Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag lagar vi...

The Wall

Medlem
I ett tappert försök att bereda utrymme i frysen letar vi fram några rådjursfiléer och dito -rullar. Kryddar lite och skickar dem på grillen samt fixar svamprisotto och ordentligt reducerad rödvinssås till. Finfint sällskap till kvällens viner (not kommer om viner så småningom, men 2018 Produttori del Barbaresco var lysande).
CCD5921B-64D0-4398-8562-A09CFF46DDEF.jpeg

Bambi vilar upp sig innan mötet hr Weber Galler.
1F1649AB-F34A-4E46-9945-03968F5FF1E9.jpeg

Finfördelad Bambi post-grill, pre-service.
D274AD1C-E10B-4FB2-8D3E-A02D38AF208E.jpeg

På tallriken med sällskap av vegetabiliska vänner.
 

Henrik_T

Medlem
Första mer genomtänkta middagen på ett tag nu.

Till förrätt så blev det en gul och polkabets carpacio med getost, honung, valnötter och lite balsamvinäger och i glaset en sancerre.

Till varmrätt så blev det svensk hängmörad ryggbiff med potatiskaka smaksatt med ankfett och hemmagjort tryffelsmör och lite stekt sparris. Skulle haft en rödvinssås till men det glömdes bort på vägen.
I glaset blev det en barbaresco.
 

Attachments

  • 20220917_173508.jpg
    20220917_173508.jpg
    65,1 KB · Visningar: 101
  • 20220917_170204.jpg
    20220917_170204.jpg
    71 KB · Visningar: 102

Boletus

Medlem
Gjorde en familjefavorit idag. Lammbog i järngryta ovanpå schalottenlökar, minitomater, haricot verts, morötter och vitlökar. 4h i ugn, hällde av vätska efter halva tiden för att få grönsakerna katamelliserade. Hederligt potatismos till. Obscent gott och det var även Chateau Gloria 2010 som är lika kick-ass som Parker kallade vinet.
IMG20220917174005.jpg
 

matage

Medlem
Boeuf Bourguignon

Bättre men inte klockren., Körde på Wagyu Märgpipa som jag fyndade på Kötthallen men det var helt klart ett för bra kött. Hade funkat som en sämre Rydberg så den blev lite kort i konsistensen i en Boeuf. Nästa gång tror jag att jag kör oxkind :)
Behöver också labba med syran och ska köra en "Rotfrukt Garni" med lök/morot som får koka med och sen lyftas ut så jag kan slänga i pärllök, svamp och slantade morröter på slutet för att förbättra texturen. Matlagning är skoj!
7C68E621-0DF5-4D61-8584-776CA70E46CE.jpeg

ABE51706-042E-43CB-B8A2-C0A5C8500545.jpeg
 

IsKr

Medlem
Idag blev det älgryggbiff som stuggrannen har skjutit, syltad pumpa, pumpapure, rödvinsås, trattkantareller och 100 layer potatis.
I glaset blev det blev det Mas de boislauzon c9dp. Mer om vinet lite senare i rätt tråd.
 

Attachments

  • 20221001_174811.jpg
    20221001_174811.jpg
    73,5 KB · Visningar: 74

ZQT

Medlem
Senaste som slängts ihop:


Grön agnolotti i parmesansås
1.jpeg


Tomattarte m vispad smetana

3.jpeg


Snacks

4.jpeg


Saltgurka á la agrikultur

5.jpeg



Tarte tatin

6.jpeg



Fransk löksoppa

7.jpeg


Rostad pumparavioli med rökt mandel

8.jpeg


Smörstekta äpplen med kanelglass

9.jpeg


Krustad med svampcreme och västerbottenemulsion

10.jpeg


Hasselback á la hantverket

11.jpeg


Bakad purjo, pinjenötter, honung, fryst riven chevre

12.jpeg


Bakad rotselleri, reduktion på shiitake, miso, brynt smör, soja och citron

13.jpeg


Marmoerad torsk á la Geranium, vitvinssås, jordärtskockspure

14.jpeg


Earl grey glass, kolakräm m timjan, örtmaräng

15.jpeg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hasselback á la hantverket
Blev den sådär bra som på Hantverket?

Grön agnolotti i parmesansås
Earl grey glass, kolakräm m timjan, örtmaräng
Bakad rotselleri, reduktion på shiitake, miso, brynt smör, soja och citron
Marmoerad torsk á la Geranium, vitvinssås, jordärtskockspure
Smörstekta äpplen med kanelglass
Fransk löksoppa
Tarte tatin
Snålvattnet rinner till. Magisk uppställning!
 

Poussard

Medlem
Intressant att Hantverket verkar ha snott Hasselbackspotatisen, när det finns en restaurang Hasselbacken som serverat hasselbackspotatisar sedan dackefejden. Och ja, de gör även dem som smårätter med löjrom etc.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Inser, tragiskt nog, att jag inte kokat mat under de senaste 5 åren och att min hustru gjort det kanske 5 ggr...

Eller: "Tjohoo! Vi är fria!"

Uber, Demaecan, lokala bento shops... Meh, varför ägna 1500kr per timme vid spisen då Tjalle på Hörnet kostar 50 kr för tiden och 70 kr råvaror, hårdvara och omkostnader (el, hyra, löner)...

Hur tänker du?
 

Kolsyra

Kolsyra
Inser, tragiskt nog, att jag inte kokat mat under de senaste 5 åren och att min hustru gjort det kanske 5 ggr...

Eller: "Tjohoo! Vi är fria!"

Uber, Demaecan, lokala bento shops... Meh, varför ägna 1500kr per timme vid spisen då Tjalle på Hörnet kostar 50 kr för tiden och 70 kr råvaror, hårdvara och omkostnader (el, hyra, löner)...

Hur tänker du?

Tänker att det är kul att hitta inspiration från restaurangbesök och kunna efterlikna det hemma med samma kvalite för en bråkdel av priset.
Finns inget bättre än när man lyckas med en 8-10h shortrib som är mörare än smör på grillen. Men jag har inga 1500 i timmen så den blir mycket billigare för mig =)
 

Keen

slan
Inser, tragiskt nog, att jag inte kokat mat under de senaste 5 åren och att min hustru gjort det kanske 5 ggr...

Eller: "Tjohoo! Vi är fria!"

Uber, Demaecan, lokala bento shops... Meh, varför ägna 1500kr per timme vid spisen då Tjalle på Hörnet kostar 50 kr för tiden och 70 kr råvaror, hårdvara och omkostnader (el, hyra, löner)...

Hur tänker du?

Att det är roligt att laga mat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att det är roligt att laga mat.
Önskar jag hade kvaliteter som att läsa noter, spela ett instrument, laga mat, bedriva verkstad... Osv...

Men, jag är helt enkelt inte duktig på någonting av det. Saknar anlag, talang och kompetens. Helt enkelt.

Typ: alla kan lära sig spela Äru Vaken Jöns, men alla kan inte bli konsertpianister.

Sedan är det ju underbart att få ägna sig åt att åstadkomma sådant man tillfredsställs av och kan unna sig att känna stolthet över!

I afton: ICHI-E.
Fasen vad gott... @Mats
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Instämmer till fullo. Jag lagar inte mat hemma för att undvika svält-döden utan för att det är en av de mest givande hobbies jag har.
Att ta störrre delen av en dag med att preppa, köra mise enplace, och laga en middag medan man lyssnar på bra musik och har något passande i glaset är ett av livets glädjeämnen :)
Super good for you!
Önskar jag var där.
Men, jag är mer en sån som springer till dojos, slåss som phan, fullkontakt, och sen (om jag överlevt :öga:) äter och avnjuter alkoholhaltiga drycker…
Tillredning av ätbarheter är för denna Homo sapiens enbart till nöds…

Imponeras dock djupt av dem som har den rätta knycken och passionen.

FAN VA BRA NI ÄR, NI SOM KAN!!! :kyss:

Min lagade mat, inte min bild, men liknar min kardinalrätt: "sausission surpris".
Jag brukar dock hälla på någon 100 - 200,000 scoville sås.
79ECC731-E63D-41A0-98DD-6783BF253903.jpeg


Mina vuxna barn (30+, 5 st) minns fortfarande MED ÅNGEST mitt cuisine med klistergröt, leverstuvning av zombies och oändligt många rätter som avslutades med …surprise
 
Last edited:
Toppen