Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
Någon som har erfarenhet av Aurelio Settimo som Solobarolo just släppt? Och någon som provat Manzone? Såg att den senare fick riktigt höga poäng av jag tror Decanter. 93-94-95 på olika gårdslägen och årgången 2010.
 

Larseman

Medlem
Någon som har erfarenhet av Aurelio Settimo som Solobarolo just släppt? Och någon som provat Manzone? Såg att den senare fick riktigt höga poäng av jag tror Decanter. 93-94-95 på olika gårdslägen och årgången 2010.
Inte än, men jag fick med mig en 2010 Settimo Rocche dell'Annunziata från semestern. Ska nog inte drickas i brådrasket dock...
 

Niklas

Medlem
Jag har druckit Aurelio Settimo Roche dell'A 06 och 08 båda är/var fantastiska. Har 06, 07, 09 och 10 i källaren och kommer inte röra någon av dem på bra länge utan om något komplettera med fler flaskor.
 

Appel

Medlem
Någon som nyligen handlat från SoloBarolo? Jag la min beställning 4 augusti. Jag fick sen ett mail från dem den 7 augusti där de nämner att min order inte lämnat Italien än. Sen dess har jag inte hört något.
Någon annan som har problem?
 

Beo

Medlem
Jag la min beställning 4 augusti. Jag fick sen ett mail från dem den 7 augusti där de nämner att min order inte lämnat Italien än.
Har lagt 3 ordrar:
22/ 5 - lev 11/6
11/6 - lev 6/7
10/7 - lev 28/7
så tre veckor "måste vara normalt". Mailat och frågat vad händer minst 1 gång per order och vid ett tillfälle några felaktiga årgångar som dock kompenserades vid nästa order. Lite tuggummi är det nog i deras maskineri.
 

Appel

Medlem
Har lagt 3 ordrar:
22/ 5 - lev 11/6
11/6 - lev 6/7
10/7 - lev 28/7
så tre veckor "måste vara normalt". Mailat och frågat vad händer minst 1 gång per order och vid ett tillfälle några felaktiga årgångar som dock kompenserades vid nästa order. Lite tuggummi är det nog i deras maskineri.
Ok. Då sitter jag lugnt i båten och väntar...
 

Larseman

Medlem
Ingen som provat Dolcetto, Barbera, vitt etc. från Piemonte 2010?

Dessa bör ju ge mer valuta för pengarna än Nebbiolo. ;)
2010 var ingen enkel årgång i Piemonte. Det var nog bara Nebbiolo som blev riktigt bra tack vare bra väder på sensommaren och hösten. Annars var vår och sommar ganska dålig med mycket regn och svala temperaturer. Även av Nebbiolo blev det ganska små volymer och bra kvalitet krävde mycket hårt arbete i vingården. Barbera och Dolcetto hade ett tuffare år.
 

Magikern

Medlem
2010 var ingen enkel årgång i Piemonte. Det var nog bara Nebbiolo som blev riktigt bra tack vare bra väder på sensommaren och hösten. Annars var vår och sommar ganska dålig med mycket regn och svala temperaturer. Även av Nebbiolo blev det ganska små volymer och bra kvalitet krävde mycket hårt arbete i vingården. Barbera och Dolcetto hade ett tuffare år.

Någonting säger mig att 2010 inte är fantastisk för Nebbiolo heller. Troligen inte i närheten av Bordeaux och framför allt Rhonedalen där årgången är en av de bästa någonsin när det gäller genomsnittlig kvalitet och lagringsduglighet.
 

jrick

Medlem
Har lagt 3 ordrar:
22/ 5 - lev 11/6
11/6 - lev 6/7
10/7 - lev 28/7
så tre veckor "måste vara normalt". Mailat och frågat vad händer minst 1 gång per order och vid ett tillfälle några felaktiga årgångar som dock kompenserades vid nästa order. Lite tuggummi är det nog i deras maskineri.
Skumt! Har bara lagt en order som levererades på rekordtid 3-4 dagar senare. Bra att veta att det inte alltid är så snabbt.
 

jrick

Medlem
Någonting säger mig att 2010 inte är fantastisk för Nebbiolo heller. Troligen inte i närheten av Bordeaux och framför allt Rhonedalen där årgången är en av de bästa någonsin när det gäller genomsnittlig kvalitet och lagringsduglighet.
Vad är det som säger dig det? Har provat väldigt få 2010 men synpunkterna från de som provat mångaär väl snarare att de flesta producenter lyckats fantastiskt bra.
 

Magikern

Medlem
Vad är det som säger dig det? Har provat väldigt få 2010 men synpunkterna från de som provat mångaär väl snarare att de flesta producenter lyckats fantastiskt bra.

Serraboella Cigliuti Barbaresco, Elio Altare Barolo, Vajra Bricco Dele Viole var knappast några höjdare i mina ögon. Hade någon sagt att det var kaliforniska nebbiollo experiment gjorde för att efterlikna Barolo hade jag inte tvivlat en sekund.
 

chambertin

Medlem
Serraboella Cigliuti Barbaresco, Elio Altare Barolo, Vajra Bricco Dele Viole var knappast några höjdare i mina ögon. Hade någon sagt att det var kaliforniska nebbiollo experiment gjorde för att efterlikna Barolo hade jag inte tvivlat en sekund.
Du sticker ut ganska mkt med den åsikten om Barolo/Barbaresco 2010, men det antar jag att du är medveten om ?
 

Magikern

Medlem
Du sticker ut ganska mkt med den åsikten om Barolo/Barbaresco 2010, men det antar jag att du är medveten om ?

Jepp ;)

Likheten mellan Vajra Bricco Delle Viole och Altares standard Barolo är rätt slående så jag reviderade min uppfattning om dålig flaska vilket jag först misstänkte.

Skillnaden mellan Bricco Delle Viole 2010 och t.ex. 2007 är slående onekligen.

Antar dock att en del av Barolo 2010:eek:rna är betydligt mer lik Vajra BDV 2007 som jag gillade starkt både när den släpptes och ännu mer idag.
 

sunqan

Vinös
Ok. Då sitter jag lugnt i båten och väntar...
harockså haft lite strul. Enligt egn utsago har de haft en oväntat hög tillströmnimg av nya kunder så de har inte hunnit med. Tyvärr är de dåliga på att meddela förseningar. Det börjar en ny förmåga i slutet av augusti så till dess får man nog räkna med att det tar tid. De år också medvetna om strulet med årgångar tydligen byter leverantörerna årgångar i maj/juni...men på det stora hela är jag nöjd i alla fall...
 

jrick

Medlem
Nu verkar det ha blivit bra igen på Solobarolo - beställde i onsdags och på onsdag nästa vecka förväntas leveransen göras.

Tråkigt dock att de har höjt priserna på väldigt många av vinerna och det ganska kraftigt, t.ex. Manzone och Cordero har de höjt 8-10E per flaska.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Tråkigt dock att de har höjt priserna på väldigt många av vinerna och det ganska kraftigt, t.ex. Manzone och Cordero har de höjt 8-10E per flaska.
Aj aj... Det låter ju inte bra... Har vår guldgruva sinat menar du? :neej:
-Å så är €urokursen helt åt helsike...
-Å norska kronan all time low...
Livet är hårt för en Baroloälskare i dessa dagar...
 
Toppen