Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 2002

magnum

Epernay, Frankrike
Det var flera år sedan jag provade den senast. Då tyckte jag att den var i nivå med 1996.

Jag har en låda med Krug 1995 på magnum i källaren som jag inte har rört än.
Har inte provat 95 & 96 samtidigt men från minnet håller jag 95 som den bättre! Har druckit 1995 på magnum endast en gång It was nice:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Sedan är de också så att en Krug 2002 inte är ämnad för konsumtion imorgon utan om många år, då kan det vara svårt att i blindtest imorgon säga om andra viner gjorda för omedelbarare konsumtion är bättre än Krug 2002
Just detta gör ju vinkännare jämt och ständigt. Alla fina poäng som delas ut sker ju i vinets ungdom innan det har nått optimal drickfas. Balans, intensitet, komplexitet och längd imponerar ju vanligtvis oavett drickfönster enligt min erfarenhet. Komplexiteten brukar dock öka en hel del med mognad (vilket gäller i stort sett alla viner som har struktur nog för att klara lagring), men övriga "objektiva" kvalitetsmarkörer brukar kunna utmärka sig tydligt. Vilket vin man gillar att dricka mest är en annan fråga. Ett enkelt vin kan absolut vara godare än ett mer komplext vin som är i en svårtillgänglig fas, men precis som med musik så hör troligtvis de flesta skillnad på en avancerad symfoni och en banal poplåt oavsett vilken musik som får oss att vilja dansa. Vi är ju trots allt inga nybörjare som inte vet hur bra kvaliteter i vin manifesterar sig i de olika faserna. Det är ju sällan ett problem jag har hört talas om när man dricker vinerna med etiketten framför sig. Vi brukar ju även då kunna bedöma om vinet är för ungt, men att det har potential för lagring med mera. Är det etiketten som avgör potentialen eller är det vinets egenskaper? I mitt fall så bedömer jag att ett vin har potential om BLIK:en imponerar samtidigt som drickvänligheten är lite svårtillgänglig och oförlöst.

Ett enkelt vin känns vanligtvis väldigt klent (lägre intensitet och längd) och endimensionellt (mindre komplext) jämte ett högkvalitativt vin och när så inte är fallet så bör man nog ifrågasätta om det verkligen är några relevanta skillnader mellan dem som är värt att betala för? Tycker man det så är allt frid och fröjd. Denna bedömning kan även göras efter avtäckning när man vet vad man provar och vad man har tyckt om vinet blint (man kan dock upplevas inkonsekvent av sin omgivning, men värre än så är det ju inte). Man får ändra sin åsikt om ett vin när det är befogat.

Förr, när jag ofta provade vin med nybörjare, så hände det då och då att väldigt enkla viner "vann" mot betydligt mer komplexa viner, men numera så händer det i princip aldrig. De viner som vinner på BYOB:s med mera brukar trots allt vara toppviner, knappast lättdruckna och enkla charmtroll. Det är dock sällan som de dyraste vinerna vinner, men det är nog mest för att de inte nödvändigtvis är bäst.

Oavsett vad så är det inte lätt alla gånger att skilja agnarna från vetet, men genom att blindprova så upptäcker man just det på ett bra och ärligt sätt och kan ta ställning till om man tror att ett vin kommer att växa till sig så pass mycket i källaren att det är värt den extra slanten. För visst kan vi väl vanligtvis känna igen ett riktigt toppvin när vi får det i glaset blint även när det är ungt och svårtillgängligt? Jag upplever nog att jag lyckas mycket oftare än jag misslyckas i alla fall. :)
 

CH

Medlem
@Crist(al)ian 77, jag tog en titt i Cellartracker och jag satte faktiskt 1996:an (tätt) före 1998:an. Jag tror att det var @CH som hade 1998:an som vinnare.

Minns inte riktigt vilken jag hade som vinnare då men det låter lite bekant. Har för mig att det var väldigt subtila skillnader mellan 96/98/00, 03 däremot var inte i samma klass som övriga.

@Crist(al)ian 77, vi borde träffas och dricka skumpa igen snart!

Och då bjuder jag in mig själv när det händer
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Kan absolut hålla med om att stora viner kan ha problem att hävda sig blint mot avsevärt enklare viner många gånger. Till viss del kan det säkert bero på att man dricker dem utanför sitt optimala drickfönster, men jag tror nog mer på att skillnaden många gånger är så liten att det är svårt att skilja ett snorbra vin för ca 500-1000 kr och ett prestigevin för det dubbla priset eller mer när man sitter och spekulerar blint...

men 500-1000 är tror jag, för de fletsa, att kalla för exklusivt och "dyrt". sen blir 2000 rena fantasipriset.. vad säger du om skillnad <100 och >500...
 

Mattias Schyberg

Administratör
vad säger du om skillnad <100 och >500...
Egentligen skulle jag vilja säga att jag aldrig skulle kunna förväxla ett vin under hundralappen och bedöma det som ett vin över 500 pix, men skulle jag hävda det här och nu så skulle jag mest troligt få käka upp det med råge. Vanligtvis anser jag att det är väldigt tydliga skillnader kvalitetsmässigt mellan dessa kategorier, men det finns alltid undantag och situationer där man skulle kunna åka dit blint. :)
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Egentligen skulle jag vilja säga att jag aldrig skulle kunna förväxla ett vin under hundralappen och bedöma det som ett vin över 500 pix, men skulle jag hävda det här och nu så skulle jag mest troligt få käka upp det med råge. Vanligtvis anser jag att det är väldigt tydliga skillnader kvalitetsmässigt mellan dessa kategorier, men det finns alltid undantag och situationer där man skulle kunna åka dit blint. :)
Betydligt lättare från 100 t 590, än 500-1000, som är lättare än 1000 -2000?!
(Det tror jag)
 
Kan absolut hålla med om att stora viner kan ha problem att hävda sig blint mot avsevärt enklare viner många gånger. Till viss del kan det säkert bero på att man dricker dem utanför sitt optimala drickfönster, men jag tror nog mer på att skillnaden många gånger är så liten att det är svårt att skilja ett snorbra vin för ca 500-1000 kr och ett prestigevin för det dubbla priset eller mer när man sitter och spekulerar blint...

men 500-1000 är tror jag, för de fletsa, att kalla för exklusivt och "dyrt". sen blir 2000 rena fantasipriset.. vad säger du om skillnad <100 och >500...
Stor skillnad när man går från prisnivåer som enbart är förenliga med industriell vinmakning till hantverksviner! Rätt sällan jag tycker man blir riktigt glad över något vin under 150 kr. Om det typ inte är gjort på druvor som tannat, fiano di avellino. Samtidigt är inte högt pris en kvalitetsgaranti.
Jag brukar tänka att ju högre pris desto högre sannolikhet att det blir bra grejor i flaskan. Just nu tycker jag att den riktiga sporten är att hitta guldkornen i prisklassen 200-300 kr/flaska. Sällan som riktigt dyra viner är en besvikelse dock, champagne inget undantag. Men allt har sin tid och plats, som Håkan påpekade tidigare i tråden. mycket bra tips på fina skumpor här på finewines.se!
Egentligen är jag bara litet avis över att inte få tag på en flaska krug! :) Ikväll blir det nog en god champagne dock. Långt och härligt äktenskap ska firas, samtidigt som hustrun fått en befordran! Solen har lyst hela dagen över notting hill.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Egentligen skulle jag vilja säga att jag aldrig skulle kunna förväxla ett vin under hundralappen och bedöma det som ett vin över 500 pix, men skulle jag hävda det här och nu så skulle jag mest troligt få käka upp det med råge. Vanligtvis anser jag att det är väldigt tydliga skillnader kvalitetsmässigt mellan dessa kategorier, men det finns alltid undantag och situationer där man skulle kunna åka dit blint. :)

Hade en BYOB för någon månad sedan där vi provade en massa viner... Intressant var dock en jmf av två viner från samma år, nämligen 2010 södra Rhone... Efter ingen luftning var det billigare vinet det vi trodde var det dyrare... 100% säkert. Alla trodde att vinet för 175 kr slog vinet för 800 pix. Efter några timmars luftning, så var det ingen tvekan att det dyrare vann helt överlägset. Det är således viktigt att betrakta drickfönster. Det enklare vinet var mitt i sitt drickfönster, medans de dyrare vinet troligen har 5 år kvar innan det når detta ...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hade en BYOB för någon månad sedan där vi provade en massa viner... Intressant var dock en jmf av två viner från samma år, nämligen 2010 södra Rhone... Efter ingen luftning var det billigare vinet det vi trodde var det dyrare... 100% säkert. Alla trodde att vinet för 175 kr slog vinet för 800 pix. Efter några timmars luftning, så var det ingen tvekan att det dyrare vann helt överlägset. Det är således viktigt att betrakta drickfönster. Det enklare vinet var mitt i sitt drickfönster, medans de dyrare vinet troligen har 5 år kvar innan det når detta ...
Utan avtäckning? Tänker, när ändrade ni uppfattning?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nej det var det inte... Det var således inte blint igen... vi lät båda ligga några timmar och provade igen.. Då var det dyrare vinet så bra att det blev WOTN för mig. Jag hoppas att jag inte brydde mig om skillnaden på etiketterna;)

Till mitt försvar så var det många viner som var bra mycket dyrare i de olika heaten, de var således många stod sig som förlorare... Både från Bdx och Bourgogne. Det dyraste vinet vann inte, men jag tycker att viner över 500-1000 kr är det svårt att känna skillnad. Det är snarare vad man tycker om för typ av vin som vinner ...
 
Last edited:

Bearman

a´lea iacta est iterum
Finns dock undantag, om man tar ett visst område/region och ett specifikt år, så finns det korrelation mellan pris och kvalitet som är högre än 500 pix..
 

Skrutt

Medlem
Men 2008 borde väl börja säljas 2022? Och då hinner du ju skaffa en massa bulvaner så du får en av de 12 flaskor som släpps.
Nah, who needs 'em...
250px-Lucky_Luke.jpg
 

doda

Medlem
Idag har jag haft kontakt med huvudansvarig hos importören för Krug. Det blir inte något mer släpp av Krug 2002 på Systembolaget, och de kommer inte heller att kunna tillhandahålla privatimport. I detta läge kan man ifrågasätta monopolet i Sverige. En enda formell leverantör till svenska folket, och endast 200 flaskor som såldes på 1,5 sekunder. Något för Systembolaget att fundera på tycker jag.
 

rs14

Medlem
Idag har jag haft kontakt med huvudansvarig hos importören för Krug. Det blir inte något mer släpp av Krug 2002 på Systembolaget, och de kommer inte heller att kunna tillhandahålla privatimport. I detta läge kan man ifrågasätta monopolet i Sverige. En enda formell leverantör till svenska folket, och endast 200 flaskor som såldes på 1,5 sekunder. Något för Systembolaget att fundera på tycker jag.

Kasst som fan. Lär väl gått ut några hundra buteljer till landets bättre restauranger iofs. De brukar alltid ha förtur på rara doningar.
 
Toppen