Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

jrick

Medlem
@Deppodi vad beställde du? Jag la in årets femte beställning från Solobarolo igår... Våndades mycket men Black Friday var för lockande så mitt tänkta köpstopp får dröja... Jag köpte Manzone Gramolere Magnum 2010, Pietro Rinaldi Monvigliero 2010, Oddero 2010, Virna Borgogno Sarmassa 2010.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nu fungerade det!
Nordea hade en spärr på sin hemsida. Jag var tvungen att gå in under kort och personliga inställningar och göra kortet "öppet" för köp på internet från "osäkra hemsidor".

Tack för hjälpen! Blir spännande att se om alla viner kommer hem eller om det blir några ändringar i min order.
Välkommen ut i stora vinvärlden, hoppas det funkar lika bra för dig som det gjort för mig. :)
Att kriga om de fåtalet vettiga Barolo som släpps på SB känns ganska onödigt när det finns så många andra som gör det bättre...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Deppodi vad beställde du? Jag la in årets femte beställning från Solobarolo igår... Våndades mycket men Black Friday var för lockande så mitt tänkta köpstopp får dröja... Jag köpte Manzone Gramolere Magnum 2010, Pietro Rinaldi Monvigliero 2010, Oddero 2010, Virna Borgogno Sarmassa 2010.

Min beställning såg ut såhär;

Settimo Barolo 2009, 29£
Palladino Barolo Serralunga 2011, 29£
Monastero Barolo Perno 2010, 27£
Costamagna Barolo 2011, 27£
Broccardo Barolo 2010, 26£
Settimo Barolo 2010, 30£

Min tankebana innan beställning var ungefär såhär;
Jag kanske borde beställa lite viner från solobarolo efter allt snack på forumet, speciellt när det är black friday. Hmm.. Njaa kanske inte ändå, det här var lite dyrare än vad jag hade tänkt mig.. Men.. Jag kommer aldrig att få 25% rabatt på en beställning från systembolaget. Äh! Jag lägger en beställning ändå! Undra vilka viner som har fått bra snittbetyg på CT. Sedan filtrerade jag bara på low to high och gick igenom vinernas betyg på CT.

Jag förstår vad ni menar med att det blir svårt att hålla sig till en viss planerad budget, det finns många faktorer och ursäkter för att gå runt budgeten lite granna. ;)
 

Silex

Medlem
För min del blev det följande beställning från solobarolo med Black Friday-rabatt:
2 x Oddero Barolo 2010
2 x Pietro Rinaldi Barolo Monvigliero 2010
2 x 2x Manzone Barolo Castelletto 2006
Hade egentligen inte tänkt beställa för det släpps så mycket annat bra på SB, Franska Vinlistan etc nu i nov och dec, men med 25% rabatt var det svårt att låta bli. Kanske jag kan sortera in det i kategorin "julklappar" i budgeten :)
 

Fredrik L

Medlem
Min tredje beställning därifrån:
3 x Cacina Ballarin Tre Ciabot 2010 (94 p av O'Keefe)
2 x Broccardo Barolo 2010 (17,5 i Decanters stora test i våras)
1 x Germano Barolo Trevigneti 2005 (för att få något med lite ålder)

Tänker att det är läge att köpa på sig 2010or innan de tar slut. Oklart om det kommer någon riktigt bra lagringsårgång över hela skalan förrän 2015 om jag har förstått det hela rätt. 2011orna är ju riktigt goda att dricka redan nu dock.
 

Fredrik L

Medlem
2012 räknas som en mycket bra årgång men med små volymer. Ska bli spännande när de första Barolo släpps efter årsskiftet.
Intressant om det stämmer, men trist för plånboken att behöva kasta sig på dessa. På Cavisteprovningen med Principianovinerna menade Martin att 2013 skulle vara ett mycket bra år, i varje fall för vissa odlare. Har inte fått det bekräftat från någon annan källa dock.

Vad säger ni på forumet, vilka årgångar efter 2010 kommer att leverera i Piemonte?
 

chambertin

Medlem
2012 räknas som en mycket bra årgång men med små volymer. Ska bli spännande när de första Barolo släpps efter årsskiftet.

Intressant om det stämmer, men trist för plånboken att behöva kasta sig på dessa. På Cavisteprovningen med Principianovinerna menade Martin att 2013 skulle vara ett mycket bra år, i varje fall för vissa odlare. Har inte fått det bekräftat från någon annan källa dock.

Vad säger ni på forumet, vilka årgångar efter 2010 kommer att leverera i Piemonte?
Det kom en artikel av Galloni idag (har inte läst den ännu) men inledningen börjar så här:

"Readers will find two very different sets of wines in the 2012 and 2013 Barbarescos. The 2012s are open-knit, supple and ready to drink, while the 2013s - from one of the latest years in recent memory - embody all the qualities that make Nebbiolo one of the world's most noble grapes; soaring aromatics, pulsating energy, structure, and, most importantly, the rare ability to transmit the essence of site."
 

kayaker

Cyklist
Det kom en artikel av Galloni idag (har inte läst den ännu) men inledningen börjar så här:

"Readers will find two very different sets of wines in the 2012 and 2013 Barbarescos. The 2012s are open-knit, supple and ready to drink, while the 2013s - from one of the latest years in recent memory - embody all the qualities that make Nebbiolo one of the world's most noble grapes; soaring aromatics, pulsating energy, structure, and, most importantly, the rare ability to transmit the essence of site."
Bara att försöka ladda plånboken till Barbaresco 2013 alltså. :)
 

Rexel

Medlem
Detta är lite jobbigt för plånboken när man är Piemonte nörd som jag, men desto roligare för gom, strupe och källare....föredrar det senare:)
 

Zmirc

Medlem
I avsaknad av en solobarbaresco.com, vad finns det för sajter med bra utbud av Barbaresco? Barolobrunello.de verkar bra, även om sidan tar rätt mycket tid att navigera runt på.
 

chambertin

Medlem
I avsaknad av en solobarbaresco.com, vad finns det för sajter med bra utbud av Barbaresco? Barolobrunello.de verkar bra, även om sidan tar rätt mycket tid att navigera runt på.
Carlo Merolli har en del kul (Prinsi är bra t.ex). http://shop.carlomerolli.dk/produkter/17-piemonte/#filter&s=24&
Philipson Wine har också t.ex Produttoris std-Barbaresco till bra pris om man köper en låda. Dom lär börja med att skicka till Sverige nästa år. http://www.philipsonwine.com/defaul...y=1&guid=b0550a5c-f962-45e2-a764-2937b804c366
Atomwine har inte mycket men Roagna är ju en strålande producent: http://www.atomwine.dk/pl/Italien-Vingård-Roagna-Piemonte-_96298.aspx och ibland har dom en hel del rea på dom dyrare vinerna.
Serraboella som finns på SB gillade jag mkt när jag provade deras 2010 tidigare i år.
Glömde ju xtrawine också: http://www.xtrawine.com/wines/search/Barbaresco
 

Zmirc

Medlem
Carlo Merolli har en del kul (Prinsi är bra t.ex). http://shop.carlomerolli.dk/produkter/17-piemonte/#filter&s=24&
Philipson Wine har också t.ex Produttoris std-Barbaresco till bra pris om man köper en låda. Dom lär börja med att skicka till Sverige nästa år. http://www.philipsonwine.com/defaul...y=1&guid=b0550a5c-f962-45e2-a764-2937b804c366
Atomwine har inte mycket men Roagna är ju en strålande producent: http://www.atomwine.dk/pl/Italien-Vingård-Roagna-Piemonte-_96298.aspx och ibland har dom en hel del rea på dom dyrare vinerna.
Serraboella som finns på SB gillade jag mkt när jag provade deras 2010 tidigare i år.
Glömde ju xtrawine också: http://www.xtrawine.com/wines/search/Barbaresco
Tack! Ska spana in dessa sidor.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Som någon annan skrev så kör solobarolo 25% rabatt fram till och med den 10/1 för att fira ett år.

Nu undrar jag vad jag ska beställa, jag ser vad ni har skrivit och köpt, men vilket är ert bästa vin från denna återförsäljare?

Just nu lutar det åt monastero Perno 2010 och broccardo 2010. I helgen ska jag prova settimo 2009 & 2010 innan jag beställer mer.
 
Toppen