Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vilket eller vilka vinkylskåp har du?

Frazze

Medlem
Egentligen bara estetiska skäl, ser trevligt ut om man kan se etiketterna och lättare att välja kvällens favorit. Har inga samlingsambitioner utan gillar utseendet på en upplyst kyl med vackra flaskor.
Kylen vi har idag (tänker inte ens nämna märket i en grupp som denna.. ) har tight mellan hyllorna så etiketterna nästan skaver mot hyllan ovanför när man tar ut flaskan.
Vigneron kylarna gav gott intryck men känns ändå sådär att lägga 20' på ett märke som bara säljs genom en kanal.
Dom marknadsförs som vinlagringsskåp men ingen information om kolfilter eller hantering av fuktighet.
Samma prisklass i exempelvis Temptech ger 5 års garanti...
Ujuj, I-landsproblem deluxe...
 

aldenniklas

Medlem
Förstår att denna fråga säkert varit uppe flera gånger förut men hur är det egentligen med ljudnivån på ett genomsnittligt vinlagringsskåp? Väljer just nu mellan att ta ett lite lägre (och därmed mindre) skåp som man gömmer inne i ett förråd eller ett större med glasdörr som kan stå synligt men är orolig att det senare alternativet låter för mycket. Vad säger ni?
 

Daniel A

Administratör
Förstår att denna fråga säkert varit uppe flera gånger förut men hur är det egentligen med ljudnivån på ett genomsnittligt vinlagringsskåp? Väljer just nu mellan att ta ett lite lägre (och därmed mindre) skåp som man gömmer inne i ett förråd eller ett större med glasdörr som kan stå synligt men är orolig att det senare alternativet låter för mycket. Vad säger ni?
Jag har ett skåp som ligger strax under 40 db som står i ett vardagsrum + kök. Av alla ljud i den lokalen är vinskåpet det som låter minst, men det hörs ju helt klart. Det går inte igång så ofta, och ljudet som hörs tydligast (över 40 db) är när kompressorn stängs av.
 
Förstår att denna fråga säkert varit uppe flera gånger förut men hur är det egentligen med ljudnivån på ett genomsnittligt vinlagringsskåp? Väljer just nu mellan att ta ett lite lägre (och därmed mindre) skåp som man gömmer inne i ett förråd eller ett större med glasdörr som kan stå synligt men är orolig att det senare alternativet låter för mycket. Vad säger ni?
Har haft en del inkörningsproblem med mitt skåp efter flytt och omplacering av skåpet från källare till kök. ligger runt 40dB och den nivån vänjer man sig vid. Hade däremot problem med att skåpet gick upp till 55dB när kompressorn gick igång. fullständigt outhärdligt. Men nu efter först ha balanserat om skåpet så att det verkligen står i våg, vilket inte gjorde någon skillnad, och därefter tagit ut alla flaskorna (passade på att inventera och sortera om lite) och varit väldigt noggrann när jag staplade flaskorna igen så att inga flaskor ligger emot bakplanet (egen teori) så är nu skåpet tyst och fint och det märks knappt när kompressorn går. Lite mer som @Daniel A skriver är när kompressorn slås av så hör man ett lite högre ljud.

Så utan att du frågar så tycker jag att du ska ta det större skåpet då många (däribland jag) har problem med att skåpen blir fulla :)
 

aldenniklas

Medlem
Stort tack för svar! Kikade lite på uppmätta ljudnivåer och jämförde med ett kylskåp och det känns ju inte blodigt ändå. Stort skåp ska man absolut ha, räknar med att bara få in kanske 70% av vad skåpet anger. Skulle jag gå med de mindre skåpet kanske det blir två eller ett djupare. :)
 
Stort tack för svar! Kikade lite på uppmätta ljudnivåer och jämförde med ett kylskåp och det känns ju inte blodigt ändå. Stort skåp ska man absolut ha, räknar med att bara få in kanske 70% av vad skåpet anger. Skulle jag gå med de mindre skåpet kanske det blir två eller ett djupare. :)
mitt skåp tar på pappret 300 flaskor och jag får in knappt 260. då har jag en hylla champagne med alla möjliga och omöjliga format. 1 hylla bordeaux, 1 hylla rhone, 1 hylla bourgogne/USA (mestadels bourgogne format på flaskorna), 1 hylla Italien (blandat 50/50), 1 hylla libanon/australien,(metadels bordeaux flaskor) och 1 hylla diverse
 

FredrikC

Medlem
Någon som har bra rabattkoder på typ vinkylen och liknande sidor? Behöver ett till skåp för uppåt 200 flaskor.
 

Jos

Medlem
Det är gött när man ger sig in på marknadssegment man inte riktigt förstår utan att anlita kunnigt folk :D

"Temperaturen i lådan kan anpassas från kyl till frysläge, baserat på vad du väljer och vad som passar ditt vin bäst."

Eget Eiswein? :D :D
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är det inte LG man ska ha, - jag menar hur har man klarat sig utan fryslåda i vinkylen?? o_O

https://www.lg.com/se/kyl-frys/lg-l...DlV9OhSlnlrvmPP1LN5vHyW1lv90i22BoCRYQQAvD_BwE
Själv är jag mer intresserad av en frys med vinlådor med tanke på att min frys nästan alltid är tom till skillnad från vinkylarna...:rolleyes:

Fast när jag tänkte efter lite är nog vinkylen med kyl och fryslådor en optimal lösning för festfixaren. Vin i skåpet, öl i kyllådan och is, bär och sprit i fryslådan.
 

HJF

Medlem
Planerar inköp av vinkyl/vinlagringsskåp i samband med flytt. På grund av utrymme får vi inte plats med ett fullstort skåp men har kikat på Mquvee Winecave 102 Stainless vilket verkar vara en ok kompromiss: https://vinkylen.se/produkt.php?pid=3295

Någon med erfarenhet av detta skåp? Någon med erfarenhet från annat skåp i liknande storlek?

Tror ni att en ljudnivå på 41 db kommer utgöra ett problem i ett rum som periodvis kommer att användas som ett ”hemmakontor”? Jag får det till att ljudnivån är ungefär som ett kylskåp och brukar personligen inte störas av att arbeta vid köksbordet, så tänker att det borde funka.
 

Mexikanaren

Medlem
Är det inte LG man ska ha, - jag menar hur har man klarat sig utan fryslåda i vinkylen?? o_O

https://www.lg.com/se/kyl-frys/lg-l...DlV9OhSlnlrvmPP1LN5vHyW1lv90i22BoCRYQQAvD_BwE
Sen tittar man på priset och ser at dem vill ha 89.995:- för den :eek:
upload_2021-5-23_19-6-49.png
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen