Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Men det går att handla i vinbutiker, bensinmackar etc i Frankrike på söndagar.
sant! i Tyskland också. Jag tankar jätteofta vid belgiska gränsen i Aachen. De har alkohol tillgänglig på macken dygnet runt och jag har aldrig sett någon köpa något. När man tittar på utbudet är man inte förvånad och också... att det går inte ihop att köra och dricka. Det om att ha alkohol tillgänglig på bensinmackar är också något som visar som en stor fara om monopolet avskaffas i Sverige. Men är folk så dumt här? Och smartare i utlandet?
 

ChristianB

DipWSET
sant! i Tyskland också. Jag tankar jätteofta vid belgiska gränsen i Aachen. De har alkohol tillgänglig på macken dygnet runt och jag har aldrig sett någon köpa något. När man tittar på utbudet är man inte förvånad och också... att det går inte ihop att köra och dricka. Det om att ha alkohol tillgänglig på bensinmackar är också något som visar som en stor fara om monopolet avskaffas i Sverige. Men är folk så dumt här? Och smartare i utlandet?
Systembolagsbutikerna ligger lika nära bilvägarna som någon mack. Att argumentera för att alkohol och bensinmackar är en dålig kombination är i mina ögon som att kasta sten i glashus. Generellt vet alla att det är dåligt att köra bil och dricka alkohol, det kommer inte ändras bara för att försäljningsställena blir fler eller annorlunda. Men ja, i Sverige säljs ju sexpack med 3,5-or på de flesta bensinmackar och jag antar att det skulle gå rätt dåligt om man svepte alla sex på en gång...

För att bättre svara på din fråga; ja, Svennebanans dumhet upphör aldrig att förvåna i det här landet. Jag skulle inte bli förvånad om något pucko körde berusad och sedan hävdade att det aldrig skulle ha hänt om det inte fanns alkohol på macken/närbutiken/stormarknaden...
 
En ledare i nykterhetsbladet Eskilstuna-Kuriren idag avslutas så här: "Samtidigt bör alkoholskatterna fortsätta höjas i takt med ökade inkomster."
Resonemanget förutsätter att spritpriserna annars skulle förbli där de är. Dvs att medan lönerna ökade för alla andra skulle de stå stilla för vingårdsarbetarna.
Logik är inte monopolkramarnas paradgren...
 

Peder

Medlem
En ledare i nykterhetsbladet Eskilstuna-Kuriren idag avslutas så här: "Samtidigt bör alkoholskatterna fortsätta höjas i takt med ökade inkomster."
Resonemanget förutsätter att spritpriserna annars skulle förbli där de är. Dvs att medan lönerna ökade för alla andra skulle de stå stilla för vingårdsarbetarna.
Logik är inte monopolkramarnas paradgren...

Hittade hela artikeln och jag orkar inte ens kommentera stolligheterna från Eskilstuna-kuriren som säger sig vara liberal tidning.

http://ekuriren.se/asikter/ledare/1.3531349-en-monopolist-att-tycka-om
 

Larseman

Medlem
Hittade hela artikeln och jag orkar inte ens kommentera stolligheterna från Eskilstuna-kuriren som säger sig vara liberal tidning.

http://ekuriren.se/asikter/ledare/1.3531349-en-monopolist-att-tycka-om
Noterade följande skrivning:
Men hur har då alkoholkonsumtionen i Sverige utvecklats på senare år? Från mitten av 1990-talet ökade drickandet kraftigt. Bakom låg bland annat friare införselregler från utlandet till följd av EU-medlemskapet, ökad tillgänglighet i Sverige, bland annat genom fler utskänkningstillstånd, och stigande inkomster.
Sanningen är att ingen vet hur stor konsumtionen var vid mitten av 1990-talet. CAN:s monitorundersökningar startade först 2001 i syfte att få en heltäckande bild av konsumtionen; SB-inköp, resandeinförsel, e-handel, smuggling och hembränning. Att "konsumtionen" gick upp 2005 jämfört med 1995 beror till största delen på bättre underbyggd statistik. Jag hittade en intressant studie som försökte bedöma storleken på mörkertalet under perioden 1960-1994: http://www.nordicwelfare.org/PageFi...ertal i Sverige 1960-1994 (Incl. summary).pdf
Enda rimliga slutsatsen är väl att man inte hade en aning innan 2001. Exempelvis bedöms andelen som konsumerade hembränt ha legat på 10-20% innan EU-inträdet, för att idag knappt vara mätbar.
Tycker att de som propagerar för bolagets förträfflighet ofta är ganska slarviga med både statistik och vetenskaplig relevans...
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Att argumentera för att alkohol och bensinmackar är en dålig kombination är i mina ögon som att kasta sten i glashus. Generellt vet alla att det är dåligt att köra bil och dricka alkohol, det kommer inte ändras bara för att försäljningsställena blir fler eller annorlunda. Men ja, i Sverige säljs ju sexpack med 3,5-or på de flesta bensinmackar och jag antar att det skulle gå rätt dåligt om man svepte alla sex på en gång...

Ja, med tanke på att det är mer alkohol i 6 st 3,5or än i en flaska vin (13%) så förstår jag inte hur man kan använda den logiken och det argumentet i debatten.

3,5% i 50 cl bensinmacksöl ger 1,735 cl ren alkohol. 6 burkar ger 10,5 cl ren alkohol
13% i 75 cl vin ger 9,75 cl ren alkohol.
Samma mängd 40% starksprit är 26,25 cl.

I samtliga fall ovan kan jag inte tillräckligt understryka det olämpliga i att ta bilen!
 

ChristianB

DipWSET
Ja, med tanke på att det är mer alkohol i 6 st 3,5or än i en flaska vin (13%) så förstår jag inte hur man kan använda den logiken och det argumentet i debatten.

3,5% i 50 cl bensinmacksöl ger 1,735 cl ren alkohol. 6 burkar ger 10,5 cl ren alkohol
13% i 75 cl vin ger 9,75 cl ren alkohol.
Samma mängd 40% starksprit är 26,25 cl.

I samtliga fall ovan kan jag inte tillräckligt understryka det olämpliga i att ta bilen!
Se där, då slapp jag göra matten också! ;) SKämt åsido, det är ju lika lätt att ta bilen till Systembolaget under öppettiderna där. Om det sedan skulle visa sig att man missat dessa öppettider och måste ta bilen till macken för att köpa en flaska vin till middagen, ja, då är det väl det rätt bra att macken erbjuder sådant?
Sedan förstår jag ju också att ingen bensinmack kommer att sälja bra vin, det vore nog inte gångbart för dem. Men det skulle öppna för att andra butiker med kvällsöppet kan sälja en flaska schysst vin till den som har oturen att missa SB t ex! :)
 

jrick

Medlem
Utan Systembolaget kommer jag kunna köpa ett visst vin i en viss årgång utan att hålla koll på 20 olika släpp om året. Och om jag missar att köpa för att butiken underskattat efterfrågan på ett visst vin så kan de kanske ta hem några flaskor till. Bara sådana saker...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var på mitt första besök på det norska vinmonopolet idag och jäklar var mycket bättre det är än Systembolaget!
Alltså, otroligt mycket bättre, jag är fan i chock! Varför har inte vi sådana fina butiker i Sverige?

Det första jag möts av är en fantastiskt välsorterad hylla med viner från Frankrike som fullkomligt dignade av godsaker, massa bra BDX, udda distrikt, tonvis med gott från Rhone och massa viner som jag skulle vilja prova. Bredvid ett lika dignande utbud av gott från Italien, kvalitetsbarolo, Barbaresco, Brunello, småproducenter från Etna och massa annat kul.

Samtidigt som jag greppar efter förståndet blickar jag längre bak i butiken och där uppenbarar sig ett tempererat vinrum som man kan gå in i och låta ögonen fröjdas av bra Champagne i långa rader och prestigeviner från världens alla hörn.
Och tro det eller ej, i mitten en snygg presentation av viner liggandes fint i sina trälådor. Jäkligt snyggt och förmodligen helt förbjudet i Sverige eftersom man då uppmanar folk att dricka kvalitetsvin istället för BIB. Hemska tanke!

Undanskuffat i ett hörn längst bak i butiken finns också ett mindre utbud av bag in box men det är tydligt att de låter kvalitetsviner ta plats och medvetet har slimmat och "gömt" undan boxarna.
Skall även tillägga att detta var en vinmonopol som hör till en stad som är betydligt mycket mindre än min hemby Kalmar och ändå håller de ett så mycket bättre utbud!
Bra jobbar Norge och jag kräks extra mycket på världens bästa Systembolag efter idag!
20151211_143940[1].jpg

20151211_144110[1].jpg
 

Per Stade

Lege artis
Var ligger den butiken?
Mina erfarenheter av "Polet" är tyvärr mer negativa, något beskuren mailkonversation:

kundesenter@vinmonopolet.no
12 oktober 2015 13:17
Hej!
Jag undrar om jag kan beställa 3 flaskor Bollinger la Grande Année 2004 (150cl) Varenummer: 4369105 att avhämta i er butik i Oslo, Manglerud Vinmonopol?


oslo.manglerud@vinmonopolet.no
1 december 2015 13:57
Status på din ordre 2948409 :
Pos Artikkelnr Artikkel tekst Antall
10 4369105 Bollinger la Grande Année 2004, Brut 3.000 ST
Info til kunde:
Vi minner om at varene Deres har kommet!


1 december 2015 15:34
Jag skall tala med en bekant som arbetar i Oslo och be honom hämta flaskorna.
Förutsättningen är naturligtvis att det är årgång 2004 så att ni inte gör som Systembolaget i Sverige och levererar en annan årgång.


1 december 2015 15:41
Det er dessverre årgang 2005 som er kommet. Regner derfor med at du vil avvikle denne denne ordren.


 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Var ligger den butiken?
Mina erfarenheter av "Polet" är tyvärr mer negativa, något beskuren mailkonversation:

kundesenter@vinmonopolet.no
12 oktober 2015 13:17
Hej!
Jag undrar om jag kan beställa 3 flaskor Bollinger la Grande Année 2004 (150cl) Varenummer: 4369105 att avhämta i er butik i Oslo, Manglerud Vinmonopol?


oslo.manglerud@vinmonopolet.no
1 december 2015 13:57
Status på din ordre 2948409 :
Pos Artikkelnr Artikkel tekst Antall
10 4369105 Bollinger la Grande Année 2004, Brut 3.000 ST
Info til kunde:
Vi minner om at varene Deres har kommet!


1 december 2015 15:34
Jag skall tala med en bekant som arbetar i Oslo och be honom hämta flaskorna.
Förutsättningen är naturligtvis att det är årgång 2004 så att ni inte gör som Systembolaget i Sverige och levererar en annan årgång.


1 december 2015 15:41
Det er dessverre årgang 2005 som er kommet. Regner derfor med at du vil avvikle denne denne ordren.

Ja, detta var någon mil utanför Ålesund i ett köpcenter, jag vet förstås ingenting om hur bra de är på att beställa hem varor men butikskonceptet överstiger ju vida en normal systembolagsbutik i Sverige.
Noterade att de hade LGA på hyllan men kollade inte årgång.

Lite roligt också att de skyltar upp med prestigeviner i snygga presentförpackningar inför julen, hade nog inte varit okej i Sverige.
Ja, ni ser ju själva hur trevligt vinrummet ser ut på bilden, helt livsfarligt, folk kan ju av misstag komma hem med en flaska bra vin istället för ett hittepåboxvin specialbeställt av SB.
Hemska tanke, då kanske folk dricker mindre och i sin tur fyllespelar mindre på lotteri vilket i sin tur ger mindre pengar till IOGT-NTO vilket i sin tur leder till att hela vårt samhälle kollapsar!
 

Sveprod

Medlem
Har bott i Norge i 12 år och får väl lägga till att detta inte är en "standard-butik" i Norge. Ett antal butiker är vad man kan jämföra med våra källarbutiker, och de har ett annat utbud och bland annat kylrum för de bättre vinerna. I Oslo är det tex filialerna i Vika och CC West, men inte tidigare nämnda Manglerud, som är som vilket som helst SB.
I Vika brukar det vara kö med kaosliknande tillstånd när tex de släpper nya Bourdeaux-viner. Vi har kaoset på nätet och norrmännen har det i själva butiken.
Sedan är det ju snyggare med att visa och sälja i trälådorna men det är alltså inte så man gör med alla viner. Så visst finns det saker som är bättre med vinmonopolet, men i grund och botten är det samma system med ett monopol som köper in ett visst utbud och som sedan kompletteras med beställningsvaror som importörerna står för.
 

Per Stade

Lege artis
Butiken i Ålesund är således inte representativ för Monopolet men beteendet att svara på mail efter nästan två månader (för du såg väl vilka datum mailen skrevs?) och försöket att leverera något annat än kunden frågar efter är representativt för monopol.
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har bott i Norge i 12 år och får väl lägga till att detta inte är en "standard-butik" i Norge. Ett antal butiker är vad man kan jämföra med våra källarbutiker, och de har ett annat utbud och bland annat kylrum för de bättre vinerna. I Oslo är det tex filialerna i Vika och CC West, men inte tidigare nämnda Manglerud, som är som vilket som helst SB.
I Vika brukar det vara kö med kaosliknande tillstånd när tex de släpper nya Bourdeaux-viner. Vi har kaoset på nätet och norrmännen har det i själva butiken.
Sedan är det ju snyggare med att visa och sälja i trälådorna men det är alltså inte så man gör med alla viner. Så visst finns det saker som är bättre med vinmonopolet, men i grund och botten är det samma system med ett monopol som köper in ett visst utbud och som sedan kompletteras med beställningsvaror som importörerna står för.
Jag hade således tur som gick in i rätt butik.
Oavsett visar det ju att Vinmonopolet åtminstone väljer att etablera specialbutiker även i mindre städer vilket ju systembolaget inte gör så de får fortfarande pluspoäng för det.
 

Peder

Medlem
Oavsett visar det ju att Vinmonopolet åtminstone väljer att etablera specialbutiker även i mindre städer vilket ju systembolaget inte gör så de får fortfarande pluspoäng för det.

Systembolaget gynnar även småstäder men det måste finnas norrmän där för att dom skall göra det. :) Strömstad har en befolkning på cirka 6000 invånare och det finns mer viner över 300 kronor än det finns på Garnisonen eller Fältöversten på Östermalm.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Systembolaget gynnar även småstäder men det måste finnas norrmän där för att dom skall göra det. :) Strömstad har en befolkning på cirka 6000 invånare och det finns mer viner över 300 kronor än det finns på Garnisonen eller Fältöversten på Östermalm.
Måste ju vara drömmen för SB att sälja till norrmännen, pengar till stadskassan medans superiet sker på andra sidan gränsen.
 

Sveprod

Medlem
Systembolaget gynnar även småstäder men det måste finnas norrmän där för att dom skall göra det. :) Strömstad har en befolkning på cirka 6000 invånare och det finns mer viner över 300 kronor än det finns på Garnisonen eller Fältöversten på Östermalm.

I Norge kostar en "normal" flaska vin över 200:-. Läser man deras motsvarigheter till våra kvällstidningar (VG, Dagbladet osv) ligger vintipsen i spalterna på mellan 150-250:-. Här kostar de ju bara som undantag över 100:-.. Något litet gör väl deras skatter och andra krav, som jag förstått är snäppet värre än våra, men annars är det nog så att man där helt enkelt har ett generell högre kostnadsläge och inte är så prisberoende som vi är i Sverige. Så att det finns många viner över 300:- i Strömstad, som invaderas av köpglada norrmän, är inte helt ologiskt..
 

Per Stade

Lege artis
Det finns två butiker i Strömstad med adress Oslovägen 7 och Oslovägen 56, ironiskt nog. Den senare butiken invigdes för ett par år sedan med stora ord om att det var för att ge Strömstadsborna bättre service. Den ligger i en köplada, där den största affären förutom bolaget är en snaskbutik. På andra sidan den stora parkeringsplatsen ligger en stor matvaruaffär. Alla butikerna är inriktade mot norskt white trash så i den systembutiken finns nog inga viner över 200:-. Men norrmän, som har pengar, bryr sig inte om att åka över gränsen för att handla. Så vitt jag förstår så är prisskillnaden liten på vin över 300:-.
Butiken inne i stan, d.v.s. någon kilometer därifrån, har ett bättre sortiment men fortfarande är det billigt öl och lådvin, som är det som säljs mest. Hyfsat sortiment på champagne och det finns en del röda över 300:- men jag vet bara ett vitt.
Så det skulle vara intressant var @Peder har fått uppgiften om att det finns ett bättre sortiment än på Östermalm. (F.ö. så har Strömstads kommun cirka 12.700 innevånare och tätorten 6-7000.)
 
Toppen