Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

kayaker

Cyklist
Det här erbjudandet fick jag häromdagen. Frågan till forumet, som kan mer om rödtjut än jag: vad ska jag köpa?

Aalto PS (mit original 6er Holzkiste)
Bodegas Aalto / Mariano Garcia
D.O. Ribera del Duero

nur 394,00 € statt 594,00€ (inkl. Mest.)

+ frei Haus (Deutschland/Östereich/Benelux/Dänemark)entspricht nur 65,67 €/Flasche(87,56 €/Liter statt 132,00€/Liter)
Sie sparen als Stammkunde 200 € pro Paket!


4833E2BD-EEF3-C5D2-3C23-744E1CD16057_Image_4.jpg


Aalto 2013 Bodegas Aalto / Mariano Garcia D.O. Ribera del Duero

Stammkundenpaket:


6 Flaschen Aalto 2013 (PA9446) nur 159,00 € statt 234,00€ (inkl. Mwst.)
+ frei Haus (Deutschland/Östereich/Benelux/Dänemark)entspricht nur 26,50 €/Flasche(35,33 €/Liter statt 52,00€/Liter)

Sie sparen als Stammkunde 75 € pro Paket!

Bra pris på Aalto PS, fast Decantaló slår priset med sina €64. Det kan du dock kanske tjäna igen på frakten.
 

chambertin

Medlem
Någon som handlat från Decantalo?

Det mesta som köps blir väl liggande ett tag.
Har köpt vid tre tillfällen och det har fungerat väldigt bra.
Bra emballage, DHL eller UPS som transportör (tracking funkar),ngt långsam leverans en gång, ngt vin var slut som jag beställt men dom återkopplar alltid innan dom skickar och erbjuder annan årgång eller att man tar bort just det vinet.
Drygt 2100 artiklar i sortimentet varav nästan 200 Cavor, en hel del kul Sherry och bra utbud av Albariño och Mencia.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Någon som har åsikter om Le Cèdre? Söker man på forumet finns den bara som en nyhet i mars 2008 och @chambertin tänkte eventuellt ha den på en malbec-provning i januari 2009. Hur är årgångarna i Cahors? Lika stor variation som i Bordeaux? Något annat man ska tänka på?
 

Zizou

Medlem
Julen är på ingång och jag är desperat sugen på ett par hyggliga flaskor portvin att njuta till vällagrade ostar. Vad kan forumet, som dryper av kunskap och drickglädje, rekommendera i 400-500 kr klassen? Förväntar mig självfallet inte att ni håller er i det prisspannet:D
 

kayaker

Cyklist
Julen är på ingång och jag är desperat sugen på ett par hyggliga flaskor portvin att njuta till vällagrade ostar. Vad kan forumet, som dryper av kunskap och drickglädje, rekommendera i 400-500 kr klassen? Förväntar mig självfallet inte att ni håller er i det prisspannet:D
Om du kan tänka dig grova barnarov på Vintage Port så kan du testa någon av de kvarvarande 2011:eek:rna. De flesta flaskor som rövats lär ha bidragit med välbehag.
 

chambertin

Medlem
Julen är på ingång och jag är desperat sugen på ett par hyggliga flaskor portvin att njuta till vällagrade ostar. Vad kan forumet, som dryper av kunskap och drickglädje, rekommendera i 400-500 kr klassen? Förväntar mig självfallet inte att ni håller er i det prisspannet:D
Vällagrad Tawny som @MD tipsar om är bra och VP 2011 är strålande och faktiskt drickbar som ung (lär bl.a bero på att husen nu får välja vinsprit själva och inte använder det rävgift som man tvingades till förr).
Colheita (årgångsbetecknad Tawny) är ett annat bra tips. Krohn Colheita -78 t.ex för 789:-
Av de billiga VP så brukar Fonseca Guimaraens vara ok (-98 finns för 339:) men förvänta dig inga stordåd.
Samma med Grahams Malvedos -99 för 389:-
Churchill's LBV brukar vara bra och tangerar enklare VP-kvalitet allt som oftast. 2010 på 1/2-fl för 99:- är billigt som f_n.

Håll utkik på Atomwine efter jul. Har köpt en del Qta Vale D.Maria port där när dom rear. Strålande 20-årig Tawny t.ex
 

tobbe81

Medlem
Ni som har följt mig på Instagram det senaste året vet kanske att jag har haft en vadslagning med min pappa vem som kunde gå ner i vikt mest under ett år. Vi hade kvartals invägningar och den som hade gått ner mest under de 3månaders perioden fick en extra bonus flaska med champagne och vid slut invägningen idag så var det den procentuella skillnaden mellan våra vikter så många flaskor i 1500kr klassen skulle det bli till segraren. Jag började förra året på 103,2 kg och idag så vägde jag in mig på 86kg det betyder att jag nu ska få 15st flaskor utav min far. Någon som har lite champagne tips att dela med sig utav det enda jag kommer på först är ett sexpack Krug GC men sedan tar det stopp i mina tankar har ju redan ett ganska så bra lager redan i skåpen men det finns alltid plats för fler som sagt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ni som har följt mig på Instagram det senaste året vet kanske att jag har haft en vadslagning med min pappa vem som kunde gå ner i vikt mest under ett år. Vi hade kvartals invägningar och den som hade gått ner mest under de 3månaders perioden fick en extra bonus flaska med champagne och vid slut invägningen idag så var det den procentuella skillnaden mellan våra vikter så många flaskor i 1500kr klassen skulle det bli till segraren. Jag började förra året på 103,2 kg och idag så vägde jag in mig på 86kg det betyder att jag nu ska få 15st flaskor utav min far. Någon som har lite champagne tips att dela med sig utav det enda jag kommer på först är ett sexpack Krug GC men sedan tar det stopp i mina tankar har ju redan ett ganska så bra lager redan i skåpen men det finns alltid plats för fler som sagt.
Hur gjorde du för att bli av med alla kilon? (Heidsieck 1995)
 

tobbe81

Medlem
Hur gjorde du för att bli av med alla kilon? (Heidsieck 1995)
Gick mellan 10-30km dagligen och la om min kost lite svårt när man jobbar som kock men det gick bättre och lättare än vad jag hade tänk mig. Har tyvärr redan fyra Heidsieck bdm 95 i skåpet @Skumpagne vet hur jävla hårt jag har kämpat under året och kanske även har flasktips till mig.
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Gick mellan 10-30km dagligen och la om min kost lite svårt när man jobbar som kock men det gick bättre och lättare än vad jag hade tänk mig. Har tyvärr redan fyra Heidsieck bdm 95 i skåpet @Skumpagne vet hur jävla hårt jag har kämpat under året och kanske även har flasktips till mig.
Sjukt bra jobbat, det har varit roligt att se förvandlingen på din instagram!
Angående flaskor så är jag helt med dig på GC. Måste det finnas på SB? Kanske lite Selosse?
 

Elvis

Medlem
Bra jobbat!

Håller med om Blanc de Millenaires 1995, Winston Churchill 2002 (skynda!) och Krug GC. Kanske finns utrymme för Dompa 2006 också?

Sedan undrar jag vart Cristal tagit vägen på Systembolaget. Har de sålt slut på 06:an och har ett glapp nu precis till nyår!? För övrigt ser jag att Cristal 2006 på magnum finns i Vinunics restaurangsortiment för 4675 kr. Just saying... ;)
 
Toppen