Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

Den finns nu att beställa på SB enligt hemsidan. Har grundligt har du kollat SWC12? Tycker att det börjar att bli snudd på helt orimliga priser nu, 10674 kronor för en låda..
Apropå priser på prestiger. Är det någon som kommer ihåg eller har skrivit ned vad tex PR Vintage resp SWC kostade för 10 resp 20 år sedan? Var nyfiken på proportionen Prestige/Vintage nu resp för 10 & 20 år sedan för PR/SEC & LR/Cristal. Får man lika många vintage/prestige eller har gapet ökat?
 

Per Stade

Lege artis
Apropå priser på prestiger. Är det någon som kommer ihåg eller har skrivit ned vad tex PR Vintage resp SWC kostade för 10 resp 20 år sedan? Var nyfiken på proportionen Prestige/Vintage nu resp för 10 & 20 år sedan för PR/SEC & LR/Cristal. Får man lika många vintage/prestige eller har gapet ökat?

vininfo.org kan du hitta priser och lanseringsdagar 10 och 20 år tillbaka i tiden.
 

Wintermute

Medlem
Apropå priser på prestiger. Är det någon som kommer ihåg eller har skrivit ned vad tex PR Vintage resp SWC kostade för 10 resp 20 år sedan? Var nyfiken på proportionen Prestige/Vintage nu resp för 10 & 20 år sedan för PR/SEC & LR/Cristal. Får man lika många vintage/prestige eller har gapet ökat?
Picture1.png
Picture2.jpg
 

Martinski

Medlem
Nästan ökat dubbelt i pris på cirka 10 år på Sir Winston Churchill mao?

Hur har utvecklingen på NV champagner sett ut senaste ~10 åren? Tveksamt om man kunde köpa en vanlig bolly för 2-300kr 2009.
 

Martinski

Medlem
Kan förstå man höjer priset på en 'stor årgång' som 2008 sägs vara men att man håller den uppe eller t.om höjer det är ganska tveksam strategi enligt mig. Man borde sätta priset efter kvalité på årgång dvs DP 2010 borde inte ha samma / högre pris som DP 2008.

Enligt lilla mig.

När DP 2018 släpps så skulle det inte förvåna mig om priset ligger på runt 2700 kr... eller mer.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kan förstå man höjer priset på en 'stor årgång' som 2008 sägs vara men att man håller den uppe eller t.om höjer det är ganska tveksam strategi enligt mig. Man borde sätta priset efter kvalité på årgång dvs DP 2010 borde inte ha samma / högre pris som DP 2008.

Enligt lilla mig.
När sänkte LVMH senast priset (i euro) på någon av sina prestigechampagner för att en årgång var lite svagare än den innan?
 

FredrikC

Medlem
Fick precis mess från bolaget att mina Winston 12 inte finns på lager och order makuleras..
De fanns 16 när jag beställde för några dagar sedan..
 
Fick precis mess från bolaget att mina Winston 12 inte finns på lager och order makuleras..
De fanns 16 när jag beställde för några dagar sedan..

Lägg bevakning. Det kommer att komma hela tiden. De släpper dem bara gradvis för att undvika att något köper allt på en gång.

Men förstår att det är surt at få order makulerad
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Är det en slump med höjningarna, som är något mer än inflationen, i samband med 2008? :confused:
I Frankrike var det ingen större höjning mellan 2009 och 2008 (1,5-2%) på Dom Perignon, mellan 2005 och 2006 var den mer rejäl (6%).
 
Toppen