Störkaviar

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av Kolsyra, 5 september 2019.

1. Per Stade

Per Stade Lege artis

Kunde inte formulerat det bättre.

Carlsson och Bastardo gillar detta.
  2. Bearman

Bearman a´lea iacta est iterum

Kalixrom är bland det bästa jag vet i matväg... men som alla som är lite äldre som kommer ihåg vad det kostade för 15-20 år sedan... redan då tyckte man det var dyrt.... men var det egentigen det.. inte särskilt

Bastardo gillar detta.
  3. Bastardo

Bastardo Medlem

Varför skulle vodkan vara trögflytande? ;) Om man dricker Beluga Noble Russian Vodka, så går den ner ganska så smidigt. :)

4. Elvis

Elvis Medlem

Kom just hem från Vitryssland och hade lite vitryska rubelsedlar kvar i plånboken när jag kom till flygplatsen. Köpte 50 gram rysk kaviar för motsvarande 450 kr. Bra köp?

IMG_8234.JPG

Carinasomm, Jos, Helen och 2 andra gillar detta.
  5. Jos

Jos Medlem

Normalt är flygplatser det absolut sämsta stället att köpa delikatesser etc. men 9000/kg är ju inget överpris. Om min ryska inte är åt skogen så står det sibirisk störkaviar så det lär ju vara gott :)

Elvis och Gladekocken gillar detta.
  6. Elvis

Elvis Medlem

Jag vet, men en rysk vän försäkrade att det var bra priser på just Minsks flygplats.

7. Jos

Jos Medlem

Tvärtom, för mig går det inte att jämföra. Kalixrom är fantastiskt gott, en fiskrom med härlig och lagom sälta. Bra störkaviar är dock något helt annat, flera nivåer upp. Smakar inte fisk öht. Nötiga, krämiga och lena romkorn som exploderar i subtila smaker, - en helt annan dimension där kalixromen snarare blir en ”salt fiskrom”.

Kostjan, zippan och john b gillar detta.
  8. john b

john b Medlem

Håller med. Två olika saker. Går inte att jämföra, men vad man tycker är härligast är såklart en smaksak. Ganska olika användningsområden med tycker jag.

Jos gillar detta.
  9. Kolsyra

Kolsyra Kolsyra

Köper hellre stenbitsrom än Kalixrom. Tycker kornen är för små..

10. IsKr

IsKr Medlem

Då kanske det hade passat bättre med sikrom, romkornen är lite större, eller kanske laxrom? Jag köper ofta sikrom istället för löjrom, tycker priset för löjrom är lite i överkant. Laxrommen tycker jag är väldigt trevlig, stora vackra korn som spricker i munnen på ett trevligt sätt.

chambertin, Mattias Schyberg och Kolsyra gillar detta.

Dela sidan