Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
"A sense of industry place" kanske du menar ;) Å det är inte fy skam...
Nej, faktiskt inte. Det har en distinkt karaktär av både PN och New World men utan att vara fläskig, biffig, in-yer-face eller konstgjord. Det är ett gediget vin, sanna mina ord! Det når inte 90p på min skala, men jag är ganska hård med 90p-gränsen. Med grandios råge passerar detta vin min hurwen-gräns på 65p. Faktiskt så jag tom låter det passera VERYGOOD-gränsen på 85p.

Yellow Tail har sannerligen inte snubblat sig till att bygga upp världens mest sålda vinvarumärke.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, faktiskt inte. Det har en distinkt karaktär av både PN och New World men utan att vara fläskig, biffig, in-yer-face eller konstgjord. Det är ett gediget vin, sanna mina ord! Det når inte 90p på min skala, men jag är ganska hård med 90p-gränsen. Med grandios råge passerar detta vin min hurwen-gräns på 65p. Faktiskt så jag tom låter det passera VERYGOOD-gränsen på 85p.

Yellow Tail har sannerligen inte snubblat sig till att bygga upp världens mest sålda vinvarumärke.
Jag tvivlar inte på dig, jag tror det kan vara helt okej. :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sambon har fått för sig att köpa eko viner under hundralappen.

Gurra Gurra Creek 100% Shiraz

Systembolaget beskriver den med.
Björnabär, lakrits, eukalyptus och vanilj.

Jag skulle vilja beskriva den med.
Metallisk och odrickbar... ej prisvärd..
 
Trådskapare
A
...så jag kunde inte hålla fingrarna i styr och slog upp ett glas Yellow Tail PN.
Det är jääääääääääääääkligt gott! Har ALLT som jag tycker Bourgogne saknar. Detta är fortfarande elegant MEN spännande. Nästa klunk inleder liksom sig själv innan den ens var påtänkt. Rikt, givande, och så in i bängen gott!

...och för en flaska Bonnes Mares får jag ett lastbilsflak av dessa tuvdansande nymfer.

...eller istf en flaska Romanéé Conti får du flygresan t Tokyo tor, hotell i en vecka samt en flaska Yellow Tail :cool:
Prisvärt!
Du har bara inte sett ljuset ännu.

För övrigt får du nog lägga till 1a klass och enklare svit till beskrivningen.
 
Trådskapare
A
Sambon har fått för sig att köpa eko viner under hundralappen.

Gurra Gurra Creek 100% Shiraz

Systembolaget beskriver den med.
Björnabär, lakrits, eukalyptus och vanilj.

Jag skulle vilja beskriva den med.
Metallisk och odrickbar... ej prisvärd..
Nu kanske den inte skulle hamnat på mitt bord ändå men tack för varningen .-)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sambon har fått för sig att köpa eko viner under hundralappen.

Gurra Gurra Creek 100% Shiraz

Systembolaget beskriver den med.
Björnabär, lakrits, eukalyptus och vanilj.

Jag skulle vilja beskriva den med.
Metallisk och odrickbar... ej prisvärd..
Dumsnålhet kostar kan du hälsa frun. Tänk vad pengar det finns att spara på att köpa vin man slipper vaska!

Vaskade ett korkat vin idag...Lucas & Lewellen 2010. Inget sparat kvitto tyvärr så man får vara glad att det enbart kostade en hundralapp. :)
 

Vino fino

Medlem
Du behöver inget kvitto på Monopolet. I.o.m. att det är ett monopol. Finns vinet i sortimentet och du köpte det relativt nyligen är det bara byta.
Jag spar aldrig kvitto och lämnar tillbaka säkert 20 flaskor om året. Även sådant jag inte gillar smaken på, även om de inte är defekta. (Det är ju för övrigt policyn på seriösa vinbutiker i t.ex. London, att man får lämna tillbaka sådant man inte tycker om. På Monopolet måste man låtsas att det är defekt).

Så nästa gång, vaska inget. Lämna tillbaka
 

Mattias Schyberg

Administratör
Du behöver inget kvitto på Monopolet. I.o.m. att det är ett monopol. Finns vinet i sortimentet och du köpte det relativt nyligen är det bara byta.
Jag spar aldrig kvitto och lämnar tillbaka säkert 20 flaskor om året. Även sådant jag inte gillar smaken på, även om de inte är defekta. (Det är ju för övrigt policyn på seriösa vinbutiker i t.ex. London, att man får lämna tillbaka sådant man inte tycker om. På Monopolet måste man låtsas att det är defekt).

Så nästa gång, vaska inget. Lämna tillbaka
Ah, har visserligen lyckats lämna tillbaka någon flaska tidigare utan kvitto, men då var det flertalet hundralappar dyrt och det gick bra ändå. De hävdade dock att de gjorde ett undantag vid detta tillfälle. Bra att veta till nästa gång. :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Belle Epoque 1999 & 1996
1999 drack vi senast för några veckor sen, då ett riktig bra moget vin med bra syra och energi men nu var vi tillbaka till en mera normal flaska av 99an, slapp och konturlös, inget vidare, som tur är var det min kompis sista flaska;)
1996 var 99ans raka motsats grym struktur hög tydlig syra och en lång ren smak, charmig!Men av de stora husen på Avenue de Champagne (Pol Roger Winston, Moet Dom Perignon) får den nog sista platsen. Behöver ytterligare 3-5 år i källaren innan den öppnar upp sig. Den här flaskan var inköpt för något år sedan och är betydligt yngre i sin karaktär än de flaskor som inköptes när den släpptes. Kanske senare degorgering?! Vintomas hur kollar man deg.datum på Belle Epoque?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du har bara inte sett ljuset ännu.

För övrigt får du nog lägga till 1a klass och enklare svit till beskrivningen.
Jag vet att varken hustrun eller jag sett det rödburgundiska ljuset ännu. Men du måste ändå medge att vi kämpat och envetet fortsätter kämpa på både hårt och tappert. Nu på lördag förfasar vi oss över att det skall till en Beaujolais... Men, det står ju Beaujolais i schemat :(
...så vi värmde upp idag på Jimboucho Den och värmer upp lite mer på fredag med en flaska 2000 Chateau Montus Cuvée Prestige och lite enklare fransk mat, så vi skall stå ut IFALL lördagens vin inte levererar. Faktiskt så att vi kanske lite i smyg hoppas på korkskada, korkbagge, knallkork och korkmögel...
 
Trådskapare
A
Belle Epoque 1999 & 1996
1999 drack vi senast för några veckor sen, då ett riktig bra moget vin med bra syra och energi men nu var vi tillbaka till en mera normal flaska av 99an, slapp och konturlös, inget vidare, som tur är var det min kompis sista flaska;)
1996 var 99ans raka motsats grym struktur hög tydlig syra och en lång ren smak, charmig!Men av de stora husen på Avenue de Champagne (Pol Roger Winston, Moet Dom Perignon) får den nog sista platsen. Behöver ytterligare 3-5 år i källaren innan den öppnar upp sig. Den här flaskan var inköpt för något år sedan och är betydligt yngre i sin karaktär än de flaskor som inköptes när den släpptes. Kanske senare degorgering?! Vintomas hur kollar man deg.datum på Belle Epoque?

Delar din syn, 1996 väldigt bra, 1999, ja, inte mitt favoritvin. Tänker med glädje på vinerna det här huset levererade på 80-talet och med sorg var de gick.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alla hjärtans dag, vad dricker man då? Jag impulsköpte, hör och häpna, en Bourgogne, närmare bestämt en Beaujolais av bättre slag och blev inte besviken:

Château des Jacques Clos du Grand Carquelin, Moulin-à-Vent, Louis Jadot 2011 (95099)

Lågmäld frukt med enstaka hallon och björnbär, detta tillsammans med snygga fat, lagerblad, krut, ngt stall och fänkål, samt aningen apelsinskal, nötter och kryddpeppar i bakgrunden. Syran var medelhög och tanninerna lite nafsande och närvarande utan att bli sträva. Lätt kropp, men med viss tyngd.

Mycket trevligt vin som imponerar stort. Ruggigt komplext och bättre än många "riktiga" Bourgogne-viner jag druckit. Påminner lite om tysk PN, faktiskt, vilket jag gillar. Kanske är fattonerna lite i mesta laget, men det funkar för mig. Är det nu man bör utropa "prisvärt"?

Är detta vad man kan förvänta sig av en bättre Beaujolais? I så fall är jag på!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Uppställning och formkoll för morgondagens provning av viner från Franska Vinlistan.
-Det finns hopp för Kalmar. -Återkommer med mingelreportage :)
20140214_181408.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens röda:
2000 Chateau Montus Cuvée Prestige (Madiran) 93 p.
If you love Madiran, this is definitely for you! Almost perfectly mature and a great expression.
Dark, dark red wine.
A nose that is full of Bordeaux handles: with its earthy notes, barrel use and beautiful fruit. Would work well as a ringer in a Bordeaux tasting.
On the palate, it is a rich, well concentrated maturing wine with a restrained pose from mature and maturing M+++ tannins. Acids M++ and creating a fine structure. Balanced and rustic wine with a slightly underwhelming mid-palate but great finish that includes burned soil, dark fruits and well integrated oak.
Fantastic marriage with fois gras.
Only btl, will evolve some more and stay strong for at least 7 more years.
Madiran is a district wifey rarely enjoys. She finds them thin and acidic in a frustrating fashion. 82p this time, but she really loved its nose!
At amazing French restaurant La Rochelle in Akasaka (Tokyo).

Kvällens söta, ett glas ur "glass bottle":
2000 Audrey et Christian Binner Riesling Vendange Tardive (Alsace) 88 p
Golden wine that is past its prime but a very fine wine with especially Epoisses - the best thing matured in Burgundy.
Nose is really beautiful and L-sized. It shows white flowers, honey suckle, honey and Riesling fruit.
Medium sweet wine with fine Riesling fruit and a coarse mineral characteristic that made me think of wet, sandy gravel. The character is light with smashingly elegant fruit and M++ acids.
The wine is over the hill, but owners can still look forward to many years of great drinking.
Wife happy it wasn't so sweet, no score.
We recommend owners to start thinking about wrapping things up with their stash.
At amazing French restaurant La Rochelle in Akasaka (Tokyo).


Ja, vad skall man säga annat än med en rinnig Epoisses så kan man verkligen njuta mogna Rieslingar med restsötma :)
 
Trådskapare
A
Alla hjärtans dag, vad dricker man då? Jag impulsköpte, hör och häpna, en Bourgogne, närmare bestämt en Beaujolais av bättre slag och blev inte besviken:

Château des Jacques Clos du Grand Carquelin, Moulin-à-Vent, Louis Jadot 2011 (95099)

Lågmäld frukt med enstaka hallon och björnbär, detta tillsammans med snygga fat, lagerblad, krut, ngt stall och fänkål, samt aningen apelsinskal, nötter och kryddpeppar i bakgrunden. Syran var medelhög och tanninerna lite nafsande och närvarande utan att bli sträva. Lätt kropp, men med viss tyngd.

Mycket trevligt vin som imponerar stort. Ruggigt komplext och bättre än många "riktiga" Bourgogne-viner jag druckit. Påminner lite om tysk PN, faktiskt, vilket jag gillar. Kanske är fattonerna lite i mesta laget, men det funkar för mig. Är det nu man bör utropa "prisvärt"?

Är detta vad man kan förvänta sig av en bättre Beaujolais? I så fall är jag på!

Har inte druckit den men kul att Jadot levererar. Visst kan en bra Beaujolais leverera. Området man ska/får börja söka sig till.
 
Toppen