Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad puffar ni på just nu?

Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Allt snack om Jean Fillioux gjorde att jag var tvungen att beställa en La Pouyade idag och eftersom jag har en Lanceros kvar så blir den rökt ikväll.

Bra val, du kommer inte bli besviken, tyvärr är den lite dyr hos SS, men jag kan lova att den är värd det, och den är helt lysande till cigarr.
 

Guayabera

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Bra val, du kommer inte bli besviken, tyvärr är den lite dyr hos SS, men jag kan lova att den är värd det, och den är helt lysande till cigarr.

Trots att importörerna verkar köra med entusiastiska påslag i Sverige får ändå Cognac av god kvalitet anses vara ett klipp. Tillverkningskostnaderna är ju ändå avsevärt högre än för destillerat öl som lagrats på gamla risiga sherry och bourbonfat...
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Guayabera skrev:
Trots att importörerna verkar köra med entusiastiska påslag i Sverige får ändå Cognac av god kvalitet anses vara ett klipp. Tillverkningskostnaderna är ju ändå avsevärt högre än för destillerat öl som lagrats på gamla risiga sherry och bourbonfat...

Ja, sett till kvalité, tillverkning och framförallt smak så är Cognac billigt.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Ja, sett till kvalité, tillverkning och framförallt smak så är Cognac billigt.

Undvik bara de 4 stora statusmärkena, som mest säljer fruktansvärt dyra
glaskaraffer och där innehållet inte är det viktigaste.
När den här årgången fyllde 50 år köpte jag två flaskor för 2451:- styck,
vilket jag betecknar som rena fyndet.
Har inte smakat än utan väntar på något bra tillfälle.
 

Guayabera

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Per Stade skrev:
Undvik bara de 4 stora statusmärkena, som mest säljer fruktansvärt dyra
glaskaraffer och där innehållet inte är det viktigaste.

+Grönstedts och de andra Skandinaviska negocianthusen
(-karaffer men med lika tråkigt innehåll)

P.S. Vi ska kanske styra över diskussionen till Cognacstråden?
 

Per Stade

Lege artis
SV: Vad puffar ni på just nu?

Guayabera skrev:
+Grönstedts och de andra Skandinaviska negocianthusen
(-karaffer men med lika tråkigt innehåll)

P.S. Vi ska kanske styra över diskussionen till Cognacstråden?

Du har så rätt. På samtliga punkter.
 

matage

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Eftersom solen gjorde en gästspel under eftermiddagen så testade jag en av mina Bolivar Simones Regional (Canada) från 07

Började lite vasst och torrt men blommade ut i en riktigt god kraftig kuban med massor av ceder, rostade kastanjer(?) med vanlij/kakaoböna och sedvanlig pepprighet.

Tyvärr övergick den till att bli lite vass i sista tredjedelen och det märks att den fortfarande är aningen ung. Satsar på ett återbesök om ett år eller två
 

Guayabera

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Härligt att det blev fart på denna tråden igen.

I helgen blev det Partagas P2 från 2005 och Cuaba Salomones.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Ja det var helsike vad det skrivits här de sensate dagarna. Tog en R&J Churchill igår och även om den är förbannat bra så är Lanceros som jag tog i förrgår snäppet bättre.
Börjat sina ganska ordentligt i skåpet nu. Några tips på något jag absolut måste ha hemma?
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Ja det var helsike vad det skrivits här de sensate dagarna. Tog en R&J Churchill igår och även om den är förbannat bra så är Lanceros som jag tog i förrgår snäppet bättre.
Börjat sina ganska ordentligt i skåpet nu. Några tips på något jag absolut måste ha hemma?

Hoyo Petit Corona och Partagas Short är alltid sköna att ha hemma, storleken passar alltid, är man inte nöjd tänder man en till, Trinidad Coloniales är också grym, och du som gillar Lanceros måste gilla Trinidad Fundadores. Bolivar Coronas Extra är en annan som alltid är skön att ha i humidoren. Bra "vardagscigarrer" tycker jag.

edit: La precis en beställning hos www.topcubans.com på La Gloria Cubana Tainos 10p och Bolivar Gold Medal 10p, eftersom jag inte sett nån tabac som har dom härnere, Gold Medal ska bli kul, retro. :) Någon som beställt från top cubans?
 

Guayabera

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

R.P skrev:
Hoyo Petit Corona och Partagas Short är alltid sköna att ha hemma, storleken passar alltid, är man inte nöjd tänder man en till, Trinidad Coloniales är också grym, och du som gillar Lanceros måste gilla Trinidad Fundadores. Bolivar Coronas Extra är en annan som alltid är skön att ha i humidoren.

Håller med om alla, speciellt Coloniales är helt förträfflig, och Robustos Extra är ännu bättre. Cohiba Siglo VI är också en mäktig pjäs.Skulle också lägga till El Rey del Mundo demi-tasse för tillfällen då det fodras något mindre. Edicion Limitada cigarrerna är också ofta bra men verkar kräva relativt lång lagringstid innan tobaken lyckas "gifta sig" (+5 år ???).

Försök också få tag på lite "vintage cigarrer". Rökte för ett tag sen min sista La Gloria Cubana Medaille D'Or No 2 från 1998. Underbar. Genom att vända på lådor och kolla datum hos olika handlare kan man ofta hitta lådor som suttit och mognat flera år. Flygplatser kan ibland faktiskt vara rena guldgruvor i detta avseendet.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Kunde inte hålla mig, blev en Bolivar Gold Medal till ett par Jean Fillioux Cigar Club igår kväll. Detta är en Cognac för kraftfulla cigarrer, gick väldigt fint ihop.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Igår tullade jag på den andra nybeställda boxen som egentligen skulle läggas på lagring, blev alltså en La Gloria Cubana Tainos, en helt superb pinne!
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

I helgen har det rökts en Super Partagas och en Trinidad Limitada 2007, och jag tror det blir nåt gott ikväll också.
 

CH

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Ska på bröllop imorgon och jag är INTE sugen ett skit på att åka dit. Blir till att tycka synd om sig själv med en Cohiba Siglo VI och antagligen en hel del rom ikväll .
 
SV: Vad puffar ni på just nu?

CH skrev:
Ska på bröllop imorgon och jag är INTE sugen ett skit på att åka dit. Blir till att tycka synd om sig själv med en Cohiba Siglo VI och antagligen en hel del rom ikväll .
Ska man säga grattis?
 

matage

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

Första cigarren på ganska länge blev en Davidoff Seleccion 702 i solnedgången tillsammans med nån typ av tequila/tanduay-drink efter maten.

Mycket kastanjer, nötter och gräddiga rostade torra toner med väldigt låg sötma. Som vanligt med Davidoff går det ju inte att klaga på konstruktionen: knivskarp glöd och perfekt drag (jag är ju bara nere till 2" hittills) men en väldigt trevlig cigarr.

Inget som konkurrerar med en lagrad kuban men en riktigt god cigarr. Om jag skulle drista mig till att sätta den i ett sammanhang är det mer på stående fot på ett cocktailparty än nedsjunken i en fåtölj framför en öppen spis. Skulle inte tveka att köpa en till dock.
 
Trådskapare
R

R.P

Medlem
SV: Vad puffar ni på just nu?

3 pinnar igår, La Gloria Tainos, Bolivar Gold Medal och en Montecristo No. 4, Bolivaren ska ligga minst ett par år, det märks, den kommer nog att bli väldigt bra framöver.
 
Toppen