Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Störkaviar

buteljen

Medlem
CF8B0A60-A785-4324-9841-C308BD5B81AC.jpeg
Inspirerad av @Helen så provade även vi caviar idag :).

203EE199-2998-4167-827F-80F0B7FEF996.jpeg

Överst till vänster - Beluga.
Till höger - Royal Siberian
Nederst till vänster - Royal Oscietra

Vi provade halvblint.
Beluga hade mest sälta och kornen var väldigt mjuka och icke-spänstiga. Siberian hade mindre sälta o smak och var som Beluga mjuk i konsistensen. Oscietra hade mest djup i smaken och lite mer stuns i kornen även om de var mjuka.
Vi tyckte båda två att Royal Oscietra var bäst. Känns inte som det finns någon anledning att köpa Beluga som är mer än dubbelt så dyr!

Trodde att Beluga skulle ha större korn. Även om de kanske var lite större än de andra två så hade jag av någon anledning fattat att de skulle vara större än så.

3A1B7547-DC9C-4501-B7F5-391FBA03DAAD.jpeg

Vi drack Dom Perignon 08 till. Den kändes rätt medelmåttig idag även om den var god. Fokus var iofs på caviaren så den fick inte så stor uppmärksamhet.
 

Attachments

  • BF59F79A-5031-422F-ABE7-A23EC3FEF93C.jpeg
    BF59F79A-5031-422F-ABE7-A23EC3FEF93C.jpeg
    110,1 KB · Visningar: 123
Last edited:

Helen

Medlem
Visa bifogad bild 21720 Inspirerad av @Helen så provade även vi caviar idag :).

Visa bifogad bild 21718
Överst till vänster - Beluga.
Till höger - Royal Siberian
Nederst till vänster - Royal Oscietra

Vi provade halvblint.
Beluga hade mest sälta och kornen var väldigt mjuka och icke-spänstiga. Siberian hade mindre sälta o smak och var som Beluga mjuk i konsistensen. Oscietra hade mest djup i smaken och lite mer stuns i kornen även om de var mjuka.
Vi tyckte båda två att Royal Oscietra var bäst. Känns inte som det finns någon anledning att köpa Beluga som är mer än dubbelt så dyr!

Trodde att Beluga skulle ha större korn. Även om de kanske var lite större än de andra två så hade jag av någon anledning fattat att de skulle vara större än så.

Visa bifogad bild 21721
Vi drack Dom Perignon 08 till. Den kändes rätt medelmåttig idag även om den var god. Fokus var iofs på caviaren så den fick inte så stor uppmärksamhet.

Härliga bilder. Tyckte ni att Royal Oscietra var tillräckligt bra för att köpas igen? Hade ni några andra tillbehör förutom Dompan?
 

buteljen

Medlem
Härliga bilder. Tyckte ni att Royal Oscietra var tillräckligt bra för att köpas igen? Hade ni några andra tillbehör förutom Dompan?
Har inte ätit så väldigt mycket caviar i mina dagar så har egentligen svårt att veta. Visst var den god, men kalixlöjrom är nog lika gott tycker jag. Har några burkar till i kylen så får prova lite mer. Vad är det som skiljer i smak och textur när man går upp några kvalitetsklasser?

Vi testade med smörstekt bröd till, men det blev för sött ( fel bröd tror jag). Även smetana, men det tog också ner smaken på caviaren ( i alla fall vid en provning). Godast var att sleva i sig rent hedonistiskt med pärlemoskeden :D
 
Last edited:

john b

Medlem
Har inte ätit så väldigt mycket caviar i mina dagar så har egentligen svårt att veta. Visst var den god, men kalixlöjrom är nog lika gott tycker jag. Har några burkar till i kylen så får prova lite mer. Vad är det som skiljer i smak och textur när man går upp några kvalitetsklasser?

Vi testade med smörstekt bröd till, men det blev för sött ( fel bröd tror jag). Även smetana, men det tog också ner smaken på caviaren ( i alla fall vid en provning). Godast var att sleva i sig rent hedonistiskt med pärlemoskeden :D

Jag brukar ta hedonismen ett steg till, och efter ha slevat i oss en sked eller två kaviar är det fryskall vodka som gäller. Sedan helst hopp ned i ishav och skyndsam uppgång till bastu för mer kaviar och vodka.
 

Magikern

Medlem
Jag hittade italiensk störkaviar för 450 kronor burken på Frölunda torg (28 gram). Värt att köpa? Jag gillar löjrom och stenbitsrom starkt men jag skulle aldrig betala mer än standardpriset i Sverige idag. Så gott är det inte.
 

Robbes

Medlem
Jag hittade italiensk störkaviar för 450 kronor burken på Frölunda torg (28 gram). Värt att köpa? Jag gillar löjrom och stenbitsrom starkt men jag skulle aldrig betala mer än standardpriset i Sverige idag. Så gott är det inte.
Låter ganska dyrt, jag köpte 125g för ca 1500kr på Attlius (Tysk odlad kaviar).
 

Magikern

Medlem
Låter ganska dyrt, jag köpte 125g för ca 1500kr på Attlius (Tysk odlad kaviar).

Detta skulle vara högsta kvalitet enligt lilla saluhallen på Frölunda torg men dem kan man kanske inte lita på. Deras tryffel är relativt billig så de tar inte överpriser i allmänhet.
 

buteljen

Medlem
Krustader? Mormor serverade alltid sådana där krustader man kan köpa med svampfyllning när vi var små. Kan man inte ha sådana o fylla med kaviar? :D När jag var på PM tog vi in caviar och jag tycker både rårakan och briochen lite tog över smaken på caviarens bekostnad. Undrar om inte krustader kommer att bli det nya svarta!!!!!
Krustadjärn inhandlat! Nu blir det krustader med kaviar :D

396251380_a139fc81-6a3e-48e8-8c04-3acb95346ff9.jpg
 
Toppen