Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Och en flaska från den vita favoritappellationen: Muscadet de Sèvre et Mains Sur Lie:

2011 Earl Vignoble Delaunay, Domaine du Val Fleuri (87p)
The quintessence of QPR. Clear, intense, pure, concentrated, no-prisoners, die hard mineral wine that is ultra proud of where it came from. And humbly so. USD7 or SEK50 it is.

Melon de Bourgogne produces some of the greatest white wines on Earth. And they are all available at insanely affordable prices. Meaning that the ppl who love expensive labels can't see it :)

Our second btl of this wine overwhelmed the first one, plastic cork and all. We are sure, that given some years, this wine will reach and breach the 90-points' wall.

...and who's now keen on a btl of 91p Batard-Montrachet for the price of 2 cases of this stellar wine?

...or maybe some of each?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och en flaska från den vita favoritappellationen: Muscadet de Sèvre et Mains Sur Lie:

2011 Earl Vignoble Delaunay, Domaine du Val Fleuri (87p)
The quintessence of QPR. Clear, intense, pure, concentrated, no-prisoners, die hard mineral wine that is ultra proud of where it came from. And humbly so. USD7 or SEK50 it is.

Melon de Bourgogne produces some of the greatest white wines on Earth. And they are all available at insanely affordable prices. Meaning that the ppl who love expensive labels can't see it :)

Our second btl of this wine overwhelmed the first one, plastic cork and all. We are sure, that given some years, this wine will reach and breach the 90-points' wall.

...and who's now keen on a btl of 91p Batard-Montrachet for the price of 2 cases of this stellar wine?

...or maybe some of each?
Själv har jag ännu inte testat en Muscadet som smakar intressant, förhoppningsvis har jag bara haft otur. :(

Du brukar ju vara en riktigt blodhund när det gäller att hitta guldkorn. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Var hemma hos @vininfo.nu ihop med respektive fru för lite mat och vin igår. För ovanlighetens skull så tog jag inga bilder. Supertrevlig kväll som vanligt!

2012 Domaine Coursodon St. Joseph Silice
Lättsmält och härlig Syrah. Välgjord och läcker. Ganska typiska drag av fat (choklad, tobak), kryddor, björnbär, oliv och lakrits. Snäll i munnen med generös frukt och en gnutta restsötma.

Svingod i all sin enkelhet. Mitt bidrag, därför oblint. 88p

Är den så enkel? Jag gillar verkligen denna otroligt mycket. "Stenigheten" (om sådan finns haha). Vad finns mer för mig som verkligen gillar denna.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Själv har jag ännu inte testat en Muscadet som smakar intressant, förhoppningsvis har jag bara haft otur. :(

Du brukar ju vara en riktigt blodhund när det gäller att hitta guldkorn. :)
Några enstaka har varit blaskiga. Men, går man igång på transparens, makalösa mineraliska aromer (området har flera olika jordmåner) och frukt som krullar ihop sig tillsammans med bra syror, så visst! Elegent intensiva med "sense of place" som Chablis GC under lyckade år.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Håller (som vanligt) med @StefanAkiko här. Muscadet är generellt briljant valuta. Och de blir ännu bättre med 5-10 års lagring!!!
Några enstaka har varit blaskiga. Men, går man igång på transparens, makalösa mineraliska aromer (området har flera olika jordmåner) och frukt som krullar ihop sig tillsammans med bra syror, så visst! Elegent intensiva med "sense of place" som Chablis GC under lyckade år.
Ni två herrar får helt enkelt överbevisa mig när det finns tillfälle. Det låter ju onekligen som något för mig, men de gånger jag har provat så har jag inte förstått storheten alls. :(
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag undrade varför du hade citerat mig utan att skriva något, men nu såg jag att du hade lagt in en fråga i den citerade texten. :confused:;)

Är den så enkel? Jag gillar verkligen denna otroligt mycket. "Stenigheten" (om sådan finns haha). Vad finns mer för mig som verkligen gillar denna.
Jag gillar denna producent också, tro inget annat. "Enkelt" är inte ett skällsord för mig. Det jag menar är bara att vinet mer är gjort för att drickas ungt och inte är så strävt och krävande. Generöst och tillgängligt typ.

Vad man hittar just denna typ av charmtroll från norra Rhône vet jag faktiskt inte. Prova du Guigals Crozes-Hermitage (2802) (eller andra varianter från norra Rhône) och se vad du tycker om den? Inte lika kul möjligen, men "ganska" snarlik i stil. :)

Kanske har distanshandlaren @Martin Berggren några bättre tips?
 

Gurto

Medlem
Domaine les Pallières Gigondas Terrasse du Diable 2008 (hängmörad entrecôte med potatisgratäng, stekt sparris och rödvinssås)
Doftar röda äpplen med mycket skal, blåbär, mörka hallon, kryddigt av tallbarr, peppar och torkade örter. Därtill svarta oliver, förkolnad ved och saltlakrits.
I munnen är det mörkfruktigt, skogigt kryddigt, kraftigt och fylligt med bra syra. Lite alkoholhetta och örtbittert avslut.

Ett transformerande vin. Först är det väldigt alkoholstinnt, kantigt och ogint i frukten - mest äppelskal och dov kryddighet. Efter en timme vaknar det sedan till liv; en fin bärig fruktighet visar sig och vinet blir mycket mjukare och generösare. Noterna kommer från denna period i vinets levnadstadie utanför flaskan. Ett riktigt gott vin. Alkoholen (14,5%) stör väl lite och det finns lite örtbitterhet men det kan ändå sägas addera lite kärv charm. Här är det ett 88p-vin.

Men så transformeras det igen efter ytterligare en dryg timme och den bäriga frukten vinkar adjö. Efter sig lämnar den ett nästan medicinalt örtbittert och lakrisalt vin som inte alls är kul längre.

Funkade hur som helst ganska bra till maten.
 

mnor

Medlem
2013 Makkas Red (red blend från Cypern)
20150106_165009.jpg

Doft av: Först doft av röda bär, blåbär, körsbär, jord. Med värme i glaset tar en påtaglig jäst och kåda doft över med inslag av fat (det finns små toner av frukt kvar).
Smak av blåbär, viol, smultron och jord, med värme i glaset så tar lakrits och jäst över, toner av röda bär och ett obehagligt kort småsurt avslut.

Detta vin var en gåva som min fru fick från tyska börsen vilket borde borga för kvalitet, så jag kände mig tvingad att dissekera vinet. När vinet fortfarande var förhållandevis kallt var det knappt ok, men drickbart. Med lite värme i glaset så smakade det som ett riktigt billigt jästdominerat rödvin. Resten av detta vin håller just nu att bli en del av en gryta (jag hoppas inte jag sabbar grytan). Bland det sämsta som jag druckit på flera år. En tidigare årgång av vinet hade fått 87 poäng på CT, vilket från mitt perspektiv är ofattbart (kan inte tänka mig att en tidigare årgång kan ha varit så mycket bättre än det jag drack), 87 poäng är ju ett förhållandevis bra betyg.
 

Gurto

Medlem
Schäfer-Fröhlich Felseneck Riesling Spätlese 2010 (mangochutneyglazad kyckling med ris och vitlöksfräst paprika och broccoli)
Doftar citronmarmelad, litchi och kvitten. Grönörtig och pepprig ton av grön kardemumma. Mineralisk åt det jag vill kalla skiffer och svavel.
I munnen ett koncentrerat, rikt fruktigt, mineraliskt, halvsött vin med mycket bra syra.

Riktigt bra! Friskt och välbalanserat med bra syra som möter sötman. 90p

Passade bra till maten.
 

Zizou

Medlem
Något sen genomgång av vinerna till nyårsmenyn, men bättre sent än aldrig.

2005 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Klart god skumpa men måste tillstå att jag blev besviken. Den svaga årgången kanske påverkar relativt mycket eller så dracks den några år tidigt?

2008 Vilmart Grand Cellier d'Or
Underbar doft och smak med framträdande fat men samtidigt en hel del fin frukt. Klart kraftigare än FdP och fungerade utmärkt till Jordärtskocksoppa med diverse skaldjur i. Varför köpte jag inte att par stycken till? Vore intressant att följa utvecklingen över en 10-års period.

2007 Roagna Barolo La Pia
Dekanterades 1,5 timme och visst utvecklades doften under tiden men var väldigt tillgänglig från start. Smaken motsvarade doften och bjöd på sköna syror, ren och klar frukt med härlig intensitet. Som alltid när jag dricker Barolo får jag associationer till rosor och menthol i både smak och doft. Min korta erfarenhet av Barolo innebär att betyget skall tas med en nypa salt men detta var ett fantastiskt vin i min bok. Bedöms 2007 vara en årgång som ger tillgängliga viner redan i tidig ålder? Har en flaska kvar, hur länge är rimligt att ruva på den?

2010 Bosquet des Papes Cuvee Tradition
Trevligt vin med mer mörk och tuffare frukt än Roagnan. Vinet led nog av att serveras efter det vinet. I min bok lite för lite elegans och för mycket rakt på sak utan större komplexitet.

1998 Chateau d'Yquem
Väldresserade gäster man hade som tog med sig flaskan som nyårspresent :) Hade själv skaffat 2002 Suduiraut att dricka till desserten men det blev byte på den punkten och nu är man tyvärr fast i "Sauternes träsket" för vilken underbar upplevelse det var att dricka vinet. De flesta markörer fanns där med jag kände också en smak av dill om än en väldigt angenäm sådan. Har dock aldrig läst om dill som smakmarkör i Sauternes viner. Hur står sig 2002 Suduiraut mot detta vin?
 

Elvis

Medlem
2008 Vilmart Grand Cellier d'Or
Underbar doft och smak med framträdande fat men samtidigt en hel del fin frukt. Klart kraftigare än FdP och fungerade utmärkt till Jordärtskocksoppa med diverse skaldjur i. Varför köpte jag inte att par stycken till? Vore intressant att följa utvecklingen över en 10-års period.

Ett underbart vin! Jag drack samma vin på nyårsafton och ångrar att jag inte köpte fler än tolv flaskor. ;)
 

MartinE

Medlem
2005 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Klart god skumpa men måste tillstå att jag blev besviken. Den svaga årgången kanske påverkar relativt mycket eller så dracks den några år tidigt?
Bortsett från första gången jag drack den, hos Diebolt i sept 2013, har jag också alltid blivit lite besviken på 05:an. När jag drack den senast, i okt 2014 och då tillsammans med 06:an, kändes den senare klart mer utvecklad och bättre. Men 05:an kan säkert utvecklas om man ger den några år!

2008 Vilmart Grand Cellier d'Or
Underbar doft och smak med framträdande fat men samtidigt en hel del fin frukt. Klart kraftigare än FdP och fungerade utmärkt till Jordärtskocksoppa med diverse skaldjur i. Varför köpte jag inte att par stycken till? Vore intressant att följa utvecklingen över en 10-års period.
Instämmer med Elvis: det är en fantastisk champagne! Och ännu ett tecken på årgångens storhet!
 

chambertin

Medlem
1998 Chateau d'Yquem
Väldresserade gäster man hade som tog med sig flaskan som nyårspresent :) Hade själv skaffat 2002 Suduiraut att dricka till desserten men det blev byte på den punkten och nu är man tyvärr fast i "Sauternes träsket" för vilken underbar upplevelse det var att dricka vinet. De flesta markörer fanns där med jag kände också en smak av dill om än en väldigt angenäm sådan. Har dock aldrig läst om dill som smakmarkör i Sauternes viner. Hur står sig 2002 Suduiraut mot detta vin?

Har inte druckit just Yquem -98 men kan inte påminna mig att jag tänkt på dill hos ngn Sauternes jag druckit. Faten brukar vara ganska tydliga i söta viner med liknande fatregim som hos Yquem (upp mot 3 år på nya fat) men för mig dominerar ofta ekträ, vaniljen och ganska ofta kokos.

2002 är ett bra men inte stort år i Sauternes utan några riktiga toppar men den lider nog inte mest av kvaliteten utan det är nog mer så att svårigheten att komma efter 2001 lägger sordin på omdömena över lag. Annars är Suduiraut ett mkt säkert kort och brukar ligga topp-5/6 i området dom flesta årgångar.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
2013 Makkas Red (red blend från Cypern)
Visa bifogad bild 3121
Doft av: Först doft av röda bär, blåbär, körsbär, jord. Med värme i glaset tar en påtaglig jäst och kåda doft över med inslag av fat (det finns små toner av frukt kvar).
Smak av blåbär, viol, smultron och jord, med värme i glaset så tar lakrits och jäst över, toner av röda bär och ett obehagligt kort småsurt avslut.

Detta vin var en gåva som min fru fick från tyska börsen vilket borde borga för kvalitet, så jag kände mig tvingad att dissekera vinet. När vinet fortfarande var förhållandevis kallt var det knappt ok, men drickbart. Med lite värme i glaset så smakade det som ett riktigt billigt jästdominerat rödvin. Resten av detta vin håller just nu att bli en del av en gryta (jag hoppas inte jag sabbar grytan). Bland det sämsta som jag druckit på flera år. En tidigare årgång av vinet hade fått 87 poäng på CT, vilket från mitt perspektiv är ofattbart (kan inte tänka mig att en tidigare årgång kan ha varit så mycket bättre än det jag drack), 87 poäng är ju ett förhållandevis bra betyg.
Nu jämför du ju ditt vin med det som Valentin Gasser skrivit om på CT, men årgången innan din. Han verkar ju gilla vinet, "like a very good Beaujolais", och VG ligger ju inom spannet 85-89p. CT har ju sina sidor, och är definitivt en mångfasetterad och multikulturell tummelplats för vinifierade människor. Alla som skriver på CT följer inte alltid rekommendationerna för poängskala. Många verkar tycka att '90' = drickbart. De flesta har en typ 13-gradig skala. Men, det kan du ju enkelt justera gnm att själv lägga upp din TN där. Till nytta och glädje för resten av världens vinisar :cool:

...och det är fullt ok att skriva på Swe (ピング @Matlen) eftersom folk ju har så många olika språk där de är bekväma. Ssk intressanta TN kan man alltid nyttja Google Translate till. Tom koreanska och kinesiska blir hyfsat begripliga den vägen.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I måndags var vi på årets öppningsservering på L'Effervescence. Minst lika gott som Hemmalagat. Deras första (och förhoppningsvis sista) öppning som 2-stjärnig restaurang - nästa år siktar iaf jag på tre stjärnor där :cigarr:

Middagen till ära dekanterade vi en Sydfransk snygging som levererade på ett riktigt bra sätt!

2007 Gérard Bertrand Le Viala, 95p
Minervois-La Livinière
Shockingly great wine in every aspect, the same way the greatest medium bodied Grenache-based CdP's are. This year's best wine by far :)

Decanted for five hrs.
Blackish red with no hint of maturation.
Round, rich, fruity nose of distinct Grenache heritage. Garrigue, dark berries and a good dollop of sunshine present.
In the mouth, this medium bodied and superbly intense wine virtually explodes with all the aromas from the Southern Rhône text book. M tannin and M+ acids. Warm touches of plums, raisins, chocolate and some heat. Distinct mineral character thanks to exemplary transparency. Superb balance and difficult to only have one btl. Had to restrain myself in order to not run out of wine before the main dish...
If this wine was a movie, it would be Cinema Paradiso: a beautiful story from life that is sweet, but complex and honestly real. Both wine and movie embody more soul from their respective makers than most ever manage to even dream about...
At fantastic ** L'Effervescence, 2015 opening dinner.

Wife: 95p (best Grenache blend ever.)
Second and final btl around 2022.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton blev jag intervjuad av Tokyo Shimbun. Eftersom det är Japan, bjöds det på en hel del god mat och dryck. Kändes ofint att fota maten, så beslutade återvända t restaurangen i feb el mar. Beroende på vad och hur det passar.

Först ut var en:
2013 Beaujolais Villages Primeur

Det snällaste jag kan säga är att bakom den smoke-screen som den urvattnade karaktären åstadkommer, återfanns en genuin mineralitet av vått grus som tack vare (*huh*) vinets transparens framstod i all sin präktighet. Min snälla sida gör att jag besparar producenten en publik hängning på CT.

Svaret på frågan: "jag har förstått att du gillar vin, föredrar du rosé som är så inne? Eller är Beaujolais som nyss figurerade överallt i media (Nouveau-spektaklet) din hemmahörna?" var ju givet:

-Bjs naturligtvis, men bara om jag får välja nästa flaska!

Nästa flaska, från Minervois, och inte "Bjs" (som så många är känsliga mot):
2012 Domaine de Chamans Minervois Hegarty "Open Now", 91p
image.jpg

Immediate impression: Swullo (R.I.P.) big time Cali Syrah. Lasted throughout the dinner and presented new THICK aspects continually. Not for the lovers of delicate wines, this is a compact in-yah-face Syrah that made us love Minervois even more.

Black red.
Huge, extracted nose of young Syrah without the peppery aromas. Rich, dark, youthful, fruity asphalt and ... a fist!
In the mouth it displays M tannins and M acids with mega rich fruit with a plethora of aromas, ranging from blueberries and nasturtium to asphalt and licorice. Long, lingering, satisfying and rich.

Sometimes you just WANT it! And tonight it filled the hole that the first btl of Beaujolais Villages 'en primeur' created with its fine-tuned and sensitive minerality BUT superb ineptitude when it came to matching any kind of food...

Absolutely married the special hog flank the chef had prepared for us at brilliant Italian organic restaurant Bisi Basi in Yokohama:
http://tabelog.com/kanagawa/A1401/A140306/14011292/

Wife (interpreter for the night): 91p, after some debate regarding how to value this wine's shapes. (We were both deliberating 88p as well.)

Amazing wines are obviously made in Minervois, maybe Anne Gros and Pierre Cros making the ones that have most turned our heads so far. Journey continues!
 
Last edited:
Toppen