Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

grappa

Medlem
Blandad kompott ikväll.
Ambasciatore Bagnoli Friularo, 2007, Veneto; brunröd färg. Doft av körsbär, lite jord, plommon med mera. Bra syra och viss kvistighet i smaken ackompanjerade körsbären. Gott och drickbart men skulle nog kunnat ligga några år till. 88 p.
Leitz Magic Mountain, 2013; Blekgul. Härlig doft av tropisk frukt och en antydan till miniralitet. Bra syra, gröna äpplen, tropisk frukt, och marsipan. Intressant att följa utvecklingen av detta härliga vin. 88 p
Francois Baur Turkheim Gewurztraminer 2005: Guldgul i färgen. Parfymerad doft med russin, rosor, tropiska frukter, honung och bivax. Härlig smak av russin, cideräpplen, honung, rosenparfym och mycket mer. Trots allt en relativt torr Gewurztraminer (typiskt Baur). 93 p
 

Åskar

Medlem
:D Snyggt skrivet :)
Det slank ner några flaskor East Bench på juldagen och din beskrivning stämmer helt med vad vi också tyckte.
Kul :) du tog möjligtvis inte några noter? Alltid roligt att se vad andra tycker, jag kastar mig huvudstupa ut när det gäller att recensera viner, går det åt skogen kan man alltid skylla på delirium. Vad tycker du för övrigt om zinfandeln? Jag har fått för mig att den är väldigt styvmoderligt behandlad bland findrickarna.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kul :) du tog möjligtvis inte några noter? Alltid roligt att se vad andra tycker, jag kastar mig huvudstupa ut när det gäller att recensera viner, går det åt skogen kan man alltid skylla på delirium. Vad tycker du för övrigt om zinfandeln? Jag har fått för mig att den är väldigt styvmoderligt behandlad bland findrickarna.
Inga noter från juldagen - efter hinkvis med glögg, grogg och snaps är inte omdömet det bästa, men vi hade testat den tidigare:
http://www.finewines.se/threads/ida...gar-och-diskussioner.2030/page-394#post-93150
Jag tycker att East Bench 2013 är väldigt nära Geyserville 2013 och klart bättre än Lytton Springs - tror att de har lagt ner mycket jobb på att få till det, trots att vinstockarna är unga.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kan ett billigt vin från Chile vara bra nog att skriva om på ett forum som finewines.se?

Absolut! Det hade snarare varit tjänstefel att inte nämna ett bra vardagsvin av denna kaliber.

2013 Antiyal Carménère Pura Fe kostar inte mer än 149 pix på bolis men levererar mängder av personlighet och druvkaraktär helt utan onödig makeup eller överdriven vinmakning. Jag kanske bör tillägga att jag länge trodde att chilienska rödviner enbart smakade fatad svartvinbärssaft, vilket det tyvärr finns många exempel på (sa någon Perez Cruz?), men det här vinet tillhör inte den skaran.

Nä, här pratar vi om ett slankt och silkeslent vin med saftiga syror och härlig aromatik som tveklöst lurade mig hela vägen till Loire blint. Inte första gången druvan Carménère lyckas lura mig dit visserligen, men denna gång så hade jag i alla fall lärt mig av mina tidigare misstag och gissade således sekundärt rätt åtminstone. Nästa gång kanske jag till och med nyper ursprunget på första gissningen.

Fin och komplex arom med skitiga (stalliga) drag av nyplockade svarta vinbärsklasar med härligt florala drag av jasmin samt ett uns kaffe, kåda, gräs, blåbärsris, paprika och lite läskande mineralitet i form av stendamm. Lättfotat i munnen med knappt märkbara tanniner och rakryggad syra. Duglig intensitet, fin balans och klart godkänd längd. Aningen alkoholsötma i avslutet drar ner helhetsbedömningen ett snäpp, men jag är tolerant mot denna skavank.

För att summera: Ett intressant vardagsvin som bjuder på drickglädje, charm och personlighet för en prislapp som är mer än rimligt låg. Dracks till lite hemgjorda hamburgare och det blev en klart njutbar kombination. 88p
 

Pontus

Medlem
2007 Dönnhoff Hermannshöhle Riesling Großes Gewächs intogs under gårdagskvällen tillsammans med diverse tilltugg. Jag föredrar att dricka denna typ av Riesling med en viss mognad. Efter några år försvinner doft och smak av piggelin, frukten och syran integreras och mineraliteten blir mer framträdande. Doften är inbjudande med citrus, tropiska frukter, blommor och en minimal hint av petroleum. Smaken är intensiv med gröna äpplen, tropiska frukter, relativt hög syra och helt galna mineraler i eftersmaken. Ett av årets absolut toppviner, 95p.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett kändisvin, en klassiker och en intetsägande och småtrist Bordeaux blev gårdagens vinupplevelser i hemmets trygga vrå...
Vi börjar med kändis-svinet. :)
2012 Madame Holywood Wives & Sex in the City
Jag tycker nog att Andreas Larsson har gjort ett bra jobb med detta horhus. Med lite mer xxx xxx så hade jag gått upp i brygga och brustit ut i lovsång, men en rekommendation tycker jag att det förtjänar ändå. 88p

2009 Klein Constantia Vin de Constance
Äntligen är oskulden tagen! Jag saknar nog den där härliga botrytistonen misstänker jag. ...91p...:)

Ursäkta mina mörsade citatfel, men min dator klarade inte språket särskilt bra....
...men, jag tror det låter rätt likt om man growlar :)

Hurusom håller jag med dig om alla kändisviner jag druckit hitintills, från äckliga Morbergare till vidriga Champagner och vedervärdiga Bourgogner. Men, det finns ju dem som anser att prislappen rättfärdigar sig självt, iaf då vinet drickes oblint :bäver: och som samtidigt anser att det bakom modesta prislappar aldrig kan gömma sig megalomaniakaliska viner. Vin Är måhända det enda området där blindhet är den största tillgången. Detta vad gäller att bevara egots storhet, plånbokens fetma och njutningens lyster :D
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 5790
1998 Château Trotte Vieille: Bordeaux som man vill hade den! Humidor, läder, kaffe, tobak och cederträ, djup koncentration, i ett perfekt drickläge med massor av syra och frukt i behåll. 92-93p.
2013 Ridge Zinfandel East Bench: Gräddig,, vanilj, blåbär och saltlakrits, snygg balans mellan syra och tanniner, allt sitter där det ska, väldigt drickvänligt redan nu. 91p
Vad säger du om din kristallkula vad gäller Ridge'ns lagringsbarhet och zenith, given vad du upplevde just där och då, och att R. Parker fortfarande firas som Statschefen i Nordkorea.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Druvan Listán Negro är det nog inte många som känner till, inte jag heller förrän nu. Har tydligen liknande DNA som druvan Mission som var den första druvan som planterades av spanska missionärer i Nord- och Sydamerika för allt för längesen. I dagsläget så ses de dock som olika druvor då de har "muterat" såpass olika under tidens gång. Den röda motsvarigheten till Palomino tydligen, vilket är huvuddruvan i Sherry.

Listán Negro odlas såklart i Spanien, men är också en av de druvor som används flitigt i viner från Kanarieöarna.

Drack ett vin från Teneriffa i helgen där druvan ingick ihop med en del andra för mig okända druvor. Ett riktigt kul vin med härlig karaktär, lågt pris men av hög kvalitet. Precis som det borde vara oftare med andra ord. Helt klart en rekommendation således!

2013 Suertes del Marqués Valle de la Orotava El Lance 7 Fuentes
Fick det blint och tänkte utan tvekan på Syrah från svalare breddgrader först och främst. Mängder av peppar i näsan med sval röd frukt åt skogshallon och björnbär ihop med lite toner av kåda, plast, stall, lagerblad, lavendel och moderata fat. Härligt slankt och läskande i munnen. Fin intensitet och längd med lite småbitska druvtanniner. Ganska snällt, men välstrukturerat och balanserat. Spekulerade även kring en bättre Beaujolais av tyngre slag, typ Moulin á Vent men var aldrig i närheten av att hitta rätt såklart.

Ett riktigt härligt vardagsvin som ingen borde missa. Finns att hitta på flaskbanken för tillfället, så passa gärna på att testa. Ett pris under 200 pix känns jäkligt rätt för stabila 89p. :)
Visst är det fantastiskt att missta ett varmklimatsvin för ett kallklimatsvin :)
Har själv gjort det flera ggr. Och! Motsatsen är minst lika fascinerande.
Bäst av allt: sporrar oss vågliga blindprovare att lära oss mer :))))
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om jag förstår det rätt är detta den lite bättre kusinen?
Castello Di Brolio
Jag blir i vart fall glad varje gång jag hämtar upp en och öppnar till hembakad pizza...
Glad, gladare!
...och fetare :-(

Precis som jag!
Varje vecka jag tillbringar utanför Japan tynger jag på Jorden med ett kg.
Fruktansvärt!
Och jag skyller allt detta på tre faktum:
  1. Min svenska granne är en pizzeria.
  2. Billiga pizzaviner är jävelusiskt goda!
  3. I Japan kostar en kvartspizza (=familjepizza (för en familj av mindre insekter, diam ca 18cm)) över 100kr och knappt drickbara viner 150kr på den ICA-liknande affären här invid (mer pga strafftullar för utländska alkoholprodukter än IOGT:s spridning). Man kan köpa straff(kn)tullade viner från Seven11 för 50kr flaskan, men då de smakar som om de kommer från svenska BiB:ar känns det säkrast att låta bli. *huh* För tänk ändå vad kineser skulle kunna koka ihop Systemstorsäljare av...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen verkar hittills ha tipsat om australiensisk Pinot Noir så då gör jag det. I svalare områden av Victoria görs en hel del viner på Pinot Noir och många i t.ex. Yarra Valley försöker göra dem "Bourgognelika".
Från Mornington Peninsula så finns Ten Minutes by Tractor 10X Pinot Noir och i Geelong så gör t.ex. By Farr ett antal viner på Pinot Noir. Från Yarra Valley så kan du bl.a. hitta Mac Forbes Woori Yallock i ett par olika årgångar och från Tasmanien så finns Tolpuddle, som Jancis Robinson verkar förtjust i, och Josef Chromy.
En producent från Nya Zeeland som inte nämnts är Neudorf, fast deras specialitet får nog sägas vara Chardonnay. Där får du mycket vin för pengarna.
Nice try!
(Att göra mål i rugby heter "try".)
Finns väldigt många fler, och:
Frågan som återstår är ju bara den lilla fina att: hur få SB att byta ut bara fem bamarone mot några sådana...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inte varit superaktiv på forumet i denna tråden under hösten, men ska bättra mig nu när man har lite lediga dagar framöver.
2004 Giacomo Marengo Cerequio (levererat från solobarolo i veckan)
Visa bifogad bild 5820
Jag kan bara instämma.
Skriver nu, insomnia. Solen har börjat stiga... Huh. Imorgon blir tuff! Inbegriper årets Nyårskrökarparty med mina senseier, och jag kan inte komma undan (eftersom jag lyckades knipa 5 dan under 2015):

Har druckit så mycket förfärligt den senaste månaden:
Apfelwein i Frankfurt: vi avslutade vår julsemester med fyra konsekutiva kvällar hos Adolf Wagner samt fattade beslutet att släpa med en 5 liter kanister till Japan och min nästa helgfest med min stor-sensei: Suda-sensei. Måste ju lära honom dricka (och evt uppskatta) syrligt vattnig jästig gegga-äpplig dryck innan han leder en veckas kendo-seminarium där under senare delarna av 2016.

Tüsk Riesling:

Inmundigade 8 Rieslingar i Frankfurt med närområden (utan att gå på vintur) och är bara besviken på hur jag i 7 fall av dessa 8 inte skulle ha kunnat känna igen druvan. Låg syra, överdriven blommighet, blaskig vattnighet (3st), blast- och algliknande kompott samt döda träd i en gammal torr skog....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 5827
Kalifornien blindprovning med 4 typisk druvor.

Samtliga unga. Pinot var transparent med rubinröd ton, övriga mörkblå och täta, Caberneten var tätast.
Marimar PN var till en början väldigt syrlig i tonen och hade en massa röda vinbär och hög syra var därför först inne på en Barbera. Efter ett tag (1 h) utvecklades doft och smak till en utmärkt PN med lite fruktoner och antydan till kartighet. Mycket bra längd och fantastisk utveckling i glaset. 89 p tycke och smak, 89 p kvalitet.
Zinfandeln från Ridge var väldigt otypisk med bra syra, vissa tanniner, mycket röda vinbär och en antydan av vanilj. Efter att fått temat avslöjat som 4 olika druvor från Kalifornien låg Zinfandel närmast till hands. Utvecklades bra i glaset och hade hyfsad längd. 87 p.
Ojai Syrah doftade distinkt södra Rhone med vitpeppar och annan kryddighet, plommon med mera. Vaniljsötman tydlig, hyfsade tanniner. Ett gott vin men sämst i sällskapet. 86 p
Heitz Cabernet fullkomligt stank av stall. Underbar doft om man gillar stilen (som jag). Tyvärr lite endimensionell eftersom det bara var stall och läder, frukten försvann helt. Kunde faktisk varit mer välgjort. 89 p tycke och smak, 85 p kvalitet.
Har personligen avnjutit underbarheter med alla dessa viner/producenter (från 1982 och framåt), men inte ett enda av årgångarna du haft äran att samsmutta på i deras attraktiva ungdomlighet.
Hoppas fö på egna framtida njutningar av dessa lovande viner.
Skoj som fan att du kunde avnjuta dem alla på samma gång.
Avundsjuk?
Jag?
Bah! Finns inte på min världskarta.

...men om avundsjuka var en drivkraft i ditt liv?

...jomen som PHAEN! ! !
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
träning är det som gäller antar jag? stumt och slutet är nog också hur jag skulle beskriva det dag1. antagligen var det väl bäst efter några timmars luftning än dag 2.

Är detta generellt för Brunello eller hur funkar det?
Generellt (iaf bland de BdM-odlare jag delat flaskor med genom åren) anses BdM vara bäst efter 24 tim luftning, nästan oavsett årgång och ålder. Själv är jag mer åt det otrogna hållet då detta stämmer ibland och ibland inte. Men, om där är många rätter så funkar ju bordsvatten då vinet skär sig.
Om vi betänker att: under ett 80-årigt liv så dricker den hälsokostriktige mannen (som aldrig fyllepinkar på någons begonior/tapeter eller någonsin fyllekräx på bussen) minst 22.000 flaskor vin (de första 1000 eller så flaskorna är mest som någon som försöker förstå skillnaden mellan växelspaken och handbromsen). Så, om personen i fråga är öppensinnig, så lär iaf 4000 flaskor = lärpenningar. Om personen i fråga är lite åt det inskränkta hållet, så utarmar minst 21.000 av flaskorna familjens besparingar och tillväxt samtidigt som man kan avläsa både Bgn, Cpn och Bdx som som stor andel av vinkällaren.

Men, de flesta av oss saknar autistisk diagnos och kan fritt välja vad vi vill fokusera, med 24/7 radar som guidar oss rätt :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag behöver bli tydligare rörande mina sågningar. Lite raljerande har ju ingen dött av :)

Drack lite Bourgogne i dagarna, närmare bestämt: 2012 Marchand & Tawse / Pascal Marchand Morey St. Denis 1er Cru Monts-Luisants...

Visa bifogad bild 5865[/QUOTE
Tycker om din aura av understatement.
Subtilitet har ju ingen dött av. Bra du upphåller den traditionen.
Har själv inga (???) liknande (!!!) erfarenheter från flera dyra distrikt, men kan inbilla mig att det svider i familjelyckan då investeringsutrymmet krymps av cramps. Typ.
Sånt är livet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Lite blandade vinösa vinhälsningar från Köpenhamn...

Visa bifogad bild 5872
2006 Resalte Ribera del Duero Crianza

Lite anonymt men välstrukturerat med bra balans, intensitet och syra. Viss mognadston med lite multna löv, tobak, tjära, torkad frukt och läder. Satt som ett smäck, men lämnade mig ändå ganska oberörd känslomässigt. Dracks på frugans absoluta favoritställe i Köpenhamn. Mer av nostalgiska skäl än att det skulle vara märkvärdigt. 89p


Visa bifogad bild 5868
2010 Marziano Abbona Barolo La Pieve

Modern och snäll Barolo. Inget superseriöst, men gott. Massor av hallongodis och chokladdoppade körsbär i ganska fyllig kostym. Inte alls fel till lite mediokert ankbröst med sötpotatis, men det saknar helt klart lite komplexitet och fokus. Dracks i samband med en småtrist hotellmiddag på Skt Petri. 87p

Visa bifogad bild 5870
2009 Umani Ronchi Conero Campo San Giorgio


Jädrar i min låda vilket trevligt vin! Massiv syra och härlig struktur med skön mörkröd frukt. Inslag av mörka moreller, örtiga vinbär, blomstjälk, lite mörk choklad, stall, funk och läder. Fokuserat och bitskt med en längd som räcker fram till nyår. 92p

Visa bifogad bild 5873
2011 Passionate Malbon

Blend av den udda druvan Bonarda och den avsevärt mer kända Malbec. Superintensivt och fylligt vin med massiv blå frukt som påminner om en kompott av rårörda blåbär, björnbär och blå plommon. Nästan som att suga på en bläckpenna som läcker. Lite chokladiga fat med ceder och tobak på detta. Den massiva frukten känns på något vis opolerad och allt annat än tillrättalagd. Svårt vin att para med relativ subtil mat, men med lite vatten och Riesling vid sidan om så gick det ändå utmärkt. Gillade vinet. Dracks under ett underbart trevligt besök på restaurang Llama, vilket lätt kan rekommenderas, dock så borde ni välja ett lättare vin om ni inte går all in på köttet. 90p

Visa bifogad bild 5877

2011 M. Marengo Barolo

Elegant och finstämd Barolo av det lättare slaget. Fin och blommig hallonfrukt med drag av viol och Kungen av Danmark. Inte särskilt komplext men med fräscha syror samt adekvat struktur. Aningen målarlåda och tjära i bakgrunden. Funkade kalas till lite biff och bea på den helt klart godkända restaurangen Retour Steak. 90p

En riktigt prisvärd och rustik restaurang med trevlig vinlista. Ping @Vino fino och @Rexel
Zlatan vilken underbar tillgivelse!!!
Längtar stenhårt efter nästa gång vi kan vrida ur varandras flaskhalsar...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 5885
Lite Bordeaux till råbiffen idag:
2005 Sarget de Gruad Larose: husvinet som blir bättre och bättre dag för dag, tyvärr verkar det som om har man druckit det alldeles för ungt, verkar som om de enkla 2005orna börjar bli fina nu? mycket koncentration, frukt med cassistoner och nypon och en rejäl syra.
2001 Haut-Bailly: är slankare än sargeten, kryddig med mandel, aprikos och peppar. Ceder och vanilj, men varken paprika eller stall.
Snygga viner båda två, med plussen till Haut-Bailly för längd och elegans.
Tjoou, Parker har ju uttalat de magiskt prishöjande orden att han återbesökt 2005 och justerat de flesta vinernas poänger uppåt. Med följden att han naturligtvis justerat vinpriserna uppåt... 2001 är ju en relativt soft och balanserad årgång (klassisk om ngn frågar mig) som redan börjat ramla in som mogen, på platån, i slag och som "drickes-lämpligen-medans-man-väntar-på-2005”... (Även om jag föredrar att tänka att jag dricker '82 i väntan på 2010:eek:rna, även om jag rent objektivt knäppeligen lever då 2010:eek:rna är i sitt esse...)
Mao: Zatan så jag hade velat dela dessa flaskor med dig :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Korken åkte ur igår trots att telegrafisten var sjuk och faxen avstängd.
Bakom spindelnätet stod det 1989 Johannisberger Klaus Riesling Auslese, Landgräflich Hessisches Weingut.
I glaset kom ett djupt gröngult vin med massor av karaktär och fräschör. Stor utvecklad Riesling med petroleum, lite botrytis, honung, pomerans och mandarin. Ganska söt och rund smak med avrundade och mogna syror och väldigt väldigt lång eftersmak. Väldigt bra harmoni och ingen bitterhet som en del lite äldre Riesling får ibland. Blev kontemplationsvin av halva flaskan igår och resten lär få stryka med ikväll. 94P.
Inköpt -92 för 70:- men hade inga noteringar om var jag handlade.
Dreglar.
Dreglar.
Dreglar.
På japanska: よだれ (YO-DARE)
 
Toppen