Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

anders

Medlem
Inom detaljhandeln?
Nej, jag har inte drivit någon butik.
Har du?
Jag har tidigare sålt konsulttjänster.
Som egen företagare så har du valet att sälja eller dricka Gredos.
Tror du att ekonomiska fundamenta ändras för att man driver den ena eller andra typen av försäljning?
Tror du att det är ok att utgifterna under en längre tid överstiger inkomsterna bara för att du säljer varor istället för tjänster?
 

Per Stade

Lege artis
Nej, jag har inte drivit någon butik.
Har du?

Nej, men jag har inte utgivit mig för att vara expert på detaljhandel

Jag har tidigare sålt konsulttjänster.

Det är långt ifrån samma sak som detaljhandel.

Som egen företagare så har du valet att sälja eller dricka Gredos.

Jag har drivit eget företag i större delen av mitt yrkesliv.
Ändå vet jag mycket litet om detaljhandel och vilka svårigheter och problem som det innebär, men jag kan förstå att det är stor skillnad mot den verksamhet, som jag har bedrivit. Men det är alltid väldigt svårt att riktigt sätta sig in i hur en annan bransch fungerar.

Tror du att ekonomiska fundamenta ändras för att man driver den ena eller andra typen av försäljning?
Tror du att det är ok att utgifterna under en längre tid överstiger inkomsterna bara för att du säljer varor istället för tjänster?

Självklart inte men bara för att jag vet det, så utger jag mig inte för att vara expert på detaljhandel heller.
Som jag skrivit tidigare, jag kan bara spekulera i vad som kan tänkas inträffa om monopolet upphör.
 

anders

Medlem
Det är lustigt att du nämner just Alsace som exempel på bra sortiment hos SB, eftersom jag ofta håller lektioner inom kurser på Munskänkarna där Alsace (och annat klassiskt vitt) ingår, så jag skummar då och då igenom den delen av utbudet. Antalet produkter från Alsace ser för all del rätt stort ut, men synar man det i sömmarna är det magrare än man kan tro. Jag skulle säga att Rieslingsortimentet är bäst (vilket är lite lustigt eftersom Tyskland och Österrike också går bra i Sverige - medan Gewürztraminer, Pinot Gris och Gewurztraminer står för Alsace mer unika sida), med viss förkärlek för Riesling Grand Cru i mellanklass.

På 2- och 3-betygsnivåerna brukar jag vilja ha med alla de fyra "ädla" druvsorterna (Rsl, PG, Gewurz, Muscat), från pålitligt torra producenter så att de går att jämföra. Problemet är att det sedan flera år brukar vara nästan omöjligt att hitta en Muscat! I teorin finns det just nu två i BS (och noll i av SB inköpt/utvalt sortiment): den här med kollikrav 6 flaskor (som dessutom är en ren Muscat Ottonel, vilket är rätt tveksamt eftersom det är Muscat Blanc à Petits Grains = "Muscat d'Alsace" som är den "riktiga" Muscat...) och den här med kollikrav 4 flaskor och regional distribution till vissa län (inkl storstadsområdena). I höstas tog jag det senare vinet (det är bra och typiskt i aktuell årgång - har för mig att det var 2014 som dök upp och inte 2013 som det stod), eftersom vi trots allt hade råd och möjlighet att lagra upp några extraflaskor. Nämnas kan att torr Muscat är lite av ett "DYA"-vin (drink youngest available), så en normal konsument bör vara lite tveksam till kollikrav på ett sådant vin...

Vid ett tidigare kurstillfälle har jag behövt ta till inköp från utländsk handlare för att alls få tag på en Alsace-Muscat!

För att få ihop en Alsace-uppsättning behöver jag alltid plocka några av vinerna från BS. (Det beror delvis på att jag vill ha olika producenter för att visa upp en bredd, men hålla mig till en torr stil.) Då brukar det alltid bli så att några av vinerna är av annan årgång än vad det står hos SB. Av någon anledning verkar detta särskilt gälla Alsace-vinerna via SB. Jag skulle uppskatta att mellan en tredjedel och hälften av flaskorna har kommit i annan årgång än den beställda. Detta är klart irriterande, för jag väljer utifrån årgång. I Alsace vill jag oftast undvika varma årgångar, då syran lätt blir för låg. Systembolaget skyller alltid på importören, trots att det är SB jag köper av. Just det här med att skylla ifrån sig är ju rätt utmärkande för stora offentligt drivna organisationer... Det har nog faktiskt aldrig hänt mig att jag helt oväntat fått en annan årgång än den beställda från en privat handlare i utlandet. Enstaka gånger har den beställda årgången varit slut, då har jag alltid fått meddelande om detta och fråga om det är OK att leverera något annat.

En annan observation angående Alsace-utbudet är att även om flera av de väletablerade topproducenterna finns företrädda (t.ex. Trimbach, Zind-Humbrecht, Weinbach, Marcel Deiss), så är det faktiskt många producenter på topp-25-listan eller så som saknas. René Muré och Albert Boxler för att nämna två. Dessutom så är det ju så att sortimentet hos de topproducenter som finns är rätt smalt. Danska Winefinder har ett klart bredare sortiment av Zind-Humbrecht än SB.

Men alla dessa kommentarer är i den utsträckning du överhuvudtaget bryr dig om andra personers observationer.

FORTFARANDE så är det MARKNADEN som styr.
Muscat från Alsace är trådsmalt.
Om ens det.
Varför skulle någon importör köpa hem en hel låda av ett vin för att du (max) två gånger om året ska köpa en flaska?
Binda kapital, ta upp lagerutrymme och slutligen riskera att behöva hälla ut alltihop då ingen köper...
Tror du att en privat butik skulle agera annorlunda?
Eftersom du nu nämnde Winefinder så kollade jag deras sortiment på muscat.
De hade tre muscat, iddes inte kolla exakt vilken muscat men strunt samma, de har tre.
Alla tre har kollikrav, en minst 6 och de andra två minst 12.

Ta en titt på den här bilden och gissa vad du tittar på:
alsace.jpg

Om du gissade "hela sortimentet av Alsace hos Mövenpick, Schweiz största (så vitt jag vet) vinkedja" så får du full poäng.
En privat aktör bryr sig inte ett smack om bredd eller djup.
Han bryr sig om vad han kan sälja.
Att ta in en massa viner för att de är "intressanta" leder raka vägen till kronkalle.

När det gäller två- och i synnerhet trebetyg så fokuseras det enligt min mening på tok för mycket på viner under 200 spänn.
Jag kommer ihåg uttagningen till jubileumstävlingen 1998.
Jag satt mest och svor medan mina lagkamrater satt och prickade in vin efter vin.
Men det där är en rövarhistoria som jag ska berätta för dig över några hyggliga glas. :)
 

anders

Medlem
Underbart inlägg rent allmänt, men att han har lägre alkoholtolerans för att han är indier låter fördomsfullt. ;)
Det låter mer som att bristande omdöme är problemet i så fall. Hur man hanterar alkohol lär man ju sig relativt snabbt och de flesta anpassar sitt bruk därefter oavsett nationalitet. Men visst finns finns det många omdömeslösa människor...
Det är inte det minsta fördomsfullt.
Det är ett genetiskt faktum att syd(ost)asiater har en betydligt sämre toleransnivå vad gäller alkohol.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte det minsta fördomsfullt.
Det är ett genetiskt faktum att syd(ost)asiater har en betydligt sämre toleransnivå vad gäller alkohol.
Men, nu missar du min poäng fullständigt. Alla har sin personliga alkoholtolerans. Man lär sig att hantera den oavsett om den är hög eller låg om man inte är omdömeslös och/eller har alkoholproblem. Det spelar liksom ingen roll vilken toleransnivå indier i allmänhet har.
 

anders

Medlem
Men hallå, nu räknar du ju helt åt fanders. Säg att jag köper bara en flaska av en av de viner vinbonden har, vilket ju är det sämsta möjliga ekonomiska alternativet. Om vi säger att vinet dessutom är billigt så är alla parametrarna mot mitt köp. En flaska av Karl Erbes Kabinett kostar 7.50 euro, med 12 euro frakt skulle det bli 19.50 vilket nästan är 195 kronor. Men systembolagets pris skulle ju samtidigt aldrig någonsin bli 75 :-. Även med stordrift kommer frakt och mellanhänder skapa ett påslag som minskar den här marginalen. Just Erbes vin fanns på bolaget för några år sedan och kostade då ca 120 om jag minns rätt. Beställer jag 3 flaskor blir vinet inte dyrare i det här fallet, som ju ändå var maximalt till det fria utbudets nackdel.

Först av allt så kollade jag Karl Erbes.
Han säljer till Sverige, kollipris 20 euro.
Din flaska blir ännu dyrare...

För det andra så hittade jag den flaska som såldes i Sverige.
2011 Karl Erbes Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett och kostade mycket riktigt 120 kronor.

Prisbilden på nästan alla varor är betydligt lägre i Tyskland så vad du ska jämföra med är butikspriset i Tyskland, inte vad SB tar.
När det gäller online-försäljning så kan vinbonden omöjligt hålla ett märkbart lägre pris än butiken på den lokala marknaden.
Anledningen är väldigt enkel.
Om vinbonden håller ett betydligt lägre pris kommer konsumenterna köpa direkt från honom.
Det innebär att butiken inte får sålt något och kommer därför fortsättningsvis inte att köpa något av vinbonden.
Istället för att vinbonden kan sälja en stor kvantitet till en butikskedja/generalagent och få kapital i handen så står nu bonden med alla sina flaskor och måste därför själv ta hand om allt som det innebär: lägre likviditet och kapitalflöde, marknadsföring, lagerutrymme, personal etc.
Därför säljer vinbonden till ett lägre pris till en grossist, dvs svensk importör och det är där en del av vinsten kommer.
Dock inte allt.
Som sagt, Sverige har en generellt sett högre prisbild än Tyskland som vi talar om här.

Frågan är då snarare vad skulle vinet kosta i Sverige om vi tog bort SB och lät en privat aktör agera?
Troligtvis betydligt mer än de 120 som du gissade.
Som jämförelse kostar 2014 2011 Karl Erbes Ürziger Würzgarten Riesling Kabinett 136 kronor exkl. skatt på billigaste online-butiken i USA.

Om vi tar ett konkret exempel så erbjuder just nu "mina" 16 bönder åtminstone 4 olika eiswein från Mosel, vilket är exakt 4 fler än som finns i systembolaget fantastiska sortiment. Genom att få tillgång till det jag faktiskt vill ha förbättras min situation.
Nu kan inte marknaden och lagstiftning enbart ta hänsyn till just dina preferenser.
Även eiswein är en trådsmal produkt.
Dock håller ett eiswein längre än en muscat från Alsace så kapitalförstöringen är inte lika överhängande i det fallet.
 

anders

Medlem
Men, nu missar du min poäng fullständigt. Alla har sin personliga alkoholtolerans. Man lär sig att hantera den oavsett om den är hög eller låg om man inte är omdömeslös och/eller har alkoholproblem. Det spelar liksom ingen roll vilken toleransnivå indier i allmänhet har.
Jag avsåg din kommentar "...lägre alkoholtolerans för att han är indier låter fördomsfullt."
 

anders

Medlem
Jag har drivit eget företag i större delen av mitt yrkesliv. ...så utger jag mig inte för att vara expert på detaljhandel heller.
Man behöver inte vara "expert" för att kunna göra enkla överslagsberäkningar.
Hur mycket kostar hyra, personal och lager?
Hur mycket måste jag sälja för att få in de pengarna?
Är det troligt att jag kan få in de pengarna på högklassiga viner från Tjeckien?
Det där är så pass enkla frågor att varje företagare ska klara av att dels klura ut frågorna, dels ge ett hygglig svar på dem.
Det är uppenbart att INGEN i den här tråden har ställt de frågorna tidigare.

Som jag skrivit tidigare, jag kan bara spekulera i vad som kan tänkas inträffa om monopolet upphör.
Brukar du göra affärer på ren spekulation i din firma?
Eller kan det vara lönt att göra lite marknadsundersökningar innan en massa pengar investeras?
Jag har i upprepade inlägg pekat på hur det ser ut i verkligheten där inget SB finns.
Ja, marknaden fungerar i både Schweiz och Tyskland men på ett generellt plan så fungerar det sämre för konsumenten än vad det gör i Sverige med SB.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag avsåg din kommentar "...lägre alkoholtolerans för att han är indier låter fördomsfullt."
Det är fördomsfullt att antyda att någon, som enligt genetisk statistik, har lägre tolerans för alkohol skulle ha svårare att hantera alkohol och blir omdömeslöst fulla oftare än den som har högre tolerans. Kvinnor har lägre tolerans för alkohol än män, men jag upplever inte att kvinnor blir omdömeslöst fulla oftare än män med samma logik.
 

anders

Medlem
Det är fördomsfullt att antyda att någon, som enligt genetisk statistik, har lägre tolerans för alkohol skulle ha svårare att hantera alkohol och blir stupfullare oftare. Kvinnor har lägre tolerans för alkohol än män, men jag upplever inte att kvinnor blir omdömeslöst fulla oftare än män med samma logik.
Alkoholtoleransen är absolut och som indier har denna person just en lägre alkoholtolerans än vad jag (och nästan säkert du) har vilket är exakt vad jag skrev.
Å andra sidan har jag en djävulsk alkoholtolerans vilket i synnerhet Krug bittert erfor på Vinferno I även att de andra herrarna också var mycket glada i hågen. :D
Att min polare dricker mer än vad han tål har ingen med hans indiska gener att göra.
Jag skulle snarare lägga skulden på hans uppväxt i uk och mitt dåliga inflytande. :p
 

ChristianB

DipWSET
Med ditt resonemang så har inte Dustin den här datorn i sitt sortiment utan är bara mellanhand (vilket de säkert tar betydligt mer betalt för än SB ;)).
Kollar man på standard bärbara så finns enbart cirka hälften av de olika datorerna i lager.
Nope, det var inte det jag sade. Du feltolkar och missförstår; att inte lagerhålla samtliga varor i ordinarie sortiment är med allra största sannolikhet en fråga om platsbrist. Ta bara butiken jag jobbar i som exempel, vi har fler än de flesta men fortfarande bara 2500 av ca 5000 ordinarie artiklar (SBs eget sortiment). De 12000 artiklar som förs i beställningssortimentet är tillgängliga för att leverantörerna har valt det som sin "marknadsplats". Att de säljs av SB styrs enbart av att det är SB som är ensam försäljare av alkohol.

Huruvida Dustin tillämpar samma princip låter jag vara osagt eftersom jag inte jobbat på Dustin, men jag jobbar på SB så jag vet hur det fungerar där.
Fransmännen är superpatrioter så att det finns enorma mängder vin från Frankrike förvånar föga.
Två frågor uppstår då direkt:
1) Kommer vi att få ett lika stort sortiment av franska viner i någon butik i Sverige om vi släpper etableringen fri?
2) Hur många olika sorter av pinot noir från Nya Zeeland hittar du i de franska butikerna (för vi vill väl ha bredd på vår pinot och inte bara dricka skit från Bourgogne (japp, mycket rött från Bourgogne är skandalöst dålig))?
1. Det finns en oherrans massa franska viner hos importörerna. Kommer alla hamna i samma butik? Nej, antagligen inte, och så är det för övrigt inte idag heller; SB har ett axplock från olika leverantörer som anses motsvara försäljning och efterfrågan. Men å andra sidan kan då enskilda större importörer ha hela sitt sortiment i en egen butik, och det vore ju rätt trevligt, så svaret på din fråga är "ja", någon butik kommer ha samma stora sortiment av franska viner eller möjligen ännu större.
2. Du kan hoppa över de personliga preferenserna, de spelar ingen roll i diskussionen... Det finns gott om dåligt vin från samtliga "klassiska" vinländer och antagligen lika gott om dem från Nya Världen också. Sverige har en bred smak överlag som en följd av dagens försäljning och ett brett vinintresse, så det verkar osannolikt att vi plötsligt skulle stå med bara Bggne i butikerna. Varför skulle importörerna dumpa stora delar av sitt sortiment bara för att det inte är franskt? Skulle Sauvignon Blanc från NZ vara dödsdömt bara för att det också görs i Frankrike? Knappast, och väldigt mycket bra Pinot som dricks i Sverige kommer från NZ, vilket de flesta av konsumenterna av Pinot är medvetna om. Det finns inget tecken som tyder på att efterfrågan skulle dö ut...
 

chambertin

Medlem
Ok, så då finns det ju massor!
Här får du dagens utmaning:
Jag ska hålla en provning med just högklassig Alsace som nämndes.
Jag skulle vilja att du nu startar en klocka och så kollar du hur lång tid det tar innan du har hittat åtta flaskor från åtta olika producenter som alla kommer från Grand Cru lägen.
Som jämförelse tog det mig mindre än en minut på Bolaget att få upp 44 förslag.

Som steg två så skulle jag vilja att du gör en hygglig överslagsberäkning för hur lång tid det tar att åka runt och hämta flaskorna.
Räkna att vi behöver 3 flaskor av varje vin så totalt 24 flaskor.
Jag är stor och stark men jag vill ändå inte bryta samman under vikten så säg att jag kan bära 12 flaskor innan jag måste hem och lämna av flaskorna.
Det är som så att det är nämligen inte tillåtet att ta in flaskor på mitt jobb (jag ignorerar i verkligheten detta men det är det långt ifrån alla som kan så låt oss bortse från ignoreringen i detta fall, jag måste hem med flaskorna). Vidare så kan jag inte bara lämna jobbet så fort som leverantören ringer så att skicka hem flaskorna är också uteslutet såvida de inte ska stå utomhus i en kartong för vem som helst att stjäla (som vi alla vet så brukar man kunna välja leverans på förmiddag eller eftermiddag, inte bättre precision än så).
För mig hade det tagit 1 minut för sökning, 30 minuter att välja (man måste ju vara noggrann :p), 10 minuter på telefon (föredrar att tala med en person för att vara säker på att få flaskorna) och sedan 20 minuter för att med bil bekvämt hämta alltihop.
En timme totalt alltså.
Hur mycket tid har du fått lägga på att få ihop 8x3 flaskor att prova?
Ja visst finns det massor att välja från eller hur ?
Och kollar men lite mer på Wine-searcher över hela Schweiz så hittar man säker 2-3-4 ggr fler viner att botanisera bland.

Men visst om villkoren för 3*8 flaskors inköp är:
  • alkoholleverans till jobbet förbjudet
  • ingen alternativ adress för leverans
  • 8 olika Grand Crû Alsace-viner från 8 olika producenter (är årgången eller druvsorterna viktig ?)
  • kan inte bära mer än 12 flaskor i taget
  • kort tid i telefon
  • max 1 minut sökning på internet för att hitta det man vill
Så med dom kriterierna så är ju svaret givet att SB är världsbäst, men det var ju inte riktigt vad den här tråden handlade om eller ?
Dina privata preferenser och förhållanden vg butk v. web (och andra privata förhållanden) är ju egentligen ganska ointressanta för grundtemat eftersom man väldigt lätt kan ställa upp diametralt motsatta kriterier som passar en annan tes och komma fram till att SB suger.

Det som fascinerar mig som vinintresserad sedan 35 år, f.d utlandssvensk och flitig resenär är ditt ointresse för var/hur man får tag på de bra och intressanta vinerna. Hade jag bott i München eller Zurich så hade jag nog efter några månader ganska väl känt till vilka lokala butiker som har (för mig) intressant sortiment och kunnig personal men framför allt var på webben jag skall vända mig för att hitta, Bgn, Barolo, Bdx, Alsace, Rhône, Jura, NZ, Aussie, Spanien, Italien m.m. Du verkar ju ha andra preferenser och kriterier för hur inköp skall gå till och det är helt ok att föredra butik framför webben men dina slutsatser av dessa preferenser borde du ju inse är dina personliga och inte särskilt applicerbara på flertalet vinnördar.

Och förresten, Alsace ligger 2tim bilresa bort för en Zurich-bo. Det kanske spelar in på det lokala sortimentet eller så är det bara svenskar som vill känna på kontinentalkänslan utanför gränsen.
 

anders

Medlem
Nope, det var inte det jag sade. Du feltolkar och missförstår; att inte lagerhålla samtliga varor i ordinarie sortiment är med allra största sannolikhet en fråga om platsbrist. Ta bara butiken jag jobbar i som exempel, vi har fler än de flesta men fortfarande bara 2500 av ca 5000 ordinarie artiklar (SBs eget sortiment). De 12000 artiklar som förs i beställningssortimentet är tillgängliga för att leverantörerna har valt det som sin "marknadsplats". Att de säljs av SB styrs enbart av att det är SB som är ensam försäljare av alkohol.

Huruvida Dustin tillämpar samma princip låter jag vara osagt eftersom jag inte jobbat på Dustin, men jag jobbar på SB så jag vet hur det fungerar där.
Ett totalt hårklyveri med andra ord, produkten finns tillgänglig för mig som konsument och det är ju det som hela diskussionen handlar om.
Det du sysslar med är i princip som att du säger att du handlar hellre på amazon.com än på ebay.com för amazon har produkterna i sitt eget sortiment.

1. Det finns en oherrans massa franska viner hos importörerna. Kommer alla hamna i samma butik? Nej, antagligen inte, och så är det för övrigt inte idag heller; SB har ett axplock från olika leverantörer som anses motsvara försäljning och efterfrågan. Men å andra sidan kan då enskilda större importörer ha hela sitt sortiment i en egen butik, och det vore ju rätt trevligt, så svaret på din fråga är "ja", någon butik kommer ha samma stora sortiment av franska viner eller möjligen ännu större.

Intressant för jag har aldrig sett någon butik utanför Frankrike som ens i närheten kan matcha antalet franska viner i en hypermarche.
Inte ens i München som har en enormt mycket större och kapitalstarkare marknad än Stockholm.
Dock lite grävande för att det inte verka som att jag enbart spekulerar.
Jag kikade på Winefinders hemsida.
De har ca 1500 franska viner listade så kanske de skulle kunna öppna den här butiken.
Dock grävde jag ner mig djupare ner i sortimentet.
Jag noterar först och främst att jag måste köpa flaskor i multiplar om sex.
Sju flaskor går inte.
Högst tveksamt ur kundhänseende.
Men det är en parentes för den här diskussionen.
Vad jag däremot finner intressant är det faktum att det finns ett mycket stort antal flaskor som endast säljs i hela lådor.
Det innebär att jag kan inte slänga ihop en blandlåda utifrån valfritt i sortimentet, blandlådan kan enbart bestå av en mindre del av sortimentet.
Högst tveksamt ur kundhänseende.
Men det är en parentes för den här diskussionen.
Vad som dock uppenbarar sig är det faktum att alla leveranser som avser hela lådor tar avsevärt längre tid på sig att nå min dörr jämfört med de flaskor som jag kan köpa enstaka av (i en blandlåda alltså).
Vad skulle detta kunna bero på...?
Kanske det faktum att Winefinder inte själva har de här vinerna i lager utan hämtar hem från europeisk grossist eller direkt från vinbonden vid beställning.
Vilket onekligen låter som:
a) precis det system som SB använder och som tydligen är skit enligt mina meningsmotståndare
b) att någon butik med 1500 franska viner är det inte tal om såvida Winefinder inte tänker binda upp ENORMT mycket mer kapital än i dagsläget.

Fast jag har noterat att enligt mina meningsmotståndare så kommer en avreglering i Sverige att leda till en helt annorlunda och mycket större marknad än Europa i övrigt.
Baserat på detta så måste naturligtvis denna franska superbutik ändå uppstå.
Detta trots att svenskarna är långt färre och generellt sett rena fattiglapparna jämfört med i synnerhet tyskarna och schweizarna.

2. Du kan hoppa över de personliga preferenserna, de spelar ingen roll i diskussionen... Det finns gott om dåligt vin från samtliga "klassiska" vinländer och antagligen lika gott om dem från Nya Världen också. Sverige har en bred smak överlag som en följd av dagens försäljning och ett brett vinintresse, så det verkar osannolikt att vi plötsligt skulle stå med bara Bggne i butikerna. Varför skulle importörerna dumpa stora delar av sitt sortiment bara för att det inte är franskt? Skulle Sauvignon Blanc från NZ vara dödsdömt bara för att det också görs i Frankrike? Knappast, och väldigt mycket bra Pinot som dricks i Sverige kommer från NZ, vilket de flesta av konsumenterna av Pinot är medvetna om. Det finns inget tecken som tyder på att efterfrågan skulle dö ut...
Nu var den enkla frågan hur många nya nyzeeländska pinot-viner jag kan köpa i den FRANSKA butiken.
Alla mina meningsmotsåndare berättar för mig hur fantastiskt sortimentet är utomlands och att SB är skit.
Jag har bara bott utomlands i över tio år och passat på att se mig omkring under tiden så vad vet jag om sortimentet utomlands...
Eftersom jag tar mig tid att faktiskt kolla lite istället för att slänga fram vilda spekulationer så gick jag till carrefour.fr.
För det första så kan de som klagar på SB:s hemsida ta och begrunda vad det kunde fått istället.
För det andra så lyckades jag inte hitta ett enda icke-franskt vin bland de 2517 produkter som de påstår sig ha i sortimentet.
Nu var sökfunktionen REN SKIT så möjligt att någon annan har större framgång än jag...
Skam den som ger sig.
Jag snokade reda på Lavinia på Boulevard de la Madeleine, en butik med hygglig klass, det tror jag de flesta kan hålla med om.
Jodå, de har icke-franska viner listade.
Närmare bestämt 187 stycken om jag räknade rätt.
Totalt.
Ingen från Nya Zeeland.
Också här är ett exempel på en fin-fin hemsida som man kan hitta hos de bättre butikerna.:tystad:
Jag tycker att jag har gjort långt mer än vad mina meningsmotståndare har varit ens i närheten av när det gäller research så nu skulle jag uppskatta om du eller någon annan pekar mig på en butik i Frankrike där jag kan välja från en anständig mängd nyzeeländsk pinot.

PS Det är kanske inte så välkänt men på övervåningen av Lavinia så finns det en bar med en trevlig terrass där du kan dricka de viner du just köpt utan påslag.
 

ae

Medlem
Anders: Jag är ledsen att du tog så illa vid dig av mitt inlägg att du kände dig tvungen att dela ut en stenhård verbal spark i skrevet. Hoppas du inte var ledsen så länge och att det gick över tillslut.

I övrigt kan jag tipsa dig, om du nu vill ha en sakligare diskussion, att dra ner på aggressiviteten och de mästrande, nedlåtande inläggen. Kom också ihåg att goda diskussioner innebär också att man lyssnar på sina motståndares argument. Bara för att folk tröttnar innebär inte att man vunnit.

Om detta inte låter som något för dig, ja då får du nog finna dig i att bli kallad troll...
 

chambertin

Medlem
Intressant för jag har aldrig sett någon butik utanför Frankrike som ens i närheten kan matcha antalet franska viner i en hypermarche.
Du gräver för dåligt @anders.
Philipson Wine strax norr om Kph har drygt 1340 röda, 550 vita, 110 champagner och några Cremant PÅ LAGER.
Har inte under 30 års kryssande i Frankrike hittad ngn hypermarché som kommer upp i det men visst finns det varuhus med imponerande utbud av franskt vin.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
När det gäller två- och i synnerhet trebetyg så fokuseras det enligt min mening på tok för mycket på viner under 200 spänn.
Jag kommer ihåg uttagningen till jubileumstävlingen 1998.
Jag satt mest och svor medan mina lagkamrater satt och prickade in vin efter vin.
Tvåbetyg ja, alldeles för mycket viner i prisklass 100-150 kr. Trebetyg nej, där är spännvidden större än vad du tycks tro. Men du kanske har begränsad koll på de senaste åren om du hänvisar till 1998?
Men vad beror du urvalet av viner på tvåbetygsprovet på? Jo, Systembolagets sortiment i "mellanstora" butiker!!! Vinerna väljs nämligen så att de ska gå att få tag på i butik veckan innan provningen (även av munskänksföreningar i medelstora städer). Inte mitt påhitt att göra så, så skyll inte på mig, men det är så det ser ut. Urvalet blir inte dyrare eller mer exotiskt eller spännande med den principen.
Men det där är en rövarhistoria som jag ska berätta för dig över några hyggliga glas. :)
Tyvärr, det kommer nog inte att inträffa, för jag har faktiskt bättre saker att göra med den delen av min tid som inte går åt till att jobba. :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nej, jag har inte drivit någon butik.
Har du?
Jag har tidigare sålt konsulttjänster.
Som egen företagare så har du valet att sälja eller dricka Gredos.
Tror du att ekonomiska fundamenta ändras för att man driver den ena eller andra typen av försäljning?
Tror du att det är ok att utgifterna under en längre tid överstiger inkomsterna bara för att du säljer varor istället för tjänster?
Du borde överväga gå en kurs på lämplig nivå i företagsekonomi (en som täcker strategisk management och/eller marknadsstrategi) om du tror att du kan alla branscher och typer av affärsverksamhet, bara för att du jobbat i en. Åtminstone om du vill lära dig något om hur det verkligen ser ut. Exempel på vanligt använda modeller som tydligt visar på skillnader i förutsättningar mellan marknader för olika varor/tjänster och aktörer med olika inriktning inom sin marknad är Porters femkraftsmodell och BCG-matrisen/Bostomatrisen. För de flesta räcker det dock med att observera och reflektera (snarare än att läsa managementlitteratur) för att inse hur olika förutsättningarna är på olika marknader och i olika branscher.

Jag har drivit eget företag i större delen av mitt yrkesliv.
Ändå vet jag mycket litet om detaljhandel och vilka svårigheter och problem som det innebär, men jag kan förstå att det är stor skillnad mot den verksamhet, som jag har bedrivit. Men det är alltid väldigt svårt att riktigt sätta sig in i hur en annan bransch fungerar.
För mig är det snarare så här man uttrycker sig om man har tänkt efter och är lite seriös...!
 

Göran

Medlem
Först av allt så kollade jag Karl Erbes.
Han säljer till Sverige, kollipris 20 euro.
Din flaska blir ännu dyrare...
Nja, man kanske ska gå lite längre än bara skrapa på ytan. Erbes tar 20 euro för sina 21-flaskors försändelser. Kontaktar man de direkt kan man få mindre paket också. Samtidigt kan man då konstatera att om man hittar 21 flaskor tillsammans med sina vänner hamnar man en bra bit under systembolagspriset även sedan skatten är inbetalad.

Sen är som du säger prisbilden lägra i Tyskland, men så var det ju inte förra gången diu svarade mig för då kunde du ju köpa vin för hela fraktkostnaden. Men det är kanske argumentationen som är viktigast...

Återigen, min önskan är att fritt få handla mitt vin av vinböndera via deras egna webbshoppar. Jag värdesätter det mer än några kronor upp och ner i priset.
Nu kan inte marknaden och lagstiftning enbart ta hänsyn till just dina preferenser.
Även eiswein är en trådsmal produkt.
Dock håller ett eiswein längre än en muscat från Alsace så kapitalförstöringen är inte lika överhängande i det fallet.

Det här är ju bevisligen en lögn, marknaden via sina webbshoppar erbjuder vem som helst att köpa både muscat från Alsace och icewein från Mosel. Det är ju själva poängen med webbhandel att även smala produkter hittar sin marknad. Mitt problem är att just denna biten av vår inre gemensamma marknad är reglerad av vår alkoholpolitik.
 

Per Stade

Lege artis


Jos såg trollet tidigt i den här tråden. Trollet provocerar men vill inte föra en konstruktiv debatt.


Helt avsiktligt.
Ger man sig in i en saklig debatt på det viset så förtjänar man inget annat än en stenhård verbal spark i skrevet.


Du har varit mer osaklig än saklig.

Ledsen men nu sjunker nivån...
Jag bara älskar när jag slipper hålla det faktabaserat...


Du använder dig oavbrutet av halmgubberetorik, du misstolkar andras inlägg och svarar på något helt annat än vad de skrivit.


Räkna med att ni kommer att förlora.

Om du mår bra av det, så varsågod!
 
Last edited:
Toppen