Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
Vad beställde du om man får vara lite nyfiken?
Men med gratis frakt och 10% rabatt (skriv in kod "barolo" utan citationstecken) även på nedsatta priser så står sig priserna rätt bra mot andra alternativ. Men tråkigt ändå med försämringar. Tråkigt också att de luras lite och t.ex. höjer vissa och sedan sätter omedelbar rea, så att det t.ex. kan framstå som att de sänkt priset tillfälligt när det är dyrare än innan.

Jag beställde Palladino Barolo Serralunga 2011 (tillfälligt superpris 20E), Viberti Barolo Buon Padre 2011, Aurelio Settimo Rocche dell'Annunziata 2010 och Manzone Barolo Castelletto 2010 (exempel på höjning-rea-totalt ändå 1E dyrare än tidigare...)

Egentligen tänkte jag beställa Giulia Negri också som Solobarolo sagt på instagram skulle dyka upp men det verkar dröja.

När vi ändå pratar bra leverantörer av Piemonte så kan jag tipsa om Callmewine.com. Jag beställde bl.a. Vietti Nebbiolo Perbacco 2012 för 12E och Schiavenza Barolo Prapo 2010 för 31E bland mycket annat, de har t.ex. grymma priser på COS från Sicilien. Signa upp från denna länk så får jag 10E rabatt: http://www.callmewine.com/en/?ref=YnpneFIyRzZtY2M9. Signa upp för nyhetsbrevet innan du beställer så får du en kod som ger dig 10E rabatt också. Beställde på en söndag, fick vinerna på efterföljande torsdag.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Men med gratis frakt och 10% rabatt (skriv in kod "barolo" utan citationstecken) även på nedsatta priser så står sig priserna rätt bra mot andra alternativ. Men tråkigt ändå med försämringar. Tråkigt också att de luras lite och t.ex. höjer vissa och sedan sätter omedelbar rea, så att det t.ex. kan framstå som att de sänkt priset tillfälligt när det är dyrare än innan.

Jag beställde Palladino Barolo Serralunga 2011 (tillfälligt superpris 20E), Viberti Barolo Buon Padre 2011, Aurelio Settimo Rocche dell'Annunziata 2010 och Manzone Barolo Castelletto 2010 (exempel på höjning-rea-totalt ändå 1E dyrare än tidigare...)

Egentligen tänkte jag beställa Giulia Negri också som Solobarolo sagt på instagram skulle dyka upp men det verkar dröja.

När vi ändå pratar bra leverantörer av Piemonte så kan jag tipsa om Callmewine.com. Jag beställde bl.a. Vietti Nebbiolo Perbacco 2012 för 12E och Schiavenza Barolo Prapo 2010 för 31E bland mycket annat, de har t.ex. grymma priser på COS från Sicilien. Signa upp från denna länk så får jag 10E rabatt: http://www.callmewine.com/en/?ref=YnpneFIyRzZtY2M9. Signa upp för nyhetsbrevet innan du beställer så får du en kod som ger dig 10E rabatt också. Beställde på en söndag, fick vinerna på efterföljande torsdag.

Får du rabatt även om jag inte köper något, men signar via din länk?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Men med gratis frakt och 10% rabatt (skriv in kod "barolo" utan citationstecken) även på nedsatta priser så står sig priserna rätt bra mot andra alternativ. Men tråkigt ändå med försämringar. Tråkigt också att de luras lite och t.ex. höjer vissa och sedan sätter omedelbar rea, så att det t.ex. kan framstå som att de sänkt priset tillfälligt när det är dyrare än innan.

Jag beställde Palladino Barolo Serralunga 2011 (tillfälligt superpris 20E), Viberti Barolo Buon Padre 2011, Aurelio Settimo Rocche dell'Annunziata 2010 och Manzone Barolo Castelletto 2010 (exempel på höjning-rea-totalt ändå 1E dyrare än tidigare...)

Egentligen tänkte jag beställa Giulia Negri också som Solobarolo sagt på instagram skulle dyka upp men det verkar dröja.

När vi ändå pratar bra leverantörer av Piemonte så kan jag tipsa om Callmewine.com. Jag beställde bl.a. Vietti Nebbiolo Perbacco 2012 för 12E och Schiavenza Barolo Prapo 2010 för 31E bland mycket annat, de har t.ex. grymma priser på COS från Sicilien. Signa upp från denna länk så får jag 10E rabatt: http://www.callmewine.com/en/?ref=YnpneFIyRzZtY2M9. Signa upp för nyhetsbrevet innan du beställer så får du en kod som ger dig 10E rabatt också. Beställde på en söndag, fick vinerna på efterföljande torsdag.
Vad låg frakten på när du beställde från callmewine ?
 

sam

Medlem
Fick hem en beställning från solobarolo innan helgen, bestående utav
Giribaldi- barolo
Palladino- barolo parafada
Hann prova en flaska giribaldi idag, när jag öppna flaskan så doftade det massor av härlig mogen frukt. Efter att ha stått på luftning i ca 3-4 timmar så var i stort sett all doft samt smak som bortblåst. Ytterst liten eftersmak av vinäger så kan hända att vinet börjar bli dåligt. Får öppna upp en till snart och hoppas på att den smakar bättre :(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick hem en beställning från solobarolo innan helgen, bestående utav
Giribaldi- barolo
Palladino- barolo parafada
Hann prova en flaska giribaldi idag, när jag öppna flaskan så doftade det massor av härlig mogen frukt. Efter att ha stått på luftning i ca 3-4 timmar så var i stort sett all doft samt smak som bortblåst. Ytterst liten eftersmak av vinäger så kan hända att vinet börjar bli dåligt. Får öppna upp en till snart och hoppas på att den smakar bättre :(
Håller inte med dig alls där, drack den själv igår och visst, första sippen efter att jag dragit korken så var den otroligt kärv och snipig men efter cirka två timmar så öppnade den upp med trevlig röd frukt och strikta taniner.
Drog precis en klunk på den efter att den stått sedan igår och den håller fortfarande ihop med klassiska röda frukter och lite ferraribilar.

Kanske ingen superbarolo men helt klart godkänd, ska bli intressant att se vad som händer efter ett par år, tror faktiskt att den behöver det.
 

jrick

Medlem
Håller inte med dig alls där, drack den själv igår och visst, första sippen efter att jag dragit korken så var den otroligt kärv och snipig men efter cirka två timmar så öppnade den upp med trevlig röd frukt och strikta taniner.
Drog precis en klunk på den efter att den stått sedan igår och den håller fortfarande ihop med klassiska röda frukter och lite ferraribilar.

Kanske ingen superbarolo men helt klart godkänd, ska bli intressant att se vad som händer efter ett par år, tror faktiskt att den behöver det.
Intressant, min upplevelse var nog mitt emellan. Ganska ung och inbjudande doft av körsbär och allmänt italienska röda bär, smaken öppnar ganska fint med nebbiolokryddighet men mitten är tunn och slutet kort. Ganska snälla tanniner speciellt för en Barolo. Tyckte det var ett OK vin för pengarna dvs som Nebbiolovin utan särskild appellation men den minst bra Barolo 2011 jag provat. Ingen vinäger dock!
 

Per Stade

Lege artis
Hängde också på efter det @Emanuel hade skrivit ett tidigare inlägg. Fick hem en låda i torsdags och måste naturligtvis smaka:

image.jpeg


Sur och vresig som en gammal gubbe. De här flaskorna får nog ligga länge till.
Dagen efter tog jag ett glas till och voilà, eller vad nu italienarna säger, ett helt annat vin. Det sura och kärva hade mjuknat och nu var det ett helt annat vin.
Lika trevligt dag tre, så enligt min ringa mening är det här ett vin, som verkligen skall luftas.
 
Last edited:

sam

Medlem
Håller inte med dig alls där, drack den själv igår och visst, första sippen efter att jag dragit korken så var den otroligt kärv och snipig men efter cirka två timmar så öppnade den upp med trevlig röd frukt och strikta taniner.
Drog precis en klunk på den efter att den stått sedan igår och den håller fortfarande ihop med klassiska röda frukter och lite ferraribilar.

Kanske ingen superbarolo men helt klart godkänd, ska bli intressant att se vad som händer efter ett par år, tror faktiskt att den behöver det.

Nu så 24 timmar senare så hade vinäger smaken ersatts av en massa syra och fruktsmak. Den blev betydligt trevligare när den fick stå och dra sig ett tag. Dem får nog ligga i skåpet ett bra tag till :)
 

Zmirc

Medlem
Efter två beställningar på Solobarolo kan jag konstatera att det är lite av ett lotteri vad man får hem. Inte nödvändigtvis ett dåligt sådant, men ändå.

I första beställningen hade jag bland annat valt en flaska 2010 Manzone Castelletto (30€ nedsatt från 37€) och fick 2010 Manzone Gramolere (39€). Den förstnämnda verkade ha tagit slut men de skickade inget mejl och frågade om det var ok att skicka den andra i stället. I den andra beställningen hade jag bland annat valt två flarror Alessandro Rivetto Barolo Serralunga 2011 (32€) och fick i stället Rivetto Barolo Serralunga 2011 (52€).

Det verkar i båda fallen som att jag fick minst lika bra viner, att döma av expertutlåtanden, och i det andra fallet betydligt dyrare, så jag kan inte klaga alltför mycket. Gillar sidan i övrigt, den är smidig och enkel att beställa från.
 

jrick

Medlem
Efter två beställningar på Solobarolo kan jag konstatera att det är lite av ett lotteri vad man får hem. Inte nödvändigtvis ett dåligt sådant, men ändå.

I första beställningen hade jag bland annat valt en flaska 2010 Manzone Castelletto (30€ nedsatt från 37€) och fick 2010 Manzone Gramolere (39€). Den förstnämnda verkade ha tagit slut men de skickade inget mejl och frågade om det var ok att skicka den andra i stället. I den andra beställningen hade jag bland annat valt två flarror Alessandro Rivetto Barolo Serralunga 2011 (32€) och fick i stället Rivetto Barolo Serralunga 2011 (52€).

Det verkar i båda fallen som att jag fick minst lika bra viner, att döma av expertutlåtanden, och i det andra fallet betydligt dyrare, så jag kan inte klaga alltför mycket. Gillar sidan i övrigt, den är smidig och enkel att beställa från.
På fyra beställningar har inget sånt hänt mig. Det enda lotteriet är om man får omedelbar leverans eller om det dröjer, vid tillfälle har det utan förklaring dröjt flera veckor. Om du trots det hellre skulle vilja returnera dina flaskor och få rätt eller pengarna tillbaka är jag rätt säker på att de är tillmötesgående.
 

Nebbio

Medlem
Ett lite sent tips - SoloBarolo kör 25 % rabatt idag på Black Friday. Jag passade på att lägga en beställning:
  • Amalia Barolo 2010
  • Cagliero Barolo Ravera 2006
  • Settimo Barolo 2005
  • Settimo Barolo 2010
  • Ballarin Barolo Tre Ciabot 2010 (2 st)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Försökte beställa 6st viner på solobarolo.com men fick upp ett felmeddelande. "Transaction declined". Fick ingen förklaring. Kan det vara för att jag försökte använda Black Friday erbjudandet? Det stod att det skulle gälla hela helgen. Det finns pengar på kortet. Provade två olika kort och totalt tre försök.. Gillar inte när det inte fungerar..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Försökte beställa 6st viner på solobarolo.com men fick upp ett felmeddelande. "Transaction declined". Fick ingen förklaring. Kan det vara för att jag försökte använda Black Friday erbjudandet? Det stod att det skulle gälla hela helgen. Det finns pengar på kortet. Provade två olika kort och totalt tre försök.. Gillar inte när det inte fungerar..
Har aldrig haft några problem att handla där? Provade du utan koden?
 

Silex

Medlem
Försökte beställa 6st viner på solobarolo.com men fick upp ett felmeddelande. "Transaction declined". Fick ingen förklaring. Kan det vara för att jag försökte använda Black Friday erbjudandet? Det stod att det skulle gälla hela helgen. Det finns pengar på kortet. Provade två olika kort och totalt tre försök.. Gillar inte när det inte fungerar..
Jag hade samma problem i fredags. Tredje kortet jag testade (VISA) fungerade, med Black Friday-erbjudande.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag hade samma problem i fredags. Tredje kortet jag testade (VISA) fungerade, med Black Friday-erbjudande.
-Du kan ju tesa att använda "BAROLO", det funkade för två veckor sedan iaf...

Nu fungerade det!
Nordea hade en spärr på sin hemsida. Jag var tvungen att gå in under kort och personliga inställningar och göra kortet "öppet" för köp på internet från "osäkra hemsidor".

Tack för hjälpen! Blir spännande att se om alla viner kommer hem eller om det blir några ändringar i min order.
 
Toppen