Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

Silex

Medlem
Något florkysst från Andalucia ❤️. Typ något från Equipo Navazos eller liknande
Tack! Det var min första tanke också. Mitt problem är att jag inte har något florkysst hemma och utbudet i Uppsala lämnar en del att önska. Finns det andra vintyper som skulle kunna funka?
 

zippan

Medlem
Varm carpaccio á la podden recept tack.

Bakad rödlök, rostad vitlöksmajjo, rostade pinjenötter, smörstekt oxfilé som serveras ljummen i tunna skivor, grillad citron, serveras på ett stort fat med lite uppsmakad ruccola och parmesan.

1672353166136.png



Vad dricker jag till?
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Behöver hjälp med matchning av vin till nyårsmiddagen. Har tänkt mig stekt oxfilé (öst med smör, vitlök och timjan) med rostad potatis, bearnaisesås och syrlig tomatsallad.

Viner som jag har att välja på:
20221230_084059.jpg

översta raden från vänster:
1. Spinneta Langhe Nebbiolo 2018
2. Bogle Cab. 2016
3. Paulo Scavino Barolo 2015
4. Paulo Scavino Barolo 2016
5. Mullineux Syrah 2017
6. M. Chapoutier Les Meysonniers 2017

Understa raden från vänster:
1. Domaine Santa Duc Cd9p 2019
2. Bosquet Des Papes cd9p 2020
3. André Brunel cd9p 2020
4. Viña Tondonia Reserva 2009
5. Viña Pedrosa Crianza 2018
6. Imperial Rioja Gran Reserva 2016
 

The Wall

Medlem
Behöver hjälp med matchning av vin till nyårsmiddagen. Har tänkt mig stekt oxfilé (öst med smör, vitlök och timjan) med rostad potatis, bearnaisesås och syrlig tomatsallad.

Viner som jag har att välja på:
Visa bifogad bild 27968
översta raden från vänster:
1. Spinneta Langhe Nebbiolo 2018
2. Bogle Cab. 2016
3. Paulo Scavino Barolo 2015
4. Paulo Scavino Barolo 2016
5. Mullineux Syrah 2017
6. M. Chapoutier Les Meysonniers 2017

Understa raden från vänster:
1. Domaine Santa Duc Cd9p 2019
2. Bosquet Des Papes cd9p 2020
3. André Brunel cd9p 2020
4. Viña Tondonia Reserva 2009
5. Viña Pedrosa Crianza 2018
6. Imperial Rioja Gran Reserva 2016
Jag skulle i tur och ordning välja Bogle, Scavino x 2, Spinetta. De övriga är knappast någon katastrof till den föreslagna maten, med de gånger vi har gett oss på syrah och Ch9dP till grillad kossa med bearnaise har vinet varit mycket bra på egen hand, men har kommit i skymundan i sällskap med maten.
 

Poussard

Medlem
C9P brukar ju va rätt örtiga (garrigue) så kött stekt med timjan och bea med dragon funkar säkert jättebra, skulle jag säga. Dock skulle jag nog kolla lite på vinets ålder. Med det i åtanke ser det ju ut som VT som är äldst tillsammans med 100-kronorsvinet Bogle (mer av ett ”drick-nu-vin”) ligger bäst till.
 

Freakalis

Medlem
Tar gärna emot inspel på val av vin nu när nyårsmenyn är spikad och jag har lite problem att bestämma mig...

Lättsaltadechips med löjrom och smetena
- 2012 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé, alt
- 2006 Le Mesnil Champagne Grand Cru Prestige Blanc de Blancs

Gravad älg med karl-johanmajonäs och blåbärssallad
- Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve, alt
- Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut, alt
- 2008 Henriot Champagne Brut Millésimé, alt
- 2012 Bollinger Champagne La Grande Année

Havets wallenbergare, mandelpotatismos, skirat smör och råröda lingon
- 2019 Jean-Jacques Vincent Pouilly-Fuissé Château de Fuissé Tête de Cuvée, alt
- 2017 Jean-Claude Boisset Mâcon-Igé Chateau London, alt
- 2021 Crystallum Chardonnay Ferrum, alt
- 2019 Bergström Chardonnay Old Stones

Saffranspannkaka med åkerbärssylt och grädde
- 2003 Joh. Jos. Prüm Riesling Auslese, alt
- 2011 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Auslese

Vilka viner hade ni valt och är det något jag borde tänka om helt?
 

The Wall

Medlem
Tar gärna emot inspel på val av vin nu när nyårsmenyn är spikad och jag har lite problem att bestämma mig...

Lättsaltadechips med löjrom och smetena
- 2012 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé, alt
- 2006 Le Mesnil Champagne Grand Cru Prestige Blanc de Blancs

Gravad älg med karl-johanmajonäs och blåbärssallad
- Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve, alt
- Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut, alt
- 2008 Henriot Champagne Brut Millésimé, alt
- 2012 Bollinger Champagne La Grande Année

Havets wallenbergare, mandelpotatismos, skirat smör och råröda lingon
- 2019 Jean-Jacques Vincent Pouilly-Fuissé Château de Fuissé Tête de Cuvée, alt
- 2017 Jean-Claude Boisset Mâcon-Igé Chateau London, alt
- 2021 Crystallum Chardonnay Ferrum, alt
- 2019 Bergström Chardonnay Old Stones

Saffranspannkaka med åkerbärssylt och grädde
- 2003 Joh. Jos. Prüm Riesling Auslese, alt
- 2011 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Auslese

Vilka viner hade ni valt och är det något jag borde tänka om helt?
Le Mesnil
Henriot
Bergström
Lite osäker på den sista, men en mogen Sauternes skulle kanske inte skada?
 
Last edited:

Hardolph

Medlem
Tar gärna emot inspel på val av vin nu när nyårsmenyn är spikad och jag har lite problem att bestämma mig...

Lättsaltadechips med löjrom och smetena
- 2012 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé, alt
- 2006 Le Mesnil Champagne Grand Cru Prestige Blanc de Blancs

Gravad älg med karl-johanmajonäs och blåbärssallad
- Bérêche et Fils Champagne Brut Réserve, alt
- Egly-Ouriet Champagne Grand Cru Brut, alt
- 2008 Henriot Champagne Brut Millésimé, alt
- 2012 Bollinger Champagne La Grande Année

Havets wallenbergare, mandelpotatismos, skirat smör och råröda lingon
- 2019 Jean-Jacques Vincent Pouilly-Fuissé Château de Fuissé Tête de Cuvée, alt
- 2017 Jean-Claude Boisset Mâcon-Igé Chateau London, alt
- 2021 Crystallum Chardonnay Ferrum, alt
- 2019 Bergström Chardonnay Old Stones

Saffranspannkaka med åkerbärssylt och grädde
- 2003 Joh. Jos. Prüm Riesling Auslese, alt
- 2011 Von Schubert Maximin Grünhäuser Abtsberg Riesling Auslese

Vilka viner hade ni valt och är det något jag borde tänka om helt?
Det framstår som ypperligt tilltugg till en bra vinmeny.
 

jrick

Medlem
Varm carpaccio á la podden recept tack.

Bakad rödlök, rostad vitlöksmajjo, rostade pinjenötter, smörstekt oxfilé som serveras ljummen i tunna skivor, grillad citron, serveras på ett stort fat med lite uppsmakad ruccola och parmesan.

Visa bifogad bild 27967


Vad dricker jag till?
Jag hade druckit ung syrah till helt klart. Kan tänka mig att ett kraftigare vin från södra Rhône funkar lika bra, C9dP eller Gigondas. En Cabernet Sauvignon eller en Bordeaux-blandning från Toskana tror jag också hade funkat. Jag hade nog om jag varit du tagit det av dessa som jag gillar bäst och i mitt fall är det syrah, i ditt fall kanske det är något annat. Jag tror ledstjärnan ska vara bara att det inte blir något vin med allt för subtila smaker eftersom du kommer ha inte minst vitlök och söt rödlök att hantera men även pinjenötter och rucola. Parmesan och oxfilé i sig går väl med vilket rödvin som helst.
 

zippan

Medlem
Jag hade druckit ung syrah till helt klart. Kan tänka mig att ett kraftigare vin från södra Rhône funkar lika bra, C9dP eller Gigondas. En Cabernet Sauvignon eller en Bordeaux-blandning från Toskana tror jag också hade funkat. Jag hade nog om jag varit du tagit det av dessa som jag gillar bäst och i mitt fall är det syrah, i ditt fall kanske det är något annat. Jag tror ledstjärnan ska vara bara att det inte blir något vin med allt för subtila smaker eftersom du kommer ha inte minst vitlök och söt rödlök att hantera men även pinjenötter och rucola. Parmesan och oxfilé i sig går väl med vilket rödvin som helst.
Det blev Kefraya 2014. Funkade väldigt bra till och uppskattades av samtliga. Även de som gärna dricker Tre apor eller liknande.... Vin över 100 kronor är ju tydligen ovärt.
Tack!

Ny rätt!
Laxtartar, smaksatt med lite citron och gräslök. Toppad med Ingefärs-picklad majrova, srirachamajjo, sojatapioka och friterad kataifi.

Förslag på vin till?
 

Poussard

Medlem
Det blev Kefraya 2014. Funkade väldigt bra till och uppskattades av samtliga. Även de som gärna dricker Tre apor eller liknande.... Vin över 100 kronor är ju tydligen ovärt.
Tack!

Ny rätt!
Laxtartar, smaksatt med lite citron och gräslök. Toppad med Ingefärs-picklad majrova, srirachamajjo, sojatapioka och friterad kataifi.

Förslag på vin till?
Kabinett Riesling från Mosel.
 

Sonderlese

Medlem
Det blev Kefraya 2014. Funkade väldigt bra till och uppskattades av samtliga. Även de som gärna dricker Tre apor eller liknande.... Vin över 100 kronor är ju tydligen ovärt.
Tack!

Ny rätt!
Laxtartar, smaksatt med lite citron och gräslök. Toppad med Ingefärs-picklad majrova, srirachamajjo, sojatapioka och friterad kataifi.

Förslag på vin till?
Kabinett Riesling från Mosel.
+1
 

Nyllet

Medlem
Jag är lite nyfiken på om församlingen har några spännande tips på vin till något så klassiskt som neutrala skaldjur. Vad dricks när ni äter färska räkor, krabba, havskräftor eller hummer? Själv blir det alltid torr riesling eller chablis.
 

chambertin

Medlem
Jag är lite nyfiken på om församlingen har några spännande tips på vin till något så klassiskt som neutrala skaldjur. Vad dricks när ni äter färska räkor, krabba, havskräftor eller hummer? Själv blir det alltid torr riesling eller chablis.
Ungefär som du med tillägget också halvtorr Riesling och champagne (ung till halvmogen BdB). Chablis inte min grej riktigt men ung ofatad går såklart bra här också.

Vågar man sig utanför komfortzonen så funkar t.ex Assyrtiko (ofatad) bra liksom en del syditalienskt gjort på Fiano och Greco. Alvarinho/Albarino går också bra tycker jag.

Belgisk witbier är inte så dumt det heller.:)
 
Toppen