inbillar mig att flaskorna som är deggade i November är lite mer mogna än de som är deggade i Oktober. Jag tycker att syran är hårdare och att det är mindre tydlig frukt i de flaskorna som är deggade i Oktober.
 

MartinE

Medlem
Pang Pang Hökarängens IPA
En av mina favoriter i ölväg.
Jag brukar kalla Herr Fredrik Tunedal för ölens Selosse.
Bombastiska smaker som jag brukar dra åt exotiska hållet. Aprikoser, persikor och ananas. En väldigt behaglig beska och lång fin eftersmak.
Den är mycket bra! Drack den på Gastrologik i somras.
 

MartinE

Medlem
I går öppnades Laherte les Vignes d'Autrefois 2009. Beskt och syrligt blev summeringen. Flaskan sattes i kylen och jag har tagit glas nr 2 nu.
Mycket ek i doften, jag finner också lite dofta av äppelkart.
Smaken. Sträv, besk och syrlig... inte mycket till frukt. Otillgängligt eller ett sämre vin? Vet inte...
Tråkigt! 2008:an av samma vin är fantastisk! Det låter som din flaska var alldeles för ung. När degorgerades den?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Var på Bourgogneprovning i regi av Tryffelsvinet. Provningen var stående, typ mingel, och endast 2cl per vin. Känner att jag hade behövt mer lugn och ro för att rättvist kunna uppskatta varje vin men delar med med mig av mina sparsamma noter och hoppas det kan vara av något allmänintresse iaf:
Domaine Bonneau du Martray:
Corton Charlemagne Grand Cru 2011: ungt men tillgängligt med citrus, gula äpplen och fin mineralitet. Gott och absolut tillgängligt redan nu.

-"- 2005: Stramare, mer mineraliskt och egentligen mindre tillgängligt.

-"- 2001: lite mognare men fortfarande mkt ungdomligt och inte så öppet som jag hade trott.

-"- 1994: Moget men vid god vigör. Härlig smörighet och fin, lätt rökig mineralitet i en relativt frisk stil. Mycket gott. Säkerligen på topp nu.

Domaine Comtes Georges de Vogüé:
Chambolle-Musigny 1er Cru 2011: Doft: Väldigt primär frukt - tänk röd- och blåaktiga friska bär - violblommighet. Smak: Kartig knuten frukt med viss örtig beska. Funkar att dricka på ungfrukten och även om -11 inte anses vara något långliggarårgång mår nog detta bra av ett gäng års vila.

C-M (alltså Village) 1999: Doft: mer parfym men ej så öppet. Röda bär, lite målarlåda. Smak:Stram, ej vidöppen, något snipig.

C-M 1er Cru 1999: Doft: Rödbärigt, målarlåda, gröna toner, ungt. Smak: Mer konc, fylligare, mjukare och mer kryddighet.

Musigny Grand Cru 1999: Doft: Sötare röda bär, fin parfym, målarlåda, lite skitigare (på det bra sättet), mer mineralitet, ungt. Smak: Fylligare röda bär, stallig mineralitet.

Bonnes Mares Grand Cru 1999: Doft: Fruktigare, mörkare frukt (relativt då), fin parfymering och mineralitet. Mer öppet. Smak: mörkare, mer öppet

Av dessa erfarenheter att döma är Vogüé -99 riktiga långliggare. Finns inte mycket som antyder mognad trots rätt många år på nacken (och tydligen drygt 5 timmars luftning).

Domaine Trapet Pere et Fils (förvirrade någon Bourgognekunnig på the Burgundy som jag bytte några ord med genom att referera till dem som Domaine Peret et Fils :) )
Gevrey Chambertin Ostrea 2005: Doft: Silkigt rödbärigt, lätt tropiskt, ungt men mer öppet, viss mineralitet. Smak: Fin komplex frukt, lätt stalligt

G-C 1er Cru Clos Prieur 2006: Doft: Röda bär, blodgrape, gröna toner, mineral, skitigt. Smak: Stram, röda bär, grape, gröna toner, skitig mineralitet. Bästa vinet överlag - i nuläget då.

Chambertin Grand Cru 2004: Doft: Ännu mer parfym, grape, skitig, stallig och flintig mineralitet.
Smak: Mest skitig av alla. Lite oginare smak än ovanstående. Bäst doft just nu men pga att smaken inte höll samma nivå håller jag 06 1er Cru högre.

Trapets viner var överlag mer öppna än Vogüés. Inte så att de hade speciellt mogna toner men de var definitivt mer tillgängliga.

Blev som sagt lite spretiga, korthuggna noter men kanske lyckats säga lite om vinerna som har relevans.

Nu kan man jämföra vad @Gurto tyckte med vad jag tyckte genom att jämföra med mitt blogginlägg. Våra intryck av vinerna från Trapet och Bonneau du Martray är förvånansvärt lika (även om vi kanske använder lite olika beskrivningsord) men jag är klart mer entusiastisk för De Vogüé-vinerna, där 1999orna som förväntat var helt fantastiska. Jag drar slutsatsen att Gurto jämfört med min smak värderar Gevrey-Chambertin-stilen högre och Chambolle-Musigny-stilen (i alla fall i De Vogüés tappning) lite lägre än jag gör. Fast min beställning löd enbart på några Bonneau du Martray, när jag vägde in priset.

@Gurto - jag växlade några ord med någon efter provningen, på språng till nästa event. Var det möjligen du?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2004 Jacquesson Vauzelle Terme. Håller ju 2002an som en de bästa 10 (5?) champagner och 2004an ligger inte långt efter. Jag upplever 2004an som lite mindre koncentrerad. Bärig doft, krutrök, karamelliserad apelsin samt vällagrad tequila. Kraftig, tät smak i ett ändå elegant vin. Intressant att man lyckats få vinet att erbjuda så olika storheter i samma förpackning. som med 2002an, lång, lång eftersmak. Jag håller som sagt 2002an något högre men det kommer bli kul att prova dem mot varandra. Trots allt, även 2004an är ett mycket stort vin.

Kan också passa på att säga att Vazualle Terme och som det verkar alla 2004 lieux-dits från Jacquesson inte kommer att säljas till privatpersoner i Sverige. Då hela Jacquessons ... sortiment går att köpa billigare utomlands rekommenderas vinintresserade att göra så. Ingen anledning att hålla lokala vinimportörer som väljer bort delar av kunderna under armarna.

Visa bifogad bild 515
Baksidan är intressantare än framsidan

Jäklar att jag missade att läsa detta inlägg innan jag besökte Jacquesson i fredags! Det hade nog varit lämpligt att påpeka att de nog borde skaffa sig en annan svensk importör, för det tycker jag när jag läser det här. Jag ser ingen poäng med att överhuvudtaget ha en svensk importör som tydligen tycker att det räcker att sälja ett vin i ett format till privatpersoner, när sortimentet trots allt är lite större än så. Mycket märkligt att Vinovum har den här inställningen, eftersom andra bolag i Vingruppen - framför allt Vinunic - har en helt annat inställning till privatkunder.
 

Gurto

Medlem
Nu kan man jämföra vad @Gurto tyckte med vad jag tyckte genom att jämföra med mitt blogginlägg. Våra intryck av vinerna från Trapet och Bonneau du Martray är förvånansvärt lika (även om vi kanske använder lite olika beskrivningsord) men jag är klart mer entusiastisk för De Vogüé-vinerna, där 1999orna som förväntat var helt fantastiska. Jag drar slutsatsen att Gurto jämfört med min smak värderar Gevrey-Chambertin-stilen högre och Chambolle-Musigny-stilen (i alla fall i De Vogüés tappning) lite lägre än jag gör. Fast min beställning löd enbart på några Bonneau du Martray, när jag vägde in priset.

@Gurto - jag växlade några ord med någon efter provningen, på språng till nästa event. Var det möjligen du?

Ja, det stämmer - det var jag! Kul att få ett ansikte till en forummedlem och till din blogg! Tack för trevlig ordväxling.

Ja, det var ju ganska mycket likheter i vad vi tyckte. Din slutsats om våra skilda smaker kan stämma. Men tror också det beror på att du är en mer van provare (tyckte det var lite klurigt att bedömma en så liten mängd) och också bättre på att bedömma potential. Tror, som jag nämnde, att Vogüés viner kommer bli bättre än Trapets med mer mognad men just nu kändes Trapet mer njutbara eftersom de var mer öppna. Provade -95 av Vogüés Musigny (i större mängd än -99 också) i fredags och det var betydligt mer öppet och uttrycksfullt. Mycket mer imponerande. Skrev om det tidigare i denna tråd.

Du nämnde också att du inte prövat Martrays röda - minns att jag i början av mitt Bourgogneintresse drack en (köpt i Beaune - en av få hittade viner i affärerna där som hade lite ålder) och sökte för skoj skull upp noteringen. Så här tyckte jag då:

"Corton, Grand cru, Bonneau du Martray, 2000 (Toast med smörsteka kantareller och schalottenlök)
Doft: Mörka körsbär, sötlakrits, jordgubbar, kryddigt (tallbarr), målarlåda, lite pennväss
Smak: Koncentrerat, kryddigt, fin syrlighet, långt eftersmak

Ett väldigt trevligt vin! Kvällens favorit för min del. Härligt djup och fina mognadstoner. Kantarellerna var som gjutna till vinet."
 

Larseman

Medlem
Billig (men INTE prisvärd) Pinot Noir som verkligen inte höll måttet:
2011 IKON Pinot Noir (Ungern)
Köpt efter goda recensioner av Munskänkarna i Lund, men börjar mer och mer misstänka att jag inte har samma smak som dom.
Initialt en ganska lovande doft, ganska "elegant" med röda bär och lite kryddor. Det gick snabbt över. Efter en stund doftade det snarare potatisskal och gammal pasta, badhus och andra kemiska dofter. Efter ytterligare en stund är den nästan helt död i doften
I munnen, surt, ingen kropp, platt, en kemisk bismak och ett beskt och bittert slut.
Efterrsom livet är alldeles för kort för att dricka dåligt vin så går den nog antingen i vasken eller i maten.
Letar upp en annan hyfsat billig flaska (vill inte chansa på något storslaget med tanke på min pågående förkylning)
2012 Irony Pinot Noir Small Lot Reserve Russian River Valley (USA)
En stor, varm och lite söt doft av jordgubbar och hallon. Lite kryddig (lagerblad), saltlakrits, lite aceton (kanske det som många proffs brukar kalla målarlåda...).
Fyllig, bärig smak med hög syra och bra längd. Hade båda glasen parallellt och det var ingen tvekan om vilket man helst sökte sig till.
Trots nästan dubbla priset så är Irony betydligt mer prisvärt, det räcker med att tänka "vill jag köpa det här vinet igen?"
Fortfarande ett "billigt" vin, men absolut värt att återkomma till.

Kan riktigt billig PN vara drickbart? Önskar att jag hade möjlighet att prova StefanAkiko:s favorit Yellow Tail som tyvärr inte finns på monopolet... Annars är det väl bara att söka sig uppåt i prisskalan...
 

chambertin

Medlem
Kan riktigt billig PN vara drickbart? Önskar att jag hade möjlighet att prova StefanAkiko:s favorit Yellow Tail som tyvärr inte finns på monopolet... Annars är det väl bara att söka sig uppåt i prisskalan...
En utmaning värdig att undersöka (billig drickbar PN alltså) vilket jag gjort ett tag.
Under 200:- har jag inte hitta mycket på SB men på Atomwine i Dk så har dom då och då haft lite tillbud på enklare 2010 och 2009 från Duband och Duroche. Dessutom finns det en hel del PN från NZ (på SB då) som jag tycker är helt ok för runt 200.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Billig (men INTE prisvärd) Pinot Noir som verkligen inte höll måttet:
2011 IKON Pinot Noir (Ungern)
Köpt efter goda recensioner av Munskänkarna i Lund, men börjar mer och mer misstänka att jag inte har samma smak som dom.
Initialt en ganska lovande doft, ganska "elegant" med röda bär och lite kryddor. Det gick snabbt över. Efter en stund doftade det snarare potatisskal och gammal pasta, badhus och andra kemiska dofter. Efter ytterligare en stund är den nästan helt död i doften
I munnen, surt, ingen kropp, platt, en kemisk bismak och ett beskt och bittert slut.
Efterrsom livet är alldeles för kort för att dricka dåligt vin så går den nog antingen i vasken eller i maten.
Letar upp en annan hyfsat billig flaska (vill inte chansa på något storslaget med tanke på min pågående förkylning)
2012 Irony Pinot Noir Small Lot Reserve Russian River Valley (USA)
En stor, varm och lite söt doft av jordgubbar och hallon. Lite kryddig (lagerblad), saltlakrits, lite aceton (kanske det som många proffs brukar kalla målarlåda...).
Fyllig, bärig smak med hög syra och bra längd. Hade båda glasen parallellt och det var ingen tvekan om vilket man helst sökte sig till.
Trots nästan dubbla priset så är Irony betydligt mer prisvärt, det räcker med att tänka "vill jag köpa det här vinet igen?"
Fortfarande ett "billigt" vin, men absolut värt att återkomma till.

Kan riktigt billig PN vara drickbart? Önskar att jag hade möjlighet att prova StefanAkiko:s favorit Yellow Tail som tyvärr inte finns på monopolet... Annars är det väl bara att söka sig uppåt i prisskalan...
Startade just en tråd för att beskriva vidriga vinupplevelser. IKON-vinet verkar kvalificera sig ;) Din not angående badhus låter dock som misstänkt korkdefekt. Om det var lite "kloraktigt" vill säga?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kan riktigt billig PN vara drickbart? Önskar att jag hade möjlighet att prova StefanAkiko:s favorit Yellow Tail som tyvärr inte finns på monopolet... Annars är det väl bara att söka sig uppåt i prisskalan...
Drickbart?
Klunkabibelt?
Prisvärt?
Jag vet faktiskt inte. Men har också några verkligt goda erfarenheter av österrikiska PN som imponerat stort på mig. Backhouse i USA. Antinori gör en riktigt god PN också... Men, jag dricker inte mer än ett 20-tal PN per år, så jag är verkligen ingen expert. Alls.
Mest för att jag föredrar lite mer "spännande" viner: hellre rustika med skrovliga strukturer än elegant finlemmade. Fast ibland tvärtom. Är ju variationen som går hem.
Men det finns ju så mycket ANNAT gott! :p
 
Trådskapare
A
Jäklar att jag missade att läsa detta inlägg innan jag besökte Jacquesson i fredags! Det hade nog varit lämpligt att påpeka att de nog borde skaffa sig en annan svensk importör, för det tycker jag när jag läser det här. Jag ser ingen poäng med att överhuvudtaget ha en svensk importör som tydligen tycker att det räcker att sälja ett vin i ett format till privatpersoner, när sortimentet trots allt är lite större än så. Mycket märkligt att Vinovum har den här inställningen, eftersom andra bolag i Vingruppen - framför allt Vinunic - har en helt annat inställning till privatkunder.

Ja, den är sannerligen märklig. Speciellt då man bjöd in bloggare och journalister till provning under förra året. Varför kan man bara undra. Men jag gillar Jacquesson och får de sälja via andra kanaler tror jag inte de bryr sig så därav min uppmaning att köpa utomlands
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
...så jag kunde inte hålla fingrarna i styr och slog upp ett glas Yellow Tail PN.
Det är jääääääääääääääkligt gott! Har ALLT som jag tycker Bourgogne saknar. Detta är fortfarande elegant MEN spännande. Nästa klunk inleder liksom sig själv innan den ens var påtänkt. Rikt, givande, och så in i bängen gott!

...och för en flaska Bonnes Mares får jag ett lastbilsflak av dessa tuvdansande nymfer.

...eller istf en flaska Romanéé Conti får du flygresan t Tokyo tor, hotell i en vecka samt en flaska Yellow Tail :cool:
Prisvärt!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är hockey på teve och vad passar då bättre än ett muskelpaket från Priorato?

Idag dricker jag Coma Vella, Priorato 2009 (www.systembolaget.se/97061)

Druvblandningen är en salig blandning med grenasch (50 %), carignan, cabernet, merlot och syrah. Lite knuten arom som öppnar upp sig efter en liten stund och bjuder då på diverse mörka bär, likörtoner, jasmin, cassis och torkad frukt. Fattonerna är fina och välbalanserade med choklad, blyerts, eneträ och tobak. Smaken är fyllig och eldig med rejäla tanniner och syra i balans. Eftersmaken har viss beska och aningen stendamm.

Gott vin som jag gärna dricker igen. Prisvärt? Nja, för 250 pix kan man få intressantare grejer, men då är jag kinkig. :)

Har ni provat?
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nähejdå, ingen hejd på förlustelsen inatt. Ett glas till. Och kan inte låta bli att njuta av hur Yellow Tail lyckats plocka fram PN:s inneboende kittlande beska och väldigt särskilda fruktprofil på ett så attraktivt sätt. Detta är himmelskt gott. Gott! Gott!! Gott!!!
För att tillfredsställa har det också "a sense of place".
 

Mats

Gone todash....
Det är hockey på teve och vad passar då bättre än ett muskelpaket från Priorato?

Idag dricker jag Coma Vella, Priorato 2009 (www.systembolaget.se/97061)

Druvblandningen är en salig blandning med grenasch (50 %), carignan, cabernet, merlot och syrah. Lite knuten arom som öppnar upp sig efter en liten stund och bjuder då på diverse mörka bär, likörtoner, jasmin, cassis och torkad frukt. Fattonerna är fina och välbalanserade med choklad, blyerts, eneträ och tobak. Smaken är fyllig och eldig med rejäla tanniner och syra i balans. Eftersmaken har viss beska som inte stör.

Gott vin som jag gärna dricker igen. Prisvärt? Nja, för 250 pix kan man få intressantare grejer, men då är jag kinkig. :)

Har ni provat?

Har inte provat den men har en i källaren och med tanke på vilken lagring prioraterna brukar må bra av tänkte jag låta den ligga i 5-6 år till. Utifrån den du drack, tror du det är en lagom källartid?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte provat den men har en i källaren och med tanke på vilken lagring prioraterna brukar må bra av tänkte jag låta den ligga i 5-6 år till. Utifrån den du drack, tror du det är en lagom källartid?
Bra fråga, det är klart drickbart nu, men det blir säkert lite mjukare och mer komplext med några år i källaren. Ganska rejält strävt nu, med det gillar jag. 5 år låter rimligt. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
...så jag kunde inte hålla fingrarna i styr och slog upp ett glas Yellow Tail PN.
Det är jääääääääääääääkligt gott! Har ALLT som jag tycker Bourgogne saknar. Detta är fortfarande elegant MEN spännande. Nästa klunk inleder liksom sig själv innan den ens var påtänkt. Rikt, givande, och så in i bängen gott!

...och för en flaska Bonnes Mares får jag ett lastbilsflak av dessa tuvdansande nymfer.

...eller istf en flaska Romanéé Conti får du flygresan t Tokyo tor, hotell i en vecka samt en flaska Yellow Tail :cool:
Prisvärt!
Det där jädra vinet måste bara provas, innan dess vet jag inte vad jag skall tro :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nähejdå, ingen hejd på förlustelsen inatt. Ett glas till. Och kan inte låta bli att njuta av hur Yellow Tail lyckats plocka fram PN:s inneboende kittlande beska och väldigt särskilda fruktprofil på ett så attraktivt sätt. Detta är himmelskt gott. Gott! Gott!! Gott!!!
För att tillfredsställa har det också "a sense of place".
"A sense of industry place" kanske du menar, och det är inte fy skam? ;)
 
Last edited:
Toppen