Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Vi hade 3 champagner i kvällens provning jag var den enda som lyckades sätta alla 3. Först Egly-Ouriet blanch de noir VV, doftade härligt kraftigt och starkt av PN, bra mousse och syra. Kändes lite väl ung kanske. En citruston.som ligger i bakgrunden som stör mig lite. Men god.

Pol Roger Winston Churchill 1995 Ekig i doften med rostat bröd doftar.majoritet av PN. Otroligt välbalanserad flaska som är väldigt bra nu. Håll inte för länge till, såg rätt trött ut i glaset.

David Leclapart Apotre 2005, nästan bara ek i doften helt underbart. Smaken är.väldigt knutenoch flaskan behöver mycket luftning vilket vi inte hade tid med ;D
Verkligen knastrigt torr vilket jag uppskattar mem hade gärna.provat om 10 år.


Avslutat med Ron.Zacapa XO som är som alltid helt underbar.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

Helgens drycker blev (ur huvudet - tog inga noter):

De Venoge, blanc de noir (kräftor) Doft och smak av mycket mogna äpplen och amarettoliknande mandeltoner.

Var ok men brukar tycka bättre om De Venoge. Flaskan har åtminstone ett år på nacken (den lite roligare etiketten med brunklädda gubben på. Mycket roligare än den nya anonyma) och hade hoppats att lite mognad hade inverkat positivt men icke. Sen har flaskan lagrats långt från optimalt (skyltningsflaska som byttes ut - så fått lite mycket värme och solljus) så det kan väl ha påverkat.

Louis Jadot, Couvent des Jacobins, Rouge, 2009 (helgrillad rostbiff med rostade rotsaker och senapsgräddsås) Doftar mycket hallon, lingon, lätt animaliskt och kryddigt åt muskothållet. I munnen är det syrligt, ganska glest och rätt sötfruktigt.

Hade absolut inga höga förväntningar här men blev ändå något besviken; gleshet och syrlighet hade jag förväntat mig men inte den saftlika fruktigheten (ok, tar kanske i något men det var lite väl sötfruktigt). Gick väl ok till maten.
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
Louis Jadot, Couvent des Jacobins, Rouge, 2009 (helgrillad rostbiff med rostade rotsaker och senapsgräddsås) Doftar mycket hallon, lingon, lätt animaliskt och kryddigt åt muskothållet. I munnen är det syrligt, ganska glest och rätt sötfruktigt.

Hade absolut inga höga förväntningar här men blev ändå något besviken; gleshet och syrlighet hade jag förväntat mig men inte den saftlika fruktigheten (ok, tar kanske i något men det var lite väl sötfruktigt). Gick väl ok till maten.

Jag hade gissat på det omvända. En 09:a borde inte vara överdrivet syrlig och tunn, sötfruktig däremot är väl kanske ingen skräll.

Ifrån samma region dracks i helgen en Chambolle 1er 'Groseilles' 2010 ifrån firma Digioia-Royer. Förutom en rejäl blommighet (violer?) var det inget som stack ut speciellt utan det mesta var medel: tanniner, syra, frukt. Sammantaget var det mycket harmoniskt och förbenat gott. Ett tydligt steg upp ifrån deras basbourgogne, som på intet sätt är svag.
 
SV: Idag dricker vi

Blev inte mycket i helgen eller förra veckan då jag reste i tjänsten.

Idag blev det iallafall en Krug Rosé på halvflaska. Degad 2007. Börjar bli mogen och har de fina Krug-tonerna. Brödig doft med mycket röda bär. Fortfarande väldigt fräsch men med komplexiteten som börjar komma med ålder. Bra krämig mousse och en frukt som balanserar av syran, Lång eftersmak. Som alltid är ju rådet, låt dina Krug ligga ett oar år innan du dricker dem
 

Caviste

Leverantör
Idag dricker vi

Silenos skrev:
Ifrån samma region dracks i helgen en Chambolle 1er 'Groseilles' 2010 ifrån firma Digioia-Royer. Förutom en rejäl blommighet (violer?) var det inget som stack ut speciellt utan det mesta var medel: tanniner, syra, frukt. Sammantaget var det mycket harmoniskt och förbenat gott. Ett tydligt steg upp ifrån deras basbourgogne, som på intet sätt är svag.

Har varit nyfiken på Digioias viner länge men ser dom aldrig i butik! Vill du berätta var du handlat?
 

Silenos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Caviste skrev:
Har varit nyfiken på Digioias viner länge men ser dom aldrig i butik! Vill du berätta var du handlat?

De gör ju så ynkliga kvantiteter, speciellt av 1er-grejerna, så det är nastan jag drar mig för att avslöja min kran, men ok då ;) Fast det får bli via PM!
 
SV: Idag dricker vi

Per Stade skrev:
Bollinger Grande Année 2002 degorgerad oktober 2010.

Nån som vet hur många batchar det brukar göras av LGA? Jag har ett par 2002 som är deggade 2012. Rätt stor skillnad på 1,5 år extra på jästfällningen. 2002-2012 uppfyller väl egentligen deras egna krav för att vara en Bollinger R.D. om jag inte minns fel (har för mig att jag har läst att R.D. ska ha legat minst 8 år innan degorgering). Varför buteljerar man det som LGA och inte som R.D. och tar dubbelt betalt för den?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dovberg skrev:
Felton Road block 5
Helt sanslöst god Pinot Noir med mossa, björnbär, lingon och mörk chocklad i doften. Smaken har en kittlade, härlig syra med perfekt balans mellan syra och frukt. Rönnbär, björnbär och lingon blandas i den långa, mycket stilrena eftersmaken. Detta var trevligt och passar utmärkt till den grillade älgfilen.
Det låter väldigt trevligt. Felton Road är verkligen bra !
Var det 2010:an du drack ?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Idag dricker vi

Baron_Philippe skrev:
Nån som vet hur många batchar det brukar göras av LGA? Jag har ett par 2002 som är deggade 2012. Rätt stor skillnad på 1,5 år extra på jästfällningen. 2002-2012 uppfyller väl egentligen deras egna krav för att vara en Bollinger R.D. om jag inte minns fel (har för mig att jag har läst att R.D. ska ha legat minst 8 år innan degorgering). Varför buteljerar man det som LGA och inte som R.D. och tar dubbelt betalt för den?

Bollinger degorgerar manuellt och kontinuerligt, både LGA och RD. (Alla miljontals Dom Pérignon som inte är œnothèque lär enligt en andrahandsuppgift däremot degorgeras samtidigt på några veckor, hur f-n nu det går till.) De första Bollinger LGA 2002 jag köpte på försommaren 2011, i den lite större vita boxen, var degorgerade i oktober 2010, har jag noterat. De jag senare köpt i den grönvita boxen har varit degorgerade vid olika tillfällen 2011; den som ligger i kylen ifall jag får oväntat besök är märkt med juli 2011, kollade jag just.

På Champagnedagen i april frågade jag importören hur länge 2002:an skulle finnas kvar, och fick svaret till åtminstone i höst (eller också så var frasen "slutet av året"). Så eventuellt är det bara några månader kvar till de byter till 2004:an. Så gissningsvis är tidigt eller mitten av 2012 de sista LGA 2002:eek:rna, och de första LGA 2004:eek:rna som dyker upp kommer att vara degorgerade i mitten av 2012, d.v.s. de ligger redan och ruvar i staplar i Aÿ och väntar på att bli etiketterade.

Jag har för övrigt inte sett några RD 2000 än, det är fortfarande 1999 som är yngst, så de ska väl arbeta sig igenom den årgången också innan 2002 släpps som RD. Någon anledning att sälja RD 2002 före RD 2000 finns ju inte! Jag har för mig att det oftast har varit "två releaser" i differens mellan aktuell LGA och RD, någon gång kanske bara "en release" (RD 1997 och LGA 1999 fanns att köpa samtidigt, tror jag, och 1998 hoppade de över, med undantag för VVF). Det är väl förmodligen rimligt att låta en årgång vara borta från marknaden ett tag innan den återlanseras till dubbla priset. :D Årgångarnas volym och efterfrågan (som är svår att prognosticera 10 år i förväg) lär nog också kunna påverka hur länge flaskorna ligger. Lågkonjunktur = äldre champagne.

Så förmodligen kommer de första RD 2002:eek:rna att säljas 2014, efter att de bytt från LGA 2004 till LGA 2005 (som jag förutsätter att de kommer att göra), och troligen vara degorgerade sent 2013-tidigt 2014.

Men det är säkert en bra idé att bunkra upp de sist släppta LGA:erna av bra årgångar och undvika de först släppta RD:erna, om man nu är ute efter "så lång tid som möjligt på jästfällningen per krona" och inte är törstig efter en viss årgång så snart den släpps... Om de sista LGA 2002:eek:rna har ca 9 år på jästfällningen (buteljerade tidigt 2003) är det väl bara att tacka och ta emot.
 

MD

Medlem
SV: Idag dricker vi

Drog av en mindre provning för kunder på Passagen igår, tema Italiens prestigeviner.

Tenuta della Terre Nere La Vigna di Don Peppino Prephyloxera 2009
Massolino Vigna Rionda Riserva 2001
Gaja Sorí Tildin 2004
Sassicaia 2004
Ornellaia 2004
Dal Forno Romano Valpolicella 2004

Ornellaias publika och lyxiga stil gick hem hos i princip samtliga deltagare, Gaja var en dröm och oändligt komplex ända fram tills den slöt sig totalt och kvällens två största överraskningar var att Massolino redan var väl mogen och att Terre Nere var ett under av elegans och komplexitet som tom kunde ge Gaja en match för 20% av priset.
 

Magikern

Medlem
SV: Idag dricker vi

chateau bel eir lagrave-1986

Hade självklart förväntningar på detta vinet som är det klart äldsta som jag druckit.

En tydlig mognadsdoft märks efter en knapp timme öppnad och smakar som ett moget bordeauxvin som inte öppnat sig riktigt. En viss fruktighet anas och även en del tanniner som antyder att vinet inte nått sin fulla mognad än. En timme senare är vinet betydligt vattnigare och fruktigheten har övergått i beska. Typiska jordiga toner märks och de råder ingen tvekan om att detta är ett enklare men relativt långlivat bordeauxvin.

Inget fantastiskt vin och det finns säkert mycket runt 300 sträcket som är bättre men det är fortfarande bra men troligen inte så länge till.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

William Fèvre, Chablis, 1er cru Fourchaume, 2010 (Moule mariniére) Relativt koncentrerad doft av unga gula äpplen, mineral och lite fatliknande toner (malolaktisk jäsning?). I munnen återkommer de gula äpplena tillsammans med en kritaktig mineralitet och en ok syra.

Ett gott och välbalanserat vin. Hade dock förväntat mig mer koncentration, komplexitet och syra. Jag vet inte om besvikelsen berodde på att det dracks för ungt eller om vinet helt enkelt inte är så pass bra. Spontant känns det som att den relativt låga syran (2010 ska väl vara en årgång med bra syra?) och koncentrationen inte skulle räcka till för någon större utveckling. Som sagt gott och välgjort men inte jätteimponerande.

Passade bra till musslorna - det rätt mineralstinna (som ju är så typiskt Chablis) känns helrätt till de något metalliska musslorna.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Provade några Zins från BS förra veckan men det var inte så kul med ett undantag.

2008, Bogle Old Vine Zinfandel (nr 88541) Syltig och taskig syra och tannin, slapp helt enkelt.
2006, Ravenswood Sonoma County Zinfandel (nr 87399) Lite mer nerv här och längd än hos Bogle men väl slapp tycker jag. Lite knuten i doften för tillfället. (2007 levererades i.s.f 2006)
2007, Pedroncelli Mother Clone Zinfandel (nr 70473) Bra ung zin med lite drag åt Nebbiolo (tjära, rosor) och bra struktur i tannin, syra och längd. Välgjort. Tål att ligga 2-4 år utan vidare. Köp om ni gillar druvan men inte vill ha sylt.
2008, Murphy-Goode Lair's Dice Zinfandel (nr 75007) Värsta syltburken i gänget och inget vidare. Fattar inte stilen riktigt. Doftar ok men det är allt.

Två andra viner korkades upp för att få lite perspektiv:
2009, Pezat (nr 72247): Habilt husvin från Bordeaux med tydliga Merlot-markörer och lite fat. Mjuk, mkt fruktig, rund och fylligt, lite kort svans men välgjort i en still för konsumtion nu och 1-3 år framöver.
2007, Ernie Els : Mkt ung och kryddig (ceder, tobak, läder) Bdx-blend från Sydafrika med fin struktur och stram inledning (och utan RSA-rök !). Allt sitter ihop bra och med några år till i källaren så kommer detta att blomma ut och mäta sig med Thelema och andra välgjorda Bdx-blends från RSA. Med mer luft så blir vinet klart rundare och mjukare mörka fruktaromer dominerar sedan resten av kvällen.
 

Dovberg

Medlem
SV: Idag dricker vi

chambertin skrev:
Det låter väldigt trevligt. Felton Road är verkligen bra !
Var det 2010:an du drack ?

Ja det var en 2010:a. Bra syra så det är inte bråttom. Om fem år provar jag den igen :) Chambertin, har du druckit Block 5 många gånger? Har du druckit block 3 med?
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

Dovberg skrev:
Ja det var en 2010:a. Bra syra så det är inte bråttom. Om fem år provar jag den igen :) Chambertin, har du druckit Block 5 många gånger? Har du druckit block 3 med?
Kommer faktiskt inte ihåg vilken av dom jag druckit (tror det var Block 5) och sen har jag druckit Calvert. Alla har imponerat på mig.
Har köpt Cornish Point, Block 3 och Calvert från 2010 men inte provat dom än.
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

Förra veckan blev det några flaskor av André Jaqcuart. Mesnil Experience, Millésme Experience 2005 och avslutade veckan med Brut Nature. 3 goda champagne där Mesnil vinner. Den här veckan börjades igår med Gosset Grande Réserve. Köpt av den gamle Madame från Epernay i somras. Så den har nog lagrats ett tag i hennes butik. Har man varit där så förstår man. Champagne överallt :) Underbar champagne. Mkt röda äpplen, fruktig och lite söt :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

Selosse 2002, degorgerad direkt vid provning. Vit choklad och aningens champinjon i doften. Enorm smakrikedom, stor oljig kropp så fet att man inte märker bubblorna. Är nog den fylligaste Selosse jag provat. ! Magisk Champagne


Lite info, Veuve Clicquot kommer inte att släppa någon La Grande Dame 2002. Pol Roger släppte Rose 2004 och Winston 2000 i veckan.
 
Toppen