Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 2002

Mattias Schyberg

Administratör
När jag möter sån här statushysteri dyker det alltid upp ett ord i mitt sinne: BLINDTEST!
Man måste dock få tag i en flaska för att kunna utföra just det du efterfrågar! ;)

Jag tror i vilket fall som helst att det är en riktigt bra skumpa, sen om den är märkvärdig i jämförelse med väsentligt billigare skumpor, det låter jag vara osagt innan jag har provat själv. Ibland bör man prova saker för allmänbildningens skull dessutom. :)
 

Håkan

Medlem
När jag möter sån här statushysteri dyker det alltid upp ett ord i mitt sinne: BLINDTEST!
I början av min vinprovarkarriär så tyckte jag det var ganska kul att se om billigare viner kunde piska dyrare viner. Tyvärr var det ofta så att det ofta var så att de billigare vinerna lite tog död på de dyrare vinerna. Minns en Clos de Tart 1990 som blev fullständigt massakerad av några kraftigare saftigare viner. Sedan är de också så att en Krug 2002 inte är ämnad för konsumtion imorgon utan om många år, då kan det vara svårt att i blindtest imorgon säga om andra viner gjorda för omedelbarare konsumtion är bättre än Krug 2002, det är alldeles för många frihetsgrader för att någon jämförelse skall bli relevant överhuvudtaget. Betänk också att de flesta som köpt har köpt ett ytterst fåtal flaskor, och för flertalet blir det once in a lifetime. Jag har druckit rätt många viner som jag idag inte skulle ha råd att dricka, jag ser det inte som waste of money utan att jag har blivit flera erfarenheter rikare.
 
I början av min vinprovarkarriär så tyckte jag det var ganska kul att se om billigare viner kunde piska dyrare viner. Tyvärr var det ofta så att det ofta var så att de billigare vinerna lite tog död på de dyrare vinerna. Minns en Clos de Tart 1990 som blev fullständigt massakerad av några kraftigare saftigare viner. Sedan är de också så att en Krug 2002 inte är ämnad för konsumtion imorgon utan om många år, då kan det vara svårt att i blindtest imorgon säga om andra viner gjorda för omedelbarare konsumtion är bättre än Krug 2002, det är alldeles för många frihetsgrader för att någon jämförelse skall bli relevant överhuvudtaget. Betänk också att de flesta som köpt har köpt ett ytterst fåtal flaskor, och för flertalet blir det once in a lifetime. Jag har druckit rätt många viner som jag idag inte skulle ha råd att dricka, jag ser det inte som waste of money utan att jag har blivit flera erfarenheter rikare.
Skulle ge tio gillanden på detta, om jag kunde.

Väldigt klockrent. Att det inte är helt rimligt och rättvist att jämföra viner i blindprovning på det sättet kommer av att det finns allt för många faktorer som kan göra att vissa viner inte kommer till sin rätt i alla lägen, varav du nämner några. Ofta har dyrare viner subtila fördelar, som kommer med mognad, luftning, etc. Det finns många potentiella förtjänster de bästa vinerna kan ha, som inte självklart upptäcks, i en liten skvätt. I alla fall enligt min erfarenhet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
I början av min vinprovarkarriär så tyckte jag det var ganska kul att se om billigare viner kunde piska dyrare viner. Tyvärr var det ofta så att det ofta var så att de billigare vinerna lite tog död på de dyrare vinerna. Minns en Clos de Tart 1990 som blev fullständigt massakerad av några kraftigare saftigare viner. Sedan är de också så att en Krug 2002 inte är ämnad för konsumtion imorgon utan om många år, då kan det vara svårt att i blindtest imorgon säga om andra viner gjorda för omedelbarare konsumtion är bättre än Krug 2002, det är alldeles för många frihetsgrader för att någon jämförelse skall bli relevant överhuvudtaget. Betänk också att de flesta som köpt har köpt ett ytterst fåtal flaskor, och för flertalet blir det once in a lifetime. Jag har druckit rätt många viner som jag idag inte skulle ha råd att dricka, jag ser det inte som waste of money utan att jag har blivit flera erfarenheter rikare.
Hade jag haft obegränsat med stålar så hade jag utan tvekan kunnat tänka mig att dricka prestigeviner till frukostmackan. Oftast är det nog jäkligt bra viner om inte annat. Nu har jag dock en begränsad budget att lägga på vin som gör att jag behöver känna att jag får en så stor upplevelse som möjligt för så lite stålar som det bara går.

Det är ganska sällan som jag hittar den typen av upplevelser bland viner som kostar flera tusen, men jag är ständigt beredd att bli överbevisad, så ännu har jag inte gett upp.

Kan absolut hålla med om att stora viner kan ha problem att hävda sig blint mot avsevärt enklare viner många gånger. Till viss del kan det säkert bero på att man dricker dem utanför sitt optimala drickfönster eller att man inte ger dem tillräckligt med luft och tid, men jag tror nog mer på att skillnaden många gånger är så liten att det är svårt att skilja ett snorbra vin för ca 500-1000 kr och ett prestigevin för det dubbla priset eller mer när man sitter och spekulerar blint.

Men visst, det kan vara jag som inte är tillräckligt kunnig eller sensoriskt känslig. Allt är möjligt, men jag har å andra sidan enbart mig själv att lita på, så det är ju inte så svårt att avgöra vad som är rätt. :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Som jag mindes det hade du 98 före 96 och 00.:rolleyes:

Så var det förra sommaren men jag tycker att 98:an har varit lite ojämn genom åren. Men visst, att säga att 00:an är "mycket bättre" än 98:an är att gå för långt. Jag tar tillbaka. (Däremot är både 98:an och 00:an klart bättre än 03:an.)

@Crist(al)ian 77, vi borde träffas och dricka skumpa igen snart!
 

Håkan

Medlem
Kan absolut hålla med om att stora viner kan ha problem att hävda sig blint mot avsevärt enklare viner många gånger. Till viss del kan det säkert bero på att man dricker dem utanför sitt optimala drickfönster, men jag tror nog mer på att skillnaden många gånger är så liten att det är svårt att skilja ett snorbra vin för ca 500-1000 kr och ett prestigevin för det dubbla priset eller mer när man sitter och spekulerar blint.

Men visst, det kan vara jag som inte är tillräckligt kunnig eller sensoriskt känslig. Allt är möjligt, men jag har å andra sidan enbart mig själv att lita på, så det är ju inte så svårt att avgöra vad som är rätt. :)
För 500-1000 kr får du väldigt väldigt bra viner som definitivt kan matcha ett 2000 kr vin. Min poäng var att skall du prova skall du prova med relevant sällskap av viner och samtidigt ha i åtanke att vissa av vinerna kanske inte presterar som bäst i unga år.
Om inte du är sensoriskt kunnig vem f-n är det.;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Om inte du är sensoriskt kunnig vem f-n är det.;)
Sensoriskt kunnig lär jag nog vara med tanke på mitt yrke, men min känslighet när det gäller subtila sensationer behöver inte vara überbäst för det. När det gäller vin rent allmänt så är jag fortfarande en glad amatör, vilket också är en viktig pusselbit när man vill förstå och kunna ta till sig stora och subtilt sublima upplevelser.

Jag förstår dina poänger och tack för dina värmande ord! :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
@Crist(al)ian 77, jag tog en titt i Cellartracker och jag satte faktiskt 1996:an (tätt) före 1998:an. Jag tror att det var @CH som hade 1998:an som vinnare. När jag ändå var inne i Cellartracker kunde jag se att jag druckit Krug vid tio tillfällen sedan den 1 januari 2015:

1. Krug 1988 (98 p)
2. Krug 1988 (97 p)
3. Krug 1996 (96 p)
4. Krug GC (95 p)
4. Krug 1998 (95 p)
6. Krug 2000 (92 p)
7. Krug GC (halvflaska) (90 p)
8. Krug GC (87 p)
9. Krug 2003 (85 p)
10. Krug GC (halvflaska) (84 p)
 

magnum

Epernay, Frankrike
@Crist(al)ian 77, jag tog en titt i Cellartracker och jag satte faktiskt 1996:an (tätt) före 1998:an. Jag tror att det var @CH som hade 1998:an som vinnare. När jag ändå var inne i Cellartracker kunde jag se att jag druckit Krug vid tio tillfällen sedan den 1 januari 2015:

1. Krug 1988 (98 p)
2. Krug 1988 (97 p)
3. Krug 1996 (96 p)
4. Krug GC (95 p)
4. Krug 1998 (95 p)
6. Krug 2000 (92 p)
7. Krug GC (halvflaska) (90 p)
8. Krug GC (87 p)
9. Krug 2003 (85 p)
10. Krug GC (halvflaska) (84 p)
Har du druckit 1995 (utgår från ja) var placerar du den?
 
À propos statusetiketter finns en tänkvärd historia från andra världskriget om Heinz Bömers, franskvänlig tysk Beauftragter i Bordeaux.
När han från Göring fick order om ett antal lådor Mouton-Rothschild gjorde han en deal med slottet: till Tyskland skickades ett enklare vin - försett med Mouton-etiketter! Bömers utgick från att barbarerna i Berlin inte skulle märka nån skillnad. Vilket de heller inte gjorde.

(I vissa lägen finner jag det här efterföljansvärt...)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Så var det förra sommaren men jag tycker att 98:an har varit lite ojämn genom åren. Men visst, att säga att 00:an är "mycket bättre" än 98:an är att gå för långt. Jag tar tillbaka. (Däremot är både 98:an och 00:an klart bättre än 03:an.)

@Crist(al)ian 77, vi borde träffas och dricka skumpa igen snart!
Nu har jag bara druckit 98:an två gånger, men baserat på dom gångerna så har den faktiskt varit lite tråkig och tvär, kan säkert blomma ut men behöver nog tid. Kanske beror på den höga andelen Chardonnay?
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Har du druckit 1995 (utgår från ja) var placerar du den?

Det var flera år sedan jag provade den senast. Då tyckte jag att den var i nivå med 1996.

Jag har en låda med Krug 1995 på magnum i källaren som jag inte har rört än.
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen