Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Emvima

Medlem
Någon som vet om man kan hitta Louis Roederer Vintage Brut 2013 billigare än 639:- ute i världen?
Hos www.wohlenberg.dk har dom den på tilbud för 375Dkr, 169Dkr i frakt för ett sexpack. Tyvärr är ju vår krona rätt så svag så det blir kanske inte det stora klippet. Jag har dock inte provat att beställa ifrån dom, så vet inte hur det funkar med dom. Men dom var väldigt snabba på att svara på mail angående hur mycket frakten kostade, dom skickar med postnord.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hos www.wohlenberg.dk har dom den på tilbud för 375Dkr, 169Dkr i frakt för ett sexpack. Tyvärr är ju vår krona rätt så svag så det blir kanske inte det stora klippet. Jag har dock inte provat att beställa ifrån dom, så vet inte hur det funkar med dom. Men dom var väldigt snabba på att svara på mail angående hur mycket frakten kostade, dom skickar med postnord.
Tack så mycket! Jag ska kika på det. Ouch... Postnord haha :eek: risker man får ta då ;)
 

Steef

Medlem
Någon som köpt från https://www.idealwine.com/uk/index.jsp? Funkat bra?
Tänker inte buda på auktionerna, utan hittade en del kul bland deras 'Fixed price'. Som jag förstår det säljs dessa viner (framför allt/enbart) från deras eget lager.
Verkar som de sköter frakten - man behöver inte oroa sig för tull eller andra krångligheter i så fall?
 

Boletus

Medlem
Någon som köpt från https://www.idealwine.com/uk/index.jsp? Funkat bra?
Tänker inte buda på auktionerna, utan hittade en del kul bland deras 'Fixed price'. Som jag förstår det säljs dessa viner (framför allt/enbart) från deras eget lager.
Verkar som de sköter frakten - man behöver inte oroa sig för tull eller andra krångligheter i så fall?
Funkat bra, väldigt bra priser på franska viner där tillgången är stor (beajoulais etc) samt tillgång till enstaka flaskor i äldre årgångar som kan vara intressant.
Kommer till Postnord i slutändan. Tull och dylikt kan jag inte uttala mig om.
 

Johan L

Medlem
Någon som köpt från https://www.idealwine.com/uk/index.jsp? Funkat bra?
Tänker inte buda på auktionerna, utan hittade en del kul bland deras 'Fixed price'. Som jag förstår det säljs dessa viner (framför allt/enbart) från deras eget lager.
Verkar som de sköter frakten - man behöver inte oroa sig för tull eller andra krångligheter i så fall?

Vi bor i Sverige, så att oroa sig lite för tullen får vi leva med.

Det stämmer att det är säljaren som ska betala svenska skatter om de sköter frakten, men det betyder ju inte att alla gör det, utan det finns många som hoppar över det och då har ju tullen också anledning att plocka paketet. Så om det är en säljare som inte betalar svenska skatterna kan man oroa sig för att paketet ska fastna i tullen. Hur just idealwine gör vet jag inte.
 
La en beställning i samband med att il-quadrifogliostore.it körde rabatt på typ allt. De kom idag, väl paketerat (jag har nu frigolit i hela hallen) MEN tyvärr saknades 3 flaskor och 3 flaskor kom med annan årgång än den som beställdes (den gick att beställa i två olika när jag beställde men fick tvärt emot det jag valde) :( Ska bli spännande att se hur de löser detta! Håller er uppdaterade :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
La en beställning i samband med att il-quadrifogliostore.it körde rabatt på typ allt. De kom idag, väl paketerat (jag har nu frigolit i hela hallen) MEN tyvärr saknades 3 flaskor och 3 flaskor kom med annan årgång än den som beställdes (den gick att beställa i två olika när jag beställde men fick tvärt emot det jag valde) :( Ska bli spännande att se hur de löser detta! Håller er uppdaterade :)
Får jag fråga hur många flaskor du beställde sammanlagt?
Jag väntar på 2 ordrar ifrån dem. En med 6 st, och en med 2.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jadu...det landade på 21 flaskor (varav 2 magnum) denna gången:oops: Förra gången jag betsällde va det "bara" 18 flaskor och då gick det smärtfritt :)
Okej! Och antar olika typer av viner etc. Då ska de nog inte kunna göra så mycket fel med mina ordrar. :) Tack för svaret!
 
Okej! Och antar olika typer av viner etc. Då ska de nog inte kunna göra så mycket fel med mina ordrar. :) Tack för svaret!

Ja precis, det var lite blandat. Borde inte vara något problem egentligen, kan tänka mig att de fick väldigt mycket beställningar med deras Black Friday-rea och då kan man ju förstå att det blir något fel på stora beställningar :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Ja precis, det var lite blandat. Borde inte vara något problem egentligen, kan tänka mig att de fick väldigt mycket beställningar med deras Black Friday-rea och då kan man ju förstå att det blir något fel på stora beställningar :)
Japp. Återkom gärna med hur de hanterar ärendet. Det definierar ju dessa utlandshandlare lite grann. Alfavin löste mitt fall med fel årgång, på ett alldeles utmärkt sätt, så där blir det fler ordrar framöver.
 
Toppen