Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Köpa vin via andra källor än Systembolaget: regler, transporter och butiker

Bastardo

Medlem
Du blir upptaxerad, enligt första inlägget i denna tråd om det inte ändrats sedan senaste uppdateringen:

"Vad händer om jag inte anmäler och ställer säkerhet men ändå beställer alkoholvaror via internet?
Om transporten med alkoholvarorna påträffas, beslutar Tullverket att omhänderta alkoholvarorna. Man blir då tvungen att betala alkoholskatten samt ett transporttillägg som är 20 procent av alkoholskatten. Efter att betalt skatten måste man hämta varorna inom en månad annars beslagtas varorna."

Men jag har förstått det som att det är något mer "straff" än så.
Jag begriper allt annat, men förstår inte varifrån jag ska hämta ut mina eventuellt beslagtagna flaskor.
Måste jag ta tåget till Stockholm för att hämta ut viner, eller kanske till Malmö eller Göteborg. Alla alternativ blir dyrare än vinernas värde, så det lönar sig inte att hämta ut sina viner om man inte bor relativt nära tullplatsen.
Kanske det finns tull närmare Medelpad också än Stockholm? Om inte, så skulle jag inte våga riskera någonting med min ’tur’. ;)
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag begriper allt annat, men förstår inte varifrån jag ska hämta ut mina eventuellt beslagtagna flaskor.
Måste jag ta tåget till Stockholm för att hämta ut viner, eller kanske till Malmö eller Göteborg. Alla alternativ blir dyrare än vinernas värde, så det lönar sig inte att hämta ut sina viner om man inte bor relativt nära tullplatsen.
Kanske det finns tull närmare Medelpad också än Stockholm? Om inte, så skulle jag inte våga riskera någonting med min ’tur’. ;)
Du får skaffa en målvakt i Stockholm som kan hämta alla leveranser som fastnar som myndigheten. ;)
 

Bastardo

Medlem
Du får skaffa en målvakt i Stockholm som kan hämta alla leveranser som fastnar som myndigheten. ;)
Har skaffat så pass mycket jäst druvjuice nu på sistone, att jag måste nog snart ge mig ut och samla tomburkar för att klara mig … :oops:
Det är tur att jag har några vinvänner som är välbeställda och kan köpa några flaskor av mig om det skulle knipa. (Just kidding …)
 

Uncle_Bob

Medlem
Jag begriper allt annat, men förstår inte varifrån jag ska hämta ut mina eventuellt beslagtagna flaskor.
Måste jag ta tåget till Stockholm för att hämta ut viner, eller kanske till Malmö eller Göteborg. Alla alternativ blir dyrare än vinernas värde, så det lönar sig inte att hämta ut sina viner om man inte bor relativt nära tullplatsen.
Kanske det finns tull närmare Medelpad också än Stockholm? Om inte, så skulle jag inte våga riskera någonting med min ’tur’. ;)
Det flesta landburna leveranser ifrån Europa verkar gå över Öresundsbron så utflykt till Malmö är nog lågoddsaren i sammanhanget.
 

Bastardo

Medlem
Det flesta landburna leveranser ifrån Europa verkar gå över Öresundsbron så utflykt till Malmö är nog lågoddsaren i sammanhanget.
Tack för infot, Uncle_Bob!
Det är också en lågoddsaren i sammanhanget att jag ens skulle hamna i en sån situation … :D Finns så många andra bra ställen att beställa ifrån, så man slipper att utföra ’kriminella’ handlningar.
 

Vingubben

Medlem
Har haft ett antal intressanta konversationer med skatteverket för att försöka reda ut hur ansvaret ser ut gällande punktskatten. Här är mina frågor och de svar jag har fått:

F: Jag planerar att handla vin från ett företag i Italien. Hur kan jag säkerställa att bolaget betalar in korrekta skatter? Bolaget heter Xtrawine, WBX Srl, Via Campo dei Fiori 4, 471 22 Fiori
S: Hej, jag kan inte se att bolaget du nämner är registrerade i Sverige som distansförsäljare.

Svaret följdes av instruktioner om att hur jag skulle registrera punktskatten. Se nedan.

Skickade sedan över svenskt VAT-nummer som jag fick av @Bastardo. Kunde dock inte hitta detta på deras hemsida.

F: Kan man vara säker på att dom fullgör sina plikter, eller hur säkerställer man att dom betalar in punktskatter?
S: Vad bra att du hittade lite mer information om bolaget svenska VAT-nummer. Bolaget som du vill köpa dina alkoholvaror är registrerade som distansförsäljare av alkoholvaror till privatpersoner i Sverige. Vilket innebär att du kan känna dig säker på att de redovisar och betalar in den svenska alkoholskatten.

Ställde sen en fråga om vem som ansvarar för uppgifterna.

F: Räcker det med att bolaget som jag handlar från uppger att dom betalar punktskatter?
S: Du ansvarar för att kontrollera att bolaget du handlar från är registrerade som distansförsäljare.

F: Går det att få en lista över de som är registrerade som distansförsäljare av alkohol?
S: Tyvärr, du måste fråga om ett specifikt bolag och uppge deras namn och ev. deras VAT-nummer.

Sammanfattningsvis så verkar det vara så att man som köpare ansvarar för att kontrollera att säljaren är registrerad som distansförsäljare av alkohol, dock inte att dom verkligen betalar in skatten.

Om man handlar från en säljare som inte är registrerad så behöver man anmäla sig som mottagare och sedan deklarera när man har fått varorna. Alkoholskatt för privatpersoner | Skatteverket

Om varorna skall bli stoppade i tullen så krävs det i så fall att dom på något sätt kollar upp att om att leverantören inte är registrerad som distansförsäljare, och att man som mottagare inte har har anmält beställningen. (Deklarationen gör man först när man mottagit varorna.)






 

Bastardo

Medlem
Har haft ett antal intressanta konversationer med skatteverket för att försöka reda ut hur ansvaret ser ut gällande punktskatten. Här är mina frågor och de svar jag har fått:

F: Jag planerar att handla vin från ett företag i Italien. Hur kan jag säkerställa att bolaget betalar in korrekta skatter? Bolaget heter Xtrawine, WBX Srl, Via Campo dei Fiori 4, 471 22 Fiori
S: Hej, jag kan inte se att bolaget du nämner är registrerade i Sverige som distansförsäljare.

Svaret följdes av instruktioner om att hur jag skulle registrera punktskatten. Se nedan.

Skickade sedan över svenskt VAT-nummer som jag fick av @Bastardo. Kunde dock inte hitta detta på deras hemsida.

F: Kan man vara säker på att dom fullgör sina plikter, eller hur säkerställer man att dom betalar in punktskatter?
S: Vad bra att du hittade lite mer information om bolaget svenska VAT-nummer. Bolaget som du vill köpa dina alkoholvaror är registrerade som distansförsäljare av alkoholvaror till privatpersoner i Sverige. Vilket innebär att du kan känna dig säker på att de redovisar och betalar in den svenska alkoholskatten.

Ställde sen en fråga om vem som ansvarar för uppgifterna.

F: Räcker det med att bolaget som jag handlar från uppger att dom betalar punktskatter?
S: Du ansvarar för att kontrollera att bolaget du handlar från är registrerade som distansförsäljare.

F: Går det att få en lista över de som är registrerade som distansförsäljare av alkohol?
S: Tyvärr, du måste fråga om ett specifikt bolag och uppge deras namn och ev. deras VAT-nummer.

Sammanfattningsvis så verkar det vara så att man som köpare ansvarar för att kontrollera att säljaren är registrerad som distansförsäljare av alkohol, dock inte att dom verkligen betalar in skatten.

Om man handlar från en säljare som inte är registrerad så behöver man anmäla sig som mottagare och sedan deklarera när man har fått varorna. Alkoholskatt för privatpersoner | Skatteverket

Om varorna skall bli stoppade i tullen så krävs det i så fall att dom på något sätt kollar upp att om att leverantören inte är registrerad som distansförsäljare, och att man som mottagare inte har har anmält beställningen. (Deklarationen gör man först när man mottagit varorna.)

Många krav som köpare … Och hur många tror du gör allt detta? Inte särskilt många, ser det ut här på forumet, kutym verkar vara precis det motsatta. :p
 

Vingubben

Medlem
Många krav som köpare … Och hur många tror du gör allt detta? Inte särskilt många, ser det ut här på forumet, kutym verkar vara precis det motsatta. :p
Med tanke på att skatteverket inte gör det lätt då dom inte lämnar ut listor, eller klarar av att söka på bolagets namn, så får man nog anta att de flesta skiter i det. Känns som att dom går i armkrok med Systembolaget och gör det bästa för att bekämpa distansförsäljning. Risken att åka dit verkar dock vara infinitisemal.
 

Bastardo

Medlem
Med tanke på att skatteverket inte gör det lätt då dom inte lämnar ut listor, eller klarar av att söka på bolagets namn, så får man nog anta att de flesta skiter i det. Känns som att dom går i armkrok med Systembolaget och gör det bästa för att bekämpa distansförsäljning. Risken att åka dit verkar dock vara infinitisemal.
Verkligen uruselt att de ställer inte upp med de uppgifterna alls! Jag håller fullständigt med dig att ”dom går i armkrok med Systembolaget och gör det bästa för att bekämpa distansförsäljning.”
By the way, är det okej ifall jag lånar din text om svaret från Skattemyndigheten ifall jag skulle ta upp frågan på något annat ställe. Ska inte nämna källan hur som helst. Tänkte närmaste att jag kan belysa folk på Munkis Forum på Facebook. :)

Där skyller folk ibland att några nätfirmor gör inte rätt för sig, fast det gör de. Nu senaste anklagade någån där att Vivino inte skulle betala punktskatt, fast jag har fått svaret av det gör de visst. Hur annars kan man förklara att folk köper viner därifrån om de inte skulle ens betala alla behövliga skatter? Det är så löjligt påstående att det faller för sin egen orimlighet för i stort sett merparten av priserna är ganska höga. Fast ibland händer det att de har även schyssta priser på vinerna, men det är ingen regel. Därför ska man studera utbudet mycket noga innan man beställer viner därifrån.
 
Last edited:

Vingubben

Medlem
Verkligen uruselt att de ställer inte upp med de uppgifterna alls! Jag håller fullständigt med dig att ”dom går i armkrok med Systembolaget och gör det bästa för att bekämpa distansförsäljning.”
By the way, är det okej ifall jag lånar din text om svaret från Skattemyndigheten ifall jag skulle ta upp frågan på något annat ställe. Ska inte nämna källan hur som helst. Tänkte närmaste att jag kan belysa folk på Munkis Forum på Facebook. :) Där skyller folk ofta att några nätfirmor gör inte rätt för sig, fast det gör de. Nu senaste anklagade de att Vivino inte skulle betala punkstkatt, fast det har jag fått svaret av de att det är så.
Självklart får du låna texten.

Jag tror att det viktiga i sammanhanget är att du som konsument har ansvar för att kontrollera att den du handlar från är.registrerad som distansförsäljare. Du har dock inte ansvar för att skatten betalas in för din leverans, då detta är omöjligt att kontrollera. Med andra ord så kan vi bara veta om en nätfirma är registrerad, inte om dom gör rätt för sig.
 

Bastardo

Medlem
Självklart får du låna texten.

Jag tror att det viktiga i sammanhanget är att du som konsument har ansvar för att kontrollera att den du handlar från är.registrerad som distansförsäljare. Du har dock inte ansvar för att skatten betalas in för din leverans, då detta är omöjligt att kontrollera. Med andra ord så kan vi bara veta om en nätfirma är registrerad, inte om dom gör rätt för sig.
Tack, Vingubben. Jag ska låna lite av din text ifall jag skriver om det här på Munkis forum. Det ser ut ändå att de flesta ’svenska’ näthandlare betalar punktskatt till Sverige – och jag hoppas att de gör det även IRL.
Fattas bara att vi kunder skulle bli ansvariga för att även ta reda på om nätfirmorna verkligen betalar in sina skatter. Det här systemet måste bli bättre och smidigare på sikt, för så här kan vi inte ha det.
Det ser ut som hela statsapparaten är emot den lilla skaran vinentusiaster som vill bara köpa vin för hyfsad pris och som oftast inte finns hos monopolet och för det försöker myndigheterna att göra sitt yttersta att så ska inte ske. Helt otroligt! :mad:
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Många krav som köpare … Och hur många tror du gör allt detta? Inte särskilt många, ser det ut här på forumet, kutym verkar vara precis det motsatta. :p
Jag har ställt frågan förut, utan att ha fått något svar: hur ofta gör du den här kollen för andra kategorier företag? T.ex. restauranger, frisörer och andra traditionella "kontantbranscher"? Det är ju lätt snurrigt att tänka att man som privatkund ska genomföra en multinationell skatteutredning av detaljhandelsfirmor inför varje köp! För övrigt lär det p.g.a. manuell hantering kosta Skatteverket mer att svara på frågan än vad de får in i alkoholskatt på ett typiskt vininköp, så svenska staten skulle gå minus om alla skulle få för sig att ägna sig åt den här typen av upplägg! o_O
 

Kaptenen

Medlem
Jag har ställt frågan förut, utan att ha fått något svar: hur ofta gör du den här kollen för andra kategorier företag? T.ex. restauranger, frisörer och andra traditionella "kontantbranscher"? Det är ju lätt snurrigt att tänka att man som privatkund ska genomföra en multinationell skatteutredning av detaljhandelsfirmor inför varje köp! För övrigt lär det p.g.a. manuell hantering kosta Skatteverket mer att svara på frågan än vad de får in i alkoholskatt på ett typiskt vininköp, så svenska staten skulle gå minus om alla skulle få för sig att ägna sig åt den här typen av upplägg! o_O
Det finns väl möjligen en viss skillnad då du som konsument inte drabbas ifall ett vanligt svenskt företag inte sköter skatteinbetalningen. Annat är det i fallet med distansförsäljning av alkohol från utlandet där det uppenbarligen förefaller finnas en slags kontrollansvar för konsumenten att tillse att bolaget är registrerat för punktskatt.

(Tyvärr verkar alla EU-byråkrater vara upptagna med viktigare frågor som att förbjuda plastsugrör och reglera maxeffekten på dammsugare än att nedmontera handelshinder.)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det finns väl möjligen en viss skillnad då du som konsument inte drabbas ifall ett vanligt svenskt företag inte sköter skatteinbetalningen. Annat är det i fallet med distansförsäljning av alkohol från utlandet där det uppenbarligen förefaller finnas en slags kontrollansvar för konsumenten att tillse att bolaget är registrerat för punktskatt.
Jag har aldrig sett en enda person skriva på det här forumet att de drabbats av att en utländsk vinhandlare inte betalt alkoholskatt och att de själva därför fått betala det. Bifoga gärna en länk till ett inlägg om du sett något sådant. Det som däremot hänt (framför allt för en del år sedan) är att PostjävlaNord skickat paket med vin i retur oavsett om skatten är betald eller ej, för att de inte kan läsa reglerna.
 

Jos

Medlem
Jag tänker inte skriva att jag köpt vin regelbundet från näthandlare inom EU i minst 15 år utan ett enda problem eftersom jag är lite skrockfull och inte vill jinxa det men generellt skulle jag säga att det nog är ett ickeproblem med "beslagtagna" varor eller liknande.
 
Toppen