Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

AdamST

Medlem
Är Pommery Louise 2002 för 1001kr värd pengarna? :) Tanken är att köpa den och hålla ett drygt år tills jag tar examen!
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Är Pommery Louise 2002 för 1001kr värd pengarna? :) Tanken är att köpa den och hålla ett drygt år tills jag tar examen!

Nej, jag tycker inte den är värd det höga priset. Jag drack den i februari/mars, och även fast det är en bra champagne så känns det relativt överprissatt. Det finns dessutom att köpa betydligt billigare på andra platser i Europa.

Om du ska ha 2002'or och är begränsad till Systembolaget så tycker jag att 2002 Gosset Champagne Celebris Extra Brut är ett bättre alternativ i samma prisklass, godare och mer vin för pengarna. Vill du gå ned i pris så är även 2002 Fleury Pere & Fils Champagne Extra Brut ett bra alternativ och var poppis på senaste Stockholms-BYOBen!
 

AdamST

Medlem
Nej, jag tycker inte den är värd det höga priset. Jag drack den i februari/mars, och även fast det är en bra champagne så känns det relativt överprissatt. Det finns dessutom att köpa betydligt billigare på andra platser i Europa.

Om du ska ha 2002'or och är begränsad till Systembolaget så tycker jag att 2002 Gosset Champagne Celebris Extra Brut är ett bättre alternativ i samma prisklass, godare och mer vin för pengarna. Vill du gå ned i pris så är även 2002 Fleury Pere & Fils Champagne Extra Brut ett bra alternativ och var poppis på senaste Stockholms-BYOBen!
Jag var varken låst i pris eller märke, så jag tackar och bockar för input :)
 

AdamST

Medlem
Blev tillfrågad att välja ett vitt till en fiskrätt men är ganska dålig på vita. Någon som kan hjälpa? :) Den består av torsk, vaniljsmak, morot, och gremolata.

Jag tänker mig kanske något med lite mer kropp för att balansera det feta i smöret, men inget för kraftigt för att ta över från fisken allt för mycket :)
 

chambertin

Medlem
Blev tillfrågad att välja ett vitt till en fiskrätt men är ganska dålig på vita. Någon som kan hjälpa? :) Den består av torsk, vaniljsmak, morot, och gremolata.

Jag tänker mig kanske något med lite mer kropp för att balansera det feta i smöret, men inget för kraftigt för att ta över från fisken allt för mycket :)
Drack denna i helgen ( http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/jordan-7358501) och var väldigt imponerad av kvaliteten. Tydlig men inte överdriven ek. Kropp så det räcker och syran är ung och pigg.
 

Elvis

Medlem
Jag drack en fantastisk 2004 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre på PM & Vänner förra helgen. Och nu ser jag att Systembolaget har sex andra viner från samma vingård. Någon som kan rekommendera någon av dessa?

Och vad gäller klassisk vit bourgogne, vad rekommenderar forumet i olika prisklasser?
 

Larseman

Medlem
Jag drack en fantastisk 2004 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre på PM & Vänner förra helgen. Och nu ser jag att Systembolaget har sex andra viner från samma vingård. Någon som kan rekommendera någon av dessa?

Och vad gäller klassisk vit bourgogne, vad rekommenderar forumet i olika prisklasser?
Jag har druckit Brocard med förtjusning, men då i årgång 2010. Även frugan gillade och hon är ganska kräsen på vitt :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag drack en fantastisk 2004 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre på PM & Vänner förra helgen. Och nu ser jag att Systembolaget har sex andra viner från samma vingård. Någon som kan rekommendera någon av dessa?
Montée de Tonnere brukar ge några av de kraftigaste premier cru:erna från Chablis, eftersom vingården är granne med grand cru-kullen med ungefär samma exponering, så inte förvånande att du gillade ett vin därifrån.
Av producenter man alltid kan få tag på (och som finns med i din länk) brukar William Fèvre alltid vara bra - bra koncentration, renhet, mineral, mycket snygg hantering av den diskreta eken, funkar att lagra länge. De är lite dyrare än övriga "icke-kult"-producenter, men med tanke på dina champagnevanor tror jag du har råd. ;) Anledningen till att Fèvre går att hitta är nog mest att de är den största bland de riktigt bra chablisproducenterna.
Billaud-Simon har också klart bra rykte. Brocard och La Chablissienne är båda helt OK men inte verklig topp. Brocard har möjligen lite bättre rykte i Sverige än de förtjänar, och problemet med kooperativet La Chablissienne är att de inte kör med en helt konsekvent stil genom sortimentet avseende bl.a. ekanvändning.
Gillar du chablis bör du kanske också hålla utkik efter Cavistes släpp av Patrick Piuze. Kanske nog kan jämföras med W. Fèvre av de jag nämnde ovan, men kanske ett litet steg i riktning mot "vanlig Bourgogne" rent stilmässigt.
 

kimnyblom

Medlem
Jag drack en fantastisk 2004 François Raveneau Chablis 1er Cru Montée de Tonnerre på PM & Vänner förra helgen. Och nu ser jag att Systembolaget har sex andra viner från samma vingård. Någon som kan rekommendera någon av dessa?

Och vad gäller klassisk vit bourgogne, vad rekommenderar forumet i olika prisklasser?
Hej!

Har klickat runt en del på forumet under en tid men har fram tills nu inte fått tummen ur och skrivit någon post.

En kort presentation kanske är lämpligt.

Dalmas på 29 år som lever i exil i Götet sedan 8år. Har alltid haft ett stort intresse för mat och dryck men först på senare år som jag börjat intressera mig för vin på allvar. Har gått några enklare utbildningar men försöker framförallt att prova mycket vin hemma eller i vinkällaren. Relativt den kunskap som finns här på forumet så är min nivå ganska rookie-artad så ni får ta mina poster för vad de är :)

Nu till saken. Var i Chablis i sommar och provade en hel del viner. Montee de tonnerre var ett av vingårdslägena
som både jag och min sambo fastnade för hos många av de producenter vi provade.

William fevre som jag ser finns i SB beställnings sort. var en av favoriterna.

Domaine Laroche var en annan Montee de tonnerre som också levererade fint tycker vi, finns visserligen inte i sortimentet men då det finns en svensk agent kanske det går att lösa smidigt med privatimport?

Louis Michel's Montee de tonnerre var också riktigt fin. Har sett Louis Michel swisha förbi i små släppen på
Bolaget ibland så det kan vara värt att hålla ögonen öppna ifall Montee de tonnerre skulle dyka upp.

/ Kim
 

chambertin

Medlem
Hej!

Har klickat runt en del på forumet under en tid men har fram tills nu inte fått tummen ur och skrivit någon post.

En kort presentation kanske är lämpligt.

Dalmas på 29 år som lever i exil i Götet sedan 8år. Har alltid haft ett stort intresse för mat och dryck men först på senare år som jag börjat intressera mig för vin på allvar. Har gått några enklare utbildningar men försöker framförallt att prova mycket vin hemma eller i vinkällaren. Relativt den kunskap som finns här på forumet så är min nivå ganska rookie-artad så ni får ta mina poster för vad de är :)

Nu till saken. Var i Chablis i sommar och provade en hel del viner. Montee de tonnerre var ett av vingårdslägena
som både jag och min sambo fastnade för hos många av de producenter vi provade.

William fevre som jag ser finns i SB beställnings sort. var en av favoriterna.

Domaine Laroche var en annan Montee de tonnerre som också levererade fint tycker vi, finns visserligen inte i sortimentet men då det finns en svensk agent kanske det går att lösa smidigt med privatimport?

Louis Michel's Montee de tonnerre var också riktigt fin. Har sett Louis Michel swisha förbi i små släppen på
Bolaget ibland så det kan vara värt att hålla ögonen öppna ifall Montee de tonnerre skulle dyka upp.

/ Kim
Välkommen till forumet !
Vore kul att se dig på ngn BYOB i Gbg framöver. @Mattias S ordnar säkert med att du får access till den västsvenska delen.
 

Steef

Medlem
Louis Michel's Montee de tonnerre var också riktigt fin. Har sett Louis Michel swisha förbi i små släppen på
Bolaget ibland så det kan vara värt att hålla ögonen öppna ifall Montee de tonnerre skulle dyka upp.

Just den släpps faktiskt i nästa släpp, 4:e november :cool:
279 spänn, 2013, så kanske inget att grotta ner allt för djupt i källaren...
 

Elvis

Medlem
Tack för utförliga och bra Chablis-tips! Jag köpte Patrick Piuze av Caviste förra året men den lådan blev stulen.

Är det någon som har tips på bra vit Bourgogne (förutom Chablis) som går att hitta nu på Systembolaget inklusive BS?
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Tack för utförliga och bra Chablis-tips! Jag köpte Patrick Piuze av Caviste förra året men den lådan blev stulen.

Är det någon som har tips på bra vit Bourgogne (förutom Chablis) som går att hitta nu på Systembolaget inklusive BS?
Bouchard glänser numera, deras Perrieres och Genevrieres är bra. Vill du kliva upp något så är deras Chevalier La Cabotte bland det bästa i Bourgogne.
Henri Boillot är kanon också, deras vanliga Meursault, Les Charmes eller den fantastiska Clos de la Mouchere.
Fontaine Gagnard är bra grejer, kan rekomendera allt men ska inte sparas då dom i vissa fall mognar lite för snabbt.
 

SwedeDane

Comtes

kayaker

Cyklist
Tack för utförliga och bra Chablis-tips! Jag köpte Patrick Piuze av Caviste förra året men den lådan blev stulen.

Är det någon som har tips på bra vit Bourgogne (förutom Chablis) som går att hitta nu på Systembolaget inklusive BS?
Domaine Hubert Lamy resp. Domaine Denis père et fils har inte gjort mig besviken.
 

Per Stade

Lege artis
Les Vénérables Vieilles Vignes 2012 från La Chablisienne är visserligen inte från Montée de Tonnerre och inte ens premier cru men den klart bästa chablis från La Chablisienne, som jag har smakat. Bättre än deras billiga premier cru Grande Cuvée. Les Vénérables är något så ovanligt som en ekad chablis, som faller mig och hustrun i smaken. Som alla vet har jag svårt för ekad chardonnay.
 
Toppen