Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Semestern börjar. Och jag med den. Första flaskan är Arroya del Tortolas-18 och den är jättebra. Alla ni som gillar Navaherreros så är det här storasystern. Vina Bonita och Carrill de Rey är lite andra djur. Och Arroya är en liten aning bättre än Navaherreros. Om det är värt pengarna vet jag inte. Men bättre är det.

Sen följer jag upp med Faustino GR-05 och upptäcker att det inte är några åldersproblem med den. Även om den inte matchar -01 av samma vin.

Arroya får 92. Faustino nånstan mellan 88-90.
Det är så spännande med att dela erfarenheter.

Min nästa Faustino att testa mognadsleveln på är Reserva '86. Ingen höjdarårgång, men en jag längtat efter.

Då det gäller GR är min nästa omogna unga grönling från '82. Ser vacker ut och på flera nivåer redo för optimal njutning.

Att det inte är några åldersproblem med 2005 GR... Perfekt! Inte några förväntade åldersproblem med Yquem 2010 heller
 

Adamanko

Medlem
Det är så spännande med att dela erfarenheter.

Min nästa Faustino att testa mognadsleveln på är Reserva '86. Ingen höjdarårgång, men en jag längtat efter.

Då det gäller GR är min nästa omogna unga grönling från '82. Ser vacker ut och på flera nivåer redo för optimal njutning.

Att det inte är några åldersproblem med 2005 GR... Perfekt! Inte några förväntade åldersproblem med Yquem 2010 heller
Handlar väl om att jag inte har någon vinkällare eller vinskåp och hur länge man kan lagra vin i garderoben. Det finns lite olika tankar om det. Men tre av semestervinerna har legat längre än 2 år och inget har visat trötthetstecken. Men bara Tignanello som visat klar utveckling.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Handlar väl om att jag inte har någon vinkällare eller vinskåp och hur länge man kan lagra vin i garderoben. Det finns lite olika tankar om det. Men tre av semestervinerna har legat längre än 2 år och inget har visat trötthetstecken. Men bara Tignanello som visat klar utveckling.
Handlar kanske ändå mer om att du lever i Nordkorea... Tyvärr.
Din smak på vin är det inget fel på. Din tillgång på kvalitetsvin är det inget fel på.
Men... din tillgång på världens viner med årgångar och allt ( "varunumren räcker ju inte till" ) är förfärligt begränsad. Det är helt enkelt förfärligt.
Jag är lyckligt lottad och lever i ett fritt land och har precis just nyss inhandlat en 1983:a av en ssk prominent bdx PL för en mummigt rimlig penning på motsvarande "tradera" (Yahoo Auction), och många, väldigt många, andra pangpåunderbaringar... Det händer inte i Swerige. Kanske mest för att det där en väg kvar att vandra. Där.
Om du vill fortsätta leva i tomteboland utan vinskåp och utan import, amen... vaffan...
Hur skall du då nånsin kunna njuta av moget kvalitetsvin?
Helt klart ngt du behöver fundera kring.
Livet i Nordkorea lämnar ju inte ssk många öppna dörrrar...
 

Adamanko

Medlem
Handlar kanske ändå mer om att du lever i Nordkorea... Tyvärr.
Din smak på vin är det inget fel på. Din tillgång på kvalitetsvin är det inget fel på.
Men... din tillgång på världens viner med årgångar och allt ( "varunumren räcker ju inte till" ) är förfärligt begränsad. Det är helt enkelt förfärligt.
Jag är lyckligt lottad och lever i ett fritt land och har precis just nyss inhandlat en 1983:a av en ssk prominent bdx PL för en mummigt rimlig penning på motsvarande "tradera" (Yahoo Auction), och många, väldigt många, andra pangpåunderbaringar... Det händer inte i Swerige. Kanske mest för att det där en väg kvar att vandra. Där.
Om du vill fortsätta leva i tomteboland utan vinskåp och utan import, amen... vaffan...
Hur skall du då nånsin kunna njuta av moget kvalitetsvin?
Helt klart ngt du behöver fundera kring.
Livet i Nordkorea lämnar ju inte ssk många öppna dörrrar...
Tycker ditt inlägg är helt befängt. Tyvärr diskuterar jag inte politik på detta forumet så du får inget mer svar än det här. Ha en bra kväll.
 

Pontus

Medlem
Tycker ditt inlägg är helt befängt. Tyvärr diskuterar jag inte politik på detta forumet så du får inget mer svar än det här. Ha en bra kväll.
Ouch! Om du tar ut själva kärnan i inlägget och ser förbi det rent politiska finns det tyvärr några sanningar värda att fundera över.
 

buteljen

Medlem
Ouch! Om du tar ut själva kärnan i inlägget och ser förbi det rent politiska finns det tyvärr några sanningar värda att fundera över.
Absolut. Men det finns ju även de här nekrofilerna som alltid måste kommentera ”barnarov” när man dricker något från årgång 2015 eller senare. Jag kan bli lite trött på det (har flera sådana vinvänner). Jag tycker det är kul att dricka även unga viner (och konstatera att de är för unga :D). Men såklart skulle jag uppskatta att ha tillgång till äldre mognare viner även i Sverige.
 

Skrutt

Medlem
Har fått nog av en del inskränkta stackare som tycks ha missat att jorden håller på att gå sönder omkring oss. Var glada att ni får dricka gott vin över huvud taget. Jag unnar inte dig, Stefan, mer än en tusendel av sortimentet på SB, och knappast mig själv heller. ”Jag har handlat på Yahoo auction jag.” Vilket självbelåtet skryt. Läs boken du ser på bilden nedan och börja fatta. Själv önskar jag bannas 14 gånger om, så att jag är säkwr på att uppnå tillräckligt säkerhetsavstånd från dylikt sandlådedravel för all framtid. Tackar er som tackas bör men här kan jag inte vara kvar.
 

Attachments

  • 088CADFB-B982-4209-91C2-8EF114A49F75.jpeg
    088CADFB-B982-4209-91C2-8EF114A49F75.jpeg
    18,8 KB · Visningar: 180

buteljen

Medlem
Har fått nog av en del inskränkta stackare som tycks ha missat att jorden håller på att gå sönder omkring oss. Var glada att ni får dricka gott vin över huvud taget. Jag unnar inte dig, Stefan, mer än en tusendel av sortimentet på SB, och knappast mig själv heller. ”Jag har handlat på Yahoo auction jag.” Vilket självbelåtet skryt. Läs boken du ser på bilden nedan och börja fatta. Själv önskar jag bannas 14 gånger om, så att jag är säkwr på att uppnå tillräckligt säkerhetsavstånd från dylikt sandlådedravel för all framtid. Tackar er som tackas bör men här kan jag inte vara kvar.
Har du druckit mer än dina två flaskor i veckan?
 

Skrutt

Medlem
Har du druckit mer än dina två flaskor i veckan?
Hoho. Nej du, jag har druckit 2 glas, ett i går och ett idag. Men själv är du väl för såsig för att ens ha ett hum om vad jag talar om. Om du blir vuxen någon gång framöver så läs Peter Wohlleben också.
 

buteljen

Medlem
Hoho. Nej du, jag har druckit 2 glas, ett i går och ett idag. Men själv är du väl för såsig för att ens ha ett hum om vad jag talar om. Om du blir vuxen någon gång framöver så läs Peter Wohlleben också.
Excuse me? .. jag har nyss börjat beta av mina flaskor så har förmodligen druckit mindre än vad du har i veckan. Skall du rädda världen så föreslår jag att du byter forum. Här diskuterar vi vin - inte litteratur och inte ” att jorden håller på att gå sönder”
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har fått nog av en del inskränkta stackare som tycks ha missat att jorden håller på att gå sönder omkring oss. Var glada att ni får dricka gott vin över huvud taget. Jag unnar inte dig, Stefan, mer än en tusendel av sortimentet på SB, och knappast mig själv heller. ”Jag har handlat på Yahoo auction jag.” Vilket självbelåtet skryt. Läs boken du ser på bilden nedan och börja fatta. Själv önskar jag bannas 14 gånger om, så att jag är säkwr på att uppnå tillräckligt säkerhetsavstånd från dylikt sandlådedravel för all framtid. Tackar er som tackas bör men här kan jag inte vara kvar.
Löfte?!
 

Pontus

Medlem
Absolut. Men det finns ju även de här nekrofilerna som alltid måste kommentera ”barnarov” när man dricker något från årgång 2015 eller senare. Jag kan bli lite trött på det (har flera sådana vinvänner). Jag tycker det är kul att dricka även unga viner (och konstatera att de är för unga :D). Men såklart skulle jag uppskatta att ha tillgång till äldre mognare viner även i Sverige.
Många ömma tår idag. Man får väl tycka precis vad man vill OCH ge uttryck för det OAVSETT vad man tycker? Det är ju liksom inte personligt...
 

BallyJ

Medlem
Många ömma tår idag. Man får väl tycka precis vad man vill OCH ge uttryck för det OAVSETT vad man tycker? Det är ju liksom inte personligt...
Vissa tycker att de är finare än andra för att de dricker gammalt vin kanske? Brukar endast vara män med en relativt snäv syn på detta som det berör...ingen nämn ingen glömd, vin är dock alltid gott om det inte är äckligt:D
 

Foodcoma

Medlem
För övrigt brukar jag läsa Adamankos noter ganska frekvent på CT, eftersom jag har läst tidigare att hen lagrar vin i garderoben tycker jag att det är ypperligt att få noter på viner som jag själv kan låta ligga lite längre i vinfacken.

Kan bara hålla med om ovanstående. Tittar ofta på 'community notes on my wines' på cellartracker och det ger mig mycket glädje över vad jag kommer dricka i framtiden. Folk får öppna viner - och njuta av dem förbehållslöst - när i vinets utveckling de vill göra nedslag :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Oj, lite glöd på forumet senaste tiden och anmälda inlägg. Tycker samtliga poster är precis inom ramen även om tonen bitvis är tråkig på sina håll, men givetvis kan det vara bra att undvika onödig politik eller påhopp rörande individers konsumtion eller preferenser.

Det är gôtt med vin åtminstone, där är vi alltid överens! :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Uppfriskande dialog är alltid givande.
@Adamanko och vingarderob fungerar bra. Vin tål ju betydligt mycket mer än vad som skräms om i litteraturen. Bara läsa in sig på hur tex Rivesaltes misshandlas i form... 24C är förmodligen inget problem vid långtidslagring. Applåderar ssk detta med att göra det bästa man kan med vad man har tillhands.

För att spara ström (har blivit dyrt i Japan efter Fukushima, men inte riktigt lika dyrt som i Swe efter nedstängningen av Ringhals) kör jag AC:n i rummet där vinerna bor, på 24C under den varma säsongen.

Ang politik och utbud har jag som person snöat in fullständigt på individens frihet. Den enda frihet jag saknar i Japan är tillräcklig med plats för att ha en redig vinkällare. Är positivt avundsjuk på dem av er som har. Är tacksam över friheten här att helt "okrångligt" kunna köpa vin på auktion. Det underlättar avsevärt då det handlar om att tillfredsställa min egen smak.

Har tillgång till stora mängder ungt vin också och klunkar i mig en hel del. Men de är mer goda än intressanta. Skriver sällan om dem. Cava, Rosé, Soave, Sancerre, Muscadet, ja hela Loire, CdR, Koshu mfl. Noterar fö att min CT-källare innehåller ett gäng Grasparossa. Men i verkligheten finns det inga flaskor kvar... Var stor njutning men blev inget skrivet.
 
Toppen