Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Jadot Pommard premier cru-97

Doftar mycket läder, ekfat och stall och man tänker möjligen att de här är en medioker bordeaux från 98 och den smakar lite som den doftar. Lite frukt finns kvar men vinet är inte mycket att hurra för men helt ok. Kan hända att vinet var bättre för några år sedan och flaskvariationen är garanterat påtaglig.
Har du provat någon annan flaska som var bättre än denna menar du?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Torsdag kväll, vintarmen suger rejält efter en trevlig, men vinmässigt trist blindprovning igår. Blandade italienska viner av vitt slag. Fick aldrig med mig någon vinlista och orkar inte rapportera dem här. Inga utropstecken kan jag säga, lite allmänt generiska åt lite olika håll.

Hade även tänkt att göra slag i saken att testa auslese och inlagd sill som diskuterats i en annan tråd, men det får bli en annan dag. :)

Idag ville både jag och frugan tugga tannin, så det fick bli en ung och enkel Madiran, närmare bestämt: 2010 Chateau Barrejat Cuvee des Viuex Ceps
image.jpg


Överraskande bra vin. Massor av mörk och tät frukt (svarta vinbär och björnbär), fina cedertoner, ngt tjära, eneträ, choklad, nymålad båt och viol. Rejäla tanniner (såklart, det är ju tannat vi talar om) och en tydlig men angenäm beska i svansen ihop med lite dammighet. Visst blir detta säkert bättre med lite ålder, men just nu passade det oss perfekt! Synd att det inte går att hitta problemfritt längre, det verkar ha utgått helt på SB.

Som vanligt så är det kul att höra vad ni som har testat det tycker!
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Torsdag kväll, vintarmen suger rejält efter en trevlig, men vinmässigt trist blindprovning igår. Blandade italienska viner av vitt slag. Fick aldrig med mig någon vinlista och orkar inte rapportera dem här. Inga utropstecken kan jag säga, lite allmänt generiska åt lite olika håll.

Hade även tänkt att göra slag i saken att testa auslese och inlagd sill som diskuterats i en annan tråd, men det får bli en annan dag. :)

Idag ville både jag och frugan tugga tannin, så det fick bli en ung och enkel Madiran, närmare bestämt: 2010 Chateau Barrejat Cuvee des Viuex Ceps
Visa bifogad bild 647

Överraskande bra vin. Massor av mörk och tät frukt (svarta vinbär och björnbär), fina cedertoner, ngt tjära, eneträ, choklad, nymålad båt och viol. Rejäla tanniner (såklart, det är ju tannat vi talar om) och en tydlig men angenäm beska i svansen ihop med lite dammighet. Visst blir detta säkert bättre med lite ålder, men just nu passade det oss perfekt! Synd att det inte går att hitta problemfritt längre, det verkar ha utgått helt på SB.

Som vanligt så är det kul att höra vad ni som har testat det tycker!
Åh, vad jag skulle vilja dricka det vinet! Råkar @Mats ha ngra flaskor hemmavid? På tisdag?
 

Mats

Gone todash....
Åh, vad jag skulle vilja dricka det vinet! Råkar @Mats ha ngra flaskor hemmavid? På tisdag?

Här finns det resurser, 1 låda -09 och 4 flaskor -10 så visst kan vi knäcka en sån. Köpte på mig av 09an medan den fanns kvar, 89 kr men är bättre än mycket för dubbla pengen för oss som gillar tannater från Madiran. Har inte testat 10an än dock så kanske dax att ta en och se om man ska bunkra lite till.

...... Synd att det inte går att hitta problemfritt längre, det verkar ha utgått helt på SB.

På bolagets hemsida säger websaldot: "Hos leverantör" så det borde gå bra att beställa fler (om det inte är som tidigare bara jag som kan beställa vissa viner ;) ) men som vanligt stämmer inte årgången -09 utan det är -10 man får.
 

kayaker

Cyklist
På bolagets hemsida säger websaldot: "Hos leverantör" så det borde gå bra att beställa fler (om det inte är som tidigare bara jag som kan beställa vissa viner ;) ) men som vanligt stämmer inte årgången -09 utan det är -10 man får.
Det är nog 2010:an som eftersöks av bilden attt döma. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här finns det resurser, 1 låda -09 och 4 flaskor -10 så visst kan vi knäcka en sån. Köpte på mig av 09an medan den fanns kvar, 89 kr men är bättre än mycket för dubbla pengen för oss som gillar tannater från Madiran. Har inte testat 10an än dock så kanske dax att ta en och se om man ska bunkra lite till.



På bolagets hemsida säger websaldot: "Hos leverantör" så det borde gå bra att beställa fler (om det inte är som tidigare bara jag som kan beställa vissa viner ;) ) men som vanligt stämmer inte årgången -09 utan det är -10 man får.
Ok, jag hittade bara en variant som heter "Chateau Barrejat tradition", vilket jag inte tror är samma vin? 09:an har jag en flaska kvar av, men av dagens test att döma så tror jag att jag gillar 10:an något bättre. :)
 

Mats

Gone todash....
Ok, jag hittade bara en variant som heter "Chateau Barrejat tradition", vilket jag inte tror är samma vin? 09:an har jag en flaska kvar av, men av dagens test att döma så tror jag att jag gillar 10:an något bättre. :)

Aha, sorry, missade att det var Cuvée des Vieux Ceps du druckit och inte Tradition. Den har jag inte testat men har 4 av i källaren så kanske dax att ta en, och med tanke på att priset när nästan dubbelt så högt som för den andra är förväntningarna stora trotts att det bara är ett 150 kronersvin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Aha, sorry, missade att det var Cuvée des Vieux Ceps du druckit och inte Tradition. Den har jag inte testat men har 4 av i källaren så kanske dax att ta en, och med tanke på att priset när nästan dubbelt så högt som för den andra är förväntningarna stora trotts att det bara är ett 150 kronersvin.
Kul att även den "enklare" levererar. Har inte testat den, men borde ju såklart göra detta nu när den hamnat i rampljuset.

Är det nu vi borde utbrista "prisvärt" i kör?
 

Belmont

Medlem
Blev en Eric Rodez BdN NV igår tillsammans med kallskuret och lite olika ostar.
Vet inte om det var en dålig kombination men detta var ett vin som inte föll mig i smaken.
Är dålig på att förklara smaker osv, men va för mycket " citron vatten " över de hela.
33w1ceo.jpg
 

TEGE

Medlem
Marques de Grinon Caliza 2009

Detta har varit mitt husvin i snart 2 år tillsammans med 2008. Idag korkades sista flaskan upp till matlagningen. Och vid första doften fick jag som vanligt ett stort leende. Detta är så jäkla bra husvin i min näsa/gom. Hoppas det fortfarande bara är 2 klick bort.
image.jpg
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Marques de Grinon Caliza 2009

Detta har varit mitt husvin i snart 2 år tillsammans med 2008. Idag korkades sista flaskan upp till matlagningen. Och vid första doften fick jag som vanligt ett stort leende. Detta är så jäkla bra husvin i min näsa/gom. Hoppas det fortfarande bara är 2 klick bort.
Visa bifogad bild 653
hittar inte på SB. brukar det finnas där?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Frugan serverade mig Le Pousseur -11 blint för en stund sedan. Tidigare årgångar har jag testat innan och hans syrah-viner görs vanligtvis i en typisk norra Rhone-stil och så även denna gång.

Purungt vin i slank stil. Låg alkohol och helt utan sötma. Mycket peppar, chark och blomstjälk i aromen, samt aningen gröna oliver, örter och fina fattoner. Smaken är syrarik, ngt apelsinsskalsbitter med en kartig avslutning. Trevligt vin, men borde absolut ligga till sig några år. Köper nog en till flaska vid tillfälle, så pass trevligt är det. Men visst hittar man nog bättre syrah-viner i Rhone för samma pengar, men då får man inte lika fin etikett. ;)

Hur gick det med mina gissningar då? Jo, lite stolt kan jag säga att jag plockade vinet till 100 %. Backup blev en syrah från NZ och Gimblett Gravels, vilket brukar ha samma stil. Hurra! Ibland har man tur, det händer inte ofta, men när det sker så känns det bra. :)
 

Rexel

Medlem
Idag blev det en Fattoria di Gratena siro. Haft några år i källaren och börjar ligga till sig. Bra syra och tanniner, resten av flarrorna kan gott stanna kvar i källaren några år. Fruktigt o både smak och doft, ngt mer som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Ett vin som passar mig som handsken till risotton som ännu inte är påbörjad. Måste man äta, räcker det inte med vin:)
 

Larseman

Medlem
Kvällens matvin:
2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées
En liten besvikelse...
Liten doft med gröna drag och toner av rök. Aningen bittermandel men ingen frukt. Ingen frukt i smaken heller. Torra och ganska mesiga tanniner. Torrt och bittert slut. Ingenting av de förväntade mognadstonerna eller frukten som andra har upplevt. Dålig flaska?
 

chambertin

Medlem
Kvällens matvin:
2005 Pierre-Jacques Druet Bourgueil Les Cent Boisselées
En liten besvikelse...
Liten doft med gröna drag och toner av rök. Aningen bittermandel men ingen frukt. Ingen frukt i smaken heller. Torra och ganska mesiga tanniner. Torrt och bittert slut. Ingenting av de förväntade mognadstonerna eller frukten som andra har upplevt. Dålig flaska?
Låter som en ganska typisk CF från Loire tycker jag.
 
Toppen