Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
Som någon annan skrev så kör solobarolo 25% rabatt fram till och med den 10/1 för att fira ett år.

Nu undrar jag vad jag ska beställa, jag ser vad ni har skrivit och köpt, men vilket är ert bästa vin från denna återförsäljare?

Just nu lutar det åt monastero Perno 2010 och broccardo 2010. I helgen ska jag prova settimo 2009 & 2010 innan jag beställer mer.
Jag har provat och gillar alla dessa som är väldigt drickbara redan nu:

Viberti Buon Padre 2011
Palladino Serralunga 2011
Rocche Costamagna Rocche dell'Annunziata 2011

Dessa tyckte jag inte var så kul idag:
Cascina Ballarin Tre Ciabot 2010 (dock ett halvår sedan jag provade och andra här på FW verkar ha gillat)
Giribaldi 2011
 

Fredrik L

Medlem
Jag har bara druckit Palladino Serralunga, vilken jag upplevde som en riktig fruktbomb i sammanhanget. För min del får den gärna lugna ner sig några år innan jag tar resterande flaskor.

Fratelli Revello har jag druckit hos producenten i somras. Helt ok viner, men man bör vara medveten om att de använder en del barriquer. Jag skulle satsa på andra flaskor istället.
 

jrick

Medlem
Jag gillar den, funderar på att köpa mer men de har ju höjt priset på just den :(
De har höjt priset på allt, sedan ger de allmänna rabatter som nu och kampanjpriser om vartannat. Nu kostar den 24 med rabatt och i våras kostade den 23,40 med rabattkoden "barolo".
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Förresten du har ju provat en hel del sv utbudet där, kan du inte lista topp fem? Det vore snällt
Skrev lite smaknötter i annan tråd när vi provade Barolo för lite sedan. Känns relevant att även ha inlägget i denna tråden så jag klipper och klistrar lite:
I helgen var det barolobatalj i Kalmar och sju provare gav sig hän åt att smaka fem olika Barolo och här kommer en kort liten sammanfattning.
Panelen bestod av en blandning av erfarna kvalitetsvindrickare och ett antal mindre erfarna finvinspimplare men ändå föll rösterna ganska lika med tre viner som hamnade väldigt jämt i topp och två som halkade efter något.
Eftersom alla provare inte var bekväma i att använda parkerskalan graderades vinerna istället bara från bäst till sämst och så här fördelades rösterna:

1) 2010 Cascina Ballarin Barolo Tre Ciabot (SoloBarolo.com)
2) 2010 Cordero di Montezemolo Barolo Monfalletto (SoloBarolo.com)
3) 2011 Enzo Boglietti Barolo Boiolo (Franskavinlistan.com)
4) 2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto (SoloBarolo.com)
5) 2011 Renato Ratti Barolo Marcenasco (Systembolaget)

Min egen topplista stämde dock inte riktigt överens med detta utan jag satte vinerna enligt följande:

1) 2010 Cordero di Montezemolo Barolo Monfalletto (SoloBarolo.com) (92p)
Doft av röda frukter, peppar och tobak. I smaken tjära, lite ferraribilar, röda bär. Bra längd och kraftiga tanniner

2) 2011 Enzo Boglietti Barolo Boiolo (Franskavinlistan.com) (92P)

Doft av peppar,körsbär, läder, Kraftiga tanniner, i smaken tjära, viol, och en hel del mörka bär. Mycket bra längd.

3) 2010 Cascina Ballarin Barolo Tre Ciabot (91-92P)

Doft av röda bär och viol, kraftiga tanniner, samk av röda mogna frukter, lite jord peppar och tjära. lite knuten.

4) 2010 Giovanni Manzone Barolo Castelletto (SoloBarolo.com) (89P)
Tung doft av peppar och mörka bär, rejält kraftiga tanniner med rökighet, tjära och mörka bär
Det här vinet var garanterat allt för ungt och knutet idag och kommer nog kunna hoppa uppe flera pinnar med några år på korken.
5) 2011 Renato Ratti Barolo Marcenasco (Systembolaget) (88P)
Väldigt liten doft i jämförelse med de andra vinerna med lite körsbär och vinbär, kraftiga tanniner och i smaken vinbär, hallon, viol, lite kort.
Drack ju detta för bara för någa dagar sedan i ensamt majestät och gillade det och gav det 89p då. När det nu ställdes mot annan kvalitetsbarolo blev det dock tydligt att detta var en "budgetbarolo" som helt klart låg snäppet efter de andra vinerna för kvällen. De där extra tiorna i pris som de övriga flaskorna betingar visade sig även i blindprovningen och detta blev kvällens "sämsta" vin.

För att sammanfatta kvällen så var nivån på alla vinerna mycket hög och det var hårfint i toppen mellan vinnarna.

Jag inbillar mig att Manzone och Enzo var de två vinerna som hade den lite "mörkare" stilen och som verkligen behöver lagring för att öppna upp medans Tre Ciabot och Monfalletto drick bättre nu även om de också kommer vinna på många år i källaren.

En fantastiskt bra och lärorik kväll på alla sätt och vis men samtidigt lite synd att det inte finns mer aktiva forummedlemmar i min region som hade velat ställa upp i testpanelen.
 

jrick

Medlem
För att hjälpa mig själv med en eventuell påfyllning (funderar på att upprätthålla ett köpstopp en stund till åtminstone på Barolo) och för att vara till hjälp för er provar jag nu. Jag är ingen hejare på smaknoter tyvärr:

Giovanni Manzone Barolo Le Gramolere 2010

Det här är en Barolo från Monforte d'Alba och följer löftet om koncentrerade viner mycket väl. Doften är halvöppen och bjuder på peppar, jordgubbar, rosor. Det är rejält koncentrerat men har samtidigt en fräschör. Smaken går åt de mörkröda bären och jag hittar jordgubbar, men inte sötma. Viol. Ingen mentholsmak som vissa Barolo. Tanninerna är delikata och syran är väl integrerad om man kan säga så. Eftersmaken är lång. Det är nog den delat bästa Barolo 2010 jag druckit hittills, med Francesco Rinaldi Brunate.
 

Zmirc

Medlem
För att hjälpa mig själv med en eventuell påfyllning (funderar på att upprätthålla ett köpstopp en stund till åtminstone på Barolo) och för att vara till hjälp för er provar jag nu. Jag är ingen hejare på smaknoter tyvärr:

Giovanni Manzone Barolo Le Gramolere 2010

Det här är en Barolo från Monforte d'Alba och följer löftet om koncentrerade viner mycket väl. Doften är halvöppen och bjuder på peppar, jordgubbar, rosor. Det är rejält koncentrerat men har samtidigt en fräschör. Smaken går åt de mörkröda bären och jag hittar jordgubbar, men inte sötma. Viol. Ingen mentholsmak som vissa Barolo. Tanninerna är delikata och syran är väl integrerad om man kan säga så. Eftersmaken är lång. Det är nog den delat bästa Barolo 2010 jag druckit hittills, med Francesco Rinaldi Brunate.
Jag har inte provat den här men har några magnum liggande eftersom priset var bra på dem, 59 euro mot 39 för en vanlig flaska. Med 25 % på det verkar det aptitligt om man ska beställa. Bra omdömen från kritiker också.
 

jrick

Medlem
Jag har inte provat den här men har några magnum liggande eftersom priset var bra på dem, 59 euro mot 39 för en vanlig flaska. Med 25 % på det verkar det aptitligt om man ska beställa. Bra omdömen från kritiker också.
Har också en magnum, de verkar ha blivit felprissatta. Magnum av 2009 av samma vin är till exempel dyrare och jag har svårt att tro att det är pga att efterfrågan är större på 2009. Värt en påfyllning om man har utrymme i källaren och på kontot, enligt mig.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
De har höjt priset på allt, sedan ger de allmänna rabatter som nu och kampanjpriser om vartannat. Nu kostar den 24 med rabatt och i våras kostade den 23,40 med rabattkoden "barolo".

Låter som ett klassiskt marknadsföringsknep för att sälja mer. Visst förstår jag dem. Funderar själv på om priserna kommer att ändras under årets gång till det lägre när dem tar bort 25% rabatten.. Svårt att veta eller hålla koll på! Det är alltid lite chansning när man handlar. Samtidigt känner jag mig ganska nöjd med att kunna klicka hem sex viner för 117€, men jag undrar om det verkligen hade kostat 157€ vid ett annat tillfälle..!
 

jrick

Medlem
Låter som ett klassiskt marknadsföringsknep för att sälja mer. Visst förstår jag dem. Funderar själv på om priserna kommer att ändras under årets gång till det lägre när dem tar bort 25% rabatten.. Svårt att veta eller hålla koll på! Det är alltid lite chansning när man handlar. Samtidigt känner jag mig ganska nöjd med att kunna klicka hem sex viner för 117€, men jag undrar om det verkligen hade kostat 157€ vid ett annat tillfälle..!
Alltså de har inte höjt nu inför den här rean, de hade bara generellt lägre priser i början. Bortsett från kampanjer så sänker de inte priserna och 25%-rean är det bästa tillfället att välja fritt, annars brukar kampanjer gälla bara 6-9 viner från 2-3 producenter. I slutändan tycker jag det viktigaste är att jämföra kampanj/reapris med vad andra handlare tar, man kan inte jämföra med solobarolos tidigare priser eller med något hypotetiskt framtida pris. Om man skulle fråga dem varför priserna höjts sen i våras skulle antagligen svaret vara att de lanserade sajten under våren och ville få igång försäljningen.

Om vi ska ta Emanuels exempel med Cascina Ballarin Tre Ciabot 2010 så kostar den via Johan Lidby vinhandel i Bs 379 kr. Biligaste pris på winesearcher är 32 EUR men då är inte frakten dessutom gratis.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Aurelio settimo barolo 2009 vs 2010.
Ganska lika viner, båda är medelfylligt och lättdruckna, 2009 har lite vassare syra. Båda har väldigt sträva muntorkande tanniner. Båda kommer nog att vinna på att ligga orörda i källaren eller luftas rejält innan.

2010 drack vi på fredagen och 2009 lät vi luftas i karaff i nästan 24 timmar. På lördagen var det ett helt nytt vin! Hade rundats av och frukten hade fått träda fram.

Båda vinerna har inslag av ljusa bär, rosor och örter. I min värld är dem likvärdiga rent kvalitativt. 88p.

Kan absolut tänka mig att dricka dessa igen, men tycker att solobarolos broccardo 2010 och monastero Perno 2010 var bättre.
image.jpg
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fick precis ett mail från solobarolo med erbjudande om 25% rabatt.
Kopierar en del av mailet här så att fler kan utnyttja rabatten om intresse finns.

a special discount of 25% off on all orders by using discount code "lindblom".
 

Jerobaum

Medlem
Beställde två läsår på solo Barolo 2/2. 22/2 hade de inte skickat grejerna. Påminde supporten och de skickade direkt men hallå. Jag vill ha mitt vin
 
Toppen