Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

Fredrik L

Medlem
Jag är ute efter Giacomo Fenocchios Barolo Bussia Riserva "90 di" 2010. Någon som har tips på var man kan få tag på den? Har för tillfället inget prokonto på winesearcher och har därför svårt att hitta en handlare.
 

Silex

Medlem
Jag är ute efter Giacomo Fenocchios Barolo Bussia Riserva "90 di" 2010. Någon som har tips på var man kan få tag på den? Har för tillfället inget prokonto på winesearcher och har därför svårt att hitta en handlare.
Verkar finnas i Norge på Vinmonopolet om du känner någon som kan handla där (754,70kr).
 

Fredrik L

Medlem
Har uppmärksammat Vinmonopolet! Nu gäller det bara att rannsaka bekantskapskretsen. Tror tyvärr inte jag känner någon i Norge.
 

Fredrik L

Medlem
Tack Silex! Har uppmärksammat också dem, men de verkar bara skicka inom Tyskland, om nu min skoltyska inte sviker mig. Har dock efter tips på Instagram fått reda på att Cantina 24 kommer att få in dem inom kort, så det verkar lösa sig.
 

Fredrik L

Medlem
Jag har en norsk på jobbet. Ska jag fråga om det går att lösa? Jag bor i Stockholm.

Jag tror att det löser sig efter att ha haft mejlkontakt med Cantina 24. Tack för erbjudandet dock! Kanske du själv borde utnyttja honom dock - det är riktigt bra vin. Har iofs bara druckit den från bottin, men tror att det kan bli något stort i framtiden.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad säger ni som har druckit en del Barolo? Är 2010 den bästa årgången på länge? För lagring kanske?

Jag skrev nyss i en annan tråd att solobarolo har kampanj idag och imorgon och tänkte därför klicka hem lite viner.

Funderar på att köpa en blandad kompott från olika producenter. Tänkte köpa årgångarna 2005, 2006 och 2007.

Om jag har läst rätt så var även dessa bra årgångar, men lite mera redo att drickas nu?

Jag har generellt dålig koll på Italien, och även viner som har +10 år på nacken. Tänkte att det känns lämpligt att fylla ut dem tomma årgångarna och bredda mina vyer lite?!
 

Larseman

Medlem
Vad säger ni som har druckit en del Barolo? Är 2010 den bästa årgången på länge? För lagring kanske?

Jag skrev nyss i en annan tråd att solobarolo har kampanj idag och imorgon och tänkte därför klicka hem lite viner.

Funderar på att köpa en blandad kompott från olika producenter. Tänkte köpa årgångarna 2005, 2006 och 2007.

Om jag har läst rätt så var även dessa bra årgångar, men lite mera redo att drickas nu?

Jag har generellt dålig koll på Italien, och även viner som har +10 år på nacken. Tänkte att det känns lämpligt att fylla ut dem tomma årgångarna och bredda mina vyer lite?!
Jag har inte alls druckit så mycket Barolo som en del på forumet verkar tro :rolleyes: men av de årgångar som du har räknat upp så hade jag satsat på 2006. 2010 sägs vara mycket bra, men så här långt så har jag gillat 2011 bättre. kanske 2010 behöver mer tid än 2011 som var ett varmt år. Annars så är Barolo (och Nebbiolo generellt) alltid bra om det är från en etablerad och duktig producent, oavsett årgång, tycker jag.
 

kayaker

Cyklist
Vad säger ni som har druckit en del Barolo? Är 2010 den bästa årgången på länge? För lagring kanske?

Jag skrev nyss i en annan tråd att solobarolo har kampanj idag och imorgon och tänkte därför klicka hem lite viner.

Funderar på att köpa en blandad kompott från olika producenter. Tänkte köpa årgångarna 2005, 2006 och 2007.

Om jag har läst rätt så var även dessa bra årgångar, men lite mera redo att drickas nu?

Jag har generellt dålig koll på Italien, och även viner som har +10 år på nacken. Tänkte att det känns lämpligt att fylla ut dem tomma årgångarna och bredda mina vyer lite?!
2006 och 2007 är två riktigt bra Baroloårgångar av lite olika karaktär. Generellt så är 2007:eek:rna mer drickmogna än 2006:eek:rna. Jämfört med dessa så är 2005 en sämre och, framförallt, mer ojämn årgång även om den överlag är bra.
Jag skulle köpa 2006 och 2007 och dricka 2007:eek:rna först.
2010 kan man köpa hur mycket som helst, men de bör få vila några år.
 
Last edited:

Rexel

Medlem
Skippa -05, lagra -06 ytterligare, vissa kan ha börjat öppna upp. -07 riktigt bra att dricka nu, -08 är riktigt bra, kan lagras länge. Köp alla 2010'or plånboken tillåter:)
Köp accomasso nu när det är 30%, du kommer aldrig hitta den billigare och troligtvis inte bättre vin för dom pengarna.
Har själv två ordrar på solobarolo som drar ut på tiden, tidigare beställningar har funkat klockrent, men räkna med att det kan ta tid.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
@Deppodi och @Rexel , tackar hjärtligast! Utan era poster så hade tillfället gått mig förbi. Jag trodde att min Accomassobekantskap redan var över efter några få, alldeles för få, sötebrödsdagar. Jag köpte 2005, 06 och 07 för 55€, för att sedan upptäcka att min kran skruvat upp priserna till 100€ när det var dags att fylla på med 08;or. "Jaja, det var väl tvunget att hända, bara att glömma Accomasso och leta vidare", var inställningen... tills för fem minuter sedan! 39€ flaskan, det var ju inget att tveka över, dodeci bottiglie Rocche hemklickat. Så, deppodi, skynda innan fler som jag tömmer butiken.

I årgångsfrågan: Jag är mer tveksam till 2007 än andra i tråden (varm), och kanske lite mer positiv till 2005. 2006 är bra, men knappast charmig i nuläget. Om 2008 fortsatt är som när jag druckit den tidigare så det en årgång som enklast kan beskrivas som utsökt parfymerad.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Deppodi och @Rexel , tackar hjärtligast! Utan era poster så hade tillfället gått mig förbi. Jag trodde att min Accomassobekantskap redan var över efter några få, alldeles för få, sötebrödsdagar. Jag köpte 2005, 06 och 07 för 55€, för att sedan upptäcka att min kran skruvat upp priserna till 100€ när det var dags att fylla på med 08;or. "Jaja, det var väl tvunget att hända, bara att glömma Accomasso och leta vidare", var inställningen... tills för fem minuter sedan! 39€ flaskan, det var ju inget att tveka över, dodeci bottiglie Rocche hemklickat. Så, deppodi, skynda innan fler som jag tömmer butiken.

I årgångsfrågan: Jag är mer tveksam till 2007 än andra i tråden (varm), och kanske lite mer positiv till 2005. 2006 är bra, men knappast charmig i nuläget. Om 2008 fortsatt är som när jag druckit den tidigare så det en årgång som enklast kan beskrivas som utsökt parfymerad.
*Suck*
-Med en sån post var jag ju tvungen att omedelbart köpa grisen i säcken och beställa lite jag med...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Skippa -05, lagra -06 ytterligare, vissa kan ha börjat öppna upp. -07 riktigt bra att dricka nu, -08 är riktigt bra, kan lagras länge. Köp alla 2010'or plånboken tillåter:)
Köp accomasso nu när det är 30%, du kommer aldrig hitta den billigare och troligtvis inte bättre vin för dom pengarna..
De har två Accomasso, Riserva Rocce och Riserva Vigento?
Kan ni upplysa en stackars NOOB vad vi har att göra med här?
 

Alpha

Medlem
Vad säger ni som har druckit en del Barolo? Är 2010 den bästa årgången på länge? För lagring kanske?

Jag skrev nyss i en annan tråd att solobarolo har kampanj idag och imorgon och tänkte därför klicka hem lite viner.

Funderar på att köpa en blandad kompott från olika producenter. Tänkte köpa årgångarna 2005, 2006 och 2007.

Om jag har läst rätt så var även dessa bra årgångar, men lite mera redo att drickas nu?

Jag har generellt dålig koll på Italien, och även viner som har +10 år på nacken. Tänkte att det känns lämpligt att fylla ut dem tomma årgångarna och bredda mina vyer lite?!

Senaste 10 åren så är det väl egentligen endast 05 som sägs vara en dålig årgång. 09 & 11 anses av vissa också vara lite svagare än övriga men personligen tycker jag väldigt mycket om 11.orna just för att de är så pass tillgängliga idag, efter några timmar i karaffen. Kort sagt, hoppa 05.orna & eventuellt 09.orna så blir du säkert nöjd.
 
Trådskapare
Silenos

Silenos

Medlem
@Emanuel , det är olika vingårdslägen. De är angränsande och båda två ligger i kommunen La Morra där också Cantinan huserar. Rocche (dell'Annunziata, ej di Castilgione (som har ytterligare högre status)) har väl kanske lite högra historisk klang än Rocchette. Jag har aldrig prövat den sistnämnda men tvivlar på någon större kvalitetsskillnad.

Och det var ett sunt beslut att handla lite.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
@Emanuel , det är olika vingårdslägen. De är angränsande och båda två ligger i kommunen La Morra där också Cantinan huserar. Rocche (dell'Annunziata, ej di Castilgione (som har ytterligare högre status)) har väl kanske lite högra historisk klang än Rocchette. Jag har aldrig prövat den sistnämnda men tvivlar på någon större kvalitetsskillnad.

Och det var ett sunt beslut att handla lite.
Ha ha, i brist på info så blandade jag 50/50 för att inte missa något, får väl se om jag hittar några subtila skillnader när korken ryker :)
 

Skrutt

Medlem
@Emanuel , det är olika vingårdslägen. De är angränsande och båda två ligger i kommunen La Morra där också Cantinan huserar. Rocche (dell'Annunziata, ej di Castilgione (som har ytterligare högre status)) har väl kanske lite högra historisk klang än Rocchette. Jag har aldrig prövat den sistnämnda men tvivlar på någon större kvalitetsskillnad.

Och det var ett sunt beslut att handla lite.
Och det är inte så att ni önsketänker att dessa vingårdsbaroli ska vara mycket bättre är t.ex. Barolo Albe, bara för att denna sistnämnda så löjligt enkelt går att få tag på, på det onämnbara stället, bakom knuten för en ynka tvåhunka?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Och det är inte så att ni önsketänker att dessa vingårdsbaroli ska vara mycket bättre är t.ex. Barolo Albe, bara för att denna sistnämnda så löjligt enkelt går att få tag på, på det onämnbara stället, bakom knuten för en ynka tvåhunka?
Nu fick du en lat man intresserad. Hur bra är Barolo Albe? :)
 
Toppen