Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Störkaviar

Helen

Medlem
På bilden ser det ut som att det är gubbens sked som gott av!!
Ja, tyvärr var den trasig när vi packade upp paketet men Attilus var jättegulliga och krediterade den. Toppenservice so far, nu återstår det bara att prova caviaren. Jag har varit och hämtat upp 2 Dompor 2010 idag, jag har 8 stycken 2008 kvar som jag inte vill nalla av längre.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, tyvärr var den trasig när vi packade upp paketet men Attilus var jättegulliga och krediterade den. Toppenservice so far, nu återstår det bara att prova caviaren. Jag har varit och hämtat upp 2 Dompor 2010 idag, jag har 8 stycken 2008 kvar som jag inte vill nalla av längre.
Klokt!! 2008 kommer nog bli grymt om ett par år! Ser att mitt skedskämt inte gick hem;)
 

Sigdarve

Medlem
Mina snäckskal borde väl kunna ersätta pärlemoskedar?
Skärmavbild 2020-12-18 kl. 22.50.51.png
 

Helen

Medlem
Nu har vi provat 3 sorters caviar från Attilus. Vi drack vår huschampagne Launois Blac de Blanc och hade smörstekt bröd som tillbehör.
Caviarn var bra, våra förväntningar var inte så höga och vi blev glada av den goda smaken på 2 utav 3 burkar. Det jag dock inte gillade var avsaknaden av spänsten i romkornen. Jag gillar när romkornen liksom poppar sönder i munnen och det hände inte denna gång.
Både jag och maken är enstämmiga i rangordningen. Bäst var Royal Oscietra, 2a kom Royal Siberian och 3a kom Classic Oscietra med sin lite mera fiskiga smak och "mosiga korn". Mellan 1an Royal O och 2an Royal S tyckte jag att Royal S var en liten besvikelse för romkornens guldiga färg lovade mumsmums i min mun, men den känslan uteblev lite pga den kändes lite plattare i smaken än vinnaren Royal Oscietra.

Priset kan man inte säga något om, det är en mycket prisvärd caviar och Attilus levererade supersnabbt. Min trasiga sked blev krediterad och vi kommer att beställa mer caviar från dem men då kommer vi att hållas oss till Royal Osceitran.
De gånger vi vill ha superdupergod och dyrare caviar hämtar vi den Kinesiska på Lisa Elmqvist.

Hur som helst så hade vi en riktigt mysig caviarprovning och vi kunde glömma isolering och elände för en stund.

caviarprovning vinkallarbutiken attilus.jpg
caviarprovning attilus vinkallarbutiken 2 glas.jpg
Caviarprovning attilus grand champagne 41 premium 23 Launois.jpg
 

Jos

Medlem
Nu har vi provat 3 sorters caviar från Attilus. Vi drack vår huschampagne Launois Blac de Blanc och hade smörstekt bröd som tillbehör.
Caviarn var bra, våra förväntningar var inte så höga och vi blev glada av den goda smaken på 2 utav 3 burkar. Det jag dock inte gillade var avsaknaden av spänsten i romkornen. Jag gillar när romkornen liksom poppar sönder i munnen och det hände inte denna gång.
Både jag och maken är enstämmiga i rangordningen. Bäst var Royal Oscietra, 2a kom Royal Siberian och 3a kom Classic Oscietra med sin lite mera fiskiga smak och "mosiga korn". Mellan 1an Royal O och 2an Royal S tyckte jag att Royal S var en liten besvikelse för romkornens guldiga färg lovade mumsmums i min mun, men den känslan uteblev lite pga den kändes lite plattare i smaken än vinnaren Royal Oscietra.

Priset kan man inte säga något om, det är en mycket prisvärd caviar och Attilus levererade supersnabbt. Min trasiga sked blev krediterad och vi kommer att beställa mer caviar från dem men då kommer vi att hållas oss till Royal Osceitran.
De gånger vi vill ha superdupergod och dyrare caviar hämtar vi den Kinesiska på Lisa Elmqvist.

Hur som helst så hade vi en riktigt mysig caviarprovning och vi kunde glömma isolering och elände för en stund.

Visa bifogad bild 21703 Visa bifogad bild 21704 Visa bifogad bild 21705
Snyggt! Låter som typ samma upplevelse. Har också ätit godare, men då dyrare såklart. Nu blev jag sugen på att testa Anna Dutch för att se hur den står sig
 

Jos

Medlem
Vad kul att vi har liknande smak även på caviar. Kan du inte skynda dig och prova Anna Dutch, det är nämligen rabatt på den caviarn hos Pong market just nu. https://pongmarket.se/caviar/
Fast det är dubbla priset mot vad jag betalade på Hemköp och en annan burk. Står inte Anna Dutch på min, det var Hemköp som sa att den är därifrån. Kan såklart vara samma men kan också vara annan kvalitet. Alltså annan batch, såklart att leverantören är Anna Dutch om de säger att de köpt därifrån.

Min burk från Hemköp(Anna Dutch)
01860C55-94E4-427A-8E65-C3BE17316510.jpeg
 
Last edited:

Helen

Medlem
Fast det är dubbla priset mot vad jag betalade på Hemköp och en annan burk. Står inte Anna Dutch på min, det var Hemköp som sa att den är därifrån. Kan såklart vara samma men kan också vara annan kvalitet. Alltså annan batch, såklart att leverantören är Anna Dutch om de säger att de köpt därifrån.

Min burk från Hemköp(Anna Dutch)
Visa bifogad bild 21708
Intressant att det var halva priset, hmmm undrar hur stor skillnaden är i smak på den som Pong säljer.. Det är ju caviartisdag idag så du kan väl offra dig och äta lite gottis idag ;)
 
  • Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Intressant att det var halva priset, hmmm undrar hur stor skillnaden är i smak på den som Pong säljer.. Det är ju caviartisdag idag så du kan väl offra dig och äta lite gottis idag ;)
Ja det är klart det är
34749B47-B557-4F12-89F7-29A317DACDF9.jpeg

Den var riktigt bra, grym smak. Inte så ”poppig” men jag tycker inte den ska vara det heller. Är den för poppig så beror det oftast på att den inte är gjord på det traditionella sättet. Då har man tillsatt hormoner till fisken för att kaviaren ska bli hårdare så att det går att klämma ut den utan att den mosas. Billigare metod eftersom fisken överlever och kan leverera igen. Traditionella sättet innebär att man slaktar fisken.
 
Last edited:

Helen

Medlem
Ja det är klart det är
Visa bifogad bild 21711
Den var riktigt bra, grym smak. Inte så ”poppig” men jag tycker inte den ska vara det heller. Är den för poppig så beror det oftast på att den inte är gjord på det traditionella sättet. Då har man tillsatt hormoner till fisken för att kaviaren ska bli hårdare så att det går att klämma ut den utan att döda fisken.
Men åhh vilka fina korn.
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen