Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Störkaviar

Per Stade

Lege artis
Har några kollegor som föredrar Kalix löjrom framför störrom fick jag veta idag på jobbet. De är inte ensamma om det,

"Jag använder Kalixlöjrom året om, för mig är det en av de produkter jag håller allra varmast om hjärtat, sjukt prisvärd, sjukt användbar, säljer sjukt bra och är framförallt sjukt, sjukt, ja, jag skulle nog säga sjukt god. Jag älskar störkaviar, tycker det är galet gott men löjans rom (kalixlöjans) slår störens, alla dar i veckan, spetsigare, godare, fräschare (framförallt fräschare skulle jag säga) mer användbar, den är bättre så är det bara.
Det som stör mig en smula är att löjrom trots sin överlägsenhet inte har samma credd som störkaviar, jag har aldrig fattat det. För mig är det här en spjutspetsprodukt som det går att använda i stor och hårt satsande gastronomi, precis som med störkaviar"
'
Nån här som håller med?

Kunde inte formulerat det bättre.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Kunde inte formulerat det bättre.

Kalixrom är bland det bästa jag vet i matväg... men som alla som är lite äldre som kommer ihåg vad det kostade för 15-20 år sedan... redan då tyckte man det var dyrt.... men var det egentigen det.. inte särskilt
 

Bastardo

Medlem
Jag förutsätter att det dracks trögflytande vodka, allt annat är väl otänkbart? Skulle möjligen kunna funka med Cristal...
Varför skulle vodkan vara trögflytande? ;) Om man dricker Beluga Noble Russian Vodka, så går den ner ganska så smidigt. :)
 

Elvis

Medlem
Kom just hem från Vitryssland och hade lite vitryska rubelsedlar kvar i plånboken när jag kom till flygplatsen. Köpte 50 gram rysk kaviar för motsvarande 450 kr. Bra köp?

IMG_8234.JPG
 

Jos

Medlem
Kom just hem från Vitryssland och hade lite vitryska rubelsedlar kvar i plånboken när jag kom till flygplatsen. Köpte 50 gram rysk kaviar för motsvarande 450 kr. Bra köp?

Visa bifogad bild 19293
Normalt är flygplatser det absolut sämsta stället att köpa delikatesser etc. men 9000/kg är ju inget överpris. Om min ryska inte är åt skogen så står det sibirisk störkaviar så det lär ju vara gott :)
 

Jos

Medlem
Har några kollegor som föredrar Kalix löjrom framför störrom fick jag veta idag på jobbet. De är inte ensamma om det,

"Jag använder Kalixlöjrom året om, för mig är det en av de produkter jag håller allra varmast om hjärtat, sjukt prisvärd, sjukt användbar, säljer sjukt bra och är framförallt sjukt, sjukt, ja, jag skulle nog säga sjukt god. Jag älskar störkaviar, tycker det är galet gott men löjans rom (kalixlöjans) slår störens, alla dar i veckan, spetsigare, godare, fräschare (framförallt fräschare skulle jag säga) mer användbar, den är bättre så är det bara.
Det som stör mig en smula är att löjrom trots sin överlägsenhet inte har samma credd som störkaviar, jag har aldrig fattat det. För mig är det här en spjutspetsprodukt som det går att använda i stor och hårt satsande gastronomi, precis som med störkaviar"
'
Nån här som håller med?
Tvärtom, för mig går det inte att jämföra. Kalixrom är fantastiskt gott, en fiskrom med härlig och lagom sälta. Bra störkaviar är dock något helt annat, flera nivåer upp. Smakar inte fisk öht. Nötiga, krämiga och lena romkorn som exploderar i subtila smaker, - en helt annan dimension där kalixromen snarare blir en ”salt fiskrom”.
 

john b

Medlem
Tvärtom, för mig går det inte att jämföra. Kalixrom är fantastiskt gott, en fiskrom med härlig och lagom sälta. Bra störkaviar är dock något helt annat, flera nivåer upp. Smakar inte fisk öht. Nötiga, krämiga och lena romkorn som exploderar i subtila smaker, - en helt annan dimension där kalixromen snarare blir en ”salt fiskrom”.

Håller med. Två olika saker. Går inte att jämföra, men vad man tycker är härligast är såklart en smaksak. Ganska olika användningsområden med tycker jag.
 

Jos

Medlem
Ser väldigt trevligt ut.
Kom gärna med utlåtanden när de är avsmakade
Avsmakade :) siberian classic kan man hoppa men siberian royal är bra. Både classic oscietra och royal oscietra var bra. Classic smakade tryffel vilket var rätt kul men tycker ändå royal var ett klart snäpp upp i kvalitet.
Av fyra bäströster fick siberian inga medan det blev 2-2 för Classic- och royal oscietra.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Om man inte orkar sätta sig riktigt in i caviarträsket men vill prova några goda - vilka skulle ni rekommendera då från Attiluscaviar? Hur mycket brukar ni köpa per person? Vilken champagnetyp tycker ni passar bäst till? Tackar på förhand och hoppas någon vill förbarma sig över mina nybörjarfrågor :)
https://www.attiluscaviar.se/collections/all
Royal Siberian är väl den som jag beställer mest därifrån.
Belugan kanske aningen godare men absolut inte värt 50% mer pengar.
Ska två personer mumsa typ blinier räcker kanske 30g men varför chansa ;)
Skumpa ?........Your choice!
 

buteljen

Medlem
Royal Siberian är väl den som jag beställer mest därifrån.
Belugan kanske aningen godare men absolut inte värt 50% mer pengar.
Ska två personer mumsa typ blinier räcker kanske 30g men varför chansa ;)
Skumpa ?........Your choice!
Toppen! Tusen tack :)
 

zippan

Medlem
Om man inte orkar sätta sig riktigt in i caviarträsket men vill prova några goda - vilka skulle ni rekommendera då från Attiluscaviar? Hur mycket brukar ni köpa per person? Vilken champagne(stil) tycker ni passar bäst till? Tackar på förhand och hoppas någon vill förbarma sig över mina nybörjarfrågor :)
https://www.attiluscaviar.se/collections/all
Fick detta idag:

12% rabatt på Royal Siberian Caviar, gäller fram t o m 31:a december. Kod ATTSIB2020.

Julhelgerna är den perfekta tiden att bjuda på en av livets riktiga delikatesser, nämligen kaviar. Vi på Attilus vill uppmärksamma detta genom ett förmånligt erbjudande på vår finaste Royal Siberian Caviar. Du slår helt enkelt in koden ATTSIB2020 när du ska betala så dras 12% rabatt på alla Attilus Royal Siberian Caviar produkter som du valt (allmänna villkor gäller).

Detta är verkligen ett gyllene tillfälle att kunna få reta dina och andras smaklökar.

Med varma jul- och nyårshälsningar,

Attilusteamet
 
Toppen