Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2009, Pesquera Crianza Ungt vin med med behaglig doftprofil som drar åt svarta vinbär,svamp och läder. Smakmässigt ganska mjuk och drickvänlig stil redan nu.
2007, Roda Reserva Lite mer sluten än Pesqueran men klart mer ambitös profil rätt igenom och det kommer mycket riktigt allra bäst till sin rätt när kötträtterna kommer fram på bordet.
 

Gurto

Medlem
SV: Idag dricker vi

GD Vajra, Barolo, Albe, 2007 (pasta carbonara) Doftar mörka körsbär, sötlakrits, lite jordgubbar, menthol och en massa tung ek (trä, tjära, mörk choklad, jordigt) och lite väl mycket alkohol. Smakmässigt detsamma. Rätt snälla tanniner (även om de definitivt finns där) för att vara en så ung barolo. Något träig beska i avslutet.

Det känns som att det finns en del komplexitet och elegans någonstans där i bakgrunden men det maskeras av eken. Ändå ska det bara ha legat på stora slavonska fat. Är väl känslig för fat antar jag. Sen är det för mycket alkohol för min del (14,5%) - blir för svulstigt.

Matkrävande vin. Carbonaran funkade men skulle naturligtvis ha varit något kraftigare till. Vinet är väl just vad prislappen (189kr) antyder - en billig Barolo som inte lever upp till DOCGn.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Idag dricker vi

Tapiz reserve 2009 malbec. Faktiskt en lågpris vin som jag tycker är helt ok. Har ju en liten kärlek till malbec också... :-*
 
SV: Idag dricker vi

Gurto skrev:
GD Vajra, Barolo, Albe, 2007 (pasta carbonara) Doftar mörka körsbär, sötlakrits, lite jordgubbar, menthol och en massa tung ek (trä, tjära, mörk choklad, jordigt) och lite väl mycket alkohol. Smakmässigt detsamma. Rätt snälla tanniner (även om de definitivt finns där) för att vara en så ung barolo. Något träig beska i avslutet.

Det känns som att det finns en del komplexitet och elegans någonstans där i bakgrunden men det maskeras av eken. Ändå ska det bara ha legat på stora slavonska fat. Är väl känslig för fat antar jag. Sen är det för mycket alkohol för min del (14,5%) - blir för svulstigt.

Matkrävande vin. Carbonaran funkade men skulle naturligtvis ha varit något kraftigare till. Vinet är väl just vad prislappen (189kr) antyder - en billig Barolo som inte lever upp till DOCGn.

Drack den på¨plats för en vecka sedan. Hade lite svårt för den något parfymerade doften. De kommer att sälja 80-90 tusen flaskor till Sverige och för mig är det inte helt klart om allt kommer från G.D, Vajra egna vingårdar men så ska tydligen vara fallet. Priset på plats var iallafall €25 så här kan man säga att SB fått ett riktigt bra pris.

Provade också bland annat 2006 och 2007 G.D. Vajra Luigi Baudana som var ett helt annat vin. 2006 följde med hem och kommer se ljuset igen om en 10 år. Riktigt bra vin
 

egonx

Medlem
SV: Idag dricker vi

Angående GD Vajra Albe:

Kul att vi alla tycker olika. Jag uppskattar just parfymen. Visst är det fjäskigt men det är en parfym som hos mitt nebbiolohjärta att börja banka. Eken har jag inte tänkt på men nu kommer jag säkert börja göra det. Sippar det gärna utan mat, mjukare Barolo får man leta efter. Angående alkoholen så har många producenter 0.5-1% mer alkohol 2007 pga den fulla mognaden, alternativet är att inte låta vinet jäsa ut och få restsötma Barolo anno 1850.

Druvorna kommer från gårdslägena Fossati, La Volta och Coste di Vergne. Alla i barolo kommun och närbelägna Bricco delle Viole vilket är ett av Vajras gårdsviner. Studerar man kartorna från Enogea så ser man att Vajra har väldigt stora arealer speciellt i La Volta.
 
SV: Idag dricker vi

egonx skrev:
Angående GD Vajra Albe:

Kul att vi alla tycker olika. Jag uppskattar just parfymen. Visst är det fjäskigt men det är en parfym som hos mitt nebbiolohjärta att börja banka. Eken har jag inte tänkt på men nu kommer jag säkert börja göra det. Sippar det gärna utan mat, mjukare Barolo får man leta efter. Angående alkoholen så har många producenter 0.5-1% mer alkohol 2007 pga den fulla mognaden, alternativet är att inte låta vinet jäsa ut och få restsötma Barolo anno 1850.

Druvorna kommer från gårdslägena Fossati, La Volta och Coste di Vergne. Alla i barolo kommun och närbelägna Bricco delle Viole vilket är ett av Vajras gårdsviner. Studerar man kartorna från Enogea så ser man att Vajra har väldigt stora arealer speciellt i La Volta.
Den ska ha legat på bottis så eken borde inte vara så tydlig och faktiskt inte något jag tänkte på heller. Vinet var inte dåligt men inget som jag gick igång på. När jag skriver parfym så menade jag lite artificiell, det stör mig en hel del och som ofta då man hittar något man inte gillar fokuserar man på det.

Många i gruppen som var där gillade 2007 men som Egonx skriver, allt för mycket alkohol i många viner för min smak. Ett av de större problemen i Piemonte de senaste åren. Vi besökte bland annat Braida och för årets Barbera låg man på 16%.
 

chambertin

Medlem
SV: Idag dricker vi

2008, Pesquera Reserva: Klart tristare bekantskap än gårdagens Crianza från Pesquera och väldigt spretigt vin. Kanske är det bara delarna som inte sitter ihop riktigt pga ungdomen men kan inte riktigt tycka om det här nu eller hitta kvaliteterna.

Klar bättre var då 2004, Tarsus Reserva (även detta från Ribera del Duero) med härligt mogen mörk björnbärsfrukt med en fond av tobak, läder, rostade fat och krossad sten. Slank ner finfint till en rustik tallrik med spädgris och potatis kokt i flott och buljong. :p

Prisbilden här i Spanien på vin på krogen är klart mycket trevligare än hemma med krogpriser på ungefär 1,5-2ggr butiksdito.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Idag dricker vi

Bollinger SC på magnum tillsammans med Kalix löjrom. Sedan blev det lite kräftor och räkor. Ibland är torsdagar alldeles förträffliga.

Magnumflaskan hade jag haft liggande i två eller tre år. Det blev den inte sämre av.
 

moos

Medlem
SV: Idag dricker vi

Cuvée Nicolas François Billecart 2000.
Lite besviken.... Där 1998:an var rund och fruktig, en riktig äpplekaka! Så är 2000 kantig, för syrlig och lite tråkig. har pluggat igen flaskan för att se om det händer nått om några timmar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Jag kan ju bara säga att Selosse 1990 är grym!
Mer anteckningar kommer senare 8)
Förutom att det är en fantastisk Champagne, så är det också just nu den bästa 90an! Hoppas ni inte är så många på flaskan ;)
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

moos skrev:
Cuvée Nicolas François Billecart 2000.
Lite besviken.... Där 1998:an var rund och fruktig, en riktig äpplekaka! Så är 2000 kantig, för syrlig och lite tråkig. har pluggat igen flaskan för att se om det händer nått om några timmar.

Då får vi se vad som händer och om du tycker annorlunda. Själv tycker jag det var en mycket trevlig champagne som jag skrev förra veckan. Den gjorde så att mitt intresse för Billecart ökade
 

jocke

Medlem
SV: Idag dricker vi

magnum skrev:
Förutom att det är en fantastisk Champagne, så är det också just nu den bästa 90an! Hoppas ni inte är så många på flaskan ;)

Är än så länge ingen Selosse fantast och har inte druckit så många chamapagne från 1990 men slår den verkligen Billecart BdB 1990?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Idag dricker vi

jocke skrev:
Är än så länge ingen Selosse fantast och har inte druckit så många chamapagne från 1990 men slår den verkligen Billecart BdB 1990?
Kanske, kanske inte!!Tror dock att Selosse kommer vara den som klarar längst lagring! Skulle gärna prova dom mot varandra, har dock inga Billecart!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Idag dricker vi

Har haft en sjukt bra kväll med härliga upplevelser, kvällen signerad herrarna Larsson.

Krug Grande Cuvée Gammal etikett från 80-tal
Mörk, aningen koppar färgad.
Rund, vidöppen, mycket fet doft av bakade röda äpplen.
Vinet lever fortfarande på en riktigt livlig syra. bra ihoppackat med stor komplex bredd av mogen frukt, bokna päron, marmelad av mogna rödaäpplen, brioch. Lång och fet finish där koncentrerade toner av kvittenkompott dominerar.
Utan tvekan den bästa GC jag druckit.

Jacques Selosse 1990 Deg 29/7 1999
Då vi testa blint ville jag först gissa rak av på en BdB från 96. Men blev glatt överraskad att jag hade en Selosse 90 i glaset. Här hittar vi Selosse oxidation men inte alls på samma signatur vis man finner i dagens viner. Här är eken mer sekundär. Vinet fullkomligt exploderar med värme. Flytande smör, bakat päron. och en förbluffande rikedom som inte änns en vit topp bourgogne kan nå upp till. Varför jag gissa på just 96 är för att detta vin besitter en förbluffande skarp syra som håller i hårt längst med vinet ända upp i rumstemp, fy satan så bra dethär är!
Med en sjuhelsike djupare frukt, och längre finish en vad krugen har. Ni som sitter på någon av de få kvarvarande flaskor Selosse-90 behöver inte känna er stressade, detta håller minnst 10år till. Denna flaska Selosse gav så starka intryck på mig att jag nästan är beredd att dra till med att det är den bästa BdB jag någonsin druckit.

Till rådmarinerad Pilgrimsmussla med reducerad blomkålspuré, starta vi med ett par vita bourgogne, tappa anteckningar där. jag var helt såld på Selossen så jag klara mig ändå!

Följt av Ankleverterrine med brynta Svarttrumpet svamp, Brynt hasselnötssmör smaksatt med confit av pärlhöna. till anklevern föredrog jag
Chateau de Fargues 1990 Sjukt komplex, helt vidöppen förbluffande koncentrerad frukt. Syran och sötman nästintill helt integrerad, avsevärt mer imponerande än d'Yquem. Helt klart en av kvällens bästa viner som överraska stort!

Nästa rätt, Halstrad Gös med emulsion på kraftigt reducerad reisling&kycklingbuljong med smör och hummer. till detta fick vi en ren käftsmäll! nämligen
Dom Pérignon Rosé oenothèque 1988 Deg 2009
Först mycket svår öppnad, som med värme var att kliva in i en blomster-buske proppad med bär, viss typisk Dompa-rostning. Otroligt benhård syra, klockren, aningen mörk ung frukt, ett riktigt stort vin! solklart den bästa dompa jag någonsin druckit.

Hårdbräckt Sidfläsk av Rocklunda-gård med kräm av recuderad smör&lök.

Till nästkommande rätt föredrog jag domaine Tortochot Gevrey Chambertin 1er Cru Lavaux st-jacques 2009 som jag till skillnad från de andra Bdx-harcore-erna drack till Helstekt Hjortrygg, potatisterrine och massor med brynt svamp

Till Dessert blev det Dom Ruinart 1993
Mogen, helt vidöppen massor med rostade-fat, mandelmassa och pistage på nosen.
Stor rund charm, syran i behåll om nästan inte helt integrerad, enligt mig på sin topp nu, trevlig med aprikos, rostad mandel, röda äpplen och bra aningen fet 'dompa-lik' fast på ett bra sätt
 
SV: Idag dricker vi

johan1279 skrev:
Har haft en sjukt bra kväll med härliga upplevelser, kvällen signerad herrarna Larsson.

Krug Grande Cuvée Gammal etikett från 80-tal
Mörk, aningen koppar färgad.
Rund, vidöppen, mycket fet doft av bakade röda äpplen.
Vinet lever fortfarande på en riktigt livlig syra. bra ihoppackat med stor komplex bredd av mogen frukt, bokna päron, marmelad av mogna rödaäpplen, brioch. Lång och fet finish där koncentrerade toner av kvittenkompott dominerar.
Utan tvekan den bästa GC jag druckit.

Jacques Selosse 1990 Deg 29/7 1999
Då vi testa blint ville jag först gissa rak av på en BdB från 96. Men blev glatt överraskad att jag hade en Selosse 90 i glaset. Här hittar vi Selosse oxidation men inte alls på samma signatur vis man finner i dagens viner. Här är eken mer sekundär. Vinet fullkomligt exploderar med värme. Flytande smör, bakat päron. och en förbluffande rikedom som inte änns en vit topp bourgogne kan nå upp till. Varför jag gissa på just 96 är för att detta vin besitter en förbluffande skarp syra som håller i hårt längst med vinet ända upp i rumstemp, fy satan så bra dethär är!
Med en sjuhelsike djupare frukt, och längre finish en vad krugen har. Ni som sitter på någon av de få kvarvarande flaskor Selosse-90 behöver inte känna er stressade, detta håller minnst 10år till. Denna flaska Selosse gav så starka intryck på mig att jag nästan är beredd att dra till med att det är den bästa BdB jag någonsin druckit.

Till rådmarinerad Pilgrimsmussla med reducerad blomkålspuré, starta vi med ett par vita bourgogne, tappa anteckningar där. jag var helt såld på Selossen så jag klara mig ändå!

Följt av Ankleverterrine med brynta Svarttrumpet svamp, Brynt hasselnötssmör smaksatt med confit av pärlhöna. till anklevern föredrog jag
Chateau de Fargues 1990 Sjukt komplex, helt vidöppen förbluffande koncentrerad frukt. Syran och sötman nästintill helt integrerad, avsevärt mer imponerande än d'Yquem. Helt klart en av kvällens bästa viner som överraska stort!

Nästa rätt, Halstrad Gös med emulsion på kraftigt reducerad reisling&kycklingbuljong med smör och hummer. till detta fick vi en ren käftsmäll! nämligen
Dom Pérignon Rosé oenothèque 1988 Deg 2009
Först mycket svår öppnad, som med värme var att kliva in i en blomster-buske proppad med bär, viss typisk Dompa-rostning. Otroligt benhård syra, klockren, aningen mörk ung frukt, ett riktigt stort vin! solklart den bästa dompa jag någonsin druckit.

Hårdbräckt Sidfläsk av Rocklunda-gård med kräm av recuderad smör&lök.

Till nästkommande rätt föredrog jag domaine Tortochot Gevrey Chambertin 1er Cru Lavaux st-jacques 2009 som jag till skillnad från de andra Bdx-harcore-erna drack till Helstekt Hjortrygg, potatisterrine och massor med brynt svamp

Till Dessert blev det Dom Ruinart 1993
Mogen, helt vidöppen massor med rostade-fat, mandelmassa och pistage på nosen.
Stor rund charm, syran i behåll om nästan inte helt integrerad, enligt mig på sin topp nu, trevlig med aprikos, rostad mandel, röda äpplen och bra aningen fet 'dompa-lik' fast på ett bra sätt

Oj, vilken kväll. Får man fråga var eventet gick av?

En hel radda av viner där. Har inte druckit Dom Pérignon Rosé oenothèque 1988 (varken oenothèque eller den normaldeggade) men andra oenothèque har ofta varit väldigt bra. Selosse 1990 förstår jag att du gillade.

Grattis får man väl säga och tack för som vanligt bra anteckningar
 
Toppen