Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne - De senaste inköpen, diskussioner och tips

tobbe81

Medlem
@Sonderlese finns en magnum kartong från en Henriot 1996 i min ägo här i Stockholm dra iväg ett PM till mig så löser vi det på något sätt.
 

Attachments

  • 20230507_213928.jpg
    20230507_213928.jpg
    19,3 KB · Visningar: 90

Sonderlese

Medlem
7681D8DC-E767-433C-B9D3-90470F2A90F9.png
7681D8DC-E767-433C-B9D3-90470F2A90F9.png


Nu har jag upptäckt att man kan PI 2008 Henriot på magnum från Lively Wines!

Mjo tack, om Henriot 2008 hade kommit tillbaka till centrallagret så hade jag köpt den för länge sedan.
Tror nog inte jag är den enda som hade velat göra detta dock.

Annars finns ju även möjligheten för dig att skaffa en "blank" låda till flaskan?
T.ex https://www.wineandbarrels.se/shop/...-tralaada-till-15-liter-magnum-flaska-i-furu/

Gör ju flaskan till själva höjdpunkten och inte lådan

De rackarna ville inte skicka den till mig i Stockholm ;p

Varsågoda!

Vet dock inte om det medföljer någon låda eller inte lol.
 

Sonderlese

Medlem

LeChat

Medlem
Jag blev varse om att Louis Roederer Brut Vintage på magnum på Systembolaget inte är årgång 2015, som det står på nätet, utan 2014, så jag beställde hem några flaskor.

Visa bifogad bild 29213
Hur tänker de att man ska hitta dessa flaskor? Söker man på Roederer så tror man ju att samtliga flaskor ska visas. Det gör de nog oftast eftersom de då har olika artikelnummer. Inte här.
Men alkohol ska ju inte vara lättillgängligt. :rolleyes:
 

LeChat

Medlem
Söker jag på Roederer vintage får jag upp tre resultat och magnum är inte ett av dessa. Får du upp magnumvarianten när du söker?
Här ska man tydligen istället förstå att ett artikelnummer(76510) innehåller flera flaskor. Att man först ska trycka på halvmagnum och därefter via den artikeln vara extremt nyfiken, och med observant blick, se att flaskstorleken är blåmarkerad och då inse att det måste betyda att här finns det möjlighet att välja en annan storlek. Självklart!;)
 

Martin F

Medlem
Här ska man tydligen istället förstå att ett artikelnummer(76510) innehåller flera flaskor. Att man först ska trycka på halvmagnum och därefter via den artikeln vara extremt nyfiken, och med observant blick, se att flaskstorleken är blåmarkerad och då inse att det måste betyda att här finns det möjlighet att välja en annan storlek. Självklart!;)
Funkar dessutom inte i appen...
 

Sonderlese

Medlem
På sb på magnumvarianten står det att det är årgång 2014, medan 2015 på halvmagnum.
Det stämmer… nu, efter jag upplyste Vinunic om att det var 2015 angivit på SBs hemsida! De svarade att de skulle ändra årgången till 2014, och det är det man nu ser.
 

katho27

Medlem
Marc Hebrart Rosé Brut Premier Cru (SB 77161 465kr) tyckte jag var en rätt trevlig historia när jag drack den nyligen. Då, liksom nu vid påfyllning inför sommaren, deg januari 2020 vilket ger en viss mognad. Mjuk mousse, smultron och rabarber, lite grape och sälta i slutet.

IMG_6139.jpg
 
Vad kul! Säg vad som tycks om den i sällskapet sen.
Jag har några flaskor av den och den är en favorit i hemmet.

Den har jag missat. Är den i samma stil som Egly brut tradition GC? Den har allt det jag älskar i champagne och billigare varianter av den stilen är uppskattat (alla tips välkommna förresten).
Igår körde jag provningen för 30 glada gamänger.
Ingen direkt kunskap sedan innan hos folket, men de verkade nöjda!

kortnoter på Egly Ouriet - Premier Cru Les Vignes de Vrigny NV:

Små trevliga bubblor och mellangul/gul färgton.
Nötig doft med citrusinslag, mogna äpplen och vanilj.
Vid öppning av flaskan var de initiala smakerna syrliga gröna äpplen, svag jästton och fäska kryddor.
Efter ca 30 min kom mer mogna toner samt lite pepprighet, vanilj, brynt smör och i viss oljighet.

Jag dricker sällan kvalitetskumpa, men detta var helt klart bland de bättre på flera år.



1683870317236.png
 
Toppen