Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

LarsW

Medlem
Det ser inte ut att gå när man är inloggad heller.
Om det är så var det synd, det har ju varit här jag köpt Bonnaire sista tiden.
Jag har skickat ett mail till dem med frågan.
Svar från we love bubbles på frågan om de fortfarande levererar till sverige:

Hi,

Unfortunately not due to our shipping company rules.

Kind regards

We-love-bubbles.com


Så det var synd.
 

Emvima

Medlem
Svar från we love bubbles på frågan om de fortfarande levererar till sverige:

Hi,

Unfortunately not due to our shipping company rules.

Kind regards

We-love-bubbles.com


Så det var synd.
Det var ju tråkiga nyheter. Men tack för svar och hjälp.
 

Emvima

Medlem
Eftersom we-love-bubbles har slutat leverera till Sverige. Så undrar jag om det är någon som har tips på var man kan köpa Claude Cazals champagner till bra pris?
 
Eftersom we-love-bubbles har slutat leverera till Sverige. Så undrar jag om det är någon som har tips på var man kan köpa Claude Cazals champagner till bra pris?

Bra pris överlåter jag till dig att bestämma
 

VinBallen

Medlem
Kierdorfwein verkar har tagit bort alternativet att de styr upp frakten till Sverige, nu vid utcheck kan man enbart välja att själv tar ansvaret för att boka transport. Någon som har erfarenhet av att själv boka transport, krångligt?
 

Sonderlese

Medlem
Kierdorfwein verkar har tagit bort alternativet att de styr upp frakten till Sverige, nu vid utcheck kan man enbart välja att själv tar ansvaret för att boka transport. Någon som har erfarenhet av att själv boka transport, krångligt?
DHL är hur lätt som helst via sin hemsida. Välj ’parcel’ och sen vilken storlek som passar (upp till ca. 15 flaskor = ca. 20 kg).
Du skriver upphämtningsadress och leveransadress, sen är det klart!

Om du anger Kierdorfweins e-post som avsändare kommer paketetiketterna att sändas dit, om du anger din e-post får du vidare bifoga dem till Kierdorf att skriva ut och klistra på paketet. Be Kierdorf att även klistra på ”FRAGILE” och ”GLASS” klistermärken.
Du behöver dessutom inte deklarera innehållit för DHL och således inte för tullen (om du inte vill).
 

Bastardo

Medlem
Jag fick ett mejl från Vivino. Frågan gällde ifall de betalar punktskatt till Sverige eller inte och så här lyder svaret:
”Alla våra priser är inklusive skatter och vi fungerar som om webb-shoppen skulle
vara i Sverige, vad gäller kunder i landet, så du behöver inte betala någon skatt
utöver den du redan betalat när du köpte vinet.”


Hade sökt svaret här tidigare, men hittade ingenting, så jag var tvungen att kontakta de personligen. Jag undrar om jag skulle dra igång en tråd på alla nätaffärer som betalar punktskatt till Sverige, fast de flesta verkar inte bry sig om det. Tänkte bara, att om intresset är nära noll, så gör jag ’jobbet’ helt i onödan.
Om det finns medlemmar som är positiva, så kan jag inleda diskussionen och sen får ni fylla på i efterhand ifall ni har kunskap om saker och ting.
Men märk väl, att långt ifrån allting är särskild billigt hos Vivino! Man får leta bra länge för att hitta nånting som är värd pengarna och de har oerhört många viner på sajten, men bara en liten bråkdel går också att köpa via Vivino och alla affärer som är samarbetspartners.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag fick ett mejl från Vivino. Frågan gällde ifall de betalar punktskatt till Sverige eller inte och så här lyder svaret:
”Alla våra priser är inklusive skatter och vi fungerar som om webb-shoppen skulle
vara i Sverige, vad gäller kunder i landet, så du behöver inte betala någon skatt
utöver den du redan betalat när du köpte vinet.”


Hade sökt svaret här tidigare, men hittade ingenting, så jag var tvungen att kontakta de personligen. Jag undrar om jag skulle dra igång en tråd på alla nätaffärer som betalar punktskatt till Sverige, fast de flesta verkar inte bry sig om det. Tänkte bara, att om intresset är nära noll, så gör jag ’jobbet’ helt i onödan.
Om det finns medlemmar som är positiva, så kan jag inleda diskussionen och sen får ni fylla på i efterhand ifall ni har kunskap om saker och ting.
Men märk väl, att långt ifrån allting är särskild billigt hos Vivino! Man får leta bra länge för att hitta nånting som är värd pengarna och de har oerhört många viner på sajten, men bara en liten bråkdel går också att köpa via Vivino och alla affärer som är samarbetspartners.
Det är bara att starta en tråd. Går dock inte att förvänta sig att andra ska fylla på eller engagera sig i en tråd. Tror att de flesta inte är alltför insatta i det och ser det lite som ett icke problem (och är bara glada om leverantören överhuvudtaget skickar till Sverige). Har själv noll koll på området och ingen info att dela om de ca 30 näthandlare jag har köpt från genom åren. 🤷‍♂️
 

Bastardo

Medlem
Det är bara att starta en tråd. Går dock inte att förvänta sig att andra ska fylla på eller engagera sig i en tråd. Tror att de flesta inte är alltför insatta i det och ser det lite som ett icke problem (och är bara glada om leverantören överhuvudtaget skickar till Sverige). Har själv noll koll på området och ingen info att dela om de ca 30 näthandlare jag har köpt från genom åren. 🤷‍♂️
Tack för input, Thirsty!
Jag ska börja planera för att kunna åstadkomma lite info, alla fall. Har förstått det själv också, att ämnet är inte så brinnande aktuellt för merparten av medlemmar.
By the way, jag skulle kunna göra det samma på FB:s forum för Munskänkar. Där borde intresset för sådana ställen vara lite större, enligt min bedömning.
Orsaken att jag vill inte använda nätaffärer som inte betalar själv punktskatten är att det svider fortfarande när min beställning misslyckades många, många år sen, det blev en dyr läxa och jag vill inte vara med om det en gång till, never! Och mängden medlemmar som beställer vin från nätet verkar inte bry sig så mycket om skatt hit och dit. Men jag hör inte till den skaran. ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Och mängden medlemmar som beställer vin från nätet verkar inte bry sig så mycket om skatt hit och dit. Men jag hör inte till den skaran. ;)
Bryr sig och bryr sig. Det är för krångligt för det ringa belopp som avser alkoholskatt (exempelvis motsvarar det ca skatten för en liter drivmedel). Vid köp av premium viner så betalas i vart fall en hel del moms...

Fint att det är nån som är samhällsbärare och säkerställer statsfinanserna! :)
 

Bastardo

Medlem
Bryr sig och bryr sig. Det är för krångligt för det ringa belopp som avser alkoholskatt (exempelvis motsvarar det ca skatten för en liter drivmedel). Vid köp av premium viner så betalas i vart fall en hel del moms...

Fint att det är nån som är samhällsbärare och säkerställer statsfinanserna! :)
Tummen upp för er alla som vågar strunta i punktskatten, men det kan bli dyrt den gången ni behöver justera betalningen lite uppåt … eller påstår ni att sånt händer aldrig? ;) Jag har förklarat ganska många gånger nu varför jag vill inte göra så. Det är tur att de ställen jag beställer mest vin gör rätt för sig och underlättar mycket för kunden.
Märkligt att man får aldrig höra någon att berätta hur gick det till den gången de åkte fast i och med att inte betala punkskatten eller ni kanske även påstår att det har aldrig hänt.
 

jrick

Medlem
Tummen upp för er alla som vågar strunta i punktskatten, men det kan bli dyrt den gången ni behöver justera betalningen lite uppåt … eller påstår ni att sånt händer aldrig? ;) Jag har förklarat ganska många gånger nu varför jag vill inte göra så. Det är tur att de ställen jag beställer mest vin gör rätt för sig och underlättar mycket för kunden.
Märkligt att man får aldrig höra någon att berätta hur gick det till den gången de åkte fast i och med att inte betala punkskatten eller ni kanske även påstår att det har aldrig hänt.
Jag har gjort hundratals beställningar under snart tio år och det har aldrig hänt mig att det har fastnat i tullen pga obetald punktskatt eller för den delen av ngt annat skäl. Tror det hände någon gång att paketet gick i retur till säljaren från tullen, vilket är felaktigt hanterat såvitt jag vet men så var det. Sen är det ju så att vissa jag har köpt ifrån faktiskt har betalat punktskatten, så det är så klart att de inte har fastnat. Jag påstår alltså att det aldrig har hänt mig, men du kanske tror att jag hittar på.
 

Thirsty

Smygnykterist
Tummen upp för er alla som vågar strunta i punktskatten, men det kan bli dyrt den gången ni behöver justera betalningen lite uppåt … eller påstår ni att sånt händer aldrig? ;) Jag har förklarat ganska många gånger nu varför jag vill inte göra så. Det är tur att de ställen jag beställer mest vin gör rätt för sig och underlättar mycket för kunden.
Märkligt att man får aldrig höra någon att berätta hur gick det till den gången de åkte fast i och med att inte betala punkskatten eller ni kanske även påstår att det har aldrig hänt.
Säger inte att det aldrig har hänt, känner bara inte till det förutom någon enstaka där paketet skickats i retur till säljaren (som beskrivet ovan).

För en som saknar erfarenhet, vad händer och vad blir straffet om en låda med 6 stycken flaskor vin blir stoppad? :eek:
 

Uncle_Bob

Medlem
Säger inte att det aldrig har hänt, känner bara inte till det förutom någon enstaka där paketet skickats i retur till säljaren (som beskrivet ovan).

För en som saknar erfarenhet, vad händer och vad blir straffet om en låda med 6 stycken flaskor vin blir stoppad? :eek:
Du blir upptaxerad, enligt första inlägget i denna tråd om det inte ändrats sedan senaste uppdateringen:

"Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Man blir då tvungen att betala alkoholskatten samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten. Efter att betalt skatten måste man hämta varorna inom en månad annars beslagtas varorna."

Men jag har förstått det som att det är något mer "straff" än så.
 

Thirsty

Smygnykterist
Du blir upptaxerad, enligt första inlägget i denna tråd om det inte ändrats sedan senaste uppdateringen:

"Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Man blir då tvungen att betala alkoholskatten samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten. Efter att betalt skatten måste man hämta varorna inom en månad annars beslagtas varorna."

Men jag har förstått det som att det är något mer "straff" än så.
Alkoholskatt 36 kr + 1 kr tull. För en pava á 75 cl innebär det 27 kr + 1 kr = 28 kr.
Upptaxeringen om 20 % (om det inkluderar tullavgiften) blir då 28 kr * 0,2 = 5,60 kr per flaska.
Totalt 28 kr + 5,6 kr =33,60 kr per flaska.
För en låda om 6 flaskor blir då 6 * 33,60 kr = 201,60 kr.

Stämmer ovan?

Om ovan stämmer så finns det några andra saker som kan påverka nattsömnen mer negativt... :D😇
 

Boletus

Medlem
Alkoholskatt 36 kr + 1 kr tull. För en pava á 75 cl innebär det 27 kr + 1 kr = 28 kr.
Upptaxeringen om 20 % (om det inkluderar tullavgiften) blir då 28 kr * 0,2 = 5,60 kr per flaska.
Totalt 28 kr + 5,6 kr =33,60 kr per flaska.
För en låda om 6 flaskor blir då 6 * 33,60 kr = 201,60 kr.

Stämmer ovan?

Om ovan stämmer så finns det några andra saker som kan påverka nattsömnen mer negativt... :D😇
Alltså 33,60 kr per flaska om du blir upptaxerad, annars 28 kr.

Det är knappast så att ingen är intresserad av att "göra rätt för sig" i fråga om alkoholskatt.
Men det är ju ett onödigt krångligt system som säkerligen inte drar in något netto till statskassan, i enda syfte att försvåra alkoholköp.

För att dra en fånig parallel, det är dyrt att parkera i Stockholm och åker du dit får du betala en rejäl bot.
Om parkeringen fungerade som med alkoholskatten vid distansköp skulle alltså:
1) risken att få böter vara nästan noll
2) böterna vara marginellt högre än vad parkeringskostnaden skulle varit
3) administrationen för att betala parkeringen vara onödigt bökig
Kan ärligt säga att jag inte skulle bry mig om att betala parkering särskilt ofta om det såg ut så.
Jag betalar gärna skatt men vore ju trevligt om det vore ens i närheten lika enkelt som att betala parkering.
 
Toppen