Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
moulin saint georges la fleur.jpg

Mindre bra producent, bra årgång mot bättre producent, sämre årgång:
2009 Château La Fleur Pourret: från systemets septembersläpp, massor av vanilj, blåbär och plommon, finns lite skog, blommor, violpastiller och sälta i bakgrunden. Ett rätt ok vin, som kanske kommer mer till sin rätt efter några år i källaren?
2002 Chateau Moulin St. Georges 2002: minst lika bra som förra gången, spelar i en helt annan division än La Fleur Pourret, helt klart tio poäng bättre.
 

vininfo.nu

Medlem
Julgodis + Anthon Berg = Brunello.

På väg hem från en Brunello di Montalcino 2001 provning. 12 olika viner som bjöd på körsbär, torkad frukt (russin, fikon, torkade körsbär), choklad, nypon och mandelton. Mörka trots sin ålder och viss eldighet. Låg till påtagligt sträva. Ingen tog temat men vi var i alla fall i Italien. Själv var jag vilse i Amaroneland...

Höjdpunkterna var:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Monday, Monday…

Veckan måste börjas i rätt anda.

Cabernet Franc spås nästan unisont av oraklena köra om Malbec som Argentinas främsta druva och jag har i lönndom börjat bygga på källaren medan priserna ligger någorlunda rätt. Vi har ju en fantast här i form av forumets moderator men bäst att inte väcka den björn som sover :rolleyes::rolleyes: ähum @Mattias S . Atamisques rena variant i linjen Serbal har kalljäst sex dagar i 8C (häpp!) och sedan lagrats sex månader på ståltank (häpp häpp! Monkton Bob vänder sig nu i sin tomma grav). Gröna, friska toner med lite seriös ceder och läderpjuck eller kanske skokräm. Fylligt, men inga bilringar, bra balans, lagom doserad syra, mjuka tanniner. Växer. Väldigt bra, nästan franskt i sin förmåga att behålla intresset och inte sladda ut i kurvorna. Detta är framtiden.
Atamisque Cabernet Franc Serbal 2014, 90+ p.

Kontrasterar med en Tight Cluster från 2008. Har en pava vikt åt @Gurto också men det var ett tag sedan jag drack och det var dags att öppna (ölkapsylen) igen. Fin mousse, lite sluten doft i starten med motorolja, eucalyptus, och pepprig Shiraz. Len och fyllig i gomen, svart, nattsvart Shiraz från Barossa, peppar, rågummi, slaktbod. Kommer bara att bli bättre.
Magpie Estate Tight Cluster Sparkling Shiraz 2008, 90+ p.

ata.jpg


Noir de Noirs... vackert, vackert
ata2.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Cabernet Franc spås nästan unisont av oraklena köra om Malbec som Argentinas främsta druva och jag har i lönndom börjat bygga på källaren medan priserna ligger någorlunda rätt. Vi har ju en fantast här i form av forumets moderator men bäst att inte väcka den björn som sover :rolleyes::rolleyes: ähum @Mattias S.
Jag har gillat de CF-viner från Argentina som jag har druckit, men stilen är så in i bänken annorlunda jämfört med uttrycket i Loire som brukar stå för den stil jag älskar. För min del så älskar jag sval CF medan lite varmare uttryck mer drar åt vanlig Cabernet Sauvignon, vilket kan vara hur gott som helst, men inte samma sak. Kan absolut tycka att det är intressant att druvan får mer utrymme i Argentina i vilket fall som helst.

Spännande tider. När de ändå håller på och experimenterar så skulle jag vilja slå ett slag för Mourvedre som älskar sol och värme och behöver det för att komma till sin rätt, men möjligen så skiter det sig rörande annat i "terroiren". :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick käka kopiösa mängder ödmjukhetspaj i onsdags, så till den grad att jag knappt vill skriva om det här, men då jag gärna vill vara öppen både i vått och torrt så är det bara bita ihop och ödmjukt erkänna att jag har mycket kvar att lära när det gäller vin...

Två heat med vita viner serverades blint. Första heatet så var det druvan som skulle hittas och i det andra ursprunget (land, region, distrikt och årgång). Normalt så har man alltid en backup-gissning att ta till, men då det enbart var träning så såg jag ingen poäng med att få lite bonuspoäng via chansningar, så jag nöjde mig med en gissning per vin. Skriver ner mina intryck utan tillgång till mina anteckningar, bara för att riva av plåstret och kunna gå vidare. :)

image.jpg


image.jpg


Tog inte en enda druva i första heatet. Rieslingen var väl den man borde tagit möjligen och kanske även den sydafrikanska CB:en. Gissade Viura och vit Rioja på sydafrikanen, förmodligen på grund av forumsvinet som var allt annat än oxiderad och klassisk utan massivt fatad med hög syra och mängder av citrus (felkalibrerad med andra ord). Möjligen fanns där lite honung, men det känns ju inte unikt på något vis. Rieslingen var löjligt generisk och dessutom kryddig med inslag av päronskal. Jag landade i att den var "tysk" i sin stil och gissade på GV från Österrike. :(

Den riktiga GV:n i heatet var kvällen mest udda vin (troligtvis är den typisk GV, men jag har för dålig koll) med mängder av terpeniska drag åt bergamott, ros och kryddor. Fet, syrarik och trots detta så sa min magkänsla att det borde vara en torr Gewurtz då den blommiga karaktären i aromen indikerade detta. Syran borde pekat mig åt mer rätt håll, men jag kom inte på något bättre. Pinsamt!

När det gäller Alvarinon så är det bara att kapitulera, jag har knappt druckit druvfanskapet. Ganska trevligt vin med fet tropisk frukt åt persika och aprikos med en del inslag av kokta grönsaker åt sparris. Kändes varmt men med bra syra och struktur. Så i brist på annat så gissade jag på SB från varmare breddgrader på grund av sparristonen, men jag var långtifrån övertygad, men det var allt jag hade att gå på tyvärr. Jag behöver dricka mer vitt!

Andra heatet var aningen "lättare", men det mesta gick käpprätt åt helsike ändå.

Första vinet var ju såklart lätt. Druvan skriker med sin typicitet, men detta heat handlar bara om ursprung. Det finns ju egentligen bara två ursprung att gissa på och jag valde fel. Ung SB från NZ och Marlborough blev min gissning då de överdrivna flädertonerna och mängder av grön sparris bör innebära NZ. Ingen påtaglig mineralitet heller. Urtrist vin (helt ok rent objektivt) som jag druckit många gånger oblint innan, mest troligt så kommer jag aldrig gissa Sancerre och Loire på detta, då stilen är för överdådig för det. Portuguisen har jag helt glömt, men jag var ute och cyklade i alla fall. Lite udda vin.

Silvanern var generiskt, friskt, "stålig" och päronaktig. Landade på en enkel minichablis. Sista vinet var kvällens vin utan tvekan. En klockren Bourgogne med härliga fattoner som bjöd på krut och nougat. Med facit i hand så inser jag dock att det var aningen för fylligt för att gissa vit Bourgogne, men det är ju från ett tillräckligt svalt område för att påminna om the real deal och jag föll som en fura även här. Vin från Oregon dricker jag ju om något en del, men knappast särskilt många chardonnay:er.

Kan inte minnas att jag har varit sämre någonsin på en blindprovning. Mycket av de viner som var med är dock sådant jag har för dålig koll på för att kunna plocka på annat vis än genom rena taktiska gissningar (vilket jag inte tycker är meningsfullt vid träning). Jag har ju dessutom fått lite väl uppblåst självförtroende de senaste övningarna, där jag mer eller mindre lyckats plocka det mesta, så detta blev en rejäl ödmjukhetspaj av det bittraste slaget. Är man inte ödmjuk innan så blir man det ganska snabbt när man blindprovar vin. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick käka kopiösa mängder ödmjukhetspaj i onsdags, så till den grad att jag knappt vill skriva om det här, men då jag gärna vill vara öppen både i vått och torrt så är det bara bita ihop och ödmjukt erkänna att jag har mycket kvar att lära när det gäller vin...

Två heat med vita viner serverades blint. Första heatet så var det druvan som skulle hittas och i det andra ursprunget (land, region, distrikt och årgång). Normalt så har man alltid en backup-gissning att ta till, men då det enbart var träning så såg jag ingen poäng med att få lite bonuspoäng via chansningar, så jag nöjde mig med en gissning per vin. Skriver ner mina intryck utan tillgång till mina anteckningar, bara för att riva av plåstret och kunna gå vidare. :)

Visa bifogad bild 4960

Visa bifogad bild 4961

Tog inte en enda druva i första heatet. Rieslingen var väl den man borde tagit möjligen och kanske även den sydafrikanska CB:en. Gissade Viura och vit Rioja på sydafrikanen, förmodligen på grund av forumsvinet som var allt annat än oxiderad och klassisk utan massivt fatad med hög syra och mängder av citrus (felkalibrerad med andra ord). Möjligen fanns där lite honung, men det känns ju inte unikt på något vis. Rieslingen var löjligt generisk och dessutom kryddig med inslag av päronskal. Jag landade i att den var "tysk" i sin stil och gissade på GV från Österrike. :(

Den riktiga GV:n i heatet var kvällen mest udda vin (troligtvis är den typisk GV, men jag har för dålig koll) med mängder av terpeniska drag åt bergamott, ros och kryddor. Fet, syrarik och trots detta så sa min magkänsla att det borde vara en torr Gewurtz då den blommiga karaktären i aromen indikerade detta. Syran borde pekat mig åt mer rätt håll, men jag kom inte på något bättre. Pinsamt!

När det gäller Alvarinon så är det bara att kapitulera, jag har knappt druckit druvfanskapet. Ganska trevligt vin med fet tropisk frukt åt persika och aprikos med en del inslag av kokta grönsaker åt sparris. Kändes varmt men med bra syra och struktur. Så i brist på annat så gissade jag på SB från varmare breddgrader på grund av sparristonen, men jag var långtifrån övertygad, men det var allt jag hade att gå på tyvärr. Jag behöver dricka mer vitt!

Andra heatet var aningen "lättare", men det mesta gick käpprätt åt helsike ändå.

Första vinet var ju såklart lätt. Druvan skriker med sin typicitet, men detta heat handlar bara om ursprung. Det finns ju egentligen bara två ursprung att gissa på och jag valde fel. Ung SB från NZ och Marlborough blev min gissning då de överdrivna flädertonerna och mängder av grön sparris bör innebära NZ. Ingen påtaglig mineralitet heller. Urtrist vin (helt ok rent objektivt) som jag druckit många gånger oblint innan, mest troligt så kommer jag aldrig gissa Sancerre och Loire på detta, då stilen är för överdådig för det. Portuguisen har jag helt glömt, men jag var ute och cyklade i alla fall. Lite udda vin.

Silvanern var generiskt, friskt, "stålig" och päronaktig. Landade på en enkel minichablis. Sista vinet var kvällens vin utan tvekan. En klockren Bourgogne med härliga fattoner som bjöd på krut och nougat. Med facit i hand så inser jag dock att det var aningen för fylligt för att gissa vit Bourgogne, men det är ju från ett tillräckligt svalt område för att påminna om the real deal och jag föll som en fura även här. Vin från Oregon dricker jag ju om något en del, men knappast särskilt många chardonnay:er.

Kan inte minnas att jag har varit sämre någonsin på en blindprovning. Mycket av de viner som var med är dock sådant jag har för dålig koll på för att kunna plocka på annat vis än genom rena taktiska gissningar (vilket jag inte tycker är meningsfullt vid träning). Jag har ju dessutom fått lite väl uppblåst självförtroende de senaste övningarna, där jag mer eller mindre lyckats plocka det mesta, så detta blev en rejäl ödmjukhetspaj av det bittraste slaget. Är man inte ödmjuk innan så blir man det ganska snabbt när man blindprovar vin. :)

Tack för blottningen! :)

Drack Old Stones i helgen och hamnade också blint i Bourgogne.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu jäklar, jag fick kontra rejält för en stund sedan. Måste ju som sagt träna på vita viner så jag bad min fina hustru att plocka upp något vitt på bolaget. Hon har dock lite dålig koll på regioner druvor och liknande, så jag sa att vad som helst duger bra, bara det är vitt, typ.

Så här blev utfallet:

Vin 1. Tysk känsla, inte Riesling. Bra syra, småbittert med lite grapefrukt. I näsan eteriska oljor, rosor och päronskal, bergamott. Fet och kryddig (kan det vara peppar?). Nu jäklar måste det vara Grüner från Österrike, annars jäklar! Bra vin, närmare 200 pix och 87 fina poäng. Trevligt matvin.

Facit: 2014 Schloss Gobelsburg Steinzets

Jo, ja tackar jag! Fan vad skönt! Samma vin som i onsdags, vad är oddsen (frun har ju knappast koll)? Man får tacka SB:s mediokra utbud för denna härliga revansch. :) Upplevde det klart annorlunda denna gång. Dagsform är lurigt!

Vin 2. Fet, tropisk frukt, persika, blommor, druvigt, mogna päron, honung. Viskös, fyllig, låg syra och småeldigt. Känns Alsace, lite som en blandning av gewurtz och Pinot Gris. Satsar på att det borde handla om en Pinot Gris från Alsace. Strax över hundralappen och 85 stadiga poäng. Ganska gott.

Facit: 2013 Pierre Sparr Pinot Gris Reserve

Inte illa, två av två. Nu är jag med i matchen igen! Jippie!

image.jpg

Japp, tomtarna är fortfarande kvar!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Idag snubblade jag över en bortglömd flaska 2012 Dom Goisot Saint Bris som låg och dammade när jag skulle hitta något rimligt till skaldjurssoppan... Vilket jäkla gott vin, en härlig näsa, potent syra och sköna lager av grape och pomelo (?) och något tropisk inslag som skulle kunna vara ananas. Längden är helt bedårande!
Vet inte om mina fyra vita veckor har gjort mig extra lyrisk men fasen vad gott, nästa så man måste erkänna att grabbarna i Cavistelådan inte på något vis är tappade bakom en vagn eller för den delen någon som helst typ av fordon... :p
 

Larseman

Medlem
Poppat idag och tidigare i veckan:

WP_20150918_004.jpg


2014 Cantina Terlan Sauvignon Terlano Winkl
Italiensk Sauvignon Blanc från Trentino. Ganska spännande doft av gräs, gråpäron, mandarinskal, dammigt antikvariat (?) och en aning krut. I munnen hög och lite vass syra, smak av grape och krusbär och ganska kartiga drag. Bättre i näsan än i munnen. 84p

2011 Massolino Langhe Nebbiolo
Inte alls lika bra som för ett år sedan. En ganska dov och lite stum doft, kryddig (pepparkaka), timjan och granbarr men ingen tydlig frukt. Smaken domineras av tranbär och lingon, slank känsla med förvånansvärt försiktiga tanniner. Tre dagar senare hittar jag lite mer frukt, typ skogshallon och lingon, och lite svamp. Når ändå inte mer än 86p.

2010 Bodegas Cepa 21 Ribera del Duero
100% Tinto Fino (Tempranillo). Den här är riktigt bra! Kryddig, mörk frukt, plommon, lakrits, worchestershiresås, lingonris och lite rök. Stram och fyllig med smak av plommon och slånbär. Lång och skön smak. 90p
 

Vino fino

Medlem
Den här är riktigt bra! Kryddig, mörk frukt, plommon, lakrits, worchestershiresås, lingonris och lite rök. Stram och fyllig med smak av plommon och slånbär. Lång och skön smak. 90p
Herrn ger bäst betyg till en spanjor. Häpp!?? Jag vacklar hårt och cyklar rakt in i stolpen av chock. Är du säker på att italienarna inte var bättre?
;)
Stor chock och överraskning....
 

Vino fino

Medlem
Jag tror herrn kan behöva läsa på lite mer om självprojektion. ;)
Som vanligt hänger jag inte med i dina svängar... jag kan min Freud men menar du att du plockar bättre blindpoäng utanför hemmets hägn än innanför? I såna fall är du kungen. Och bjuder därmed in till en gigantisk blindprovning utanför ditt hus.

Själv tar jag många fler blindpoäng i sammanhang som jag känner (hemma eller hemma hos bekanta som jag träffat flera gånger än en).
 

Gurto

Medlem
Hyllhandling på ett bolag som endast har standardsortiment (dvs mycket sparsamt, inga tillfälliga släpp eller något utöver det vanliga) resulterade i

Faustino I Gran Reserva 2001 (Nötboggryta med bacon, rödvin och svamp)
Doft: Mörka bär; björnbär, blåbär, peppar, sötlakrits, lätt jordigt, ek med träig kryddighet, lite brända toner och diskret vanilj
Smak: Stramt och kryddigt med fin mörk men sval frukt. Relativt strävt. Medelfylligt.

Längesedan jag drack Faustino och 2001 har har jag inte druckit alls. Hade inga höga förväntningar alls och hade inte tänkt skrivs om det alls eftersom jag förväntade mig ett okej men lite småtrött vin med för mycket vaniljiga fat men detta är ju bra! Stramt, kryddigt och nyanserat. Nämner ju vanilj men det är definitivt inte överdrivet vaniljkladd och det Rioja-karikatyriska kräftspadet lyser med sin frånvaro. Känns dessutom väldigt ungt. Att det är 14 år gammalt märks verkligen inte.
87p+
 
(Lite sent svar, men jag har legat däckad av en dunderförkylning i nästan en vecka.)
Han skickade ett par elaka bilder på två olika Bourgogne Grand Cru som han drack igår...

"Elaka bilder"? Det är väl inte bildernas fel att du befinner dig på fel sida av Sverige? :D

För allas glädje så såg bilderna ut så här:

Romanée Saint Vivant 2013.JPG
Bâtard-Montrachet 2013.JPG


Sorgligt nog räckte slatten i karaffen bara till drygt ett halvt glas av Romanée Saint Vivant 2013 (inte "råmande Saint Vivant" som rättstavningsfunktionen precis ville få det till) från Domaine de l'Arlot, vilket gjorde att jag lite för försiktigt sippade mig igenom glaset. Vinet hade stått på karaff sedan två dagar tidigare och hade om mitt minne inte svek mig tappat en del sedan dess. Det gjorde dock inte så mycket, mitt leende gick ändå från öra till öra.

Bâtard-Montrachet 2013 från Château de la Maltroye hade jag däremot ett riktigt generöst glas av och det vinet hade jag dessutom redan druckit av två dagar tidigare och det var verkligen inte sämre nu. Här sippade jag inte försiktigt, utan drack i ymniga klunkar. Så jävla bra.

Jag förde inga anteckningar, men ibland smakar vin faktiskt godare om man helt enkelt skiter i det momentet och istället bara njuter.

Vinerna dracks på Olssons Vin här i Göteborg.
 
Faustino I Gran Reserva 2001 (Nötboggryta med bacon, rödvin och svamp)
Doft: Mörka bär; björnbär, blåbär, peppar, sötlakrits, lätt jordigt, ek med träig kryddighet, lite brända toner och diskret vanilj
Smak: Stramt och kryddigt med fin mörk men sval frukt. Relativt strävt. Medelfylligt.

Längesedan jag drack Faustino och 2001 har har jag inte druckit alls. Hade inga höga förväntningar alls och hade inte tänkt skrivs om det alls eftersom jag förväntade mig ett okej men lite småtrött vin med för mycket vaniljiga fat men detta är ju bra! Stramt, kryddigt och nyanserat. Nämner ju vanilj men det är definitivt inte överdrivet vaniljkladd och det Rioja-karikatyriska kräftspadet lyser med sin frånvaro. Känns dessutom väldigt ungt. Att det är 14 år gammalt märks verkligen inte.
87p+

Det är fler än du som gillar det vinet:
http://www.decanter.com/reviews/rioja/faustino-faustino-i-rioja-gran-reserva-spain-2001/

Nu brukar jag själv inte bry mig så mycket om poäng på viner och sätter definitivt aldrig själv poäng, men även om vinet är rätt bra så känns väl ändå Decanters betyg lite, eh..., generöst?
 

Gurto

Medlem
Det är fler än du som gillar det vinet:
http://www.decanter.com/reviews/rioja/faustino-faustino-i-rioja-gran-reserva-spain-2001/

Nu brukar jag själv inte bry mig så mycket om poäng på viner och sätter definitivt aldrig själv poäng, men även om vinet är rätt bra så känns väl ändå Decanters betyg lite, eh..., generöst?

Det är inte lite generöst utan ÅT HELVETE för generöst :) Jag velade mellan 87 och 88 men aldrig att jag funderade på att lägga på tio pinnar till ;)
 
Toppen