Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Störkaviar

buteljen

Medlem
Ingen som har några inspel på vilken typ av champagne som gifter sig bäst med caviaren :)? Äldre mogen? Ung BdB? Ekad? Eller är det helt upp till tycke och smak? Det var ett webinar med caviarprovning på 67 Pall Mall i somras och då parade de ihop caviaren med vitt vin. Men det känns ju lite tråkigt att missa ett tillfälle att dricka champagne.
2015 Famille Lieubeau, Château Thébaud, Muscadet Sevre-et-Maine, France
2016 Andrea Felici Il Cantico della Figura, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva DOCG, Italy .
2017 Arlewood, Chardonnay, Margaret River, Australia
 
Last edited:

Jos

Medlem
Ingen som har några inspel på vilken typ av champagne som gifter sig bäst med caviaren :)? Äldre mogen? Ung BdB? Ekad? Eller är det helt upp till tycke och smak? Det var ett webinar med caviarprovning på 67 Pall Mall i somras och då parade de ihop caviaren med vitt vin. Men det känns ju lite tråkigt att missa ett tillfälle att inte dricka champagne.
2015 Famille Lieubeau, Château Thébaud, Muscadet Sevre-et-Maine, France
2016 Andrea Felici Il Cantico della Figura, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva DOCG, Italy .
2017 Arlewood, Chardonnay, Margaret River, Australia
Jag håller med, kör Champagne. Kör man enbart med smörstekt bröd så känns Dompan som ett habilt val, - även William Deutz och Dom Ruinart skulle nog vara trevligt.
 

buteljen

Medlem
Grymt om ni vill tipsa om tillbehör, maträtter etc med kaviar :)
Krustader? Mormor serverade alltid sådana där krustader man kan köpa med svampfyllning när vi var små. Kan man inte ha sådana o fylla med kaviar? :D När jag var på PM tog vi in caviar och jag tycker både rårakan och briochen lite tog över smaken på caviarens bekostnad. Undrar om inte krustader kommer att bli det nya svarta!!!!!
 
  • Like
Reactions: Jos

magnum

Epernay, Frankrike
Ingen som har några inspel på vilken typ av champagne som gifter sig bäst med caviaren :)? Äldre mogen? Ung BdB? Ekad? Eller är det helt upp till tycke och smak? Det var ett webinar med caviarprovning på 67 Pall Mall i somras och då parade de ihop caviaren med vitt vin. Men det känns ju lite tråkigt att missa ett tillfälle att dricka champagne.
2015 Famille Lieubeau, Château Thébaud, Muscadet Sevre-et-Maine, France
2016 Andrea Felici Il Cantico della Figura, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva DOCG, Italy .
2017 Arlewood, Chardonnay, Margaret River, Australia
Dom Perignon, Bollinger GA, Krug Vintage, alla med lite ålder.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Grymt om ni vill tipsa om tillbehör, maträtter etc med kaviar :)
Förra nyår, Sjötunga med beurre blanc, smörstekta morötter och champagnevinäger-doppade gurkbollar toppat med kaviar.
Sinnes!
IMG_2134.JPG
IMG_6348.JPEG
 

Helen

Medlem
Ja absolut, kanske blir till helgen. Vad fick du betala? Min burk ser ut så här, har du samma?

B6696_CAVIAR%20OSETRA%20ANNA%20DUTCH.png

Den såg ut så här den 14 februari i år, maken kom hem med en allahjärtansdagpresent :).
De byter burkar ibland beroende på hur mycket man köper. Den kostade 2700 för 100 gram och den var mycket god.

kaviar lisa med dompa 2008.jpg
 

Helen

Medlem
Ingen som har några inspel på vilken typ av champagne som gifter sig bäst med caviaren :)? Äldre mogen? Ung BdB? Ekad? Eller är det helt upp till tycke och smak? Det var ett webinar med caviarprovning på 67 Pall Mall i somras och då parade de ihop caviaren med vitt vin. Men det känns ju lite tråkigt att missa ett tillfälle att dricka champagne.
2015 Famille Lieubeau, Château Thébaud, Muscadet Sevre-et-Maine, France
2016 Andrea Felici Il Cantico della Figura, Verdicchio dei Castelli di Jesi Classico Riserva DOCG, Italy .
2017 Arlewood, Chardonnay, Margaret River, Australia

Jag dricker alltid något utav följande champagner till caviar när jag är hemma. Är jag bortbjuden så har jag ju inget att säga till om ;)
Dompa, Comtes de Champagne, Ruinard Blanc de Blanc och Launois Blanc de Blanc.
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Fullt i år, men kan skriva upp herrn på väntelistan.
Hur många blir ni ?
Rökare/icke rökare ?
Kontant eller kort ?
Eget vin eller restaurangens vinpaket ?
Jag och frugan då, en garre efter maten är ju inte fel men gärna inget rökarbord. Misstänker att det inte går att diska av notan(åratal...?) så det får bli kontant då. Ang vin så har jag nog sett vad den där restaurangen brukar ställa fram för viner så det blir garanterat vinpaketet :D
 

Helen

Medlem
Visa bifogad bild 17957 För 1 år sedan hade vi en härlig Caviarprovning med Caviar från Kina, Ryssland , Finland och Iran. Det är stor skillnad på smaken mellan Oscetra, Beluga Sevruga osv.
Den Kinesiska Oscietran som finns hos Lisa Elmqvist på Östermalmshallen är den som faller mig bäst i smaken när jag inte kan få tag på den Ryska.
Denna afton för 4 år sedan var en trevlig afton...

Man får inte dö nyfiken säger ofta min älskade make. Ikväll fick vi genomlida en lektion om caviar. Vi kämpade igen 6 olika sorter. Iransk Beluga, Iransk Osetra, Iransk Sevruga, Iransk baerll, polsk Osetra och kinesisk Osetra.
Alla var väldigt bra men min absoluta favorit var den Iranska Sevruga.

caviar provning.jpg
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag och frugan då, en garre efter maten är ju inte fel men gärna inget rökarbord. Misstänker att det inte går att diska av notan(åratal...?) så det får bli kontant då. Ang vin så har jag nog sett vad den där restaurangen brukar ställa fram för viner så det blir garanterat vinpaketet :D
Noterat ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Denna afton för 4 år sedan var en trevlig afton...

Man får inte dö nyfiken säger ofta min älskade make. Ikväll fick vi genomlida en lektion om caviar. Vi kämpade igen 6 olika sorter. Iransk Beluga, Iransk Osetra, Iransk Sevruga, Iransk baerll, polsk Osetra och kinesisk Osetra.
Alla var väldigt bra men min absoluta favorit var den Iranska Sevruga.

Visa bifogad bild 21659
Det där ser vansinnigt trevligt ut!
Måste göras!
 

Helen

Medlem
Det där ser vansinnigt trevligt ut!
Måste göras!
Jag kan med glädje rekommendera att ha en egen caviarprovning. Jag har även haft en wagye provning, det skiljer ju sig något kopiöst på vilken gradering av köttet man köper. Jag vågar inte komma hem med något annat än 10-12 om jag vill behålla husfriden.
 

Oscaro

Medlem
Ni som köper hem större mängder, hur förvarar ni det? Brukar inte vilja ha kylen på 2g hela tiden och det känns lite jobbigt att hela tiden lägga nya ispåsar på burkarna.
 
Toppen